Catharina Buschelers, Limbricht

  • Jan Bartz
    Message 1 of 7 , Dec 3, 2011
      Beste lijstdeelnemers,

      In mijn stamboom komt voor het echtpaar:

      Nicolaus Wentracken x Catharina Buschelers, gehuwd 16-2-1735, Limbricht.

      Van Nicolaus heb ik alle gegevens, ook van zijn ouders. Van Catharina heb ik
      echter vóór haar huwelijksdatum niets, geen ouders, geen geboortedatum, niets.

      Wie kan mij hier misschien verder helpen?

      Bij voorbaat dank voor iedere hulp verblijft met vriendelijke groet,
      Jan Bartz
      Merelstraat 18,
      4561 KJ Hulst.
      Tel. 0031114315622
      GSM; 0031653745370
      Email: janbartz@...

    • Brasse@Home
      Message 2 of 7 , Dec 3, 2011
        Hallo Jan,

        Hun dochter Anna Catharina trouwde in 1762 met dispensatie voor 4de/3de
        graads bloedverwantschap met Leonardus Bosselers, gedoopt Susteren 1722 van
        Petrus Bosselaer (+1728) en Elisabeth van Dilsen (1685-1741), gehuwd
        Susteren 1709. Met deze Petrus ben ik niet verder gekomen, maar zijn vader
        zou dan een neef van Catharina Buschelers zijn geweest, of andersom.
        Chronologisch gezien ligt meer voor de hand dat de vader van Catharina een
        neef van die Petrus was, dus 3de/4de graad?

        De dopen van de ouders van Nicolaus heb je niet neem ik aan: die zullen te
        Limbricht zijn gedoopt voor het begin van de registers?

        Groet, Wil

        Message 3 of 7 , Dec 3, 2011
          Hallo Jan en Wil,

          Buschelers/Bosselers klinkt niet naar Limbricht.
          Bij de vormelingen worden in 1750 en 1760 twee Buschelers genoemd als
          afkomstig uit Hoengen.
          Ik vermoed dat daar de gemeenschappelijke voorouder te vinden zal zijn.
          Ik heb zelf nog niet op familysearch gekeken!

          De ouders van Nicolaus waren:
          Petrus, de koster van Limbricht, +11 februari 1737 te Limbricht en
          Jenne Penris, 22 oktober 1671 te Geleen - 18 april 1737 te Limbricht

          De doopgetuige Sibilla Erckens die ik niet te Limbricht kon plaatsen,
          doet mij vermoeden dat de ouders van Jenne waren:
          Nicolaus en
          Itgen Noelmans +18 november 1691 te Geleen.

          Jenne had nog een zus Catharina die huwde met Jan Erkens, alles te Geleen.

          Komplemènte
          Marcel Dirks - Sittard

          Op 3-12-2011 16:08, Brasse@Home schreef:

> [...]
          >
          > De dopen van de ouders van Nicolaus heb je niet neem ik aan: die zullen te
          > Limbricht zijn gedoopt voor het begin van de registers?

        • Marcel Dirks
          Message 4 of 7 , Dec 9, 2011
            Hallo Jan,

            Dit vond ik op familysearch. Helaas worden doopgetuigen niet vermeld!

            Michael BOSSELARS. Gehuwd voor de kerk op 12-11-1702 te Höngen (D (r.k.)
            met Maria SALDEN.
            Uit dit huwelijk:
            1. m Joannis Hermanus BOSCHELERS, gedoopt (r.k.) op 15-06-1704 te Höngen
            (D).
            2. m Petrus BOSCHERLER, gedoopt (r.k.) op 21-10-1705 te Höngen (D).
            3. v Anna BOSSELERS, gedoopt (r.k.) op 24-10-1706 te Höngen (D.
            4. v Margerta BOSSELAERS, gedoopt (r.k.) op 23-02-1709 te Höngen (D).
            5. v Cathrina BUSSELAERS, gedoopt (r.k.) op 10-11-1711 te Höngen (D),
            overleden op 07-11-1780 te Limbricht.
            6. m Michel BOSSELER, gedoopt (r.k.) op 23-01-1717 te Höngen (D). (is
            deze doop posthuum?)

