Re: Cleophas

  • rmikkenie
    Message 1 of 11 , Feb 28, 2005
      Hallo Leo,

      Er zijn nog een broer en zus van Franciscus en Gertrudis, namelijk
      Petrus en Antonia Cleophas (zij treden ook bij elkaar op als
      doopgetuigen). Wat gegevens van de Gendalim cd:

      Kerkelijk huwelijk Nederweert = 26-07-1668
      Bruidegom Petrus Clephas
      Bruid Christina Corsten
      Getuige bij het huwelijk Franciscus Clephas
      Getuige bij het huwelijk Bartholomeus

      Kerkelijk huwelijk Nederweert = 29-04-1660
      Bruidegom Judocus Janssen
      Bruid Antonia Cleophas
      Getuige bij het huwelijk Petrus Cornelis
      Getuige bij het huwelijk Petrus Cleophas

      Kerkelijk huwelijk Weert = 01-03-1677
      Bruidegom Guilhelmus Coppen
      Bruid Antonia Cleophas
      Getuige bij het huwelijk Gerardus Scherders
      Getuige bij het huwelijk Catharina Coppen

      Ik vind ook de doop van een Petrus Cleophas op de cd:

      Doop Nederweert = 01-07-1646
      Dopeling Petrus Cleophas
      Vader van de dopeling Petrus Cleophas
      Moeder van de dopeling Maria
      Doopgetuige Dina Van Hout
      Doopgetuige Mathias De Heijde

      Dus de hier genoemde Petrus Cleophas en Maria NN zouden wel eens de
      ouders kunnen zijn die je zoekt.

      Met vriendelijke groet, Remko Mikkenie (www.mikkenie.nl)

      --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "Leo Verhelst"

      Message 2 of 11 , Mar 2, 2005
        Hallo Remko,

        Ik kwam deze vanavond tegen, misschien heb je hem al

        Gerardus Mikkenie, geboren 10-5-1897 te Maastricht, overleden 5-5-1975
        in het ziekenhuis te Kerkrade,
        echtgenoot van Anna Maria Cierpeck (bidprentje M-04037)

        Verder :
        Sjef Mikkenie, geboren 3-12-1945 te Nieuwenhagen, overleden 21-4-1986 te
        Brunssun, begraven 25-4-1986 te Nieuwenhagen, echtgenoot van Els Zenden
        (bidprentje M-02259)

        Groet/Regards,
        Fred Baltus

        ------------

        E-Mail: fredbaltus@...; fred.baltus@...
        WWW : http://www.fredbaltus.nl

        Discussionboard : http://members.lycos.nl/fbaltus/phpBB2/index.php

        *** This mail is scanned by Norton Antivirus 2003 ***
      • rmikkenie
        Message 3 of 11 , Mar 3, 2005
          Hallo Fred,

          Ja, het zijn mijn opa en mijn vader. Dus ik heb ze al. Maar toch
          bedankt!

          Groetjes, Remko Mikkenie

          --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, Fred Baltus

        • André Barnier
          Message 4 of 11 , Mar 4, 2005
            Hoi allemaal,

            Is er iemand die mij kan helpen met extra gegevens over Johannes Spee
            geboren ca.1668 te Venlo
            die in 1693 in Wijk bij Duurstede (prov. Utrecht) trouwde met Barbara de
            Kemp?

            Dit is wat ik heb.

            * BRON: trouwboek gerecht van Wijk bij Duurstede
            * Datum huwelijk: 08-06-1693
            * Datum ondertrouw: 23-05-1693
            * Datum proclamatie:
            * Attest van:
            * Man: Johannes Spee
            * Geboren te:
            * Wonende te: Wijk bij Duurstede
            * Vader bruidegom:
            * Vrouw: Berbara de Kemp
            * Geboren te:
            * Wonende te: Wijk bij Duurstede
            * Vader bruid:
            * Opmerking:

            Ik had gaarne wat meer informatie over zijn ouders en eventuele broers
            en of zussen.

            Iemand????

            Bij voorbaat dank.

            André Barnier uit Purmerend (NH)

            Message 5 of 11 , Mar 4, 2005
              Hallo André.

