Collignon

  • Harry van de Kamp
    Message 1 of 7 , Jul 6, 2005
      Beste lezer,

      Het volgende is mij bekend:

      Gegevens A:

      THOMAS COLIGNON [1] (ook COLLIGNON, COLLIGNION, COLLINON)

      trouwde in Luik (Notre Dame aux Fonts) op 30-11-1709 met

      ELISABETH DESALME [2] (ook DESSART, DESAMME)

      Uit dit huwelijk:

      1. JOANNES [3], gedoopt Luik (N.D. aux Fonts) 8-11-1710

      (Antonius Dessar, Agnes Gradi)

      2. MARIA CATHARINA [4], ged. Luik 19-7-1714

      (Gerardus Collignon, Catharina Collignon)

      3. ANTONIUS [5], ged. Luik 16-2-1717

      (Antonius Desamme, Maria Desamme)

      4. MARIA ELISABETHA [6], ged. Luik 18-9-1719

      (Antonius Desalme, Maria Desalme)

      5. ANTONIUS CASIMIRUS [7], ged. Luik 17-9-1722

      (Deodatus Ludovicus Desalme, Agnes Desalme)

      Gegevens B:

      ANTHONY COLLIGNON [8], geboren te Luik, geweermaker,
      trouwde in Brielle op 28-6-1750 met
      MARGARETHA HERSLER [9] (ook HERSEL, URSEL), geb. in 't Güliksche bij Düsseldorp

      (Jülich ?)

      Bij zijn huwlijk wordt ANTHONY [8] vermeld als: soldaat onder de Compagnie van den Heer Kapitein Ringler in het Regiment van den Heer Lt Generaal Baron de Villegas in guarnisoen alhier.

      Uit dit huwelijk:

      1. MARIA CATHARINA [10], gedoopt Brielle 30-9-1751

      (Jan de Cok, Maria Catharina Kool)

      2. THOMAS [11], ged. Brielle 7-11-1754

      (Pieter Mordert, Joanna Collignon)

      3. MARIA ELIJSABETHA [12], ged. Brielle 14-2-1758

      (Dieudone Das, Maria de KocK)

      4. IJDAM [13], ged. Brielle 6-4-1762

      (Theod. Spaan, Ijda Spaan)

      5. JOHANNA [14], ged. Brielle 19-3-1766

      (Hermanus Hof, Jacoba de Kok)

      6. GIJSBERDINA JOSEPHA [15], ged. Brielle 19-10-1771

      (Josephus Cock, Geijsberdina Cock)

      In de Magistraat Resolutiën van Den Briel (Brielle) van 8-9-1759 wordt als moeder van ANTHONY [8] vermeld MARIA KOOL[16].

      Wie kan mij helpen de gegevens A, B met elkaar te verbinden ?

      De volgende vragen kunnen daarbij helpen:

      Wanneer is ELISABETH DESALME [2] overleden ?

      Is er een huwelijk te vinden van THOMAS COLIGNON [1] met MARIA (CATHARINA) KOOL [16] ?

      Wie van de twee: ANTONIUS [5] of ANTONIUS CASIMIRUS [7] is ANTHONY [8] ?

      Iedere suggestie in het licht van mijn onderzoek is van harte welkom.

      Is er in het Rijksarchief van Maastricht iets te vinden over Collignon, geweermakers die naar die naam luisteren?

      Wie weet of er notariele stukken uit deze tijd over Luik in Belgie of elders (Maastricht, Internet) te raadplegen zijn?

      Hopelijk kan iemand mijn onderzoek dat al tien jaar op slot zit, vlot trekken.

      Omdat ik de franse taal niet voldoende machtig ben, probeer ik het in deze genealogie groep.

      Bij voorbaat hartelijk dank, Harry van de Kamp.

    • Olaf Duits
      Message 2 of 7 , Jul 6, 2005
        Beste Harry,

        Ik kan je enkel Colligons geven die ik op Gendalim5 CD vind. Misschien dat
        je daar wel iets aan hebt:

        Doop Valkenburg = 17-12-1635
        Dopeling Francisca ????fort
        Vader van de dopeling Jacobus ????fort
        Moeder van de dopeling Maria Nn
        Doopgetuige Francisca Porti
        Doopgetuige Joannes Collignon

        Doop Maastricht = 23-12-1789
        Dopeling Fredericus Ludovicus de Pauli
        Vader van de dopeling Henricus Ludovicus de Pauli
        Moeder van de dopeling Ann Catharinæ Cobes
        Doopgetuige Petronillæ Collignon
        Doopgetuige Ma Theresia Collignon
        Doopgetuige Ludovicus de Collignon

[...]

        Doop Grevenbicht = 25-07-1818
        Dopeling Maria Hendrica Jennen
        Vader van de dopeling Gerardi Jennen
        Moeder van de dopeling Maria Hendrica Pesters
        Doopgetuige Anna Wilhelmina Pesters
        Doopgetuige Eustachius Collignon

        Doop Grevenbicht = 28-08-1830
        Dopeling Wilhelmina Hubertina Ritzerfeld
        Vader van de dopeling Gordani Ritzerfeld
        Moeder van de dopeling Juditha Olislagers
        Doopgetuige Franciscus Van Der Velden
        Doopgetuige Joanna Schous
        Doopgetuige Petri Olislagers
        Doopgetuige Anna Colignon

        Olaf Duits

        http://genealogy.mypub.nl

        (nu ook met FORUM, kijk snel, ook voor de gevraagde aanvullingen)

        Message 3 of 7 , Jul 6, 2005
          Hmmm,

          Misschien dat Régis de La Haye je hiermee zou kunnen helpen. Vraag eens na
          bij het RAL: daar heeft hij heel lang gewerkt, maar ik weet niet of hij er
          nu nog zit. Anders is hij wel te traceren via zijn neef Jo Hoen (Spaanse
          Singel, Neerbeek).

          Wil Brassé.

          Message 4 of 7 , Jul 21, 2005
            Herhaald bericht

            In het bijzonder vraag ik aandacht voor de volgende vraag:

          • freddymangelschots
            Message 5 of 7 , Jul 21, 2005
              Betreffende Collignon.
              Het Rijksarchief in Luik heeft notariele akten uit die tijd.
              Geklasseerd op naam van de notaris. Je moet dus wel weten wie
              een eventuele akte opgesteld heeft.
              Freddy

              --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "Harry van de Kamp"

              Message 6 of 7 , Oct 22, 2005
                Beste lezers,

                Het volgendse is mij bekend:

[...]

                Iedere suggestie in het licht van mijn onderzoek is van harte welkom. Bij voorbaat hartelijk dank.

              • Harry van de Kamp
                Message 7 of 7 , Oct 22, 2005
                  Beste lezers,

                  Met mijn genealogieonderzoek naar de naam COLLIGNIN zit ik al jaren vast.
                  Wat ik weet is het volgende:

                  ANTHONY COLLIGNON wordt bij zijn huwelijk in 1750 vermeld als soldaat onder de Compagnie van den Heer Kapitein Ringler in het Regiment van den Heer Lt Generaal Baron de Villegas in guarnisoen in Brielle.

                  Zijn er gegevens over ANTHONY te vinden in plaatsen waar dit regiment eerder bivakkeerde te weten Breda, Sas van Gent, Bergen op Zoom.

                  Iedere suggestie in het licht van mijn onderzoek is van harte welkom. Bij voorbaat hartelijk dank.