Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.

huurvaarders en houtvlotten op de Maas

Expand Messages
  • Loe
    De afgelopen weken heb ik een uitgebreidere en geactualiseerde versie gemaakt van een artikel over houtvlotten op de Maas. Deze houttransporten werden verzorgd
    Message 1 of 7 , Jan 31, 2012
    • 0 Attachment
      De afgelopen weken heb ik een uitgebreidere en geactualiseerde versie gemaakt van een artikel over houtvlotten op de Maas. Deze houttransporten werden verzorgd door huurvaarders uit o.a. Luik en Roermond. Voor iedere genealoog met huurvaardersbloed:

      http://www.loegiesen.nl/toponiemen/Huurvaarderspad.htm

      Met vriendelijke groet,

      Loe Giesen, Reuver
    • ger.koote
      Hallo Loe, Ik heb niet alles gelezen. Enkeledelen tot aan het eind. Wat je nu hebt gemaakt is een voortreffelijk werkstuk. Ik zal beslist mog eens bekijken en
      Message 2 of 7 , Jan 31, 2012
      • 0 Attachment
        Hallo Loe,

        Ik heb niet alles gelezen. Enkeledelen tot aan het eind.
        Wat je nu hebt gemaakt is een voortreffelijk werkstuk. Ik zal beslist mog
        eens bekijken en dan totaal door lezen.
        Fantastisch en leerzaam.
        Groet Ger Koote, Zoetermeer

        _____

        Van: genealogie-limburg@yahoogroups.com
        [mailto:genealogie-limburg@yahoogroups.com] Namens Loe
        Verzonden: dinsdag 31 januari 2012 15:54
        Aan: genealogie-limburg@yahoogroups.com
        Onderwerp: [genealogie-limburg] huurvaarders en houtvlotten op de Maas




        De afgelopen weken heb ik een uitgebreidere en geactualiseerde versie
        gemaakt van een artikel over houtvlotten op de Maas. Deze houttransporten
        werden verzorgd door huurvaarders uit o.a. Luik en Roermond. Voor iedere
        genealoog met huurvaardersbloed:

        http://www.loegiesen.nl/toponiemen/Huurvaarderspad.htm

        Met vriendelijke groet,

        Loe Giesen, Reuver






        [Non-text portions of this message have been removed]
      • Lawrence van Bilsen
        Prachtig, een stukje geschiedenis waar ik absoluut niets wist. Dank je wel Lau van Bilsen Mississauga From: genealogie-limburg@yahoogroups.com
        Message 3 of 7 , Jan 31, 2012
        • 0 Attachment
          Prachtig, een stukje geschiedenis waar ik absoluut niets wist.

          Dank je wel

          Lau van Bilsen

          Mississauga



          From: genealogie-limburg@yahoogroups.com
          [mailto:genealogie-limburg@yahoogroups.com] On Behalf Of Loe
          Sent: January-31-12 9:54 AM
          To: genealogie-limburg@yahoogroups.com
          Subject: [genealogie-limburg] huurvaarders en houtvlotten op de Maas





          De afgelopen weken heb ik een uitgebreidere en geactualiseerde versie
          gemaakt van een artikel over houtvlotten op de Maas. Deze houttransporten
          werden verzorgd door huurvaarders uit o.a. Luik en Roermond. Voor iedere
          genealoog met huurvaardersbloed:

          http://www.loegiesen.nl/toponiemen/Huurvaarderspad.htm

          Met vriendelijke groet,

          Loe Giesen, Reuver





          [Non-text portions of this message have been removed]
        • Brasse@Home
          Het oogt heel degelijk, en prachtig geïllustreerd (verdiend eigenlijk een boek en wellicht de genealogische prijs ;-)! Ik heb geen huurvaardersbloed bij mijn
          Message 4 of 7 , Jan 31, 2012
          • 0 Attachment
            Het oogt heel degelijk, en prachtig geïllustreerd (verdiend eigenlijk een
            boek en wellicht de genealogische prijs ;-)!

            Ik heb geen huurvaardersbloed bij mijn weten, maar mijn betovergrootvader
            Larue was wel in 1826 te Bussereind-Beesel geboren!
            Ze trokken van het Land van Herve heen en weer langs of over de Maas tot
            voorbij Venlo, en hebben ook een paar jaar in Nijmegen gewoond. De kinderen
            werden overal langs de Maas geboren (en vaak overleden) van Stein tot
            Belfeld, Maaseik, Roermond, Afferden en Boxmeer.

            Ik ben altijd nieuwsgierig geweest welk vervoermiddel ze gebruikten toen. Ze
            waren bedelarm, en leefden van weven, lompen verkopen, draaiorgelen en
            straatzingen. Deden ze alles te voet, konden ze gratis liften met
            binnenschepen of betaalden ze toch om mee te mogen varen op een bootje?
            Heb je daar een idee van?

