opzoekvraag burgerboeken Maastricht

  • remko
    Message 1 of 9 , Feb 13, 2013
      Hallo allemaal,

      Zou iemand iets voor mij in de burgerboeken van Maastricht (RHCL) kunnen opzoeken?
      Ik heb ooit van de kwartierstaat van een mijnheer Bouvrie opgetekend dat Daniel Mickiné (in Maastricht getrouwd met Catharina Wevers) geboren zou zijn in Grave. Ik denk dat hij dat in de burgerboeken gevonden heeft. Daar zal de naam wel anders gespeld worden. Ik denk dat er gezocht moet worden ergens tussen 1720 en 1770.
      Zou iemand, als er zo'n inschrijving bestaat, voor mij de precieze tekst kunnen opzoeken?

      Alvast heel erg bedankt!

      Ik heb gisteren de parenteel van de Mikkenie's geüpdate, mochten mensen daarin geïnteresseerd zijn. (http://mikkenie.plexus.leidenuniv.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=56)

      Groetjes, Remko Mikkenie
    • Karel Honings
      Message 2 of 9 , Feb 13, 2013
        Dag Remko,

        In het boekwerk van PJH Ubachs (Nieuwe burgers van Maastricht, 14e eeuw -1795 staat de volgende inschrijving:

        Mickene Daniël, afkomstig van Grave Nb, leeftijd 33 jr, ambact 12 (metselaars, leidekkers etc),datum 1741.03.27, bron BHG 285

        Er staat een voetnoot bij: beroep: leidekker

        Groetjes

        Karel Honings
        http://home.online.khonings/index.html

        Message 3 of 9 , Feb 13, 2013
          Hallo Karel,

          Dankjewel!!! Dit is inderdaad de gezochte Daniel. Volgens mijn gegevens moest hij in 1741 35 jaar oud zijn, maar die twee jaar verschil zijn te overzien :-) Ze wisten het destijds toch vaak niet precies.

          Zijn broer Willem was ook bij het metselaarsambacht in 1734. Een zoon van deze Willem was meesterleidekker. Het beroep zat dus in de familie.

          Als iemand voor mij een kopie kan maken van de originele inschrijving, zou ik dat geweldig vinden. Tegen vergoeding uiteraard.

          Nogmaals, Karel, bedankt!

          Groet, Remko

          --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, Karel Honings wrote:

> [...]
          >
          > Er staat een voetnoot bij: beroep: leidekker

        • remko
          Message 4 of 9 , Feb 13, 2013
            Hallo Karel,

            Heel erg bedankt! Dit is inderdaad de gezochte Daniel. Volgens mij had hij toen 35 jaar oud moeten zijn, maar dat verschil neem ik voor lief :-) Ze wisten het toen vaak toch niet precies.

            Zijn broer Willem zat ook in het metselaarsambacht en diens zoon was meesterleidekker. Het beroep zat dus in de familie.

            Wilt iemand misschien een kopie maken van de originele inschrijving(en)? Daar zou ik erg blij mee zijn. Tegen vergoeding uiteraard.

            Karel, nogmaals bedankt!

            Groetjes, Remko Mikkenie

          • remko
            Message 5 of 9 , Feb 13, 2013
              oeps, per ongeluk dubbel. Ik kreeg een foutmelding bij mijn eerste post

              --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "remko" wrote:

> [...]
              >
              > Wilt iemand misschien een kopie maken van de originele inschrijving(en)? Daar zou ik erg blij mee zijn. Tegen vergoeding uiteraard.

            • Ger Coolen
              Message 6 of 9 , Feb 13, 2013
                Beste Remko.
                Ik ga zo dadelijk toch naar het archief en maak je wel een kopie uit het originele burgerboek van het Brabants Hooggerecht.
                Stuur je deze dan straks even per scan door.
                Ger Coolen

                --- In mailto:genealogie-limburg%40yahoogroups.com, Karel Honings wrote:

> [...]
                >
                > Er staat een voetnoot bij: beroep: leidekker

              • remko
                Message 7 of 9 , Feb 14, 2013
                  Hoi Ger,

                  Wow, dankjewel!

                  Van zijn broer Willem heb ik twee inschrijvingen op dezelfde dag. Het ging om een eed aan de burgemeester en een aan de schout. Ik weet niet of dat voor Daniel ook zo was.

                  Groet, Remko

                  --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "Ger Coolen" wrote:

> [...]
                  > Stuur je deze dan straks even per scan door.

                • Ger Coolen
                  Message 8 of 9 , Feb 14, 2013
                    Beste Remko,
                    Ik heb jouw zojuist een 2-tal scans gestuurd rechtstreeks naar jouw emailadres.
                    Hopelijk kom je een stuk verder met jouw onderzoek.
                    De familie Mackay komt enkele keren voor als militair in de boeken die gaan over de soldij, maar in hoeverre deze rechtstreeks familie is van Daniel Mickene dan wel Daniel Mackay is moeilijk te zeggen, omdat in die boeken wel de desbetreffende legereenheid vermeldt staat, maar verder daarin geen andere familie gegevens voorkomen.
                    Ik hoor wel van je of alles goed ontvangen is.
                    Ger

> [...]

                    > Er staat een voetnoot bij: beroep: leidekker

                  • remko
                    Message 9 of 9 , Feb 15, 2013
                      Hoi Ger,

                      Hartelijk dank!!! Ik heb je zojuist een uitgebreide mail gestuurd.

                      Groetjes, Remko