Joannes Baptista Hoobroeckx

  • fred
    Message 1 of 10 , Oct 1, 2010
      Hallo,

      Ik post deze mail voor Martin Vehaegh...

      Beste deelnemers van deze List,

      Ik heb hulp nodig met onderzoek naar de voorouders van mijn echtgenote.

      De vragen over de twee navolgende families zijn: 1) Wie zijn de ouders van Joannes Baptista Hoobroeckx A, en 2) Alle stavende informatie dat Joannes (Jan) Baptist Hoobroecks B een zoon is van A, of van iemand anders.

      A) Joannes Baptista Hoobroeckx geb. Leuven (B) ca 1751, tr. (mog. voor 1783): Maria Catharina Joosten, geb. Maaseik (B) ca 1754, overl. Bergen op Zoom 23 juni 1831; dr. van Lambertus Joosten en Maria Elisabeth Kleijnen.

      Uit dit huwelijk:

      1. Maria Mechtildis Hoobroeckx, geb. Antwerpen (B), overl, Bergen op Zoom 13 mei 1863,

      tr. Bergen op Zoom 30 oktober 1822:

      Jacobus Hansbergen, geb. Bergen op Zoom; zn. van Petrus Hansbergen en Joanna Roch.

      2. Maria Catharina Hoobroeckx, geb. Antwerpen ca 1788, overl. voor 1855, tr. Bergen op Zoom 18 december 1823: Adrianus van Gennip, geb. Bergen op Zoom; zn. Wilhelmus van Gennip en Joanna Koens (Adrianus van Gennip hertr. Bergen op Zoom 2 februari 1855: Theresia de Zeeuw, geb. Baesrode (B); dr. van Leonardus Cornelius de Leeuw en Elisabeth Rosa Landtsheer).

      3. Maria Magdalena Hoobroeckx, geb. Bergen op Zoom, tr. 3 februari 1848: Cornelius Verhoeven,

      geb. Breda; zn van Joannis Verhoeven en Joanna Barbara Nooren.

      B) Joannes (Jan) Baptist(a) Hoobroeckx (Hobroeks, Hoobroeks), geb. ca november 1783, in 1815 verblijft

      vrijwilliger bij de Armee, 1ste commies bij de in-en uitgaande regten en wonende te Dordrecht in 1839 en 1865,

      overl. ald. 15 februari 1865, tr. ca 1808:

      Anna Catharina Emans (Emens, Emmens, Immens), wonende te Dordrecht in 1839 en 1865.

      Uit dit huwelijk (meer kinderen zijn bekend):

      1. Maria Mechelina (Magelina) Hoobroeckx, geb. Bergen op Zoom 19 november 1812, overl. Dordrecht 4

      april 1877, genoemd dochter van Johan Baptist Hoobroeckx, ambtenaar, en Anna Catharina Emmens, tr.

      Dordrecht 15 november 1837: Lambertus Schampers, geb. Dordrecht 3 februari 1814, bleker, koopman

      en begrafenisondernemer, overl. aldaar 12 april 1886; zn. van Nicolaas Schampers, en (tr. ald. 28 juli

      1813) Joanna Elisabeth Jansen, (geb. Budel 1783, dr. van Walter en Maria Dekkers). (Re: Drs G.J.A.

      Schampers data).

      Noot: Alle namen van de kinderen beginnen met Maria.

      Alvast bedankt,
      Martin Verhaegh, California
    • Paul De Clerck
      Message 2 of 10 , Oct 1, 2010
        Beste Fred,

        Er is in Leuven enkel een Joannes Baptista Hoobroeckx gedoopt die in
        aanmerking kan komen. Hij is gedoopt op 20/6/1746 in Sint-Michiel als zoon
        van Michael en Barbara Dewandelere (boek 11855, folio 57)
        Er is geen geschikte Joannes Baptista gehuwd tussen 1775 en 1790 te Leuven
        met een Maria Catharina (er zijn er 11 maar geen achternaam die erop
        gelijkt). Ze zullen dus wel in Limburg getrouwd zijn van waar zij kwam of in
        Antwerpen.

