huw. Wilhelmus Hermes en Petronella van Swaemen

  • kwartier99
    Message 1 of 11 , Nov 1, 2010
      Wie weet de huwelijksplaats en -datum van Wilhelmus Hermes en Petronella van Swaemen, in ieder geval voor 1754.
      Margriet Blok-Charbo
    • Rene
      Message 2 of 11 , Nov 1, 2010
        Hoi,

        Ze zijn in iedergeval niet in Heijen getrouwt, gezien de kinderen die daar geboren zijn.
        Ik heb de digitale kopieën vanaf 1749 tot 1755 nagekeken.
        Ook in Bergen is niets te vinden.

        Groet René

        --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "kwartier99" <m.charbo@...> wrote:

        > Wie weet de huwelijksplaats en -datum van Wilhelmus Hermes en Petronella van Swaemen, in ieder geval voor 1754.
        > Margriet Blok-Charbo

      • Rene
        Message 3 of 11 , Nov 1, 2010
          Hoi,

          Ze zien ook niet voor 1754 getrouwt, maar na de geboorte van hun 1ste kind en voor de geboorte van hun 2de kind. Dus ergens tussen 1754 en 1756. Dit omdat hun 1ste kind als illegaal gedoopt word.

          grts René

> [...]
          >
          > Wie weet de huwelijksplaats en -datum van Wilhelmus Hermes en Petronella van Swaemen, in ieder geval voor 1754.

        • Cor Wildenberg
          Message 4 of 11 , Nov 1, 2010
            Ik vond dit op de cd rom Gendalim

            Het zou een mogelijkheid kunnen zijn.

            Vreemd dat dan de naam van de vader anders als voornaam is en dat de
            achternaam niet vermeld wordt.

            Groeten

            Cor Wildenberg

            Kerkelijk huwelijk 22-04-1756 in Heijen

            N.N., Joannes en van Swaemen, Petronella

            bronnen

            Dionysius: DHO register 1647 - 1761 , in Heijen

            <mailto:genealogie-limburg%40yahoogroups.com> , "kwartier99" <m.charbo@...>
            wrote:

            > Wie weet de huwelijksplaats en -datum van Wilhelmus Hermes en Petronella
            van Swaemen, in ieder geval voor 1754.
            > Margriet Blok-Charbo

          • Rene
            Message 5 of 11 , Nov 2, 2010
              Cor,

              Ik heb in het trouwboek gekeken, maar daar staat 22-4-1755. Foutje van gendalim.
              Verder staat er nog (kan het slecht lezen) retu oebit quo legtimata corum filia. Mijn inziens zou dit betekenen dat hun eerste kind nu legaal is. Al met al kan dit dus het echtpaar zijn wat Margriet zoekt.
              Ik weet niet of ze de ouders van Wilhelmus ook heeft, maar het kan zijn dat Wilhelmus dus een dubbele naam heeft, Joannes Wilhelmus of iets dergelijks.

              Groet René

              --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "Cor Wildenberg" <c.wildenberg@...> wrote:

> [...]
              >
              > N.N., Joannes en van Swaemen, Petronella
              >

              > bronnen
              >
              > Dionysius: DHO register 1647 - 1761 , in Heijen

            • Cor Wildenberg
              Message 6 of 11 , Nov 2, 2010
                Hallo René,

                Bedankt voor je meedenken, margriet zal dit ongetwijfeld meelezen.

                Ik vind op Gendalim een aantal kinderen van het echtpaar, via de
                doopgetuigen en voornamen zijn wellicht toch de ouders te vinden van dit
                echtpaar.

                Margriet moet maar reageren als we verder moeten zoeken.

                Groeten en bedankt

                Cor Wildenberg

[...]

                <mailto:genealogie-limburg%40yahoogroups.com> , "Cor Wildenberg"
                <c.wildenberg@...> wrote:

> [...]
                >
                > grts René
                >
                > --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com
                <mailto:genealogie-limburg%40yahoogroups.com>

              • kwartier99
                Message 7 of 11 , Nov 2, 2010
                  Hallo René en Cor,

                  Bedankt voor jullie oplossing. Ik had ook via Gendalim de trouwdatum
                  (Kerkelijk huwelijk 22-04-1756 in Heijen N.N., Joannes en van Swaemen, Petronella) maar omdat er alleen Johannes bij vermeld wordt en geen achternaam, met een andere voornaam, en ook nog pas in 1756 trouwde tastte ik even in het duister. Een zoon is Herman Hermens, ged. Heijen 31-3-1760, zoon van Wilhemus Hermens en Petronella van Swaemen. Hij trouwde met Petronella van Cuijk.
                  De trouwdatum wordt dus in Heijen 22-4-1755. Het probleem is dus dankzij jullie opgelost.

