Dagwerkers

  • Guy Gysemberg
    Message 1 of 3 , Aug 12, 2004
      Dag beste leden,

      In mijn stamboom kom ik veel dagwerkers tegen.

      War houd dat juist in? Is dat een soort seizoenwerker? Hoe en hoeveel
      waren ze betaald?

      Wie kan mij hieromtrent een beetje helpen?

      Bedankt
      Guy Gysemberg
    • Jos Verkroost
      Message 2 of 3 , Aug 12, 2004
        Hallo Guy,

        Dagwerkers zijn hetzelfde als dagloners of journaliers (dat kom je in de
        franstalige akten nogal eens tegen). Het zijn mensen die geen reguliere
        arbeidsovereenkomst hadden, maar per dag probeerden om ergens klussen te
        doen. Het begrip seizoenwerker is niet helemaal van toepassing, maar je kunt
        je wel voorstellen dat nogal wat van het werk bepaald kon worden door de
        seizoenen, als het om agrarisch werk ging. Maar ook werk als sjouwer en
        dergelijk was dagwerk. Als er een schip moest worden gelost, kon men terecht
        om het te lossen, en daarna moest men weer verder zien.

        Hoeveel men betaald kreeg, kan ik in het algemeen niet zeggen, maar je kunt
        er wel vanuit gaan dat deze mensen onderaan de inkomensladder stonden en
        bovendien elke dag maar weer moesten afwachten of er überhaupt iets
        binnenkwam.

        Met vriendelijke groet,

        Jos Verkroost.

        Message 3 of 3 , Aug 12, 2004

[...]