RE: [genealogie-limburg] Dep de la Dyle

  • Beatrijs Van der Aa
    Message 1 of 3 , Feb 4, 2003
      Vossem is nu een deelgemeente van Tervuren, een gemeente in Vlaams Brabant,
      gelegen tussen Brussel en Leuven.
      Index op de parochieregisters kan u vinden op:
      http://beam.to/geneabrabant

      Met vriendelijke groeten,
      Beatrijs Van der Aa
      Leuven
      http://users.pandora.be/beatrijs.van.der.aa/genea_index.htm
      Message 2 of 3 , Feb 4, 2003
        1. Vossom: commune dans le canton de Tervueren.... c'était une seigneurie
        ressortissant de la mairie de Vilvorde..; sa population est de cinq dents
        ames, y compris les fermes d'Hawaert, Coosemanshof et Waerenberg... etc.
        cf. Charles Oudiette, Le département de la Dyle, an VII

        2. Vossum: etc
        cf. Charles Oudiette, Dict. géogr. des treize dépts., vol. I, an XII - 1804

        3. in de "Gemeenten etc." van het Gemeentekrediet:
        Vossem, htg Brabant (meierij Vilvoorde) ... z. Tervuren [dus nu: in
        fusiegemeente Tervuren]
        .. De St Pauluskerk ... behoorde als een afgescheiden deel van de parochie
        Leefdaal aan de abdij van Affligem, later aan de aartsbisschop van
        Mechelen...
        ... etc ... etc ... Op de parkhoeve Termunk tekende Lodewijk XIV in 1673 het
        "Verdrag van Vossem" met de keurvorst van Brandenburg.
        Verwijzing: Wauters, Hist. Env. Bruxelles, t. III, 1855, p. 432-436
        [PS: dit boek is nadien heruitgegeven, o.m. door "Culture et Civilisation"
        in 1971 met een andere indeling; ik kan er nu niet aan, maar volgens mijn
        index zit het in die (rijk geïllustreerde) heruitgave in: "Livre neuvième
        B": Tervueren, Duysbourg, Vossem, Leefdael, Huldenbergh, Yssche, Overyssche,
        Notre-Dame-aux-Bois, Yzeren, Ter Laenen, Tombeek, Ter-Dect, Malaise,
        Ter-Spout ou Ter Spauw, Rosières, Hoeylaert, Willerieken, Groenendael, pp.
        273-544]

        Hoop dat u er iets aan hebt,

        mvg,

        Roger Thijs

        Euro-Support, Inc. www.euro-support.be
        Executive Interim Management
        B 2640 Mortsel, A. Segerslei, 151
        F 59800 Lille, 8 rue du Maréchal de Lattre de Tassigny
        Wilmington DE 19801, 1220 North Market Street, Suite 606
        -