Re: [genealogie-limburg] getrouwd met dispensatie

  • W.Brasse@Gmail
    Message 1 of 7 , Mar 30, 2010
      Dag Date,

      Daar hebben we nu een Genwiki voor opgezet, zie:
      http://genwiki.nl/limburg/index.php?title=Huwelijksdispensatie
      Op die pagina staan ook links voor nadere uitleg.
      Bewaarde correspondentie van Heerlen ligt in het RHCL in Maastricht ter
      inzage in fotokopie met klappers in de studiezaal.

      Groet,
      Wil Brassé
      "Huwelijksdispensatie
      Voordat toestemming werd gegeven voor een huwelijk, keek de pastoor of er
      geen redenen waren die een huwelijk in de weg stonden. Voor sommigen redenen
      werd dispensatie of vrijstelling gegeven in de vorm van een
      huwelijksdispensatie.

      Het belangrijkste huwelijksbeletsel was bloedverwantschap of
      aanverwantschap. Veel dispensaties werden ook gegeven voor huwelijken die
      plaatsvonden tijdens de zogenaamde besloten tijd of voor het achterwege
      laten van één of meer huwelijksafkondigingen (roepen). Vooral de
      dispensaties wegens verwantschap kunnen de genealoog in een keer enkele
      stappen verder brengen, wanneer wordt beschreven welke gezamenlijke
      voorouders beide huwelijkskandidaten hebben. Helaas zijn veel dispensaties
      verloren gegaan.

      Niet alleen bij huwelijken werden genealogische schema's gemaakt. Ook bij
      processen wegens bijvoorbeeld een erfenis kwamen de partijen vaker aanzetten
      met verklaringen en bewijzen die hun afstamming en rechten moesten aantonen.
      "

      Message 2 of 7 , Jun 21, 2010
        Wie zou Charles PAQUAY kunnen helpen aan het volgende:

        1) acte de baptême de Marie Hélène ROBYNS = le 17/04/1776 à Saint-Trond.
        Ses parents = Gaspard Robyns et Hélène Ouvrard (des renseignements
        sur eux sont les bienvenus)

        2) acte de décès de Marie Catherine MALCHAIRE = le 24/07/1818 à Heers.

        Met genealogische groet en dank bij voorbaat,
        Paul De Clerck
        VVF-lid 395
        pdeclerck(ad)scarlet.be
      • Antonio Arts
        Message 3 of 7 , Jun 22, 2010
          Hallo Paul,

          Kunt U me kunnen helpen:

          Al jaren ben ik bezig met genealogisch onderzoek naar de familie Arts-Aerts. Nu ben ik op een dood spoor beland en hoop dat u mijn verder kunt helpen. Ik ben op zoek naar gegevens over Gerardus Arts, geboren op 30 oktober 1848 te Swolgen (Nederland), later woonachtig in Venray (NL) en zoon van Arnoldus Arts en Dorothea Heckens. Volgens een Memorie van Successie, opgemaakt na het overlijden van vader Arnoldus, was Gerardus Arts in Charleroi op 31 augustus 1895 werkzaam als mijnwerker. Was hij getrouwd? Had hij kinderen? Waar woonde hij?

          Heeft u informatie of weet U misschien waar ik meer informatie kan krijgen over Gerardus Arts?

          Depuis des ann�es je suis en train de faire une recherche gen�alogique de la famille ARTS (AERTS). Maintenant j�ai perdu la piste et j�esp�re que vous puissiez me relancer de nouveau.
          Je suis � la recherche des donn�es concernantes Gerardus ARTS, n� le 30 octobre 1848 � Swolgen (les Pays-Bas), demeurant plus tard � Venray (les Pays-Bas). Il �tait le fils de Arnoldus ARTS et de Dorothea HECKENS. D�apr�s un m�moire de succession, fait apr�s la mort du p�re Arnoldus ARTS, Gerardus ARTS demeurait le 31 Ao�t 1895 � Charleroi, o� il �tait ouvrier mineur.
          Est-ce possible pour vous de confirmer ces donn�es? En plus je voudrais vous demander si Gerardus ARTS �tait mari� et s�il avait des enfants et quel �tait son adresse.
          S�il est impossible pour vous de me donner des informations, est-ce possible alors de me dire o� je puisse obtenir plus d�informations concernantes Gerardus ARTS.

          Met vriendelijke groet,
          Antonio Arts
          www.arts-theelen.dse.nl

          To: genealogie-limburg@yahoogroups.com
          From: pdeclerck@...
          Date: Mon, 21 Jun 2010 14:52:59 +0200
          Subject: [genealogie-limburg] Hulp voor frantalige ciorrespondent

          Wie zou Charles PAQUAY kunnen helpen aan het volgende:

          1) acte de bapt�me de Marie H�l�ne ROBYNS = le 17/04/1776 � Saint-Trond.
          Ses parents = Gaspard Robyns et H�l�ne Ouvrard (des renseignements
          sur eux sont les bienvenus)

          2) acte de d�c�s de Marie Catherine MALCHAIRE = le 24/07/1818 � Heers.

        • Walter Hellebrand
          Message 4 of 7 , Jun 22, 2010
            Er is ook een Antilliaanse Aerts/Arts familie - op de Bovenwinden, St. Maarten.
            Walter Hellebrand