                  Margriet

                  Message 8 of 11 , Nov 2, 2010
                    Margriet

                    Ik weet niet wat je allemaal al hebt.
                    Maar het gezin Hermens van Swaemen bestaat uit 10 kinderen. De ouders van Petronella zijn mij ook bekent, ik weet alleen niet wie de ouders van Wilhelmus zijn.

                  • Martin Knops
                    Message 9 of 11 , Nov 2, 2010
                      Hoi Margriet, Cor en René,

                      Ook ik zal me eens in de ‘discussie’ mengen omtrent het huwelijk van
                      Wilhelmus Hermens en Petronella van Swaemen J

                      Goed speurwerk: de trouwdatum 22-04-1755 te Heijen lijkt me zeer
                      aannemelijk, aangezien inderdaad in het originele trouwboek te lezen is dat
                      de echtelieden gehuwd zijn vanwege hun verplichting om hun dochter te
                      wettigen. Het blijft natuurlijk raar dat hier ‘Joannes’ genoemd wordt en
                      niet ‘Wilhelmus’. Echter, het lijkt erop dat de Heijense pastoor pas later
                      het huwelijk heeft ingeschreven, aangezien er van deze ‘Joannes’ geen
                      achternaam genoemd wordt en ook getuigen niet worden vermeld (alhoewel die
                      er toch geweest moeten zijn volgens de geldende kerkregels) … wellicht een
                      kwestie van namen vergeten. Dat hier wellicht sprake is van ‘namen vergeten’
                      sterkt mij in de gedachte dat Wilhelmus Hermens en de trouwgetuigen niet uit
                      Heijen afkomstig moeten zijn geweest, waardoor Wilhelmus Hermsen uit het
                      Duitse Hassum een goede kandidaat is.

                      In Hassum werd op 26-11-1733 Wilhelmus Hermens geboren als zoon van Joannes
                      Hermens alias Pot (heeey … ene Joannes) en Petronella Janssen. In de
                      Hassumse doopboeken zijn 10 kinderen te vinden.

                      Ook ene Petronella Janssen als doopgetuige van Hermanus Hermsen (zoon van
                      Wilhelmus en Petronella van Swaemen, gedoopt te Heijen 31-03-1760) zou dan
                      logisch zijn, zij is dan immers de grootmoeder van de dopeling.

                      In de komende periode zal ik me eens bezig gaan houden met de eventuele
                      huwelijken en daaruit voortkomende kinderen van de broers en zussen van deze
                      Hassumse Wilhelmus Hermens (van de 9 broers en zussen zijn er 6 al op zeer
                      jonge leeftijd overleden). Bij deze eventuele huwelijken en dopen hoop ik
                      dan als getuige de naam ‘Petronella van Swaemen’ terug te vinden als bewijs
                      dat we inderdaad in Hassum op het goede spoor zitten.

                      Voor de volledigheid hieronder de gegevens zoals ik die in Aldfaer verzameld
                      heb aan de hand van de originele kerkboeken en aktes van de burgerlijke
                      stand:

                      Joannes Hermens alias Pot Hij is begraven op zaterdag 22 juni 1748 in Hassum
                      (D).

                      Getuige bij:

                      30-09-1731

                      kerkelijk huwelijk Martinus Hermens (±1707-1748) en Joanna Martens (geb.
                      ±1710)

                      [broer bruidegom]

                      Joannes trouwde op zondag 17 oktober 1723 in Hassum (D) met Petronella
                      Janssen. Bij het kerkelijk huwelijk van Joannes en Petronella waren de
                      volgende getuigen aanwezig: Joannes Jansen en Maria Peters.

