Re: [genealogie-limburg] Op naar JAN SPEE 1668 uit Venlo

    Message 1 of 11 , Mar 4, 2005
      Hallo André.

      Ik zie er geen in Venlo, wel een uit Born

      Doop Born = 09-09-1666
      Dopeling Joannes Theodorus Spee
      Vader van de dopeling Sijbert Spee
      Doopgetuige Severinus Rademechers
      Doopgetuige Joannes Lambrechs
      Doopgetuige Johanna Vander Heiden

      --
      Groet/Regards,
      Fred Baltus

      ------------

      E-Mail: fredbaltus@...; fred.baltus@...
      WWW : http://www.fredbaltus.nl

      Discussionboard : http://members.lycos.nl/fbaltus/phpBB2/index.php

      *** This mail is scanned by Norton Antivirus 2003 ***
    • André Barnier
      Message 2 of 11 , Mar 4, 2005
        Hallo Fred,

        Bedankt voor het snelle antwoord. Ik weet niet of deze Joannes Spee de
        juiste is.
        Ik heb mijn gegevens (tenminste het feit dat mijn Johannes Spee uit
        Venlo komt) van Familysearch.com
        Born is overigens wel ver van Venlo af (ca 55 a 60 Km) en dat was in die
        tijd toch wel een grote afstand.

        Ik ben nog niet in Wijk bij Duurstede geweest. om de gegevens te verifieren.

        Alsnog bedankt voor de info.

        Groetjes uit Purmerend,
        André Barnier

        Message 3 of 11 , Mar 4, 2005
          André,

          Dit zouden volgens gendawin eventuele kinderen kunnen zijn, maar pin me
          er niet op vast.
          Misschien heeft onze Wil wat meer...

          Doop bron = Born, Martinus; DHO register 1624 - 1738 , Born

          kinderen van Spee, Sigbertus en ?
          Doop Geborene
          = 26-12-1640 Spe Sibert
          = 17-02-1658 Spee Wernerus
          = 12-03-1662 Spe Mathias
          = 09-09-1666 Spee Joannes Theodorus
          = 22-01-1668 Spe Franciscus

          --
          Groet/Regards,
          Fred Baltus

          ------------

          E-Mail: fredbaltus@...; fred.baltus@...
          WWW : http://www.fredbaltus.nl

          Discussionboard : http://members.lycos.nl/fbaltus/phpBB2/index.php

          *** This mail is scanned by Norton Antivirus 2003 ***
        • W.M.H. Brasse
          Message 4 of 11 , Mar 5, 2005
            Hallo Fred en André,

            Ik dacht gelijk: Jan Spee uit Venlo = Jan Theodor Spee uit Born??? Mooi
            niet!!!
            De naam Spee was best verspreid in die tijd al, ook in de Selfkant en het
            Heuvelland bijv. (vanaf 1682 zie ik ook een Servatius Spee in Grubbenvorst).
            Uit de klapper van Born door Wim Donners gemaakt citeer ik:

            Spehe, Spe, Spee
            Sibertus Spehe
            Kinderen:
            Jan, 25.09.1625, get. Aret Goesen, Peter Heunen
            Marten, 06.08.1628, get. Gerhart Engels, Giel Engelen, Jehen, echtg v.
            Gerhart Spehe, begr. 24.11.1630
            Catharina, 19.07.1631, get. Peter Spehe, Maria Munchs, gest. 21.09.1636
            Marten, 17.10.1632, get. Johannes Laurentz, Sibert Spehe

            Peter Spehe tr. Anna Schreibers, 12.07.1626, get. Wilhelm Spehe, Jancken
            Salden
            (Anna Schreibers wordt 14.02.1627 begraven.)

