Peter Daniels

  • Jan Bartz
    Message 1 of 7 , Dec 3, 2011
      Beste lijst deelnem(st)ers,

      In mijn stamboom ben ik vastgelopen op bovengenoemde Peter Daniels.

      Peter huwt op 31-1-1729 in Munstergeleen Maria Lenardts (van Maria beb
      ik alle gegevens). Zowel Peter als Maria overlijden in Munstergeleen. Peter
      in 1760, Maria in 1779.

      Ik slaag er echter niet in gegevens betreffende de ouders en de geboorte
      van Peter te vinden. Ik heb jaren geleden eens een aantekening gemaakt
      dat hij uit Hillensberg zou gekomen zijn. Waar ik deze info echter heb
      gevonden staat me niet meer bij. Zo denk ik ook in het verleden eens
      gelezen te hebben dat de DTB's van Hillensberg of een geleelte daarvan
      verloren zou zijn gegaan.

      Wie kan mij aan info helpen?

      Met vriendelijke groet,
      Jan Bartz
      Merelstraat 18,
      4561 KJ Hulst.
      Tel. 0031114315622
      GSM; 0031653745370
      Email: janbartz@...
      Computer is beveiligd door NORTON 360.

    • Brasse@Home
      Message 2 of 7 , Dec 3, 2011
        Hallo Jan,

        Wat heb je als doop en ouders van Maria Lenardts?
        Peter Daniels heb ik als 2 keer gehuwd, eerste keer met Christina Wijnen.
        Hij zou rond 1690 in Hillensberg gedoopt kunnen zijn, maar daarvan ontbreken
        inderdaad de registers; die beginnen pas 1726.
        Volgens de stamboom Daniels zou zijn vader Adam Daniels heten. Adam was
        koster te Hillensberg en overleed in 1721.
        De genealogie "Daniels Familia Hillensbergensis" werd in 1986 gepubliceerd
        door Jos Daniels en Harry Strijkers.

        Groet, Wil Brassé

        Message 3 of 7 , Dec 4, 2011
          Beste Wil Brassé,

          Maria Lenardts is volgens mijn gegevens gedoopt op 1 maart 1699 in
          Schinnen en overleden op 23 augustus 1779 in Munstergeleen. Haar
          ouders waren Henricus Lenaerdts en Gertrudis Houben. Henricus
          begraven 15 juli 1747 te Schinnen en Gertrudis begraven 23 oktober
          1744 te Schinnen. Geboortedata en ouders ontbreken. Hun huwelijks-
          datum is 2 november 1698 te Schinnen. Misschien ook daar geboren?
          Schinnen komt echter niet voor als gemeente bij de Parish Registers
          op Familysearch. Ik zal echter nog eens gaan spitten op Gendalim 7.

          Op basis van de ontvangen mailtjes en googelen op Daniels Familia
          Hillensbergensis (het boek kopen lijkt me in mijn geval zinloos) ben ik
          bij de genealogie van de familie Hassing terecht gekomen en daar
          staat het gezin Daniels/Wijnen/Lenardts uitvoerig vermeld maar meer
          dan de bekende vader Adam Daniels zie ik ookdaar niet. Daarbij
          ontbreekt nog de overlijdensdatum van Peter die wel bekend is
          (6-1-1760 Munstergeleen) en zijn 3 kinderen uit het tweede huwelijk
          bij het eerste huwelijk ondergebracht terwijl ook uit het tweede huwelijk
          nog twee kinderen ontbreken. Eens temeer een bewijs dat men met
          internet vondsten uiterst omslachtig om moet gaan en principieel bewijs
          moet zoeken voor de gevonden gegevens. Hopenlijk worden wij in de
          toekomst nog eens iets wijzer.

          Message 4 of 7 , Dec 5, 2011
            Beste Wil Brassé,

            Hierbij kom ik nog even terug op mijn mailtje van gister waarin gegevens
            over Peter Daniels en zijn tweede echtgenote Maria Lenaerdts.

            Jij vroeg in je mailtje van 3 december al om mijn gegevens betreffende
            Maria hetgeen voor mij aanleiding was om nog eens verder te zoeken
            op Geneanet maar ook op Gendalim 7 en Familysearch.

