Stokerams

  • Jorma Huijts
    Message 1 of 20 , Apr 1, 2003
      Goedemiddag,

      Rond 1740 kom ik in Meerssen de naam Stokerams tegen bij iemand die ook
      Smeets heet. De naam Stokerams kan ik niet vinden op GenDaLim4, bij de
      Nederlandse familenamen van Meertens, FamilySearch en Google.
      Kent iemand deze naam? Is het een familienaam of anderszins?

      Met vriendelijke groet,
      Jorma Huijts
    • Jorma Huijts
      Message 2 of 20 , Apr 4, 2003
        Goedemiddag,

        Mijn voorouders Huijts / Heuts kwamen uit Wijnandsrade respectievelijk
        Bunde.
        Ik heb deze familie in Wijnandsrade via GenDaLim4 in de beginperiode
        verder in kaart gebracht dan alleen de oorspronkelijk genoteerde, maar
        ik mis nogal wat gegevens en ik vraag me af of die ook niet in de
        kerkboeken hebben gestaan.
        Wie heeft uitgebreidere DTB-gegevens over Wijnandsrade?

        Met vriendelijke groet,
        Jorma Huijts
        Message 3 of 20 , Apr 4, 2003
          Hallo Jorma,

          Volgens mij is er in ieder geval wat op het Rijksarchief te vinden.
          e.e.a. is te vinden op :
          http://www.rijksarchieflimburg.nl/dtb/1101deelE.htm#WIJNANDSRADE

          148. WIJNANDSRADE - R.K. parochie H. Stephanus
          N.B. Zie ook de parochies H. Michaël te Hillensberg (nr. 59) en H.
          Pancratius te Munstergeleen (nr. 91). ,
          N.B. Tot 1559 : bisdom Luik, dekenaat Susteren.
          1559 -1801: bisdom Roermond, dekenaat Valkenburg.
          1801 -1823: bisdom Luik, dekenaat Schinnen.

          1-2. Doop-, huwelijks- en overlijdensregisters, 1606 -1796 2 delen
          1. 1606 -1732, fotokopie 1 deel
          D. 1606 aug. 13 -1608 jan. 13, blz. 2
          1615 jan. 11 -1729 mei 22, blz. 3- 72
          1729 juni 14 -1731 apr. 27, blz. 74

          H. 1607 okt. 28 , blz. 73
          1611 mei 29 -1617 nov. 5, blz. 73
          1618 nov. 25 -1639 febr. 27, blz. 76- 78
          1642 sept. 14 -1728 jan. 14, blz. 78- 92

          O. 1660 mrt. 9 -1732 sept. 5, blz. 92-104

          2. 1730 -1796, fotokopie 1 deel
          D. 1732 aug. 31 -1796 nov. 16, blz. 2- 43
          H. 1730 juli 2 -1796 nov. 7, blz. 44- 55
          O. 1732 dec. 7 -1796 nov. 4, blz. 56- 72

          Hof van Limburg

          3. Doop-, huwelijks- en overlijdensregister, 1779, 1781 -1791, fotokopie
          1 band
          DHO. 1779 blz. 1- 4
          1781 blz. 5- 9
          1782 blz. 10- 13
          1783 blz.. 14- 17
          1784 blz. 18- 22
          1785 blz. 23- 26
          1786 blz. 27- 29
          1787 blz. 30- 35
          1788 blz. 36- 40
          1789 blz.. 41- 44
          1790 blz. 45- 48
          1791 blz. 49- 52
          N.B. 1786 geen huwelijksakten. Minuutexemplaar.

          Bisdom Luik

          4-5. Doop-, huwelijks- en overlijdensregisters, 1822 -1823 2 stukken
          4. 1822 1 stuk
          5. 1823 1 stuk

          Klappers
          Doop-, huwelijks- en overlijdensklapper 1606 -1796.

          Groet,
          Fred Baltus
          --
          Fred Baltus, The Netherlands

          E-Mail: fredbaltus@...
          f.baltus@...
          fred.baltus@...

          WWW : http://home.hccnet.nl/f.baltus/index.html
          http://go.to/baltus
          http://members.lycos.nl/fbaltus/
          http://members.home.nl/fredbaltus/
          http://home.wanadoo.nl/baltusf/

          *** This mail is scanned by Norton Antivirus 2003 ***
        • Jorma Huijts
          Message 4 of 20 , Apr 4, 2003
            Goedenavond,

            Fred, heel hartelijk bedankt voor dit uitgebreide overzicht. Dat is
            zeker handig en ga ik goed bekijken.

            Daarnaast ben ik benieuwd of iemand computerbestanden heeft. Dat werkt
            makkelijker en sneller.
            En of iemand weet of GenDaLim4 echt compleet is en dan met name wat
            betreft de eerste kerkboeken. Kan ik een aantal dopen enz. niet vinden
            omdat ze niet in de kerkboeken zijn vermeld of omdat ze niet op de
            CD-ROM staan of omdat de index daarop niet goed werkt?

