RE: [genealogie-limburg] Re: Genetische genealogie

  • Olaf Duits
    Message 1 of 54 , Jul 19, 2010
      Wat betreft de gegevens; ik ben meer huiverig met dit soort zaken, dat ze de gegevens niet vertrouwelijk behandelen of dat het voor meer doeleinden/onderzoeken wordt gebruikt.

      Ik ben nu wel super ge�nteresseerd. Ik ga eens verder kijken.

      Met vriendelijke groet,

      Olaf Duits
      http://www.stambomen.net<http://www.stambomen.net/>
      http://www.genealogie-stamboom.nl<http://www.genealogie-stamboom.nl/>
      http://www.book-ebook.nl<http://www.book-ebook.nl/>
      ________________________________
      From: Will
      To:
      Sent: Friday, July 16, 2010 10:39 AM

      Kijk maar op www.familytreedna.com

      Kosten hiervoor zijn niet hoog.
      Heb het al in 2005 laten doen

      Will

      Verzonden: vrijdag 16 juli 2010 10:25
      Aan:
      genealogie-limburg@yahoogroups.com<mailto:genealogie-limburg%40yahoogroups.com><mailto:genealogie-limburg%40yahoogroups.c
      om><mailto:genealogie-limburg%40yahoogroups.c
      om>

      Klinkt wel zeer interessant. Ik zit ook al een tijd te denken aan zo'n DNA
      onderzoek. Wat zijn ongeveer de kosten? Zeker voor zo'n Limburgs onderzoek
      ben ik dan wel te porren.

[...]
      />
[...]
      Van:
[...]
      namens remko
      [mikkenie@...<mailto:mikkenie%40planet.nl><mailto:mikkenie%40planet.nl><mailto:mikkenie%40planet.nl
      Verzonden: donderdag 15 juli 2010 13:36
      Aan:
      genealogie-limburg@yahoogroups.com<mailto:genealogie-limburg%40yahoogroups.com><mailto:genealogie-limburg%40yahoogroups.c
      om><mailto:genealogie-limburg%40yahoogroups.c
      om>
      Onderwerp: [genealogie-limburg] Re: Genetische genealogie

      Eigenlijk zou er een projectgroep opgestart moeten worden voor Limburg, om
      zo (1) verwantschappen tussen Limburgse families aan te kunnen tonen, (2)
      genealogen te helpen die zijn vastgelopen in hun archiefonderzoek en (3) de
      herkomst van Limburgers in het algemeen te kunnen vaststellen. Dat lijkt mij
      superinteressant.
      Zoiets hebben ze geloof ik ook gedaan voor het waddengebied.

      Groet, Remko

      http://genealogie-limburg.net<http://genealogie-limburg.net/><http://genealogie-limburg.net/><http://genealo<http://genealo/>
      gie-limburg.net/>
      Genealogie Limburg Genwiki: http://genwiki.nl/limburg
      Genwiki Nederland http://genwiki.nl<http://genwiki.nl/><http://genwiki.nl/><http://genwiki.nl/>

    • rmikkenie
      Message 54 of 54 , Dec 22, 2014
        Hallo Erwin,

        Ik kan ook het een en ander uitleggen (ik zag dat je op mijn berichtje van een hele tijd geleden gereageerd hebt). Je 'voorspelde' R-M269 is inderdaad de meest voorkomende haplogroep in West Europa. Interessanter is het om te bekijken tot welke aftakking je behoort. Dit kan door te kijken of je matches positief hebben getest voor bepaalde SNP-markers (mutaties waarbij een nucleotide bijvoorbeeld van een C in een T veranderd is, om het maar effe simpel uit te drukken). Deze mutaties komen weinig voor, denk aan 1 per twee a drie generaties of zo. Sommige van deze mutaties zijn zeer oud, zoals R-M269, waardoor grote groepen mensen deze mutatie nog steeds hebben.

        Mijn SNP's in chronologische volgorde:
        R1B>M269>P312>L21>DF13>L1335>L1065(Scots Modal)>S744>S764>S756
        Dit valt te lezen als een soort van stamreeks, waarbij R1B duizenden jaren oud is en S756 een jaartje of 800.

        Ik ben positief getest voor al deze SNP-mutaties. Door mijn matches wist ik welke SNP's ik moest laten testen.

        Groet, Remko Mikkenie