echtpaar Goldschmitz - Geurts

  • Wim Verheggen
    Message 1 of 7 , Jan 7, 2012
      Op 26-05-1849 is in Melick geboren Laurentz Hubert Goldschmitz, zoon van
      Martinus Goldschmitz en Helena Geurts. Ik slaag er alsmaar niet in nadere gegevens over hun geboorte, huwelijk en overlijden te vinden. Kan iemand mij helpen?
    • Ronald Hellenbrand
      Message 2 of 7 , Jan 7, 2012
        Wim,

        Je kan eens met een scheef oog kijken naar het huwelijk van Martin
        Goudsmit met Joanna Geurts, 5-5-1845 Melick en Herkenbosch

        Groetjes,

        Ronald
        Op 7-1-12 17:57, Wim Verheggen schreef:

> [...]
        > Martinus Goldschmitz en Helena Geurts. Ik slaag er alsmaar niet in
        > nadere gegevens over hun geboorte, huwelijk en overlijden te vinden.

      • Ronald Hellenbrand
        Message 3 of 7 , Jan 7, 2012
          Martinus wordt 14-8-1853 in Melick begraven, vlgs. Gendalim

        • Brasse@Home
          Message 4 of 7 , Jan 7, 2012
            Mij zou ook lijken dat Helena gelijk aan Joanna is.
            Ze zou dan in 1861 hertrouwd zijn. Zoek via Genver de huwelijksakte en evt.
            bijlagen daarvan op, en zie of ze weduwe van Goldschmit wordt genoemd!
            http://www.genver.nl/lb/0957.htm

            Bron Burgerlijke stand - Huwelijk
            Archieflocatie Regionaal Historisch Centrum Limburg
            Algemeen Toegangnr: 12.063
            Inventarisnr: 20
            Gemeente: Melick en Herckenbosch
            Soort akte: Huwelijksakte
            Aktenummer: 0
            Datum: 05-05-1845
            Bruidegom Martin Goudsmit
            Geboortedatum: 25-02-1809
            Geboorteplaats: Panheel gem. Heel
            Bruid Joanna Geurts
            Geboorteplaats: Asenraij gem. Maesniel
            Vader bruidegom Hendrik Goudsmit
            Moeder bruidegom Joanna Maria Haus
            Vader bruid Laurentius Geurts
            Moeder bruid Gertrudis Reijnders
            Nadere informatie >

            Bron Burgerlijke stand - Geboorte
            Archieflocatie Regionaal Historisch Centrum Limburg
            Algemeen Toegangnr: 12.086
            Inventarisnr: 2
            Gemeente: Pol en Panheel
            Soort akte: Geboorteakte
            Aktenummer: 5
            Aangiftedatum: 25-02-1809
            Kind Martin Goudtsmit
            Geslacht: M
            Geboortedatum: 25-02-1809
            Vader Henrij Goudtsmit
            Moeder Joanne Marie Haus

            Bron Burgerlijke stand - Geboorte
            Archieflocatie Regionaal Historisch Centrum Limburg
            Algemeen Toegangnr: 12.058
            Inventarisnr: 5
            Gemeente: Maasniel
            Soort akte: Geboorteakte
            Aktenummer: 53
            Aangiftedatum: 23-09-1818
            Kind Jeanne Geurts
            Geslacht: V
            Geboortedatum: 23-09-1818
            Vader Laurens Geurts
            Moeder Gertrude Reijnders

            Bron Burgerlijke stand - Huwelijk
            Archieflocatie Regionaal Historisch Centrum Limburg
            Algemeen Toegangnr: 12.089
            Inventarisnr: 77
            Gemeente: Roermond
            Soort akte: Huwelijksakte
            Aktenummer: 0
            Datum: 03-01-1861
            Bruidegom Matthis Hubertus Wirot
            Geboortedatum: 28-03-1835
            Geboorteplaats: Roermond
            Bruid Jeanne Geurts
            Geboorteplaats: Maasniel
            Vader bruidegom Mathis Wirot
            Moeder bruidegom Albertina Hermans
            Vader bruid Laurent Geurts
            Moeder bruid Gertrude Reijnders
            Nadere informatie >

            Bron Burgerlijke stand - Overlijden
            Archieflocatie Regionaal Historisch Centrum Limburg
            Algemeen Toegangnr: 12.089
            Inventarisnr: 100
            Gemeente: Roermond
            Soort akte: Overlijdensakte
            Aktenummer: 93
            Aangiftedatum: 12-06-1871
            Overledene Joanna Geurts
            Geslacht: V
            Overlijdensdatum: 11-06-1871
            Leeftijd: 54
            Overlijdensplaats: Roermond
            Vader Laurens Geurts
            Moeder Gertrudis Reijnders
            Partner Mathis Hubertus Wirot
            Relatie: echtgenote

> [...]

            > van Martinus Goldschmitz en Helena Geurts. Ik slaag er alsmaar niet in
            > nadere gegevens over hun geboorte, huwelijk en overlijden te vinden.