                      Getuige bij:

                      31-03-1760

                      doop Hermanus Hermens (1760-1796)

                      [grootmoeder vaderszijde]

                      Kinderen van Joannes en Petronella:

                      1 Elisabeth Hermens. Zij is gedoopt op dinsdag 28 november 1724 in Hassum
                      (D). Bij de doop van Elisabeth waren de volgende getuigen aanwezig:
                      Mechtildis Martens en Hermannus Martens alias Pot.

                      2 Henricus Hermens. Hij is gedoopt op donderdag 21 februari 1726 in Hassum
                      (D). Bij de doop van Henricus waren de volgende getuigen aanwezig: Gerardus
                      Peters en Joanna Rutten. Henricus is overleden, 2 jaar oud. Hij is begraven
                      op vrijdag 17 september 1728 in Hassum (D).

                      3 Henrica (Hendrina) Hermens. Zij is gedoopt op zondag 26 oktober 1727 in
                      Hassum (D). Bij de doop van Henrica waren de volgende getuigen aanwezig:
                      Maria van Dijck en Martinus Hermens (±1707-1748) [oom vaderszijde]. Henrica
                      is overleden, 2 jaar oud. Zij is begraven op woensdag 23 augustus 1730 in
                      Hassum (D).

                      4 Henricus Hermens. Hij is gedoopt op maandag 31 oktober 1729 in Hassum (D).
                      Bij de doop van Henricus waren de volgende getuigen aanwezig: Margaretha
                      Houmans en Thomas Jansen.

                      Getuige bij:

                      06-07-1756

                      doop Joannes Hermens (1756-1763)

                      [oom vaderszijde]

                      31-03-1760

                      doop Hermanus Hermens (1760-1796)

                      [oom vaderszijde]

                      05-07-1763

                      doop Catharina Hermens (1763-1837)

                      [oom vaderszijde]

                      5 Petrus Hermens. Hij is gedoopt op zondag 19 augustus 1731 in Hassum (D).
                      Bij de doop van Petrus waren de volgende getuigen aanwezig: Joannes Peters
                      en Joanna Segers.

                      6 [waarschijnlijk] Wilhelmus Hermens. Hij is gedoopt op donderdag 26
                      november 1733 in Hassum (D). Bij de doop van Wilhelmus waren de volgende
                      getuigen aanwezig: Arnoldus Roelofs, Joannes Schivelt? en Joanna Martens
                      (geb. ±1710) [aangetrouwde tante vaderszijde]. Wilhelmus is overleden op
                      zondag 8 april 1810 in Bergen L, 76 jaar oud.

                      Getuige bij:

                      25-07-1786

                      doop Joanna Catharina Jacoba Meurs (1786-1791)

                      23-05-1794

                      doop Joanna Thiessen (1794-1867)

                      [grootvader moederszijde]

                      18-08-1794

                      doop Gerardus Meurs (geb. 1794)

                      Wilhelmus trouwde, 21 jaar oud, op dinsdag 22 april 1755 in Heijen met
                      Petronella van Swaemen, ongeveer 25 jaar oud. Bij het kerkelijk huwelijk van
                      Wilhelmus en Petronella was de volgende getuige aanwezig: geen getuigen
                      vermeld. Petronella is geboren omstreeks 1730, dochter van [misschien]
                      Joannes (Jan) van Swaemen en [misschien] Aldegondis Martens. Petronella is
                      overleden op maandag 4 mei 1795 in Heijen, ongeveer 65 jaar oud.

                      Getuige bij:

                      25-12-1766

                      doop Petronella Meurs (1766-1768)

                      [tante moederszijde]

                      30-09-1775

                      doop Joannes Thiessen (geb. 1775)

                      [grootmoeder moederszijde]

                      27-09-1782

                      doop Michael Thiessen (1782-1786)

                      [grootmoeder moederszijde]

                      30-09-1787

                      doop Godefridus Meurs (1787-1796)

                      17-05-1791

                      doop Joannes Willems (1791-1863)

                      [grootmoeder moederszijde]

                      7 Helena Hermens. Zij is gedoopt op zondag 30 oktober 1735 in Hassum (D).
                      Bij de doop van Helena waren de volgende getuigen aanwezig: Servatius van
                      Dijck en Catharina Peters. Helena is overleden, 1 jaar oud. Zij is begraven
                      op dinsdag 9 juli 1737 in Hassum (D).