            Petrus Spee
            Kinderen:
            Sibert, 30.11.1632, get. Sibert Spehe, Itgen von den Dijck, moeder niet
            vermeld, overl. 21.02.1633
            Maria, 04.04.1634, get. Jan Kranen von Guttekhoven, Gietgen Spehe, moeder
            niet vermeld
            Maria, 28.10.1635, get. Rencken Spiessenmecher, Frantz Laumen, Metgen Palmen

            Severinus Spehe tr. Metgen Palmen, 20.02.1635, get. Wilhelm Spehe, Johanna
            Salden
            (Severinus Spehe, begr. 28.01.1639)
            Kinderen:
            Severinus, 12.04.1639, get. Vosgen Palmen, Meijcken Heilgers

            Lisiken Spehe
            Kinderen:
            Catharina, 22.04.1637, get. Peter Spehe, Gietgen Spehe, Maria Radermaechers

            Wilhelm Spehe tr. Encken Salden , 28.05.1637, get. Dirck Salden, Petrus
            Rademachers
            Agnes, 11.02.1639, get. Johannes Laurentz, Lissken Salden, gest. 24.09.1645
            Gossen, 06.02.1641, get. Theodorus Salden, Sibertus Spehe, Johanna N.

            Peter Spehe tr. Lisken Salden, 30.05.1639 "vigore dispensatorialium", get.
            Petrus Radermacher, Dirck Leusen, Theisken Keuten
            Kinderen:
            Cornelia, 04.11.1640, get. Martin Rutten, Maria Radenmecher, Jehen Servaes,
            begr. 13.01.1641

            Sibert Spehe
            Kinderen:
            Sibert, 26.12.1640, get. Martin Rutten, Michael Sachs

            Sibert Spehe tr. Stina Werners, 04.02.1650
            (Sijbert Spee, begr. 15.11.1669, overleden aan dysenterie, voorzien van de
            laatste sacramenten op 05.11.1669, zijn echtgenote hertrouwt 1671 met Willem
            Bovendeerd; Christina, wed. v. Sibert Spe en Wilhelmus Bovendeerdt, overl.
            26.08.1717)
            Kinderen:
            Gossen, 05.11.1650, get. Rencken Perbaums, Meij Spehe, moeder niet genoemd
            Gossen, 15.10.1651, get. Wilhelm Spehe, Giel Engels Hausfr. Meij, moeder
            niet genoemd
            Joannes, 19.10.1653, get. Heincken von Holtum, Fia Spehe, moeder niet
            genoemd
            Wernerus, 17.02.1658, get. Peter Jans, Anna Sch..., moeder niet genoemd
            Mathias, 11.11.1660, get. Peter Perbaums, Maria echtg. van Giel Engels
            Mathias, 12.03.1662, get. Gelis Gusens, Itgen Lemmens

            Jan Spehe tr. Trinicken Kocks, 31.10.1650, get. Marten Spehe, .., ..
            Kinderen:
            Sibert, 05.09.1651, get. Jan Keutgens, Martin Spehe, Gertruid Radmechers,
            moeder niet vermeld
            Martinus, 09.08.1654, get. Wilhelmus Hunen, Beel Perbaums, moeder niet
            vermeld

            Martinus Spe
            Kinderen:
            Catharina, 11.06.1662, get. Tijs Frencken, Elisabeth Rutten
            Agnes, 17.02.1665, get. Peter Schrinemekers, Entgen Dirix
            Joannes, 13.03.1667, get. Ting Spe, Utgen Laurentz

            Goesen Spee tr. (dispensatie 3e graad) Cornelia Rutten, 23.04.1665, get.
            Wilhelmus Dahmen, Martinus Rutten
            Kinderen:
            Agnes, 06.12.1669, get. Dirich Rutten, Metgen Palmen, moeder niet genoemd
            Anna Elisabeth, 01.10.1675, get. Matthias Spee, Elisabeth Rutten

            Sijbert Spee (kapitein van de Bornse legereenheid onder de katholieke
            majesteit (1666) ) tr. Ida van der Heiden, 07.10.1665, get. de koster,
            Theodorus van der Heiden
            Joannes Theodorus, 08.09.1666, R.D. F. Lambrechs pastoor, Severinus
            Rademechers, Johanna van der Heijden, moeder niet genoemd
            Franciscus, 22.01.1668, get. Goesen Spe, Oda Lorentz

            Severinus Spe tr. Elisabeth Gijsen, 05.04.1671, get. Wilhelmus Damen,
            Francsicus Rademeckers

            Martinus Spe tr. Sophia
            Kinderen:
            Ida, 31.12.1671, get. Arnoldus Geusen, Ida van der Heijden ,moeder Sophia
            Petrus, 23.04.1675, moeder Sophia
            Sibertus, 01.03.1678, get. Renerus Indeschat voor Joannes Frencken,
            Elisabeth echtg van H. Laurens, moeder niet genoemd, achternaam vader
            onleesbaar
            Fredericus, 03.09.1680, get. Matthias Perbooms, Cornelia Frencken

