Re: [genealogie-limburg] Familie Daniels/Lenaerdts - ca 1730 - Munstergeleen/Hillensberg

  • Jan Bartz
    Message 1 of 4 , Mar 4, 2012
      Beste Wil Brassé,

      Bedankt voor je uitleg over de hiaten in de parochieregisters van Hillensberg
      en Sittard maar ook over de familiegeschiedenis Daniels Familia Hillenbergensis.
      Ik heb aangetekend dat verdere moeite in dit geval zinloos is zodat ik wat deze
      families betreft aan het einde van de tak ben.

      Wij hebben hier in Zeeland spijtig genoeg met de parochie-registers een beetje
      hetzelfde probleem aangezien bij een bombardement op Middelburg in 1940 van
      veel parochies de volledige registers verbrand zijn. Van 30 parochies is alles
      verbrand terwijl daarnaast van minimaal 35 parochies de registers gedeeltelijk
      verbrand zijn. Spijtig maar het is niet anderes

      Met vriendelijke groet,
      Jan Bartz
      Merelstraat 18,
      4561 KJ Hulst.
      Tel. 0031114315622
      GSM; 0031653745370
      Email: janbartz@...
      Computer is beveiligd door NORTON 360.
      Message 2 of 4 , Mar 4, 2012
        Beste Jan Bartz,

        Jos Daniels (ovl. 1989) en Harry Strijkers (nog steeds aktief, zie
        http://www.harrystrijkers.nl/over-harry-strijkers/) hebben grondig de toen
        beschikbare bronnen over Daniels en Hillensberg doorzocht.
        Met de huidige digitalisering van bronnen en het internet is het natuurlijk
        nooit uit te sluiten dat nieuwe gegevens uit onverwachte bronnen elders
        opduiken.
        De Lennaerts te Sittard zijn nog niet uitputtend onderzocht. Om hier verder
        mee te komen is vrij intensief onderzoek nodig in allerlei secundaire
        bronnen. Daar heb ik zelf weinig ervaring mee.

        Men vermoedt dat de ontbrekende registers van Sittard, Hillensberg en
        wellicht Broeksittard al in de Franse tijd verloren zijn gegaan toen men ze
        in veiligheid wilde brengen.

        U heeft wellicht al gebruik gemaakt van de genealogie van Leon Hassing:
        http://genealogie.hassing-online.nl/getperson.php?personID=I1055183803&tree=
        1
        Hij is getrouwd met een oud-klasgenote van mij die ook in het boek van
        Daniels staat. Daar heeft hij waarschijnlijk ook zijn gegevens uit.
        Hij heeft overigens de verkeerde Maria Lenaerdts als vrouw van Peter Daniels
        opstaan, ik weet niet of dat uit het Daniels boek komt; ik zal hem een
        mailtje sturen.

        Met vriendelijke groet,
        Wil Brassé, Sittard