            Hieruit wordt duidelijk dat Peter Daniels 2 maal is gehuwd en wel met
            Christina Wijnen en Maria Lenaerdts.

            Van de betreffende Maria Lenaardts bestaan echter 2 versies t.w.

            Volgens de genealogie van de familie Hassing;

            Geb. Schinnen, 1 maart 1699; ouders Henricus en Gertrudis Houben
            en

            Volgens de stamboom Jan Weijzen op geneanet:

            Geb. Sittard, 18 mei 1704; ouders Joannes Lenardts en Catharina Keptgen

            Als men de doopgetuigen van de 8 kinderen bestudeerd kan men uit deze
            namen geen conclusie trekken zodat de hamvraag wie de echte ouders
            van Maria Lenaerdts zijn m.i. nog op te lossen is.

            Misschien is er iemand (ook van de stamboom Hassing of de stamboom
            Jan Weijzen) die over meer gegevens beschikt waarop een kloppende
            conclusie is te trekken. Aangenomen mag toch worden dat met name de
            betreffende 2 genoemden voldoende redenen hadden om hun ouderpaar
            aan Maria te koppelen.

            Wie schept duidelijkheid??

            Message 5 of 7 , Dec 5, 2011
              De Maria Lenardts uit Schinnen was gehuwd met Joannes Pijls, dus die valt
              volgens mij af.
              De Maria uit Sittard had zusters Ida en Mechtild, beiden als peettante
              vermeld, en de eerste dochter en zoon heetten Catharina en Joannes, zoals
              haar ouders; dit lijkt me dus een goede kandidate!

              Wil

              Message 6 of 7 , Dec 6, 2011
                Beste Wil Brassé,

                Helemaal eens met je antwoord. Had de namen van ouders in samenhang met
                twee van de kinderen over het hoofd gezien.

                Nu nog even iemand vinden die weet hoe je juiste naam van Maria haar moeder
                wordt geschreven; Keptgen komt n.l. slechts éénmaal voor op Gendalim 7 en wel
                bij de geboorte van Maria; ook op Familysearch is de naam Keptgen onbekend;
                zal dus duidelijk een verschrijving zijn maar waarvan?

                In ieder geval hartelijk bedankt voor de aangedragen oplossing.

                Message 7 of 7 , Dec 7, 2011
                  Catharina Keptgen heet ook Keppens, Corpus/Cops en Kups, kies maar een
                  variant. Mogelijke ouders in Sittard zijn Servatius Kopgeis en Maria Baien,
                  die 29-10-1659 trouwden, Joannes Kopparts en Maria of Marcellus/Marsilius
                  Coepon/Koepen/Koeps/Cops/Koppen en Christina Gruels, gehuwd 5-9-1666 (in
                  1669 een dochter Anna Catharina Koeps!). Ze zou ook uit de Geleense familie
                  Kupkens/Kubbens kunnen stammen, maar aanwijzingen zie ik zo niet. Ze kan
                  overal vandaan komen en Duitsland ligt al snel voor de hand.
                  Joannes Lenaerts zal wel een zoon zijn geweest van Arnoldus uit Sittard,
                  gehuwd met Maria of met Gertrudis Graess/Gerardts.

                  Onderzoek in Sittard in deze periode is nauwelijks te doen met alleen
                  Gendalim:
                  - De doopregisters zijn onvolledig tot circa 1750, maar vooral voor 1700
                  ontbreken veel dopen.
                  - De dopen vermelden vaak geen achternaam van de moeder, en zijn voor het
                  overige ook behoorlijk summier.
                  - Er zijn geen trouw- en sterfregisters tussen 1685 en 1750.
                  - Sittard werd door de Fransen bezet en nagenoeg afgebrand in 1673.
                  - De registers van de meeste omliggende plaatsen gaan ook niet zover terug:
                  Nieuwstadt, Wehr en Hillensberg beginnen pas na 1725, Guttecoven zelfs pas
                  1770, Broeksittard, Limbricht en Munstergeleen beginnen tussen 1673 en 1694,
                  dat houdt ook niet over.