[genealogie-limburg] Auswanderer Rheinland

  • F. Henzen
    Message 1 of 2 , Nov 15, 2002
      Hallo medezoekers,

      De afgelopen weken heb ik veel gehoord over een cd-rom met de naam
      "Auswanderer aus dem Rheinland" (Emigranten uit het Rijnland). Deze zou
      ontzettend handig zijn voor het zoeken naar Limburgse families met
      banden/herkomst net over de grens in Duitsland, en een uitgave van een
      bepaald Duits archief zijn, maar details kon niemand me vertellen.

      Weet iemand of je die cd-rom ergens kunt bestellen, of misschien beter nog,
      ergens in een Limburgs archief kunt inzien?

      Alvast hartelijk dank, met vr. groet,
      Frank Henzen.

      MSN Zoeken, voor duidelijke zoekresultaten!
      http://search.msn.nl/worldwide.asp
    • Jorma Huijts
      Message 2 of 2 , Nov 16, 2002
        Hallo Frank,

        Weer een mooie CD-ROM met mogelijkheden. Bedankt voor de tip.

        Zoeken in Altavasta leverde twee hits op:
        archief.venlo.nl/collecties/CD-ROM.htm Overzicht CD/ROMS Gemeentearchief
        Venlo, en
        geneahow.net/digi/cdroms.html Overzicht van CD.

        Uitgave van de Staatliche Archive des Landes Nordrhein-westfalen, Reihe C:
        Quellen und Forschungen; 37.

        Het betreft emigratie in de periode 1816-1934 naar Amerika, maar ook
        duizenden naar Nederland en België geëmigreerden en remigranten.
        Te laat voor mijn familie maar voor vele anderen interessant.

        Op sites als www.archive.nrw.de Archive in Nordrhein-Westfahlen toch niets
        gevonden, daarom zojuist een e-mail gestuurd (met mogelijk kosten) naar de
        Hauptstaatsarchive Düsselfdorf. Als hier meer informatie uitkomt (prijs e.d.)
        die op dit forum nog niet is geplaatst zal ik het hier laten weten.

        Met vriendelijke groet,
        Jorma Huijts (m.)