        Met genealogische groet,
        Paul De Clerck
        VVF-lid 395
        pdeclerck(ad)scarlet.be

        Van: "fred" <fredbaltus@...>
        Datum: vrijdag 1 oktober 2010 22:10
        Aan: <genealogie-limburg@yahoogroups.com>
        Onderwerp: [genealogie-limburg] Joannes Baptista Hoobroeckx

      • W.Brasse@Gmail
        Message 3 of 10 , Oct 1, 2010
          De laatste cd van de ProGen Gebruikersgroep Limburg vermeldt dat Lambertus
          Joosten en Elisabeth Kleynen huwden te Maaseik 27-2-1737; zij overleed als
          weduwe 2-2-1781.
          Het enige vermelde kind is Anna Joosten gedoopt Maaseik 17-12-1756.
          Geen spoor van Maria Catharina of haar man Hoobroeckx hier.

          Groet,
          Wil

          Van: "fred" <fredbaltus@...>
          Datum: vrijdag 1 oktober 2010 22:10
          Aan: <genealogie-limburg@yahoogroups.com>

> [...]
          > en Maria Dekkers). (Re: Drs G.J.A.
          >
          > Schampers data).
          >

          > Noot: Alle namen van de kinderen beginnen met Maria.

        • Lambert J.J. Joosten
          Message 4 of 10 , Oct 2, 2010
            Beste vrienden,

            In bijlage meer gegevens over het gezin Hoobroeckx-Joosten en de voorouders van Maria Catharina Joosten uit Maaseik.

            Veel plezier ermee, groetjes
            Lambert Joosten
            vz. VVF-Limburg

            ----- Originele e-mail -----
[...]

          • Ronald Hellenbrand
            Message 5 of 10 , Oct 2, 2010
              Lambert,

              Bijlagen gaan niet over de lijst. Misschien kan je het bestand plaatsen
              op http://groups.yahoo.com/group/genealogie-limburg/files/ ?

              Met vriendelijke groeten,

              Ronald.

              Message 6 of 10 , Oct 2, 2010
                Beste vrienden,

                Hierna de gehele bijlage, groetjes

                Parenteel van Joannes Baptista Hoobroeckx

                1 Joannes Baptista Hoobroeckx , zoon van Michaël Hoobroeckx en Barbara Dewandel(a)ere. Hij is gedoopt op 20-06-1746 in Leuven (Sint-Michiel). Joannes is overleden vóór 1831 in Bergen op Zoom, ten hoogste 85 jaar oud.

                Joannes trouwde, ongeveer 36 jaar oud, omstreeks 1782 met

                Maria Catharina Joosten , ongeveer 30 jaar oud. Maria is een dochter van Lambertus Joosten en Maria Elisabeth Cleijnen (Kleijnen-Cleynen). Zij is gedoopt op 23-01-1752 in Maaseik. Maria is overleden op 23-01-1831 in Bergen op Zoom, 79 jaar oud.

                Kinderen van Joannes en Maria:

                1 Joannes Baptist Hoobroeckx (Ho(o)broeks) , geboren in 11-1783 in Antwerpen, ambtenaar. Volgt 1.1 .

                2 Maria Mechtildis Hoobroeckx , geboren omstreeks 1785 in Antwerpen. Volgt 1.2 .

                3 Maria Catharina Hoobroeckx , geboren omstreeks 1788 in Antwerpen. Volgt 1.3 .

                4 Antonius Michaël Hoobroeckx , geboren omstreeks 1791 in Bergen op Zoom. Volgt 1.4 .

                5 Maria Magdalena Hoobroeckx (Ho(o)broeks) , geboren omstreeks 1796 in Bergen op Zoom. Volgt 1.5 .

                1.1 Joannes Baptist Hoobroeckx (Ho(o)broeks) is geboren in 11-1783 in Antwerpen, ambtenaar, zoon van Joannes Baptista Hoobroeckx (zie 1 ) en Maria Catharina Joosten. Joannes is overleden op 15-02-1865 in Dordrecht, 81 jaar oud. Joannes trouwde, ongeveer 25 jaar oud, omstreeks 1808 met Anna Catharina Emans (Em(m)ens, Immens) . Anna is overleden.