          • Wim Verheggen
            Message 5 of 7 , Jan 8, 2012
              Dank voor de hulp. Hierbij wat terugkoppeling van mijn verdere naspeuringen en nog een vraag.
              De genoemde personen zouden best wel eens de gezochte personen kunnen zijn. Ik kan het echter noch verifieren noch falcificeren.
              Het goede is dat alle data kunnen kloppen. Belangrijke daarvan zijn de overlijdensdata; in de huwelijksacte van Laurentz Hubert uit 1879 staat vermeld dat zijn ouders beide op dat moment zijn overleden en Martinus is overleden in 1853 en Joanna in 1871.
              Het goede is ook dat de gegevens over Joanna in de twee genoemde huwelijksactes dezelfde zijn (zij het dat de geboortedatum, genoemd in de eerste wel niet zal kloppen: de datum wijkt af van de geboorteacte terwijl in de huwelijksbijlagen wel het goede nummer van de acte wordt genoemd). Noch in de 2de huwelijksacte en de huwelijksaangifte, noch in de overlijdensacte wordt Joanna overigens aangeduid als weduwe van Martinus Goudsmit; de huwelijksbijlagen in FS geven ook geen uitsluitsel (zij zijn niet volledig; misschien moet ik daarvoor nog maar eens naar het archief).
              Kan ik er overigens zomaar van uitgaan dat Helena en Joanna dezelfde zijn? Worden die namen door elkaar gebruikt? Zij lijken mij nogal verschillend en beide zelfstandig voorkomende namen die geen verband met elkaar hebben.

              Hartelijke groeten,

              Wim Verheggen

            • Brasse@Home
              Message 6 of 7 , Jan 8, 2012
                Voorzichtigheid kan zeker nooit kwaad, want het komt ook wel eens voor dat
                er twee echtparen zijn met vrijwel dezelfde namen.
                Maar in dit geval lijkt het toch verder helemaal te passen.
                Voor verdere zekerheid zou u nog in het gemeentearchief de
                bevolkingsregisters of in het provinciaal archief de memories van successie
                van de ouders kunnen raadplegen. Deze staan denkelijk niet online.
                Verschillende voornamen komt een enkele keer wel voor, soms per vergissing
                of omdat men een andere roepnaam heeft dan de naam waaronder men officieel
                staat ingeschreven. Wie weet heette ze in het doopregister Joanna Helena?

                Vriendelijke groet,
                Wil Brassé

                wrote:

                > Martinus wordt 14-8-1853 in Melick begraven, vlgs. Gendalim

              • Tom Maessen
                Message 7 of 7 , Mar 5, 2012
                  Beste allen die er wat aan kunnen hebben,

                  op 7 januari werd een vraag gesteld door Wim Verheggen (Helemaal onderaan)
                  en toevallig kwam ik onderstaande overlijdensakte tegen op Arch.be

                  Een verdwaalde Goldsmitz, mogelijk ook nog familie van de gezochte persoon.

                  Mvg

                  Tom Maessen

                  Gegevens van de akte nr. 760

                  Project

                  Burgerlijke stand - Project Demogen Visu
                  <http://search.arch.be/?projectpagina=visu>

                  Type akte

                  Burgerlijke Stand / Overlijdensakte <http://search.arch.be/?aktepagina=bso>

                  Gemeente

                  Leuven

                  Inhoudsomschrijving

                  Overlijdensakte

                  Aktedatum

                  06-10-1885

                  Personen op deze akte

                  Overledene

                  Naam

                  Hubert Guillaume Goldschmitz

                  Geboortedatum/Plaats

                  29-09-1812 geboren te Melck Herkenbosch (Limburg)

                  Woonplaats

                  Leuven
                  rue de Bruxelles 81

                  Beroep

                  timmerman-werkman

                  Burgelijke stand

                  verweduwd

                  Overlijdensdatum/Plaats

                  05-10-1885 om 21:30 te Leuven

                  Aanwezig

                  overleden

                  Vader overledene

                  Naam

                  Arnauld Goldschmitz

                  Overlijdensplaats

                  Roermond (Nederland)

                  Aanwezig

                  overleden

                  Moeder overledene

                  Naam

                  Catherine Maesen

                  Overlijdensplaats

                  Roermond (Nederland)

                  Aanwezig

                  overleden

                  Partner van de overledene

                  Naam

                  Marie Josèphe Mombaerts

                  Aanwezig

                  overleden

                  Aangever

                  Naam

                  Jean Baptiste Vanveeckhoven

                  Relatie

                  buur (bij aktes) van Hubert
                  <http://search.arch.be/zoeken-naar-personen/zoekresultaat/weergave/akte/layo
                  ut/default/id/Visu-518_9999_999_1900353_000_A_0077-00000075#518_9999_999_190
                  0353_000_A_0070_368> Guillaume Goldschmitz

                  Leeftijd

                  39 jaar

                  Woonplaats

                  Leuven