Stamboom Fam. Berger

  • ritschie_b
    Message 1 of 9 , Jun 7, 2005
      Geachte lezer,

      Ik ben nieuw op dit forum en zal mij eerst even voorstellen.
      Mijn naam is Richard Berger, ben 34 jaar en woon in het zuiden van
      Limburg (Geleen om precies te zijn). In het dagelijks leven ben ik
      getrouwd en vader van 1 zoon van bijna 4, zakelijk houdt ik me bezig
      met de functie senior Informatisering en Automatisering.

      Sind het overlijden van mijn oud-tante in 1989 ben ik bezig met het
      uitzoeken van de stamboom van de familie Berger (de aanleiding was
      vooral de hoeveelheid oude documenten die via een erfenis van de
      inboedel van mijn oud-tante via wijlen mijn vader onder mijn ogen
      kwam).

      Korte introductie Familie Berger.
      Buiten het feit dat ik (evenals mijn vader) in Maastricht ben geboren
      komen de vroegere generaties heel lang uit Simpelveld (in ieder geval
      tot 1746). Daar vervulden ze vooral het beroep van (here)boer.
      De boerderij die zij lange tijd bewoonden was gelegen aan de Oude
      Gaasstraat nummer 2. Uit stukken blijkt dat de boerderij rond 1860 in
      de familie is gekomen. Voor die tijd, de boerderij zelf stamt uit
      einde
      18e eeuw, schijnt de boerderij bewoont te zijn geweest door de familie
      Crasborn (daarna naar Thorn verhuist). Daar heb ik geen concrete
      bewijsstukken van dus als iemand mij daaraan kan helpen (al is het
      maar
      informatie). Tevens heb ik via de jaarboeken van Studies Geuldal
      kunnen
      achterhalen dat een aantal leden van de familie actief waren in de
      schutterij St. George. 1 lid heeft zelf in een bestek van 5 jaar 4
      maal
      de vogel afgeschoten (helaas is ie geen keizer geweest). Verder blijkt
      uit archiefstukken van de gemeente zelf dat een aantal leden erg
      aktief
      zijn geweest in de lokale politiek (al vanaf begin 19e eeuw tot ergens
      in de zestiger jaren van de 20e eeuw).

      tot 1746 kan ik zeker stellen dat de familie Berger uit Simpelveld
      kwam.
      Van voor die tijd kom ik geen namen van Berger meer tegen.
      Dit kan 2 dingen betekenen:
      1 De familie komt van elders en heeft zich door trouwen in Simpelveld
      gevestigd.
      2 Er missen gegevens van voor 1746. Het schijnt dat de pastoor van
      Bocholtz zich destijds niet echt goed van zijn taak bewust was....

      De eerste optie is de meest waarschijnlijke. Dit bracht mij ertoe om
      eens in Waals-Belgie te gaan zoeken (vanaf 2004 via internet) en ik
      heb
      een aantal zeer opmerkelijke gegevens verzameld. Echter zekerheid kan
      ik er nog niet aan onttrekken.

      Mijn vraag:
      Ik ben eigenlijk op zoek naar alle informatie m.b.t. de naam Berger in
      (Zuid-)Limburg en in Waals-Belgie waarvan onderlinge verwant is vast
      te
      stellen. Wie kan mij helpen?

      Hint: als je kijkt naar de kinderen van Tossanus Berge(r), geboren
      Esneux, zie je dat ik maar 1 kind van hem heb kunnen uitwerken terwijl
      ze allen in Simpelveld/Bocholtz zijn geboren. Wie o wie kan mij
      helpen.

      Met vriendelijke groet,

      Richard Berger.

      Voor meer informatie zie http://www.famberger.nl

      PS: ik heb hetzelfde bericht ook op limburg_genealogie gezet maar
      omdat dit 2 verschillende forums zijn beschouw ik het niet als cross-
      post. Indien jullie dat toch zo ervaren dan gelieve mij dat te
      vermelden, dan zal dat niet meer voorkomen.
    • Olaf Duits
      Message 2 of 9 , Jun 7, 2005
        Op de Gendalim5 CD staan zo'n 200 Berger's. Ook van voor 1749. Simpelveld
        zie ik veel, maar ook Roermond en Weert. Heb je iets meer aanknopingspunten
        zodat ik wat gerichter voor je kan zoeken, of heb je zelf ook Gendalim? Op
        de CD kan ik ook niet meer van die andere kinderen vinden. Inderdaad vreemd?

        Olaf Duits

        http://genealogy.mypub.nl

        (nu ook met FORUM, kijk snel, ook voor de gevraagde aanvullingen)

[...]

        ------------------------ Yahoo! Groups Sponsor --------------------~--> Help
        save the life of a child. Support St. Jude Children's Research Hospital's
        'Thanks & Giving.'
        http://us.click.yahoo.com/8HGP.B/5WnJAA/a8ILAA/YvNolB/TM
      • ritschie_b
        Message 3 of 9 , Jun 7, 2005
          Geachte heer Duits,

          Volgens mij ging met mijn eerder gegeven antwoord iets fout.
          Om terug te komen op uw vraag.

          Bronnen als Genlias en Gendalim (5 in bezit), Internet bronnen van
          ngv t/m familysearch.org, papieren archieven van diverse gemeenten,
          RAL en zelfs (een helaas mislukte) bezoek aan het archief Luik heb ik
          reeds veelvuldig geraadpleegd/bezocht. Zelfs mailwisselingen met de
          heemkundevereniging De Bongard Simpelveld/Bocholtz waar ik ook lid
          van ben geworden (evenals van de NGV en de LGOG).

