Siegen Duitsland

  • Elvire Theelen
    Message 1 of 5 , Apr 12, 2004
      Hallo,

      Afgelopen weekend heb ik eindelijk weer een spoor gevonden van mijn oudste
      voorvader.
      Joannes T(h)eelen getrouwd in Maastricht 1772 met Maria Anne Bloem(en) onder
      de naam Joannis Diel. Gedoopt volgens de trouwakte in Nassau Siegen. Ik neem
      nu aan dat hiermee Siegen bedoeld wordt, alhoewel ik steeds gedacht heb dat
      hij op een schip was geboren. Een aantal vragen hieromtrent:
      - Het viel mij op dat er meer heren uit Nassau afkomstig waren. Heeft iemand
      enig idee wat de reden was? Waren dit soldaten? Kan ik hier ergens meer
      informatie over vinden?
      Ik heb al geprobeerd op www.siegen.de wat meer over de geschiedenis aldaar
      terug te vinden, maar daar kan ik voorlopig nog niets over de periode rond
      1772 vinden.
      Iemand een idee?
      - Waarom werd er in Maastricht getrouwd, terwijl de bruid afkomstig was uit
      St. Geertruid en het echtpaar later in Breust belandde. Het eerste kind is 2
      maanden na het huwelijk geboren. Zou dat een reden kunnen zijn?
      - Wat betekende dispensatie in tertio banno?

      Alvast bedankt,
      Vriendelijke groeten
      Elvire Theelen
    • Mathieu Kunnen
      Message 2 of 5 , Apr 12, 2004
        Dispensatie in tertio banno : met vrijstelling van de drie roepen.

        Mathieu Kunnen, Kinrooi

> [...]
        > voorvader.
        > Joannes T(h)eelen getrouwd in Maastricht 1772 > > enz. enz.

        - Wat betekende dispensatie in tertio banno?

      • Paul De Clerck
        Message 3 of 5 , Apr 12, 2004
          Message 4 of 5 , Apr 12, 2004
            Inderdaad, klopt! Ik was te snel en bedoelde ook de derde roep !
            "Dispensatio in bannis" is dispensatie in de roepen. Sorry. Maar goed dat er
            nog oplettende lezers zijn...!
            Gegroet,
            Mathieu

            > Mathieu, zou het niet eerder zijn "dispensatie van de derde roep" en niet
> [...]
          • Jacques Hendrickx
            Message 5 of 5 , Apr 12, 2004
              Hallo Elvire,

              Even doorzoeken met Google levert soms leuke resultten op. Ik tikte
              in: Nassau Siegen 1772, en ik kreeg 568 treffers in het Nederlands.
              De meeste gaan over ons koningshuis (de familie Nassau had een
              kasteel in Siegen, vandaar), maar mij viel de volgende link op:
              http://members.lycos.nl/WilHermsen/
              Dit is een site met militaire geschiedenis: alle regimenten worden
              besproken. Ik durf wedden dat daar het antwoord op jouw vraag tussen
              zit.
              Groet,
              Jacques Hendrickx

              --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "Elvire Theelen"