Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.
 

Re: Bokkeriejers in Beek

Expand Messages
  • jump1972
    Hallo allemaal! Wanneer ik alle belastende verklaringen die Anton Blok noemt tegen Geerken combineer met een (eerste, oppervlakkige) analyse van de doop- en
    Message 1 of 6 , Feb 28, 2002
      Hallo allemaal!

      Wanneer ik alle belastende verklaringen die Anton Blok noemt tegen
      Geerken combineer met een (eerste, oppervlakkige) analyse van de doop-
      en huwelijksgetuigen van alle genoemden en hun kinderen en dat
      aanvul met de extra gegevens die ik vandaag ontving van Wil Brassé
      (Stadsarchief Sittard-Geleen) ontstaat er een heel ander beeld, dat
      waarschijnlijk dichter bij de waarheid ligt.

      Wellicht ging Blok er in zijn 'dramatis personae'- waarschijnlijk
      gemakshalve, maar vrijwel zeker foutief - van uit dat Geerken en
      Andries ongeveer even oud moeten zijn geweest. Hierin spreekt Blok
      zichzelf tegen, want uit de losse verklaringen over Geerken die in
      zijn boek zijn opgenomen, onstaat een beeld van iemand die ouder moet
      zijn geweest dan Andries en waarschijnlijk zelfs ongeveer even oud
      als "Martin Le Gros ("de Wael"); die laatste zou rond 1715 geboren
      moeten zijn.

      John

      Uit de bovenvermelde combinatie ontstaat het volgende plaatje:

      x-x-x-x-x-

      Andreas Stijnen gehuwd met Dina Winckens (Dymphna Wijnen!)
      Uit dit huwelijk:

      1. Gerard Stijnen, gedoopt 25-6-1717 te Beek /Geerken/, gehangen op
      de Graetheide op 26 november 1773, volgt.

      2. Andreas, gedoopt 15-12-1731 /Andries/, gehangen op de Graetheide
      op 26 november 1773, volgt.


      Gerard STIJNEN (1) Gehuwd op 15-09-1746 te Beek, gehuwd voor de
      kerk op 02-10-1746 te Beek (R.K.)(getuigen: Stijnen Andreas;
      Debets Sophia) met Helena EERKENS (Erkens).

      Andreas STIJNEN (2) Gehuwd met Sibilla Baltus

      x-x-x-x-x-

      Mathias STYNEN, overleden ?14-9-1758 te Beek.
      Gehuwd op 21-11-1722 te Stein (getuigen: Elisabetha Smets; Joanna
      Stynen), par. H. Martinus met Maria SARASIN, overleden op 10-11-1757
      te Beek.
      Uit dit huwelijk:

      1.Gerhard STIENEN (Gerardi/ Gerardus Stynen), gedoopt op 16-08-1723
      te Stein (getuigen: Catharina Sarasin; Henricus Stynen), par. H.
      Martinus, vermoedelijk gehangen op de Graetheide op 23 september
      1773, volgt.

      2. Joannes STYNEN, gedoopt op 06-07-1725 te Stein (getuigen:
      Catharina Stynen; Joannes Meijers), par. H. Martinus, vermoedelijk
      gehangen 26 mei 1774 op de Graetheide (de galg werd na die dag
      verplaatst!), volgt.

      3. Maria Mechtildis STIJNEN, gedoopt (R.K) op 31-03-1727 te Beek
      (getuigen: Joannes Stjnen; Maria Delbres), par. H. Martinus.

      4. Matthias STIJNEN, gedoopt (R.K.) op 21-01-1730 te Beek (getuigen:
      Martinus Matthijs; Maria Romans), par. H. Martinus /Scheeren Thijs/
      Voortvluchtig. Bij verstek verbannen 5 september 1776*, volgt.

      5. Gerardus STIJNEN, gedoopt (R.K.) op 13-06-1734 te Beek (getuigen:
      Wilhelmus Monissen; Maria Stijnen), par. H. Martinus.


      Joannes STYNEN ??

      Matthias STIJNEN (4) gehuwd met Maria Coenen


      Gerardus STIJNEN (5) Gehuwd voor de kerk op 14-01-1765 te Beek
      (R.K.)(getuigen: Stjnen Nicolaas; Erkens Joanna) met Ida ERKENS
      (Maria Erckens), 22 jaar oud, gedoopt (R.K.) op 05-08-1742 te Beek
      (getuigen: Erkens Matthias; Wijnen Catharina), par. H. Martinus.

