Re: Ik ben deze week in Limburg.... waarheen?

  • coupmans
    Message 1 of 21 , Mar 4, 2012
      Dag Erwin,
      voor als je weer thuis bent en als je deze regionale sites nog niet kent, kijk eens op:
      http://www.toine-hendriks.nl (veel reconstructies van Limburgse dorpen) of
      http://www.leudalinontwikkeling.nl/genealogie2010/HZ-INDEX.htm (reconstructies gemeente Leudal) of
      http://www.moennik.nl (Heemkunde Helden) of
      http://www.loegiesen.nl (Kroniek Beesel, Swalmen e.o.)
      Genoten in het Limburgse?
      Succes,
      Lei Coolen

      --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "Erwin de Bruijn" <erwindebruijn@...> wrote:

      > Ik woon in Terneuzen, maar heb een paar dagen vakantie. Ik ga naar Broekhuizen bij Arcen, maar wil ook wel wat archieven bezoeken eventueel.
      >
      > Mijn voorouders komen uit Kessel, Helden, Reuver en dergelijke. Is er een regionaal archief of heeft elke plaats een eigen archief?
      >
      > Andere tips zijn ook welkom....
      >
      > Gewoon wat namen uit mijn Limburgse Stamboom
      > Staaks (Reuver)
      > van Ratngen, Engelen, van Maris, Peeters, Peters,Knuppenburg (Knippenberg), van Lier, Nabben.
      >

      > Erwin de Bruijn

    • Erwin De bruijn
      Message 2 of 21 , Mar 4, 2012
        Dag Lei

        Ik vertrek dinsdag, dus moet alles nog een beetje ontdekken.

        Sommige links kende ik al, andere ga ik nog eens bekijken.

        Ik ga ook nog even bekijken welke plaatsen ik wil zien, lijkt me ook leuk om gewoon een aantal foto's te nemen van de plaatsen zelf.

        Kan ik bijvoorbeeld ook nog kijken of de begraafplaatsen te vinden zijn waar mijn overgrootouders begraven zijn?

        Antoon Staaks is in Kessel overleden in 1960 en zijn vrouw Maria Catherina Engelen in 1958 in Helden - Panningen.

        Erwin

        ________________________________

        Message 3 of 21 , Mar 4, 2012
          Hier al gekeken? http://graftombe.nl/categories/cities/111/helden#cities

          Op 04-03-12 17:36, Erwin De bruijn schreef:
> [...]
          >
          > Antoon Staaks is in Kessel overleden in 1960 en zijn vrouw Maria Catherina Engelen in 1958 in Helden - Panningen.

          Fred Baltus

          Internet:
          http://www.fredbaltus.nl
          http://roots.fred-baltus.nl
          Message 4 of 21 , Mar 4, 2012
            net iets te vlug... http://graftombe.nl/names/info/1173427/staaks

> [...]
            >
            > Antoon Staaks is in Kessel overleden in 1960 en zijn vrouw Maria Catherina Engelen in 1958 in Helden - Panningen.

            Fred Baltus

            Internet:
            http://www.fredbaltus.nl
            http://roots.fred-baltus.nl
          • Erwin De bruijn
            Message 5 of 21 , Mar 4, 2012
              Dank je!

              Erwin

              ________________________________
> [...]
              >
              > Antoon Staaks is in Kessel overleden in 1960 en zijn vrouw Maria Catherina Engelen in 1958 in Helden - Panningen.

              Fred Baltus

              Internet:
              http://www.fredbaltus.nl
              http://roots.fred-baltus.nl

            • Erwin De bruijn
              Message 6 of 21 , Mar 8, 2012
                Hallo

                ik ben een paar dagen dus in de archieven gedoken: kantfabriek en archief Venlo

                Als ik bijvoorbeeld de beroepen van mijn voorouders wil (na 1800), hoe komt het dan dat die niet te zijn op genlias? Zijn die in bijv. het archief in helden wel te lezen?

                Indien het op het net is te vinden: graag tips daarheen, want morgenochtend vertrek ik weer naar het Zeeuwse.