            Vriendelijke groeten,
            Jorma
          • Jeu Brouns
            Message 5 of 20 , Apr 4, 2003
              Beste Jorma,

              In heel veel verzoeken om gegevens wordt geciteerd uit de genealogische
              bijbel die GenDaLim 4 heet.
              Op je vraag of deze bijbel echt compleet is, moet ik negatief antwoorden. Er
              ontbreken nogal wat gegevens. Wat te denken van het gemis van bv. Blerick,
              inclusief Maasbree. Van Klimmen zijn alleen de geboorten te raadplegen. Soms
              kom ik gegevens tegen, die ik weer in een archief moet gaan checken op
              juistheid.
              Ter verduidelijking: enkele enthousiaste genealogen zijn jaren geleden
              begonnen met het invoeren van gegevens. Door tijdgebrek of andere redenen
              zijn daardoor van sommige gemeenten alleen de geboorten ingebracht, of
              ontbreken de DTB-gegevens helemaal.
              Doe maar eens navraag bij Eugène Dubois. Deze is nog beter op de hoogte van
              de gang van zaken.
              Overigens: verder niets dan lof voor dit iniatief.

              Jeu Brouns

> [...]
              >
              > Vriendelijke groeten,
              > Jorma

              > Deze e-mail is door E-mail Virus Scan van Het Net gecontroleerd op
              virussen. Zie voor meer informatie: http://www.hetnet.nl/evs/

            • Jorma Huijts
              Message 6 of 20 , Apr 5, 2003
                Hallo Jeu,

                Bedankt voor jouw toelichting en voorbeelden. Ik zal je advies ook
                opvolgen navraag te doen bij Eugène Dubois.

                mvg
                Jorma Huijts
              • W.M.H. Brassé
                Message 7 of 20 , Apr 5, 2003
                  Even kort:

                  Ik dacht dat Wijnandsrade compleet is ingevoerd op Gendalim, maar natuurlijk zijn de kerkregisters zelf vaak niet volledig. Op Gendalim-4 mis ik wel de "soundex" funktie die Gendalim-3 wel had. Dit omdat de standaardnamen nog niet optimaal werken. Je moet goed bedenken hoe een naam verbasterd kan zijn en welke varianten erop mogelijk zijn. Huijts, Heuts, Heits misschien, soms Heutsen of Huiss? Ook de roepnamen willen nog niet altijd. Zoek je de bekende Sebastianus Baggen in Geleen, dan vind je niets! In de registers van Geleen staat namelijk Janis of Janes, en die naam is abusievelijk onder Joannes gekoppeld! Zoek je een Ida, dan moet je ook onder Oda of Odilia kijken, Michael ook onder Gelis, Egidius of zelfs Guilielmus/Wilhelmus! Arnoldus ook onder Aret of Erken zoeken, enz. Het vergt nog de nodige kreativiteit en genealogisch inzicht om digitaal in de oude kerkregisters te zoeken. Overigens is Genlias nog lastiger op dit punt: die kijkt alleen op de precieze spelling, terwijl ook in de 19de eeuw nog volop werd gestoeid met spellingen...

                  Wil Brassé.

                  Message 8 of 20 , Apr 5, 2003
                    Hallo Wil,

                    Ook jij bedankt voor jouw reactie, opmerkingen en voorbeelden.

                    Het zou ook mooi zijn als je in plaats van op achternaam ook op voornaam
                    kon zoeken, of nog liever eerst op het een veld en als onderverdeling op
                    een ander, en dat ook veel voorkomende namen als Smeets niet maar een
                    deel van de gegevens op de CD-ROM opleverene, en dat (per ongeluk?)
                    niet-geïndexeerde gegevens toch te vinden zouden zijn.
                    Daarom vraag ik me steeds af of de gegevens op GenDaLim4 bereikbaar zijn
                    voor een eigen databaseprogramma, waardoor je veel meer boven water
                    krijgt wat wel degelijk op deze mooie CD-ROM staat. Ik heb dit nog niet
                    onderzocht. Wie weet of dit kan, na bijvoorbeeld kopiëren na een harde
                    schijf, of dat de gegevens hiertegen zijn afgeschermd?

                    Jorma Huijts
                  • Jorma Huijts
                    Message 9 of 20 , May 26, 2003
                      Hallo,

                      Zojuist een e-mail ontvangen, zogenaamd van Microsoft, met als
                      mededeling "All thee information is in the attached file' met een
                      pif-bestand als bijlage.
                      Hiervoor heb ik recent een viruswaarschuwing ontvangen.

                      Mvg, Jorma
                    • Jorma Huijts
                      Message 10 of 20 , Jun 16, 2003
                        Goedemorgen,

                        Van Nicolaas Sassen en Emerentiana Knapen zijn in 1772 in Mierlo getrouwd.
                        Nicolaas Sassen zou ca. 1738 in Borgharen zijn geboren.
                        Ik heb op GenDaLim4 alleen een doop gevonden van een Nicolaas Sassen in
                        Borgharen op 16-01-1730.
                        Is er daar wel een Nicolaas Sassen ca. 1738 gedoopt?

                        Met vriendelijke groet,
                        Jorma Huijts
                        Message 11 of 20 , Jun 16, 2003
                          Hallo Jorma,

                          Is het mogelijk dat 1738 een tik- of leesfout is...dan kom je al gauw op
                          1730

                          Groet.
                          Fred Baltus