            Groetjes,
            Wil Brassé, Zitterd


            -----Oorspronkelijk bericht-----
            Van: genealogie-limburg@yahoogroups.com
            [mailto:genealogie-limburg@yahoogroups.com] Namens Loe
            Verzonden: dinsdag 31 januari 2012 15:54
            Aan: genealogie-limburg@yahoogroups.com
            Onderwerp: [genealogie-limburg] huurvaarders en houtvlotten op de Maas

            De afgelopen weken heb ik een uitgebreidere en geactualiseerde versie
            gemaakt van een artikel over houtvlotten op de Maas. Deze houttransporten
            werden verzorgd door huurvaarders uit o.a. Luik en Roermond. Voor iedere
            genealoog met huurvaardersbloed:

            http://www.loegiesen.nl/toponiemen/Huurvaarderspad.htm

            Met vriendelijke groet,

            Loe Giesen, Reuver
          • Fred Baltus
            Hallo, Even een vraagje over de persoonlijsten/kaarten. Ik heb nu van een echtpaar de persoonslijst/kaart opgevraagd. Ik zie op de persoonskaart van de man,
            Message 5 of 7 , Feb 2, 2012
            • 0 Attachment
              Hallo,

              Even een vraagje over de persoonlijsten/kaarten.
              Ik heb nu van een echtpaar de persoonslijst/kaart opgevraagd. Ik zie op
              de persoonskaart van de man, die in 1988 is overleden, 8 kinderen staan.
              Op de persoonslijst van de vrouw, die in 1990 is overleden, zie ik 6
              kinderen staan, waarbij twee kinderen dezelfde naam hebben en er ook
              geen verdere gegevens opstaan.

              Ik ervaar dit nu de eerste keer, maar komt het vaker voor dat op de
              persoonslijsten de gegevens niet altijd correct zijn.
              Bij het kind dat naar mijn mening foutief is opgevoerd staat:

              >KIND (historisch)
              Voornamen: Petrus Hubertus
              (Geslachts)naam: Baltus

              Dit is ook de naam die er twee keer op staat. Ik mis een Hubertus
              Guillaume die in 1996 overleden is. Kan het zijn dat hierdoor gegevens
              op de persoonslijst niet staan cq. niet kloppen?



              -- Met vriendelijke groet,
              Fred Baltus Internet:
              http://www.fredbaltus.nl
              http://roots.fred-baltus.nl
            • Ronald Hellenbrand
              Hallo Fred, Ik heb ook een voorbeeld, maar dan met een gezinskaart. Zie de gezinsgegevens op http://www.hellenbrand.nl/Genea/Gegevens/FAMs/FF91.html. De
              Message 6 of 7 , Feb 2, 2012
              • 0 Attachment
                Hallo Fred,

                Ik heb ook een voorbeeld, maar dan met een gezinskaart. Zie de
                gezinsgegevens op http://www.hellenbrand.nl/Genea/Gegevens/FAMs/FF91.html.

                De gegevens van de kinderen me een enkele voornaam (Joseph, Willem,
                Johan, Alexander, Frans, Lisa) komen van de gezinskaart uit Simpelveld,
                zie de afbeelding op
                http://www.stamboomforum.nl/zoekplaatjes/details.php?id=1699. De overige
                gegevens van genlias en BS.

                Aangezien het gezin in de opgegeven periode 1859-1869 nog in Voerendaal
                woonde, en bij alle genoemde kinderen als geboorteplaats Simpelveld
                staat, dacht ik eerst nog aan stief- of pleegkinderen. Het doorploegen
                van de geboorteregisters leerde echter, dat er geen enkele match was met
                deze namen. Voorlopige conclusie: een ambtenaar had waarschijnlijk
                teveel flessen Brand opengetrokken.

                Beschouw de BS als primaire bron, en de BR als secundair.

                Groetjes,

                Ronald Hellenbrand.

                Op 2-2-12 19:24, Fred Baltus schreef:
                >
                > Hallo,
                >
                > Even een vraagje over de persoonlijsten/kaarten.
                > Ik heb nu van een echtpaar de persoonslijst/kaart opgevraagd. Ik zie op
                > de persoonskaart van de man, die in 1988 is overleden, 8 kinderen staan.
                > Op de persoonslijst van de vrouw, die in 1990 is overleden, zie ik 6
                > kinderen staan, waarbij twee kinderen dezelfde naam hebben en er ook
                > geen verdere gegevens opstaan.
                >
                > Ik ervaar dit nu de eerste keer, maar komt het vaker voor dat op de
                > persoonslijsten de gegevens niet altijd correct zijn.
                > Bij het kind dat naar mijn mening foutief is opgevoerd staat:
                >
                > >KIND (historisch)
                > Voornamen: Petrus Hubertus
                > (Geslachts)naam: Baltus
                >
                > Dit is ook de naam die er twee keer op staat. Ik mis een Hubertus
                > Guillaume die in 1996 overleden is. Kan het zijn dat hierdoor gegevens
                > op de persoonslijst niet staan cq. niet kloppen?
                >
                > -- Met vriendelijke groet,
                > Fred Baltus Internet:
                > http://www.fredbaltus.nl
                > http://roots.fred-baltus.nl
                >
                >



