Visschers Maasmechelen

  • Frans De Smedt
    Message 1 of 4 , Mar 31, 2005
      Vrienden zoekers

      Bij het opzoeken in de Familie Van Hoof kom ik op het volgende

      Joseph Visschers (Vissers)
      ° Mechelen (Limburg) aangenomen wordt Maasmechelen 13.04.1800
      + Mechelen Antw 14.08.1847
      Zoon van Jacques Visschers zonder beroep en Haarden Helene
      X Mechelen 13.06.1838 met Catherine Musin ( Mosin)
      Kan iemand mij over deze in het rood geschreven personen een gezinssamenstelling of andere gegevens te bezorgen.
      Op 12.041838 werd er bij Notaris Pierre Jacques Heremans een toestermming tot huwelijk gepasseerd in Bilzen geregistreerd en gewettigd door de president van de rechtbank van eerste aanleg te Tongeren

      Joseph is in Mechelen gehuwd en gestorven

      Graag zou ik over zijn ouders meer gegevens krijgen. In de registers van Mechelen (Antw) staat namelijk dat deze mensen zijn overleden te Mechelen maar niet of dit Antwerpen of Limburg betreft.
      Kan iemand eens nakijken of er over deze personen in Hasselt of Maasmechelen meer gegevens bekend zijn.
      Ikzelf kom er voorlopig niet toe om die richting uit te rijden
      Dank bij voorbaat

      Vriendelijke groeten
      Frans De Smedt
      Maasstraat 11
      2800 Mechelen
      015 20 00 81

      francois.de.smedt2@...

    • Mathieu Kunnen
      Message 2 of 4 , Apr 6 1:59 PM
        Dag Frans,

        Heb uitgebreid gezocht en weinig gevonden in het rijksarchief te Hasselt...

        - Geboorteakte op 13-04-1800 (= 23 germinal 8) is niet te vinden (maar in
        die jaren ontbreken wel meerdere akten; begin van de burgerlijke stand hé)

        - Doopakten gecontroleerd maar de dopen van het jaar 8 ontbreken volledig.

        - Ook in de alfabetische klapper op de doopakten per gezin 1680-1826 geen
        doop te vinden.

        - Notaris Pieter Joseph Hermans (en niet Heremans!), koninklijk notaris
        residerend te Mechelen, arrondissement Maastricht, inventaris oud-notariaat
        RAH, nr. 2145, repertorium 64, 12 april 1838:
        Jacob Visschers en zijn vrouw Helena Haerden, beide zonder beroep, wonende
        te Mechelen, geven toelating aan hun zoon Joseph Visschers, gepasporteerd
        soldaat, thans werkman, geboren te Mechelen voormeld 13-04-1800, wonende
        thans te Mechelen in Brabant. Gaat huwen met Cato Massing, kantwerkster, 26
        jaar, geboren en wonende te Mechelen/Brabant, dochter van Petronella
        Massing, zonder beroep, wonende te Mechelen/Brabant.

        - Heb je de huwelijksakte van 13-06-1838 gecontroleerd? En ook de
        huwelijksbijlagen? Normaal gezien moet een afschrift van de geboorteakte of
        van de doopakte van de bruidegom opgenomen zijn bij die bijlagen. Als die
        niet beschikbaar waren werd een "akte van bekendheid" opgesteld.

        - Ik vond wel de overlijdensakte van vader Jacob. Die is overleden te
        Mechelen-aan-de-Maas op 5 april 1843 (akte 81), zonder beroep, 75 jaar,
        geboren te.... (werd niet ingevuld... jammer!!), overleden in zijn woonhuis
        gelegen op het Boscheind. Zoon van Izaak Gersong en van Eva Abrahams.
        Echtgenoot van Helena Haerden, wonende te Mechelen-aan-de-Maas.

        Let eens op de namen van de ouders van Jacob. Een Joodse familie???

        - Helena Haerden leeft dus nog in 1843. We vonden geen overlijdensakte van
        haar. In de volkstelling/bevolkingsregister van 1846 komt ze niet voor. Is
        ze vertrokken uit Mechelen-aan-de-Maas?

        Tot zover het resultaat van een moeizame en vooral tijdrovende speurtocht...

        Beste groeten,

        Mathieu Kunnen, 3640 Kinrooi