                Erwin

                ________________________________
> [...]

                > Staaks (Reuver)
                > van Ratngen, Engelen, van Maris, Peeters, Peters,Knuppenburg (Knippenberg), van Lier, Nabben.

              • Jan Bartz
                Message 7 of 21 , Mar 8, 2012
                  Hallo Erwin,

                  Veelal kun je de beroepen na 1796 uit de actes halen. Mocht je over de exacte
                  data en plaatsen beschikken dan via genver de acte opzoeken en daar staat
                  meestal de beroepen bij vermeld; dikwijls in de huwelijks acten ook nog de
                  beroepen van de ouders.

                  Met vriendelijke groet,
                  Jan Bartz
                  Merelstraat 18,
                  4561 KJ Hulst.
                  Tel. 0031114315622
                  GSM; 0031653745370
                  Email: janbartz@...
                  Computer is beveiligd door NORTON 360.

                • Brasse@Home
                  Message 8 of 21 , Mar 8, 2012
                    Er kunnen per provincie of zelfs per vrijwilliger verschillen zijn welke
                    gegevens wel en niet zijn meegenomen bij het overtypen in Genlias.
                    Bij Limburg denk ik echter dat het een technisch mankement is waardoor geen
                    beroepen worden vermeld, evenals het ontbreken van de aktenummers bij de
                    huwelijken en de geboortedata van de bruid. Die waren dus wel ingevoerd.

                    Naast de akte op www.genver.nl opzoeken, kun je het ook proberen op
                    www.allelimburgers.nl (beoogd opvolger van Gendalim en Gendawin).
                    Die site is nog in de ontwikkelfase dus niet alles loopt zoals bedoeld (de
                    terug-knop levert bij mij bv. problemen op).

                    Groet, Wil Brassé

                    <erwindebruijn@...> wrote:

> [...]
                    >
                    > Gewoon wat namen uit mijn Limburgse Stamboom
                    > Staaks (Reuver)
                    > van Ratngen, Engelen, van Maris, Peeters, Peters,Knuppenburg

                  • Gerard willem charles Lemmens
                    Message 9 of 21 , Mar 8, 2012
                      Hallo Will en anderen,

                      Het niet vermelden van beroepen komt niet allen op Genslias bij Limburg voor maar ook in andere provincies - ik neem aan dat het erg afhangt van de vrijwilligers die de aktes bewerkt hebben.

                      Maar kritiek op zulk soort dingen en Genslias in het algemeen is uit den bose - vind ik - want jullie kunnen niet geloven hoeveel profijt jullie in Nederland hebben van al die vrijwilligers - die niet goed genoeg gewaardeerd worden door sommigen  - vind ik !!!

                      Jullie moeten eens proberen genealogie hier in Engeland uit te voeren - pas dan zul je die Nederlandse vrijwilligers gaan waarderen !!

                      Foei om die vrijwilligers te bekritiseren - zioj die dat doen - moeten zelf eens vrijwilligers werk gaan doen !!

                      Met veel genoegen,

                      Gerard Lemmens

                      ________________________________

                    • Brasse@Home
                      Message 10 of 21 , Mar 8, 2012
                        Dit is toch helemaal geen kritiek op de vrijwilligers? We constateren alleen
                        dat er verschillen zijn in de hoeveelheid gegevens die op het scherm
                        verschijnen, en vragen waarom dat zou zijn.
                        Zoals gezegd waarschijnlijk deels technische redenen.

                        Dat er regelmatig fouten op Genlias staan (en in elke andere bronbewerking
                        of genealogie) moet overigens ook gewoon geconstateerd kunnen worden. Niet
                        alle akten zijn even leesbaar, niet alle handschriften even makkelijk, en
                        niet alle vrijwilligers even geoefend in het ontcijferen ervan.
                        Men moet er gewoon op bedacht zijn. Zo zag ik vorige week nog een akte staan
                        met de naam Ulesthovens ipv. Westhovens.
                        Als je iets niets kunt vinden altijd proberen met verschillende
                        zoekmogelijkheden (naam van de partner bv., of "Begint met").
                        En het oude genealogische agidium blijft: altijd de bron zelf verifiëren.
                        (Dat is mij trouwens te veel werk; ik haal de bron er alleen bij als er
                        aanleiding is te twijfelen aan de informatie...)