                [Non-text portions of this message have been removed]
              • Fred Baltus
                Hallo Ronald, BS is inderdaad de primaire bron, maar na 1910 heb je niet veel anders. Waarschijnlijk heeft hier, degene die de persoonskaart van de vrouw in
                Message 7 of 7 , Feb 2, 2012
                • 0 Attachment
                  Hallo Ronald,

                  BS is inderdaad de primaire bron, maar na 1910 heb je niet veel anders.
                  Waarschijnlijk heeft hier, degene die de persoonskaart van de vrouw in
                  het GBA heeft ingegeven, er zich met een Jantje van Leiden eraf
                  gemaakt... Wat me ook opvalt bij de persoonslijst is dat als iemand
                  meerdere keren getrouwd (4) en gescheiden is (3) je een en ander toch
                  bij elkaar moet zoeken. Het volgende is dat iemand vader is geworden 12
                  dagen voor de scheiding is geregistreerd.... Ik vraag me af of dan de
                  vrouw van wie hij scheidde wel de moeder was....
                  In dat geval, zou ik natuurlijk de persoonslijst/kaart moeten hebben van
                  zijn ex-vrouw.

                  Groet,
                  Fred

                  Op 02-02-12 21:14, Ronald Hellenbrand schreef:
                  > Hallo Fred,
                  >
                  > Ik heb ook een voorbeeld, maar dan met een gezinskaart. Zie de
                  > gezinsgegevens op http://www.hellenbrand.nl/Genea/Gegevens/FAMs/FF91.html.
                  >
                  > De gegevens van de kinderen me een enkele voornaam (Joseph, Willem,
                  > Johan, Alexander, Frans, Lisa) komen van de gezinskaart uit Simpelveld,
                  > zie de afbeelding op
                  > http://www.stamboomforum.nl/zoekplaatjes/details.php?id=1699. De overige
                  > gegevens van genlias en BS.
                  >
                  > Aangezien het gezin in de opgegeven periode 1859-1869 nog in Voerendaal
                  > woonde, en bij alle genoemde kinderen als geboorteplaats Simpelveld
                  > staat, dacht ik eerst nog aan stief- of pleegkinderen. Het doorploegen
                  > van de geboorteregisters leerde echter, dat er geen enkele match was met
                  > deze namen. Voorlopige conclusie: een ambtenaar had waarschijnlijk
                  > teveel flessen Brand opengetrokken.
                  >
                  > Beschouw de BS als primaire bron, en de BR als secundair.
                  >
                  > Groetjes,
                  >
                  > Ronald Hellenbrand.
                  >
                  > Op 2-2-12 19:24, Fred Baltus schreef:
                  >> Hallo,
                  >>
                  >> Even een vraagje over de persoonlijsten/kaarten.
                  >> Ik heb nu van een echtpaar de persoonslijst/kaart opgevraagd. Ik zie op
                  >> de persoonskaart van de man, die in 1988 is overleden, 8 kinderen staan.
                  >> Op de persoonslijst van de vrouw, die in 1990 is overleden, zie ik 6
                  >> kinderen staan, waarbij twee kinderen dezelfde naam hebben en er ook
                  >> geen verdere gegevens opstaan.
                  >>
                  >> Ik ervaar dit nu de eerste keer, maar komt het vaker voor dat op de
                  >> persoonslijsten de gegevens niet altijd correct zijn.
                  >> Bij het kind dat naar mijn mening foutief is opgevoerd staat:
                  >>
                  >>> KIND (historisch)
                  >> Voornamen: Petrus Hubertus
                  >> (Geslachts)naam: Baltus
                  >>
                  >> Dit is ook de naam die er twee keer op staat. Ik mis een Hubertus
                  >> Guillaume die in 1996 overleden is. Kan het zijn dat hierdoor gegevens
                  >> op de persoonslijst niet staan cq. niet kloppen?
                  >>
                  >> -- Met vriendelijke groet,
                  >> Fred Baltus Internet:
                  >> http://www.fredbaltus.nl
                  >> http://roots.fred-baltus.nl
                  >>
                  >>
                  >
                  >
                  > [Non-text portions of this message have been removed]
                  >
                  >
                  >
                  > ------------------------------------
                  >
                  > Genealogie in Limburg: http://genealogie-limburg.net
                  > <br>
                  > Genealogie Limburg Genwiki: http://genwiki.nl/limburg
                  > <br>
                  > Genwiki Nederland http://genwiki.nl
                  > Yahoo! Groups Links
                  >
                  >
                  >
                  >

                  --
                  Met vriendelijke groet,
                  Fred Baltus

                  Internet:
                  http://www.fredbaltus.nl
                  http://roots.fred-baltus.nl
                Your message has been successfully submitted and would be delivered to recipients shortly.