              Ik zie er geen in Venlo, wel een uit Born

              Doop Born = 09-09-1666
              Dopeling Joannes Theodorus Spee
              Vader van de dopeling Sijbert Spee
              Doopgetuige Severinus Rademechers
              Doopgetuige Joannes Lambrechs
              Doopgetuige Johanna Vander Heiden

              --
              Groet/Regards,
              Fred Baltus

              ------------

              Message 6 of 11 , Mar 4, 2005
                Hallo Fred,

                Bedankt voor het snelle antwoord. Ik weet niet of deze Joannes Spee de
                juiste is.
                Ik heb mijn gegevens (tenminste het feit dat mijn Johannes Spee uit
                Venlo komt) van Familysearch.com
                Born is overigens wel ver van Venlo af (ca 55 a 60 Km) en dat was in die
                tijd toch wel een grote afstand.

                Ik ben nog niet in Wijk bij Duurstede geweest. om de gegevens te verifieren.

                Alsnog bedankt voor de info.

                Groetjes uit Purmerend,
                André Barnier

                Message 7 of 11 , Mar 4, 2005
                  André,

                  Dit zouden volgens gendawin eventuele kinderen kunnen zijn, maar pin me
                  er niet op vast.
                  Misschien heeft onze Wil wat meer...

                  Doop bron = Born, Martinus; DHO register 1624 - 1738 , Born

                  kinderen van Spee, Sigbertus en ?
                  Doop Geborene
                  = 26-12-1640 Spe Sibert
                  = 17-02-1658 Spee Wernerus
                  = 12-03-1662 Spe Mathias
                  = 09-09-1666 Spee Joannes Theodorus
                  = 22-01-1668 Spe Franciscus

                  --
                  Groet/Regards,
                  Fred Baltus

                  ------------

                  E-Mail: fredbaltus@...; fred.baltus@...
                  WWW : http://www.fredbaltus.nl

                  Discussionboard : http://members.lycos.nl/fbaltus/phpBB2/index.php

                  *** This mail is scanned by Norton Antivirus 2003 ***
                • W.M.H. Brasse
                  Message 8 of 11 , Mar 5, 2005
                    Hallo Fred en André,

                    Ik dacht gelijk: Jan Spee uit Venlo = Jan Theodor Spee uit Born??? Mooi
                    niet!!!
                    De naam Spee was best verspreid in die tijd al, ook in de Selfkant en het
                    Heuvelland bijv. (vanaf 1682 zie ik ook een Servatius Spee in Grubbenvorst).
                    Uit de klapper van Born door Wim Donners gemaakt citeer ik:

                    Spehe, Spe, Spee
                    Sibertus Spehe
                    Kinderen:
                    Jan, 25.09.1625, get. Aret Goesen, Peter Heunen
                    Marten, 06.08.1628, get. Gerhart Engels, Giel Engelen, Jehen, echtg v.
                    Gerhart Spehe, begr. 24.11.1630
                    Catharina, 19.07.1631, get. Peter Spehe, Maria Munchs, gest. 21.09.1636
                    Marten, 17.10.1632, get. Johannes Laurentz, Sibert Spehe

                    Peter Spehe tr. Anna Schreibers, 12.07.1626, get. Wilhelm Spehe, Jancken
                    Salden
                    (Anna Schreibers wordt 14.02.1627 begraven.)

                    Petrus Spee
                    Kinderen:
                    Sibert, 30.11.1632, get. Sibert Spehe, Itgen von den Dijck, moeder niet
                    vermeld, overl. 21.02.1633
                    Maria, 04.04.1634, get. Jan Kranen von Guttekhoven, Gietgen Spehe, moeder
                    niet vermeld
                    Maria, 28.10.1635, get. Rencken Spiessenmecher, Frantz Laumen, Metgen Palmen

                    Severinus Spehe tr. Metgen Palmen, 20.02.1635, get. Wilhelm Spehe, Johanna
                    Salden
                    (Severinus Spehe, begr. 28.01.1639)
                    Kinderen:
                    Severinus, 12.04.1639, get. Vosgen Palmen, Meijcken Heilgers

                    Lisiken Spehe
                    Kinderen:
                    Catharina, 22.04.1637, get. Peter Spehe, Gietgen Spehe, Maria Radermaechers

                    Wilhelm Spehe tr. Encken Salden , 28.05.1637, get. Dirck Salden, Petrus
                    Rademachers
                    Agnes, 11.02.1639, get. Johannes Laurentz, Lissken Salden, gest. 24.09.1645
                    Gossen, 06.02.1641, get. Theodorus Salden, Sibertus Spehe, Johanna N.