            Maria Salden huwt op 07-09-1718 te Höngen Jost Tennery. Dit kan een
            reden zijn waarom Michael niet wordt vernoemd door Catharina. Petrus en
            Hermannus zijn daarentegen wel getuigen.

            De grootvader van Michael was Michael Bosselers gehuwd met Anna Cals.
            Zij hadden twee zoons Petrus *1642 (huwt Margareta Spetgens) en
            Hermannus *1640 (huwt Maria Rademachers). Beide kregen een zoon Michael.
            Wie Michaels vader was is dus nog onduidelijk.

            Komplemènte
            Marcel Dirks
            met voorouders uit Waterlandkerkje

            Message 5 of 7 , Dec 9, 2011
              Prachtig werk Marcel!

              Te Sittard huwden: "10 aprilis (1635) feria 3a paschali petijt copulari
              Michael Buschlers Petri Buschlers civis Ereulensis filius, cum Anna Kals
              Gosswini Kals ex Hoengen filia relicta, erat praesens frater dictae Annae
              Jacobus Kals. Ipse est miles Heinsbergensis sub capitaneo seu locumtenente
              Benthinck. Dimissus est, ut expectet utque ad pascha."

              Gezien de vernoemingen ligt het meest voor de hand dat de latere Michael een
              zoon was van Petrus X Margaretha Spetgens.
              Herman zou dan de vader kunnen zijn van Petrus Bosselaer, de schoonvader van
              Anna Catharina Wintraeken; maar bij de kinderen van die Petrus in Susteren
              zie ik daarvoor helaas geen aanwijzingen. Bij Herman heb ik geen zoon Peter
              opstaan, terwijl ik bij Petrus wel een zoon Petrus vind op Familysearch -
              dus misschien toch andersom..?

              Complimenten!
              Wil

              Message 6 of 7 , Dec 10, 2011
                Beste Wil Brassé en Marcel Dirks,

                Ik wil jullie graag even bedanken voor jullie uitgebreide informatie over
                Catharina Busschelers.

                Op 3 december zocht ik haar ouders en inmiddels ben ik veel verder
                gekomen dan verwacht.

                Hartelijke dank en als ik iets terug kan doen laat het weten. Ik bezoek
                bijna iedere week het Rijksarchief in Beveren dus wie weet of jullie
                daar wel eens iets zoeken zodat ik me kan revancheren.

                Zoals maar weer eens blijkt is genealogie ook een kwestie van elkaar
                helpen.

                Met vriendelijke groet,
                Jan Bartz
                Merelstraat 18,
                4561 KJ Hulst.
                Tel. 0031114315622
                GSM; 0031653745370
                Email: janbartz@...
                Computer is beveiligd door NORTON 360.

              • Brasse@Home
                Message 7 of 7 , Dec 10, 2011
                  Wie elkaar helpt helpt zichzelf. Sommigen zijn hele databanken aan het
                  bouwen die ver buiten hun eigen familie reiken. Marcel is heel (of tenminste
                  half) Limbricht aan het uitzoeken, ik Schinnen en veel daarom heen.
                  Goswinus, de vader van Anna Cals, was waarschijnlijk ook mijn voorouder; een
                  kleinzoon van hem verhuisde naar Schinnen. Daarom had ik Bosselers-Cals en
                  hun kinderen al in mijn bestand zitten. Wintraeken-Bosselers en
                  Bosselers-Wintraeken heb ik eens voor een Hongaarse kennis zitten uitzoeken,
                  en gepuzzeld op de bloedverwantschap, maar ik kwam toen niet verder en kon
                  de link naar Höngen niet leggen. Nu kan ik die Hongaar ook weer blij maken
                  met enkele voorouders.
                  Als ik nu nog wist welke Bosselers van welke broer afstamde... Ik had niet
                  direct gezien dat de oudste zoon Joannes Hermanus Bosselers heette, wat toch
                  pleit voor Hermanus X Ramechers als ouders van Michael.
                  Overigens hebben we Höngen op cd-rom staan in ons archief, maar ik vrees dat
                  ik geen tijd heb om daarop te gaan zoeken. Marcel misschien wel?;-)

                  De vermoedelijke doop van Joanna Penris:
                  Doop Geleen = 22-10-1671
                  Dopeling Jenne Penris
                  Vader van de dopeling Claes Penris
                  Moeder van de dopeling Itgen Noelmans