                      8 Joanna Hermens. Zij is gedoopt op zondag 10 februari 1737 in Hassum (D).
                      Bij de doop van Joanna waren de volgende getuigen aanwezig: Joanna Peters en
                      Martinus Hermens (±1707-1748) [oom vaderszijde]. Joanna is overleden op
                      zondag 10 februari 1737 in Hassum (D), geen dag oud.

                      9 Helena Hermens. Zij is gedoopt op zaterdag 3 mei 1738 in Hassum (D). Bij
                      de doop van Helena waren de volgende getuigen aanwezig: Joanna van Oirschot
                      en Gerardus van Veggelen. Helena is overleden, 1 jaar oud. Zij is begraven
                      op zondag 29 november 1739 in Hassum (D).

                      10 Sybilla Hermens. Zij is gedoopt op zondag 25 september 1740 in Hassum
                      (D). Bij de doop van Sybilla waren de volgende getuigen aanwezig: Gerardus
                      Hermens en Catharina Peters.

                      11 Helena Hermens. Zij is gedoopt op zaterdag 29 september 1742 in Hassum
                      (D). Bij de doop van Helena waren de volgende getuigen aanwezig: Gertrudis
                      Meurs en Joannes Peters. Helena is overleden, 3 jaar oud. Zij is begraven op
                      donderdag 3 februari 1746 in Hassum (D).

                      Met vriendelijke groet,

                      Martin Knops

                      T 040 - 2852331

                      T 06 - 21871431

                      wrote:

> [...]
                      <mailto:genealogie-limburg%40yahoogroups.com>

                      Al

                      <mailto:genealogie-limburg%40yahoogroups.com>

                      Geen virus gevonden in het binnenkomende-bericht.
                      Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
                      Versie: 9.0.864 / Virusdatabase: 271.1.1/3233 - datum van uitgifte: 11/02/10
                      08:34:00

                    • kwartier99
                      Message 10 of 11 , Nov 2, 2010
                        Hallo Martin en anderen,

                        (ik heb de lange sliert ingekort)

                        Herman(us) Hermens trouwt te Hassum 29-1-1792 met Petronella van Cuijk, ged. Afferden 13-11-1767. Huwelijksgetuigen: Gerardus Artz en Henricus Winneckers. Het is al heel vreemd dat het huwelijk niet in Afferden maar in Hassum heeft plaats gevonden. De doop van Herman(us) Hermens heb ik via Gendalim gevonden maar ik krijg nu het angstige vermoeden dat hij wel eens in Hassum geboren zou kunnen zijn en waarschijnlijk niet in Heijen. Hij is daar wel overleden. Want waarom zou het huwelijk dan in Hassum plaatsgevonden hebben ???

                        Margriet

                        Message 11 of 11 , Nov 3, 2010
                          Margriet.

                          Staatskundig was er rond die tijd nogal wat te doen, misschien is dat de reden dat ze in Hassum trouwen. Maar misschien is het ook de afstand. Ik heb iets gevonden waar het echtpaar vermoedelijk heeft gewoond. Geografisch lag dit dichter bij Hassum dan bij de kern van Afferden. Hoewel het gebied onder Afferden/Bergen valt.
                          Welnu het volgende:
                          Rond 1800 wonen de volgende inwoners op de heide bij de F(V)liray.
                          Fliray ligt noord/oostelijk van Siebengewalt. (tegenwoordig nederlands gebied) aan de nieuwenweg.
                          Theobald Evers - Johanna van Swamen, Johannes *1788
                          Herman Hermens †1796 - Petronella van Cuijk, Petrus *1792, Hermanus *1796
                          Andreus Thewen - Petronella van Kuijk, Johannes *1798
                          Gisbertus van Cuijk †1791 (in de Vree) - Jacoba Hendriks, 1784

                          Oke dit zegt nog niets waar Herman geboren is. Misschien dat er een schepenakte van hun huwelijk bestaat, waarin de ouders vermelt worden.
                          Anders moet je een getuigen reconstructie maken.

                          Mocht je e.e.a. op internet gepubliceerd hebben, laat dan even weten waar. Is altijd makkelijk en wie weet heeft er nog iemand aanvullingen.

                          m.v.g. René