          De informatie die ik zoek komt (denk ik) vooral van mensen die zich
          bezig (hebben ge)houden met de naam Berger en zodoende meer en/of
          dieper archiefwerk hebben uitgevoerd in wellicht minder toegankelijke
          archieven (die er helaas nog in overvloed zijn, zelfs niet eens
          geindexeerd).

          Bronnen mbt bouwjaar Boerderij Oude Gaaststraat 2 heb ik nog niet
          gezien. Ook daar houd ik me voor aanbevolen.

          Alvast bedankt voor de genomen moeite.

          M.v.g.

          Richard Berger.
          --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "Olaf Duits" <olafd@m...>

        • Tony Schalenborgh
          Message 4 of 9 , Jun 7, 2005
            Beste Richard,

            Als je echt een en ander wil uitzoeken in Belgisch Limburg kan je best een bezoek brengen aan het rijksarchief in Hasselt.

            Van de volgende parochies heb ik teruggevonden dat de naam Berger voorkomt in de parochie registers van voor 1800;
            As, Niel bij As, Opglabbeek, Zutendaal, Sin-Truiden, Herk de stad, Hasselt, Beek, Gerdingen, Hamont, Meeuwen, Neeroeteren, Wijshagen, Maaseik, Horpmaal, Lanaken, S' Gravenvoeren en Zichen Zussen Bolder
            De twee laatse sluiten nauw aan bij de provincie Luik en kunnen wellicht aansluting geven op jouw gegevens.

            In de registers van de burgelijke stand zijn er nog meerdere te vinden waar de naam Berger in voorkomt.

            met vriendelijke groeten,
            Tony

            Message 5 of 9 , Jun 8, 2005
              Beste Tony,

              Allereerst bedankt voor je reactie.

              In het DTB van de gemeente Simpelveld is Tossanus Berge(r) opgenomen
              als gestorvene (29-12-1781). Bij dit uittreksel (kopie in bezit
              echter helaas niet digitaal) staat vermeld dat Tossanus (Joseph) Berge
              (r) afkomstig is uit Sprimont.

              Sprimont is een plaatsje niet ver achter Luik (+/- 50 km van
              Maastricht) en ligt in Waals (Frantalig) gebied.

              De plaatsen die jij noemt liggen volgens mij in Vlaams
              (Nederlandstalig)gebied.
              De vader van Tossanus schijnt uit Esneux te komen (volgens
              familysearch.org) echter ik heb ooit een keer een poging genomen om
              het archief te luik te bezoeken/vinden om het register van geboorte
              van beide gemeenten te bekijken maar dit nooit gevonden (het archief
              zelf dan). Ook Esneux, wat tegen Sprimont aanligt, is Waals gebied.

              Daar zal ik het dan ook moeten zoeken.

              Ik hoop dat je me na deze info nog altijd iets kunt vertellen.

              Groeten,

              Richard Berger.
            • Olaf Duits
              Message 6 of 9 , Jun 8, 2005
                Misschien dat je iets met deze info kan:
                De huidige gemeente Sprimont ontstond in 1977 door samenvoeging van de toen
                opgeheven gelijknamige gemeente (4172 inw.) met Dolembreux, Gomzé-Andoumont
                en delen van Louveigné, Rouvreux en Comblain-au-Pont.
                De gem. Esneux ontstond in 1977 door samenvoeging van de toen opgeheven
                gelijknamige gemeente (26, 20 km2, waarvan een deel naar Anthisnes ging;
                6642 inw.) en Tilff.

                Hieruit blijkt dat Sprimont niet zo lang bestaat en je op bovengenoemde
                plaatsnamen moet focussen?

                http://us.click.yahoo.com/T_B0zD/.WnJAA/a8ILAA/YvNolB/TM
              • Tony Schalenborgh
                Message 7 of 9 , Jun 8, 2005
                  Olaf,

                  Deze logica snap ik niet. De vraag gaat over de parochie gegevens van midden 18e eeuw dus ruim twee eeuwen voor de fusie. Dus moet er wel degelijk in de parochieregisters van Sprimont en Esneux gezocht worden.

                  Richard,
                  Jouw opmerking: "Ik ben eigenlijk op zoek naar alle informatie m.b.t. de naam Berger in (Zuid-)Limburg en in Waals-Belgie waarvan onderlinge verwant is vast te stellen." bracht me in verwarring met Belgisch zuid limburg vandaar mijn reactie. Overigens is de link met Belgisch zuid limburg niet zo gek want zelf heb ik in die streek en rond dezelfde periode voorouders die van Tihange afkomstig zijn. Tihange ligt zelfs nog iets verder dan Sprimont.

                  met vriendelijke groeten,
                  Tony

                  Message 8 of 9 , Jun 10, 2005
                    Hoi Olaf,

                    Heb niet alles gevolgd, maar jet schrijft letterlijk:

                    ....De huidige gemeente Sprimont ontstond in 1977 door samenvoeging van de toen opgeheven gelijknamige gemeente met ....

                    Dus voor 1977 heeft er ook een gemeente Sprimont en dus waarschijnlijk ook een parochie ;)

                    E-Mail: fredbaltus@...; fred.baltus@...
                    WWW : http://www.fredbaltus.nl

                    Genealogy site : http://roots.fred-baltus.nl//index.php

                    *** This mail is scanned by Norton Antivirus 2003 ***

                    Message 9 of 9 , Jun 11, 2005
                      He Fred.

                      Ja ik zag het later ook... Wazige dag gehad ;-)

                      --

                      E-Mail: fredbaltus@...; fred.baltus@...
                      WWW : http://www.fredbaltus.nl

                      Genealogy site : http://roots.fred-baltus.nl//index.php

                      *** This mail is scanned by Norton Antivirus 2003 ***

                      the gift of life to a sick child.
                      http://us.click.yahoo.com/_HGP.B/6WnJAA/a8ILAA/YvNolB/TM