                    Peter Spehe tr. Lisken Salden, 30.05.1639 "vigore dispensatorialium", get.
                    Petrus Radermacher, Dirck Leusen, Theisken Keuten
                    Kinderen:
                    Cornelia, 04.11.1640, get. Martin Rutten, Maria Radenmecher, Jehen Servaes,
                    begr. 13.01.1641

                    Sibert Spehe
                    Kinderen:
                    Sibert, 26.12.1640, get. Martin Rutten, Michael Sachs

                    Sibert Spehe tr. Stina Werners, 04.02.1650
                    (Sijbert Spee, begr. 15.11.1669, overleden aan dysenterie, voorzien van de
                    laatste sacramenten op 05.11.1669, zijn echtgenote hertrouwt 1671 met Willem
                    Bovendeerd; Christina, wed. v. Sibert Spe en Wilhelmus Bovendeerdt, overl.
                    26.08.1717)
                    Kinderen:
                    Gossen, 05.11.1650, get. Rencken Perbaums, Meij Spehe, moeder niet genoemd
                    Gossen, 15.10.1651, get. Wilhelm Spehe, Giel Engels Hausfr. Meij, moeder
                    niet genoemd
                    Joannes, 19.10.1653, get. Heincken von Holtum, Fia Spehe, moeder niet
                    genoemd
                    Wernerus, 17.02.1658, get. Peter Jans, Anna Sch..., moeder niet genoemd
                    Mathias, 11.11.1660, get. Peter Perbaums, Maria echtg. van Giel Engels
                    Mathias, 12.03.1662, get. Gelis Gusens, Itgen Lemmens

                    Jan Spehe tr. Trinicken Kocks, 31.10.1650, get. Marten Spehe, .., ..
                    Kinderen:
                    Sibert, 05.09.1651, get. Jan Keutgens, Martin Spehe, Gertruid Radmechers,
                    moeder niet vermeld
                    Martinus, 09.08.1654, get. Wilhelmus Hunen, Beel Perbaums, moeder niet
                    vermeld

                    Martinus Spe
                    Kinderen:
                    Catharina, 11.06.1662, get. Tijs Frencken, Elisabeth Rutten
                    Agnes, 17.02.1665, get. Peter Schrinemekers, Entgen Dirix
                    Joannes, 13.03.1667, get. Ting Spe, Utgen Laurentz

                    Goesen Spee tr. (dispensatie 3e graad) Cornelia Rutten, 23.04.1665, get.
                    Wilhelmus Dahmen, Martinus Rutten
                    Kinderen:
                    Agnes, 06.12.1669, get. Dirich Rutten, Metgen Palmen, moeder niet genoemd
                    Anna Elisabeth, 01.10.1675, get. Matthias Spee, Elisabeth Rutten

                    Sijbert Spee (kapitein van de Bornse legereenheid onder de katholieke
                    majesteit (1666) ) tr. Ida van der Heiden, 07.10.1665, get. de koster,
                    Theodorus van der Heiden
                    Joannes Theodorus, 08.09.1666, R.D. F. Lambrechs pastoor, Severinus
                    Rademechers, Johanna van der Heijden, moeder niet genoemd
                    Franciscus, 22.01.1668, get. Goesen Spe, Oda Lorentz

                    Severinus Spe tr. Elisabeth Gijsen, 05.04.1671, get. Wilhelmus Damen,
                    Francsicus Rademeckers

                    Martinus Spe tr. Sophia
                    Kinderen:
                    Ida, 31.12.1671, get. Arnoldus Geusen, Ida van der Heijden ,moeder Sophia
                    Petrus, 23.04.1675, moeder Sophia
                    Sibertus, 01.03.1678, get. Renerus Indeschat voor Joannes Frencken,
                    Elisabeth echtg van H. Laurens, moeder niet genoemd, achternaam vader
                    onleesbaar
                    Fredericus, 03.09.1680, get. Matthias Perbooms, Cornelia Frencken