                Kinderen van Joannes en Anna:

                1 Maria..... Hoobroeckx (Ho(o)broeks) [1.1.1], geboren omstreeks 1810. Maria is overleden.

                2 Maria Mechelina (Megelina) Hoobroeckx (Ho(o)broeks) , geboren op 19-12-1812 in Bergen op Zoom. Volgt 1.1.2 .

                3 Maria..... Hoobroeckx (Ho(o)broeks) [1.1.3], geboren omstreeks 1815. Maria is overleden.

                1.1.2 Maria Mechelina (Megelina) Hoobroeckx (Ho(o)broeks) is geboren op 19-12-1812 in Bergen op Zoom, dochter van Joannes Baptist Hoobroeckx (Ho(o)broeks) (zie 1.1 ) en Anna Catharina Emans (Em(m)ens, Immens). Megelina is overleden op 04-04-1877 in Dordrecht, 64 jaar oud. Megelina trouwde, 24 jaar oud, op 15-11-1837 in Vermoedelijk Dordrecht met Lambertus Schampers , 23 jaar oud. Lambertus is geboren op 03-02-1814 in Dordrecht, bleker, koopman en begrafenisondernemer, zoon van Nicolaas Schampers en Joanna Elisabeth Jansen. Lambertus is overleden op 12-04-1886 in Dordrecht, 72 jaar oud.

                1.2 Maria Mechtildis Hoobroeckx is geboren omstreeks 1785 in Antwerpen, dochter van Joannes Baptista Hoobroeckx (zie 1 ) en Maria Catharina Joosten. Maria is overleden op 13-05-1863 in Bergen op Zoom, ongeveer 78 jaar oud. Maria trouwde, ongeveer 37 jaar oud, op 30-10-1822 in Bergen op Zoom met Jacobus Hansbergen . Jacobus is geboren in Bergen op Zoom, zoon van Petrus Hansbergen en Johanna Roch. Jacobus is overleden op 26-05-1857 in Bergen op Zoom.

                1.3 Maria Catharina Hoobroeckx is geboren omstreeks 1788 in Antwerpen, dochter van Joannes Baptista Hoobroeckx (zie 1 ) en Maria Catharina Joosten. Maria is overleden op 20-11-1865 in Bergen op Zoom, ongeveer 77 jaar oud. Maria trouwde, ongeveer 35 jaar oud, op 18-12-1823 in Bergen op Zoom met Adrianus van Gennip .

                Adrianus is geboren in Bergen op Zoom, zoon van Wilhelmus van Gennip en Joanna Koens. Adrianus is overleden op 23-02-1862 in Bergen op Zoom.

                Kinderen van Maria en Adrianus:

                1 Johannes Baptist van Gennip , geboren omstreeks 1824 in Bergen op Zoom. Volgt 1.3.1 .

                2 Gijsbertus van Gennip , geboren op 02-01-1826 in Bergen op Zoom. Volgt 1.3.2 .

                3 Maria Catharina van Gennip , geboren omstreeks 1829 in Bergen op Zoom. Volgt 1.3.3 .

                4 Maria Elisabeth Jacoba van Gennip , geboren omstreeks 1832 in Bergen op Zoom. Volgt 1.3.4 .

                1.3.1 Johannes Baptist van Gennip is geboren omstreeks 1824 in Bergen op Zoom, zoon van Adrianus van Gennip en Maria Catharina Hoobroeckx (zie 1.3 ). Johannes is overleden op 10-05-1886 in Bergen op Zoom, ongeveer 62 jaar oud. Johannes trouwde, ongeveer 31 jaar oud, op 02-08-1855 in Bergen op Zoom met Thérésia Rosalia de Zeeuw . Thérésia is geboren in Baesrode (BE), dochter van Leonardus Cornelius de Zeeuw en Elisabeth Rosa de Landtsheer. Thérésia is overleden na 10-05-1886 in Bergen op Zoom.

                1.3.2 Gijsbertus van Gennip is geboren op 02-01-1826 in Bergen op Zoom, zoon van Adrianus van Gennip en Maria Catharina Hoobroeckx (zie 1.3 ). Gijsbertus is overleden op 22-02-1896 in Bergen op Zoom, 70 jaar oud. Gijsbertus trouwde, 40 jaar oud, op 11-04-1866 in Tilburg met Carolina Cornelia van den Heuvel , 24 jaar oud. Carolina is geboren op 29-04-1841 in Tilburg, dochter van Johannes Cornelis van den Heuvel en Johanna van Steensel. Carolina is overleden op 29-11-1901 in Bergen op Zoom, 60 jaar oud.