            Franciscus Spee tr. Catharina
            Kinderen:
            Catharina, 15.12.1693, get. Henricus Laurens junior, Elisabeth Rutten voor
            Anna, dochter van Theodorus Rutten

            Joannes Theodorus Spee tr. (vi rubri sigilli) Maria Matthia (overl.
            23.09.1706), 21.07.1695, get. Matthias Rutten, Margareta N.
            Kinderen:
            Maria Elisabeth, 14.08.1696, geboren en gedoopt door de vroedvrouw, getuigen
            bij doop in de kerk: Guilielmus Daemen pro me (=Aegidius Matthia, pastoor),
            Ida van der Heijden
            Maria, 22.09.1697, get. Matthias Rutten voor Aegidius Matthia, Elisabeth
            Rutten voor Ida van der Heijden
            Matthias, 12. 07.1700, get. Matthias Guijens, Elisabeth Rutten voor Maria
            Smeets (geboren 10.12.1700)
            Joannes Theodorus, 25.11.1703, get. Adm Rdus Dnus Andreas Dahmen, pastoor in
            Grevenbicht, Cornelia Rutten namens Cornelia Bucken alias Matthia
            Ida, 27.08.1706, get. Petrus Pesch voor Joannes Vanderheiden Mosacensis,
            Wendelina Swilliens voor Joanna Matthia, dochter van Joannes Matthia
            Trajectensis, overl. 04.11.1706

            Je ziet hier dat Jan Theodor gewoon in Born in gebleven en getrouwd. Wat wel
            opvalt is dat zijn vader in het leger zat, en dan is een link naar Venlo ook
            weer niet zo ver gezocht!? (Ik denk bij Venlo al snel aan militairen.)
            Je ziet ook dat Martin Spee in 1667 een zoon Joannes krijgt, die de gezochte
            ZOU kunnen zijn. Had Jan Spee een zoon Martin? Zo niet dan zou ik Born
            voorlopig vergeten en elders gaan zoeken...

            Wil Brassé.

            Message 5 of 11 , Mar 5, 2005
              Dag André,

              Zoals Wil al zei, is de naam Spee al vroeg wijdverspreid. Dat geldt
              zeker ook voor de omgeving van Venlo. Ik denk dat het het beste is
              om gewoon eerst eens in Venlo te kijken bij de dopen rond 1660-1670.
              Zelf heb ik voorlopig geen plannen om naar het gemeentearchief daar
              te gaan.
              Daarnaast komt de naam Spee zoveel voor dat het ook handig zal zijn
              om de naam van zijn vrouw (Barbara) in de gaten te houden; misschien
              wordt zij ergens genoemd als (doop)getuige bij (kinderen van)
              mogelijke broers of zussen van Johan Spee, of wordt zij na haar
              overlijden vernoemd.
              In mijn Kroniek voor Beesel, Belfeld en Swalmen komt de naam Spee
              veelvuldig voor. De gezochte Jantje zit er niet bij, maar wellicht
              iets om verder in te zoeken mocht je de aansluiting weer hebben.

              Met vriendelijke groet,
              Loe Giesen, Reuver
              www.loegiesen.nl > Kroniek voor Beesel, Belfeld en Swalmen

              --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "W.M.H. Brasse"

            • André Barnier
              Message 6 of 11 , Mar 6, 2005
                Loe, Wil, Fred en anderen,

                Bedankt voor deze hoeveelheid informatie over een hoop "Spee-en" uit
                Limburg.
                Ik zal vooral eerst eens gaan neuzen in Wijk bij Duurstede. Daar is
                "mijn" Jan/Jacob/Johan Spee getrouwd met Barbara/Berbera de Kemp.
                Dat is tenminste iets dat zeker is. Misschien dat daar een duidelijke
                verwijzing is naar het Limburgse Land.

                Wat ik nu heb is van FamilySearch.com (LDS).

                Nogmaals allen bedankt voor het speurwerk en mochten jullie er toch nog
                uitkomen, dan hoor ik het graag.

                Groetjes uit Purmerend,
                André Barnier