      Hieronder nogmaals Anton Blok, blijkbaar was hij slordig met zijn
      aantekeningen en heeft hij er geen rekening mee gehouden
      dat 'Geerken' wel eens een stuk ouder zou kunnen zijn dan zijn broer
      (en buurman?) Andries! Bovenstaande genealogische gegevens [heb veel
      doop- en huwelijksgetuigen van met name de 3e generatie weggelaten]
      ondersteunen de theorie dat de "oudere" Gerard 'Geerken' was, de
      broer van Andries en dat de overige drie genoemde veroordeelden
      waarschijnlijk afkomstig waren uit één gezin: vader Matthias, moeder
      Maria Sarasin

      x-x-x-x-x-

      Hooggerecht Valkenburg, bank Beek

      214 Steijnen, Gerrit ('Geerken')
      [Geboren in Beek omstreeks 1715 en aldaar wonend aan het Wolfseynde;
      ongeletterd; beroep: wolspinner.] een broer van Andries Steijnen;
      [Gearresteerd 7 augustus 1773]; [Vonnis: galg; uitgevoerd 26 november
      1773 op de Graetheide]. Bron RAL, LvO 8151, 8166, 8183.

      212 Steijnen, Andries
      Geboren in Beek omstreeks 1733; woonde aldaar aan het Wolfeynde naast
      Martin Le Gros; een broer van Gerrit Steijnen, alias `Geerken';
      gehuwd met Maria Baltus; ongeletterd; beroep: wolspinner.
      Gearresteerd 7 augustus 1773; confrontaties met Abraham Nathan;
      bekende nadat het vonnis van scherper examen hem was voorgelezen.
      Vonnis: galg; uitgevoerd 26 november 1773 op de Graetheide. Bron RAL,
      LvO 8151, 8166, 8167, 8183.


      215 Steijnen, Joannes
      Geboren in Beek omstreeks 1740 en aldaar wonend aan de kant van
      Neerbeek; gehuwd met Catharina Ronge; beroep: slotenmaker.
      Gearresteerd 24 mei 1773. Vonnis: galg; uitgevoerd 26 mei 1774. Bron
      RAL, LvO 8183.

      216 Steijnen, Matthijs (`Scheeren Thijs')
      Woonde in Neerbeek naast de Aldenhof; gehuwd met Maria Coenen;
      beroep: kleermaker; door Dirk Hersseler beschreven als "Scheeren
      Thijs", een snijder, maar houdt meer van jagen, woonde te Neerbeek,
      tappende brandenwijn.' Ook Joannes Severijns noemde hem een "snijder
      van professie". Voortvluchtig. Bij verstek verbannen 5 september
      1776*. Bron RAL, LvO 8152, 8168, 8194, 8195.

      213 Steijnen, Gerard
      [Geboren te Neerbeek omstreeks 1740 en aldaar wonend; ongeletterd;
      beroep: kleermaker.] [Gearresteerd 16 juli 1773]; confrontaties met
      Gerard Steijnen en Andries Steijnen; scherper examen na 21 september.
      [Vonnis: galg; uitgevoerd 23 september 1773 op de Graetheide.]
      Bron RAL, LvO 8151, 8166, 8183.

      Bron: Blok, Anton; De Bokkerijders [...]; Prometheus, Amsterdam ;
      1999 (in een andere volgorde en gegevens over beide Gerarden opnieuw
      geordend, naar aanleiding van Bloks hoofstuk 'kroniek' en de
      genealogische gegevens hierboven, die eea. ondersteunen.)

      x-x-x-x-x-

      * extra grapje van Blok: hij vermeldt: "8 september (1775) [...]
      voorts gehangen te Neerbeek Matthijs Steijnen uit Neerbeek" en "5
      september (1776) bij verstek verbannen Matthijs Steijnen uit
      Neerbeek" Een gehangene die verbannen werd !?

      Dat betekent dus in ieder geval dat we de voorvader van Harry naar
      alle waarschijnlijkheid kunnen identificeren als Gerard Stijnen van
      Neerbeek, kleermaker, zn. van Mathijs en Maria Sarasin, gedoopt te
      Beek op 13-06-1734, (waarschijnlijk) gestorven aan de galg op de
      Graetheide op 23 september 1773 en dat we het in die richting moeten
      zoeken!
    • H.R.Jongen
      Hallo John, Een goed boek over de Bokkenrijders is Zij hingen in drie Reysen , de auteurs zijn Mart Pfeifer en Eddy Erkens. ISBN 90-70692-06-6 Mogelijkerwijs
      Message 2 of 6 , Mar 21, 2002
        Hallo John,

        Een goed boek over de Bokkenrijders is "Zij hingen in drie Reysen",
        de auteurs zijn Mart Pfeifer en Eddy Erkens.
        ISBN 90-70692-06-6

        Mogelijkerwijs is in dit boek de beschreven Jan Jongen familie, ik zoek
        nog naar de ouders.
        Joannes (Jan) Jongen huwt 13-12-1768 te Elsloo met Maria Catharina
        Beckers en
        was toen al lid van de bokkerijders. Ook hij is tot de strop
        veroordeeld, en kwam waarschijnlijk uit Wijlre.