                1.3.3 Maria Catharina van Gennip is geboren omstreeks 1829 in Bergen op Zoom, dochter van Adrianus van Gennip en Maria Catharina Hoobroeckx (zie 1.3 ). Maria is overleden op 24-08-1872 in Bergen op Zoom, ongeveer 43 jaar oud. Maria trouwde, ongeveer 27 jaar oud, op 02-04-1856 in Bergen op Zoom met Franciscus Antonie Verhoeven . Franciscus is geboren in Breda, zoon van Adrianus Verhoeven en Cornelia Elisabeth Bruijnen. Franciscus is overleden na 08-1872 in Bergen op Zoom.

                1.3.4 Maria Elisabeth Jacoba van Gennip is geboren omstreeks 1832 in Bergen op Zoom, dochter van Adrianus van Gennip en Maria Catharina Hoobroeckx (zie 1.3 ). Maria is overleden op 14-09-1886 in Bergen op Zoom, ongeveer 54 jaar oud. Maria trouwde, ongeveer 25 jaar oud, op 25-11-1857 in Bergen op Zoom met Joannes Daniël La Riviére . Joannes is geboren in Bergen op Zoom, zoon van Daniël La Riviére (Lariviére) en Joanna Midling. Joannes is overleden vóór 14-09-1886 in Bergen op Zoom.

                1.4 Antonius Michaël Hoobroeckx is geboren omstreeks 1791 in Bergen op Zoom, zoon van Joannes Baptista Hoobroeckx (zie 1 ) en Maria Catharina Joosten. Antonius is overleden. Antonius trouwde, ongeveer 24 jaar oud, op 07-12-1815 in Bergen op Zoom met Johanna Gennep (van Gennip) . Johanna is geboren in Bergen op Zoom, dochter van Willem Gennep (van Gennip) en Digna Verdult.

                Kinderen van Antonius en Johanna:

                1 Maria Catharina Hoobroeckx [1.4.1], geboren omstreeks 1816 in Bergen op Zoom. Maria is overleden op 05-09-1821 in Bergen op Zoom, ongeveer 5 jaar oud.

                2 Catharina Hoobroeckx [1.4.2], geboren omstreeks 1822 in Bergen op Zoom. Catharina is overleden op 02-11-1823 in Bergen op Zoom, ongeveer 1 jaar oud.

                1.5 Maria Magdalena Hoobroeckx (Ho(o)broeks) is geboren omstreeks 1796 in Bergen op Zoom, dochter van Joannes Baptista Hoobroeckx (zie 1 ) en Maria Catharina Joosten. Maria is overleden op 31-05-1881 in Bergen op Zoom, ongeveer 85 jaar oud. Maria trouwde, ongeveer 52 jaar oud, op 03-02-1848 met Cornelius Verhoeven . Cornelius is geboren in Breda, zoon van Joannis Verhoeven en Joanna Barbara Nooren. Cornelius is overleden op 29-10-1871 in Bergen op Zoom.

                Kwartierstaat van Maria Catharina Joosten
                Generatie 1 (proband)

                1 Maria Catharina Joosten . Zij is gedoopt op 23-01-1752 in Maaseik. Maria is overleden op 23-01-1831 in Bergen op Zoom, 79 jaar oud. Maria trouwde, ongeveer 30 jaar oud, omstreeks 1782 met Joannes Baptista Hoobroeckx , ongeveer 36 jaar oud. Joannes is een zoon van Michaël Hoobroeckx en Barbara Dewandel(a)ere. Hij is gedoopt op 20-06-1746 in Leuven (Sint-Michiel). Joannes is overleden vóór 1831 in Bergen op Zoom, ten hoogste 85 jaar oud. Generatie 2 (ouders)

                2 Lambertus Joosten . Hij is gedoopt op 02-06-1716 in Maaseik. Lambertus is overleden, 51 jaar oud. Hij is begraven op 28-06-1767 in Maaseik.

