Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.

RE: [genealogie-limburg] huurvaarders en houtvlotten op de Maas

Expand Messages
  • Brasse@Home
    Het oogt heel degelijk, en prachtig geïllustreerd (verdiend eigenlijk een boek en wellicht de genealogische prijs ;-)! Ik heb geen huurvaardersbloed bij mijn
    Message 1 of 7 , Jan 31, 2012
    • 0 Attachment
      Het oogt heel degelijk, en prachtig geïllustreerd (verdiend eigenlijk een
      boek en wellicht de genealogische prijs ;-)!

      Ik heb geen huurvaardersbloed bij mijn weten, maar mijn betovergrootvader
      Larue was wel in 1826 te Bussereind-Beesel geboren!
      Ze trokken van het Land van Herve heen en weer langs of over de Maas tot
      voorbij Venlo, en hebben ook een paar jaar in Nijmegen gewoond. De kinderen
      werden overal langs de Maas geboren (en vaak overleden) van Stein tot
      Belfeld, Maaseik, Roermond, Afferden en Boxmeer.

      Ik ben altijd nieuwsgierig geweest welk vervoermiddel ze gebruikten toen. Ze
      waren bedelarm, en leefden van weven, lompen verkopen, draaiorgelen en
      straatzingen. Deden ze alles te voet, konden ze gratis liften met
      binnenschepen of betaalden ze toch om mee te mogen varen op een bootje?
      Heb je daar een idee van?

      Groetjes,
      Wil Brassé, Zitterd


      -----Oorspronkelijk bericht-----
      Van: genealogie-limburg@yahoogroups.com
      [mailto:genealogie-limburg@yahoogroups.com] Namens Loe
      Verzonden: dinsdag 31 januari 2012 15:54
      Aan: genealogie-limburg@yahoogroups.com
      Onderwerp: [genealogie-limburg] huurvaarders en houtvlotten op de Maas

      De afgelopen weken heb ik een uitgebreidere en geactualiseerde versie
      gemaakt van een artikel over houtvlotten op de Maas. Deze houttransporten
      werden verzorgd door huurvaarders uit o.a. Luik en Roermond. Voor iedere
      genealoog met huurvaardersbloed:

      http://www.loegiesen.nl/toponiemen/Huurvaarderspad.htm

      Met vriendelijke groet,

      Loe Giesen, Reuver
    • Fred Baltus
      Hallo, Even een vraagje over de persoonlijsten/kaarten. Ik heb nu van een echtpaar de persoonslijst/kaart opgevraagd. Ik zie op de persoonskaart van de man,
      Message 2 of 7 , Feb 2, 2012
      • 0 Attachment
        Hallo,

        Even een vraagje over de persoonlijsten/kaarten.
        Ik heb nu van een echtpaar de persoonslijst/kaart opgevraagd. Ik zie op
        de persoonskaart van de man, die in 1988 is overleden, 8 kinderen staan.
        Op de persoonslijst van de vrouw, die in 1990 is overleden, zie ik 6
        kinderen staan, waarbij twee kinderen dezelfde naam hebben en er ook
        geen verdere gegevens opstaan.

        Ik ervaar dit nu de eerste keer, maar komt het vaker voor dat op de
        persoonslijsten de gegevens niet altijd correct zijn.
        Bij het kind dat naar mijn mening foutief is opgevoerd staat:

        >KIND (historisch)
        Voornamen: Petrus Hubertus
        (Geslachts)naam: Baltus

        Dit is ook de naam die er twee keer op staat. Ik mis een Hubertus
        Guillaume die in 1996 overleden is. Kan het zijn dat hierdoor gegevens
        op de persoonslijst niet staan cq. niet kloppen?



        -- Met vriendelijke groet,
        Fred Baltus Internet:
        http://www.fredbaltus.nl
        http://roots.fred-baltus.nl
      • Ronald Hellenbrand
        Hallo Fred, Ik heb ook een voorbeeld, maar dan met een gezinskaart. Zie de gezinsgegevens op http://www.hellenbrand.nl/Genea/Gegevens/FAMs/FF91.html. De
        Message 3 of 7 , Feb 2, 2012
        • 0 Attachment
          Hallo Fred,

          Ik heb ook een voorbeeld, maar dan met een gezinskaart. Zie de
          gezinsgegevens op http://www.hellenbrand.nl/Genea/Gegevens/FAMs/FF91.html.

          De gegevens van de kinderen me een enkele voornaam (Joseph, Willem,
          Johan, Alexander, Frans, Lisa) komen van de gezinskaart uit Simpelveld,
          zie de afbeelding op
          http://www.stamboomforum.nl/zoekplaatjes/details.php?id=1699. De overige
          gegevens van genlias en BS.

          Aangezien het gezin in de opgegeven periode 1859-1869 nog in Voerendaal
          woonde, en bij alle genoemde kinderen als geboorteplaats Simpelveld
          staat, dacht ik eerst nog aan stief- of pleegkinderen. Het doorploegen
          van de geboorteregisters leerde echter, dat er geen enkele match was met
          deze namen. Voorlopige conclusie: een ambtenaar had waarschijnlijk
          teveel flessen Brand opengetrokken.

          Beschouw de BS als primaire bron, en de BR als secundair.

          Groetjes,

          Ronald Hellenbrand.

