Familie Daniels/Lenaerdts - ca 1730 - Munstergeleen/Hillensberg

  • Jan Bartz
    Message 1 of 4 , Mar 2, 2012
      Beste lijstdeelnemers,

      Ik zoek weer eens hulp in het Limburgse.

      In mijn stamboom komt voor Mechtildis Daniels, o 10.7.1735 Munstergeleen/
      + 13.8.1805 in Einighausen/Limbricht. De rest bekend.

      Ouders:

      Peter Daniels, o .......... mog. Hillensberg./+ 6.1.1760 Munstergeleen
      x Munstergeleen 31.1.1729
      Maria Lenaerdts, o 18.5.1704 Sittard/+ 23.8.1779 Munstergeleen

      Grootouders:

      Adam Daniels x N.N.
      en
      Joannes Lenardts x Catharina Keptgen

      Dit zijn alle gegevens waarover ik beschik. Ik zou deze uiteraard gaarne
      aanvullen en mogelijkerwijze uitbreiden maar ik kom vanuit Zeeuwsch-
      Vlaanderen niet verder. Ik heb de Limburg Parish Register Transcripts
      1600 - 1822 van Hillensberg (Images 19 en 20) proberen te ontleden
      maar ik kom er niet uit. Onder gezin nr. 17 staan de ouders van Mechtildis
      met haar geboorte maar uit de rest van de kop wordt ik niet wijzer.

      Is er misschien iemand die dit gezin al eens uitgezocht of iemand die
      meer ervaring heeft in het uitzoeken van Limburgse problemen. Gezien
      de geboortedatum van Mechtidis (1735) zou er toch meer informatie
      beschikbaar zoeten zijn van de periode daarvoor.

      Ieder stukje aanvulling of uitbreiding is van harte welkom.

      Met vriendelijke groet,
      Jan Bartz
      Merelstraat 18,
      4561 KJ Hulst.
      Tel. 0031114315622
      GSM; 0031653745370
      Email: janbartz@...
      Computer is beveiligd door NORTON 360.

    • Brasse@Home
      Message 2 of 4 , Mar 2, 2012
        Deze stamboom Daniels werd in 1986 gepubliceerd als "Daniels Familia
        Hillensbergensis".
        http://books.google.nl/books/about/Daniels_Familia_Hillensbergensis.html?id=
        EQ7eGwAACAAJ&redir_esc=y
        Mogelijk is dit boek bij het CBG in Den Haag ter inzage, en zeker in
        Sittard.

        Verder terug zult u niet komen, want de registers van Hillensberg hebben een
        hiaat voor 1726.
        Adam Daniels was koster te Hillensberg en overleed in 1721.
        Peter Daniels huwde eerder (voor 1716) met Christina Wijnen uit
        Munstergeleen (1688-1727)
        De ouders van Joannes Lenardts waren vermoedelijk Arnoldus Lenaerts en Maria
        N.N., maar bewijzen daarvoor heb ik niet en een doop van Joannes heb ik niet
        gevonden. Ook in Sittard zijn er veel hiaten in de registers.

        Met vriendelijke groet,
        Wil Brassé, Sittard

        Message 3 of 4 , Mar 4, 2012
          Beste Wil Brassé,

          Bedankt voor je uitleg over de hiaten in de parochieregisters van Hillensberg
          en Sittard maar ook over de familiegeschiedenis Daniels Familia Hillenbergensis.
          Ik heb aangetekend dat verdere moeite in dit geval zinloos is zodat ik wat deze
          families betreft aan het einde van de tak ben.

          Wij hebben hier in Zeeland spijtig genoeg met de parochie-registers een beetje
          hetzelfde probleem aangezien bij een bombardement op Middelburg in 1940 van
          veel parochies de volledige registers verbrand zijn. Van 30 parochies is alles
          verbrand terwijl daarnaast van minimaal 35 parochies de registers gedeeltelijk
          verbrand zijn. Spijtig maar het is niet anderes

          Message 4 of 4 , Mar 4, 2012
            Beste Jan Bartz,

            Jos Daniels (ovl. 1989) en Harry Strijkers (nog steeds aktief, zie
            http://www.harrystrijkers.nl/over-harry-strijkers/) hebben grondig de toen
            beschikbare bronnen over Daniels en Hillensberg doorzocht.
            Met de huidige digitalisering van bronnen en het internet is het natuurlijk
            nooit uit te sluiten dat nieuwe gegevens uit onverwachte bronnen elders
            opduiken.
            De Lennaerts te Sittard zijn nog niet uitputtend onderzocht. Om hier verder
            mee te komen is vrij intensief onderzoek nodig in allerlei secundaire
            bronnen. Daar heb ik zelf weinig ervaring mee.

            Men vermoedt dat de ontbrekende registers van Sittard, Hillensberg en
            wellicht Broeksittard al in de Franse tijd verloren zijn gegaan toen men ze
            in veiligheid wilde brengen.

            U heeft wellicht al gebruik gemaakt van de genealogie van Leon Hassing:
            http://genealogie.hassing-online.nl/getperson.php?personID=I1055183803&tree=
            1
            Hij is getrouwd met een oud-klasgenote van mij die ook in het boek van
            Daniels staat. Daar heeft hij waarschijnlijk ook zijn gegevens uit.
            Hij heeft overigens de verkeerde Maria Lenaerdts als vrouw van Peter Daniels
            opstaan, ik weet niet of dat uit het Daniels boek komt; ik zal hem een
            mailtje sturen.

            Met vriendelijke groet,
            Wil Brassé, Sittard