        Tussen de diverse plaatsen in Limburg zijn tussen de Regtbanken gegevens
        uitgewisseld en bepaalde
        namen die je noemt komen meen ik ook in het vermelde boek voor.

        Met vriendelijke groeten Ruud Jongen.

        jump1972 wrote:

        >Beste allemaal!
        >
        >Sinds kort is er een nieuwe dimensie toegevoegd aan mijn onderzoek
        >naar Stienen (+varianten) in Limburg. Sinds een paar dagen lijkt het
        >erop dat een deel van de Beekse tak Bokkeriejers waren. Eén
        >probleempje: ik krijg de aansluiting (nog) niet rond. Omdat het zo'n
        >aansprekend onderwerp is, probeer ik eerst te zien wat anderen al
        >hebben onderzocht en verzameld, voordat ik in Oud-Rechterlijk in
        >Maastricht duik (hoe meer ingangen, hoe beter!). In het standaardwerk
        >van Anton Blok, komen maar liefst vijf Steijnens voor:
        >
        >[Hooggerecht Valkenburg, bank Beek]
        >
        >Andries, wonende aan het Wolfseinde, getr. met Maria Baltus, buurman
        >van Martin LeGros, broer van Gerrit (Geerken) opgehangen op de
        >Graetheide op 26-11-1773
        >
        >Gerard, wonende aan het Wolfseinde opgehangen op de Graetheide op 23-
        >09-1773
        >
        >Gerrit (Geerken) wonende te Neerbeek, broer van Andries, opgehangen
        >op de Graetheide op 26-11-1773
        >
        >Joannes, wonende te Neerbeek, getr. met Catharina Ronge, opgehangen
        >26 mei 1774
        >
        >Matthijs ("Scheeren Thijs") wonende te Neerbeek, getr. met Maria
        >Coenen, voortvluchtig, bij verstek verbannen op 5 sep. 1776
        >
        >Gezien de gezamenlijke veroordeling en de talrijke
        >getuigenverklaringen die door Blok zijn aangehaald, waren LeGros,
        >Geerken en (in mindere mate) Andries "hooggeplaatste" Bokkenrijders
        >in de bank Beek.
        >
        >Medeonderzoeker Harry Stienen stamt af van Gerardus Stijnen X Ida
        >Erkens. Dit is NIET de Gerard die aan het Wolfseinde woonde,
        >aangezien die gehuwd was met "Heileken" Erkens [er is een huwelijk
        >tussen Ida en Gerard, waaruit geconcludeerd mag worden dat Ida en
        >Heileken niet een-en-dezelfde persoon waren!] Uit het "standaard"
        >getuigenonderzoek blijkt dat de heren die aan het Wolfseinde woonden,
        >alsmede hun echtgenotes veelvuldig bij elkaars "evenementen des
        >levens" als getuige optreden. Daaruit blijkt ook - ter ondersteuning
        >van het Bokkenrijderschap - dat hetzelfde geldt voor Martin LeGros en
        >diens echtgenote Sophia Debets. Er zijn nu verschillende theorieën
        >mogelijk:
        >1. De gerard van ida is de broer van Andries
        >2. De gerard van heileken is de buurman van Andries (en mogelijk
        >verwant)
        >3. Er is maar een Gerard die eerst trouwde met Heileken, later met
        >Ida [Heileken krijgt geen kinderen meer en wordt niet vermeld na 7-11-
        >1764 en Ida moet trouwen met Gerard op 14-1-1765, eerste boreling
        >binnen 9 mnd]
        >
        >
        >Het is verbazingwekkend (en enigszins teleurstellend) dat Blok in
        >zijn hoofdstuk over familierelaties niets meldt over deze Steijnens!
        >
        >Er kan ook een relatie oom/neef of neef/neef zijn tussen enerzijds de
        >door Blok genoemde Gerard en Gerrit anderzijds de door ons gevonden
        >twee Gerarden. Hoe ver ligt Neerbeek van Wolfseind en Stein (de
        >plaats waar de "oudere" gerard mogelijk gedoopt is)
        >
        >Tenslotte: wie kent goede (on line) bronnen en/of specialisten op dit
        >gebied?
        >
        >Ons doel is dus om eerst onszelf in te lezen in reeds aanwezige
        >bronnen (met verwijzingen!) voordat we naar Maastricht gaan!
        >
        >Groeten,
        >
        >John
        >
        >
        >
        >
        >Genealogie in Limburg:
        >http://genealogie-limburg.net
        >
        >
        >Your use of Yahoo! Groups is subject to http://docs.yahoo.com/info/terms/
        >
        >
        >
        >
      Your message has been successfully submitted and would be delivered to recipients shortly.