RE: [genealogie-limburg] Dagwerkers

  • Jos Verkroost
    Message 1 of 3 , Aug 12, 2004
      Hallo Guy,

      Dagwerkers zijn hetzelfde als dagloners of journaliers (dat kom je in de
      franstalige akten nogal eens tegen). Het zijn mensen die geen reguliere
      arbeidsovereenkomst hadden, maar per dag probeerden om ergens klussen te
      doen. Het begrip seizoenwerker is niet helemaal van toepassing, maar je kunt
      je wel voorstellen dat nogal wat van het werk bepaald kon worden door de
      seizoenen, als het om agrarisch werk ging. Maar ook werk als sjouwer en
      dergelijk was dagwerk. Als er een schip moest worden gelost, kon men terecht
      om het te lossen, en daarna moest men weer verder zien.

      Hoeveel men betaald kreeg, kan ik in het algemeen niet zeggen, maar je kunt
      er wel vanuit gaan dat deze mensen onderaan de inkomensladder stonden en
      bovendien elke dag maar weer moesten afwachten of er überhaupt iets
      binnenkwam.

      Met vriendelijke groet,

      Jos Verkroost.

      Message 2 of 3 , Aug 12, 2004

[...]