                Hij trouwde, 20 jaar oud, op 27-02-1737 in Maaseik met de ongeveer 20-jarige

                3 Maria Elisabeth Cleijnen (Kleijnen-Cleynen) , geboren omstreeks 1717 in Maaseik. Maria is overleden, ongeveer 64 jaar oud. Zij is begraven op 02-02-1781 in Maaseik. Generatie 3 (grootouders)

                4 Severinus / Zephurinus Joosten . Hij is gedoopt op 04-02-1685 in Maaseik. Severinus is overleden.

                Hij trouwde, 24 jaar oud, op 02-02-1710 in Maaseik met de ongeveer 25-jarige

                5 Maria Galiard (Galiaert) , geboren omstreeks 1685. Maria is overleden. Generatie 4 (overgrootouders)

                8 Lambertus (Lambrecht) Joosten . Hij is gedoopt op 10-05-1654 in Maaseik. Lambertus is overleden.

                Hij trouwde, 29 jaar oud, op 13-02-1684 in Maaseik met de ongeveer 34-jarige

                9 Elisabeth Quax , geboren omstreeks 1650. Elisabeth is overleden. Generatie 5 (betovergrootouders)

                16 Joannes Joosten . Hij is gedoopt op 25-10-1627 in Maaseik. Joannes is overleden na 1655, minstens 28 jaar oud.

                Hij trouwde, 25 jaar oud, op 15-10-1653 in Aldeneijck, met vermelding te Maaseik. met

                17 Ida Vullens . Ida is overleden na 1655 in Maaseik.

                18 Wilhelmus Quax . Generatie 6 (oudouders)

                32 Aegidius-Michaël (Gidis-Gillis) Joosten , geboren omstreeks 1598. Gidis-Gillis is overleden.

                Hij trouwde, ongeveer 25 jaar oud, omstreeks 1623 in Maaseik met de ongeveer 23-jarige

                33 Magdalena Jeutten , geboren omstreeks 1600. Magdalena is overleden.

                34 Lambertus Vullens .

                Hij trouwde met

                35 Nn Nn . Generatie 7 (oudgrootouders)

                64 Joannes (Judoci) Joosten Stamvader der Klokkenmakersgeslacht Joosten, Maaseik , geboren omstreeks 1570 in Bree(B). Joannes is overleden na 1625 in Opitter, minstens 55 jaar oud. Hij trouwde omstreeks 1597 met Margareta (Gidesdr.) Nn.

                Gegenereerd met Aldfaer versie 4.2 op 02-10-2010 13:00

                joostenl@... – 0032/(0)11-445772 – 0032/(0)476-224395

                Joosten Lambert, Hendrik Consciencestraat 5, 3970 Leopoldsburg

                Voorzitter, Vlaamse Vereniging voor Familiekunde-Limburg

                Stamboomonderzoeker/redacteur Familiekrant: Stam Joosten.

                ----- Originele e-mail -----

                Message 7 of 10 , Oct 2, 2010
                  De cd van de ProGen Gebruikersgroep heeft dan wel serieuze beperkingen, want ik kon de doop van Maria Catharina Joosten daarop niet vinden; heb toch op verschillende spellingvarianten gezocht, ook bij Kleijnen (alleen Cleijnen met een C heb ik niet aan gedacht..).
                  Deze gegevens lijken de vraag echter niet echt te beantwoorden: is er een bewijs dat de jonge Jan Baptist inderdaad een zoon is van de oude?

                  Wil

                  Message 8 of 10 , Oct 3, 2010
                    Ervaringen over de dvd mag u ook meedelen op http://pggglimburg.forumup.be/.
                    Wij hebben onlangs o.a. daarom dit forum opgericht.

                    Maria Catharina Joosten is niet geboren te Maaseik en staat daarom niet in de doopregisters of de burgerlijke stand van Maaseik.

                    Luc Klaps

                    Message 9 of 10 , Oct 3, 2010
                      Beste Luc,

                      Ge moet wel goed zoeken voordat je paniek zaait en dan vindt ge nog kinderen van Joosten (OF JOESTEN)-Kleijnen
                      en alzo ook Maria Catharina Joesten, gedoopt te MAASEIK 23-01-1752;

                      groetjes, Lambert JOOSTEN
                      vz. VVF-Limburg

                      ----- Originele e-mail -----

                      Message 10 of 10 , Oct 4, 2010
                        Inderdaad een schrijffout.
                        Ik bedoelde Maria Catharina Hoobroeckx, die geboren is te Antwerpen en dus staat die normaliter niet in de PR&BS van Maaseik.

                        Dus geen paniek.
                        Ik zoek gewoon verder naar Joesten Maria Catharina.