          Op 2-2-12 19:24, Fred Baltus schreef:
          >
          > Hallo,
          >
          > Even een vraagje over de persoonlijsten/kaarten.
          > Ik heb nu van een echtpaar de persoonslijst/kaart opgevraagd. Ik zie op
          > de persoonskaart van de man, die in 1988 is overleden, 8 kinderen staan.
          > Op de persoonslijst van de vrouw, die in 1990 is overleden, zie ik 6
          > kinderen staan, waarbij twee kinderen dezelfde naam hebben en er ook
          > geen verdere gegevens opstaan.
          >
          > Ik ervaar dit nu de eerste keer, maar komt het vaker voor dat op de
          > persoonslijsten de gegevens niet altijd correct zijn.
          > Bij het kind dat naar mijn mening foutief is opgevoerd staat:
          >
          > >KIND (historisch)
          > Voornamen: Petrus Hubertus
          > (Geslachts)naam: Baltus
          >
          > Dit is ook de naam die er twee keer op staat. Ik mis een Hubertus
          > Guillaume die in 1996 overleden is. Kan het zijn dat hierdoor gegevens
          > op de persoonslijst niet staan cq. niet kloppen?
          >
          > -- Met vriendelijke groet,
          > Fred Baltus Internet:
          > http://www.fredbaltus.nl
          > http://roots.fred-baltus.nl
          >
          >



          [Non-text portions of this message have been removed]
        • Fred Baltus
          Hallo Ronald, BS is inderdaad de primaire bron, maar na 1910 heb je niet veel anders. Waarschijnlijk heeft hier, degene die de persoonskaart van de vrouw in
          Message 4 of 7 , Feb 2, 2012
          • 0 Attachment
            Hallo Ronald,

            BS is inderdaad de primaire bron, maar na 1910 heb je niet veel anders.
            Waarschijnlijk heeft hier, degene die de persoonskaart van de vrouw in
            het GBA heeft ingegeven, er zich met een Jantje van Leiden eraf
            gemaakt... Wat me ook opvalt bij de persoonslijst is dat als iemand
            meerdere keren getrouwd (4) en gescheiden is (3) je een en ander toch
            bij elkaar moet zoeken. Het volgende is dat iemand vader is geworden 12
            dagen voor de scheiding is geregistreerd.... Ik vraag me af of dan de
            vrouw van wie hij scheidde wel de moeder was....
            In dat geval, zou ik natuurlijk de persoonslijst/kaart moeten hebben van
            zijn ex-vrouw.

            Groet,
            Fred

            Op 02-02-12 21:14, Ronald Hellenbrand schreef:
            > Hallo Fred,
            >
            > Ik heb ook een voorbeeld, maar dan met een gezinskaart. Zie de
            > gezinsgegevens op http://www.hellenbrand.nl/Genea/Gegevens/FAMs/FF91.html.
            >
            > De gegevens van de kinderen me een enkele voornaam (Joseph, Willem,
            > Johan, Alexander, Frans, Lisa) komen van de gezinskaart uit Simpelveld,
            > zie de afbeelding op
            > http://www.stamboomforum.nl/zoekplaatjes/details.php?id=1699. De overige
            > gegevens van genlias en BS.
            >
            > Aangezien het gezin in de opgegeven periode 1859-1869 nog in Voerendaal
            > woonde, en bij alle genoemde kinderen als geboorteplaats Simpelveld
            > staat, dacht ik eerst nog aan stief- of pleegkinderen. Het doorploegen
            > van de geboorteregisters leerde echter, dat er geen enkele match was met
            > deze namen. Voorlopige conclusie: een ambtenaar had waarschijnlijk
            > teveel flessen Brand opengetrokken.
            >
            > Beschouw de BS als primaire bron, en de BR als secundair.
            >
            > Groetjes,
            >
            > Ronald Hellenbrand.
            >
            > Op 2-2-12 19:24, Fred Baltus schreef:
            >> Hallo,
            >>
            >> Even een vraagje over de persoonlijsten/kaarten.
            >> Ik heb nu van een echtpaar de persoonslijst/kaart opgevraagd. Ik zie op
            >> de persoonskaart van de man, die in 1988 is overleden, 8 kinderen staan.
            >> Op de persoonslijst van de vrouw, die in 1990 is overleden, zie ik 6
            >> kinderen staan, waarbij twee kinderen dezelfde naam hebben en er ook
            >> geen verdere gegevens opstaan.
            >>
            >> Ik ervaar dit nu de eerste keer, maar komt het vaker voor dat op de
            >> persoonslijsten de gegevens niet altijd correct zijn.
            >> Bij het kind dat naar mijn mening foutief is opgevoerd staat:
            >>
            >>> KIND (historisch)
            >> Voornamen: Petrus Hubertus
            >> (Geslachts)naam: Baltus
            >>
            >> Dit is ook de naam die er twee keer op staat. Ik mis een Hubertus
            >> Guillaume die in 1996 overleden is. Kan het zijn dat hierdoor gegevens
            >> op de persoonslijst niet staan cq. niet kloppen?
            >>
            >> -- Met vriendelijke groet,
            >> Fred Baltus Internet:
            >> http://www.fredbaltus.nl
            >> http://roots.fred-baltus.nl
            >>
            >>
            >
            >
            > [Non-text portions of this message have been removed]
            >
            >
            >
            > ------------------------------------
            >
            > Genealogie in Limburg: http://genealogie-limburg.net
            > <br>
            > Genealogie Limburg Genwiki: http://genwiki.nl/limburg
            > <br>
            > Genwiki Nederland http://genwiki.nl
            > Yahoo! Groups Links
            >
            >
            >
            >

            --
            Met vriendelijke groet,
            Fred Baltus

            Internet:
            http://www.fredbaltus.nl
            http://roots.fred-baltus.nl
          Your message has been successfully submitted and would be delivered to recipients shortly.