                        Vriendelijke groet,
                        Wil Brassé

                        Message 11 of 21 , Mar 8, 2012
                          Zover ik weet zijn ze wel ingegeven, maar niet in Genlias terecht
                          gekomen.....

                          En de interface van allelimburgers is een beetje uit de tijd, helaas....

                          Hier een probeersel van mij ;)

                          Lijkt veel op....
                          http://www.roerstreekmuseum.nl/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=186

                          Fred Baltus

                          Internet:
                          http://www.fredbaltus.nl
                          http://roots.fred-baltus.nl
                          Message 12 of 21 , Mar 8, 2012
                            Wil, laat dat laatste Regis niet horen ;)

                            Fred Baltus

                            Internet:
                            http://www.fredbaltus.nl
                            http://roots.fred-baltus.nl
                          • Brasse@Home
                            Message 13 of 21 , Mar 8, 2012
                              Hoi Fred,

                              Ziet prima uit, erg Genlias-achtig.

                              Ik zie dat een vrijwilliger dit gemaakt heeft, want het moet zijn
                              burgeRlijke stand ;-)!

                              "In dit bestand zitten momenteel alle aktes van de burgelijke stand uit de
                              gemeente posterholt.
                              De gegevens zijn afkomstig van vrijwilligers en kunnen onrechtmatigheden
                              bevatten. "

                              Zet dan gelijk Posterholt met hoofdletter...

                              Ik zeg ook altijd erbij dat het door vrijwilligers is ingevoerd, maar alsof
                              ambtenaren geen fouten maken :-).
                              Iedere genealoog (en andere burger) weet beter.

                              De webmaster van Alle Limburgers is helaas ernstig ziek, dus ik kan weinig
                              doen aan de interface, maar Gendawin staat nu wel eindelijk online.

                              Groet, Wil

> [...]

                              > Die site is nog in de ontwikkelfase dus niet alles loopt zoals bedoeld
                              > (de terug-knop levert bij mij bv. problemen op).

                              Fred Baltus

                              Internet:
                              http://www.fredbaltus.nl
                              http://roots.fred-baltus.nl

                            • Erwin De bruijn
                              Message 14 of 21 , Mar 8, 2012
                                Dag Gerard

                                Ik hoop niet dat je met "anderen" mij bedoelt, want ik ben de vrijwilligers zeer dankbaar. Ik stelde de vraag alleen omdat ik het geluk heb dat er in Zeeland ook met www.zeeuwengezocht.nl gewerkt kan worden en daar staat dan bijvoorbeeld het beroep wel bij.

                                Voor degenen die mijn zoektocht de laatste dagen een beetje volgden: ik heb behoorlijk wat informatie kunnen aanvullen (huwelijksdata) en bijvoorbeeld in het archief de bronnen kunnen checken.
                                Daarnaast nog een keer naar Kessel gereden, waar ik bijvoorbeeld het graf van mijn betovergrootmoeder heb kunnen aanschouwen. Ook op bezoek geweest bij een neef en nicht van mijn vader en hen foto's kunnen laten zien die ze zelf niet hadden.

                                Al die me geholpen hebben, bedankt voor de tips. Mede daardoor heb ik een goed vakantie gehad.

                                Erwin

                                ________________________________

                                Message 15 of 21 , Mar 8, 2012
                                  Hoi Wil,

                                  Weet ik.... dat ie ziek is.... en bij mij lokaal zie ik ook nog de aktes ;)

                                  Fred Baltus

                                  Internet:
                                  http://www.fredbaltus.nl
                                  http://roots.fred-baltus.nl
                                  Message 16 of 21 , Mar 8, 2012
                                    Hoi Wil,

                                    Is aangepast ;) Och ja, mensen zijn genlias gewend.... Zelfs ik kan
                                    dingen overnemen, net zoals de Japanners ;)

                                    Fred Baltus

                                    Internet:
                                    http://www.fredbaltus.nl
                                    http://roots.fred-baltus.nl