Kerkregisters Beesel

  • coupmans
    Message 1 of 18 , Dec 31, 2010
      Dag Lou,
      dat zeg je nou wel, maar ik ben ook enige keren aan het zoeken geweest op jouw site, doch met niet zo veel succes. Ik kreeg allerminst de indruk dat de gehele kerkregisters erop stonden.
      Beesel vind ik tot nu toe de moeilijkste parochie/plaats in Limburg als het hierom gaat. Niets op GendaLim, geen indexen op FamilySearch. En als ik me goed herinner ook niet bij het RHCL in Maastricht en op hun site vind ik ook niets over in het overzicht.
      Kortom, wat is er met Beesel aan de hand?

      Overigens, je hebt een geweldige site!
      Gezellige jaarwisseling en een goed en gezond nieuw jaar.
      Lei Coolen

      --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "Loe" <loegiesen@...> wrote:

      > Dag Ger,
      >
      > De DTB-gegevens van de St.-Gertrudisparochie te Beesel staan wel degelijk online. Je vindt het huwelijk van Jan Dings en Gertrudis Smeets en nog veel meer op op http://www.loegiesen.nl/1760-1769%20Loe%20Giesen.htm , met als trouwdatum 12 november 1760. Voor aanvullingen houd ik me aanbevolen.
      >
      > Succes met de rest van de speurtocht.
      >
      > Loe Giesen
    • Loe
      Message 2 of 18 , Jan 1, 2011
        Beste Lei,

        Bedankt voor je waardering voor mijn website, maar ik moet toch even reageren: Beesel is helemaal geen moeilijke parochie. In denk zelfs dat er over geen andere parochie in Limburg zoveel online te vinden is als over Beesel (plus Belfeld en Swalmen). Bovendien gaat het bij mijn website niet om een 'kale kaartenbak' maar om veel en veel meer. Als jouw zoekactie naar DTB-gegevens op mijn site niets opleverde, is dat vrijwel zeker omdat deze gegevens er gewoonweg niet zijn, omdat je in de verkeerde periode zocht (vanaf ca. 1820 neem ik alleen nog de BS over) of omdat er iets niet in orde was met de manier van zoeken.

        Mijn website is nooit opgezet als een relationele database; ik heb vanaf het begin gekozen voor de vorm van een kroniek. Dat zorgt voor beperkingen (zoeken naar een bruidegom Willem en bruid Margaretha is tijdrovend), maar dankzij de indeling in decennia zijn personen gewoonlijk toch vrij goed te vinden. Héb je iemand gevonden, dan krijg je er veelal een schat aan aanvullende informatie bij, zoals gezinssamenstelling, bezittingen, etc.

        Ik heb de makers van Gendalim al jaren geleden toestemming gegeven om de gegevens van mijn website over te nemen, maar ze hebben daar alsnog niet voor gekozen, met waarschijnlijk hetzelfde argument als ik: te druk bezig met andere zaken.
        FamilySearch is handig voor het ruwe werk, maar mist vaak de details en zuiverheid (relatief veel fouten, o.a. door onbekendheid met plaatselijke namen).
        Het RHCL is natuurlijk dé bewaarplaats van de door jou gezochte gegevens, maar ook daar werken ze alleen met klappers en matige fotokopieën. Het is dan ook nog steeds mijn wens om alle originele DTB's van Beesel, Belfeld en Swalmen te fotograferen en online te zetten als controlemateriaal.

        Kortom: wat is er met Beesel aan de hand? Niets! Beesel is, samen met Belfeld en Swalmen, een van de best ontsloten gebieden op genealogisch en streekhistorisch gebied. En ik ben er trots op dat ik daar een grote rol in heb gespeeld en nog speel.

        Ik wens iedereen vanaf deze plaats een gezond en voorspoedig 2011 met veel plezier in onze fantastische hobby.
        Tevens bedank ik de vele bezoekers van mijn website voor hun reacties, correcties en aanvullingen.

        Loe Giesen, Reuver
        http://www.loegiesen.nl Kroniek voor Beesel, Belfeld en Swalmen.

        --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "coupmans" <l.coolen@...> wrote:

> [...]
        > Kortom, wat is er met Beesel aan de hand?
        >
        > Overigens, je hebt een geweldige site!
        > Gezellige jaarwisseling en een goed en gezond nieuw jaar.

      • coupmans
        Message 3 of 18 , Jan 3, 2011
          Dag Lou,
          Klopt allemaal en je site is inderdaad niet opgezet als een relationele database. Dat zal iedereen duidelijk zijn; wat mij niet duidelijk was: of de volledige kerkregisters van Beesel erop te vinden zijn.
          Opvallend blijft toch dat de kerkregisters van Beesel verder in GendaLim en op internet niet te vinden zijn, in tegenstelling tot (bijna) alle andere Limburgse dorpen. Ja, Maastricht ook nog niet, maar dat is geen dorp!
          Ik veronderstel dat GendaLim in eerste instantie de indexen pakt en vervolgens de originele boeken. Eigenlijk verwacht ik dat ze, gezien de GendaWin-theorie, uitgaan van de originele boeken, maar op hun site vind ik dat niet precies vermeld.
          Ook ik gebruik indexen, van wie dan ook, GendaLim, FamilySearch, Geneanet etc., maar alleen als eerste oriëntatie of zoeksuggestie. Daarna volgt controle en dienen de data als raamwerk om mensen een plek te geven in familie, regio, tijd etc. Het gaat om het verhaal van mensen, de geschiedenis van een familie. Op dat moment is jouw Kroniek een geweldige regionale bron zoals er maar heel weinig zijn.
          Dus ga vooral zo door en krijg navolging!
          Met groet,