                    Franciscus Spee tr. Catharina
                    Kinderen:
                    Catharina, 15.12.1693, get. Henricus Laurens junior, Elisabeth Rutten voor
                    Anna, dochter van Theodorus Rutten

                    Joannes Theodorus Spee tr. (vi rubri sigilli) Maria Matthia (overl.
                    23.09.1706), 21.07.1695, get. Matthias Rutten, Margareta N.
                    Kinderen:
                    Maria Elisabeth, 14.08.1696, geboren en gedoopt door de vroedvrouw, getuigen
                    bij doop in de kerk: Guilielmus Daemen pro me (=Aegidius Matthia, pastoor),
                    Ida van der Heijden
                    Maria, 22.09.1697, get. Matthias Rutten voor Aegidius Matthia, Elisabeth
                    Rutten voor Ida van der Heijden
                    Matthias, 12. 07.1700, get. Matthias Guijens, Elisabeth Rutten voor Maria
                    Smeets (geboren 10.12.1700)
                    Joannes Theodorus, 25.11.1703, get. Adm Rdus Dnus Andreas Dahmen, pastoor in
                    Grevenbicht, Cornelia Rutten namens Cornelia Bucken alias Matthia
                    Ida, 27.08.1706, get. Petrus Pesch voor Joannes Vanderheiden Mosacensis,
                    Wendelina Swilliens voor Joanna Matthia, dochter van Joannes Matthia
                    Trajectensis, overl. 04.11.1706

                    Je ziet hier dat Jan Theodor gewoon in Born in gebleven en getrouwd. Wat wel
                    opvalt is dat zijn vader in het leger zat, en dan is een link naar Venlo ook
                    weer niet zo ver gezocht!? (Ik denk bij Venlo al snel aan militairen.)
                    Je ziet ook dat Martin Spee in 1667 een zoon Joannes krijgt, die de gezochte
                    ZOU kunnen zijn. Had Jan Spee een zoon Martin? Zo niet dan zou ik Born
                    voorlopig vergeten en elders gaan zoeken...

                    Wil Brassé.

                    Message 9 of 11 , Mar 5, 2005
                      Dag André,

                      Zoals Wil al zei, is de naam Spee al vroeg wijdverspreid. Dat geldt
                      zeker ook voor de omgeving van Venlo. Ik denk dat het het beste is
                      om gewoon eerst eens in Venlo te kijken bij de dopen rond 1660-1670.
                      Zelf heb ik voorlopig geen plannen om naar het gemeentearchief daar
                      te gaan.
                      Daarnaast komt de naam Spee zoveel voor dat het ook handig zal zijn
                      om de naam van zijn vrouw (Barbara) in de gaten te houden; misschien
                      wordt zij ergens genoemd als (doop)getuige bij (kinderen van)
                      mogelijke broers of zussen van Johan Spee, of wordt zij na haar
                      overlijden vernoemd.
                      In mijn Kroniek voor Beesel, Belfeld en Swalmen komt de naam Spee
                      veelvuldig voor. De gezochte Jantje zit er niet bij, maar wellicht
                      iets om verder in te zoeken mocht je de aansluiting weer hebben.

                      Met vriendelijke groet,
                      Loe Giesen, Reuver
                      www.loegiesen.nl > Kroniek voor Beesel, Belfeld en Swalmen

                      --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "W.M.H. Brasse"

                    • André Barnier
                      Message 10 of 11 , Mar 6, 2005
                        Loe, Wil, Fred en anderen,

                        Bedankt voor deze hoeveelheid informatie over een hoop "Spee-en" uit
                        Limburg.
                        Ik zal vooral eerst eens gaan neuzen in Wijk bij Duurstede. Daar is
                        "mijn" Jan/Jacob/Johan Spee getrouwd met Barbara/Berbera de Kemp.
                        Dat is tenminste iets dat zeker is. Misschien dat daar een duidelijke
                        verwijzing is naar het Limburgse Land.

                        Wat ik nu heb is van FamilySearch.com (LDS).

                        Nogmaals allen bedankt voor het speurwerk en mochten jullie er toch nog
                        uitkomen, dan hoor ik het graag.

                        Groetjes uit Purmerend,
                        André Barnier