Re: [genealogie-limburg] Re: Ida Meens, gehuwd 1726 Heerlen

  • Date Mulder
    Message 1 of 12 , Dec 1, 2009
      Het samenleven/werken in dat ene kerkgebouw zal ook wel ingewikkeld zijn geweest. Een aantal van de RK en NH huwelijken van hetzelfde echtpaar vonden plaats op dezelfde dag en dus ook nog in het zelfde kerkgebouw. Ik kan me levendig voorstellen dat dat makkelijk aanleiding was tot strubbelingen. Er waren twee periodes dat het RK huwelijk niet dezelfde status had (in verband met erfenissen, erfpacht en dergelijke) als het NH huwelijk of een huwelijk gesloten voor de schepenbank. Dat NH huwelijk was een pure formaliteit, de kinderen werden vervolgens gewoon alleen RK gedoopt. Maar in die periodes was er een duidelijke piek in het aantal gesloten NH huwelijken in Heerlen. In Maastricht lag dat anders, Maastricht was 'tweeherig', daar hadden RK huwelijk en NH huwelijk gelijke status.
      Date

      Message 2 of 12 , Dec 1, 2009
        Op gezag wat Wikipedia heb ik het Genwiki artikel over Heerlen iets
        aangevuld:
        http://genwiki.nl/limburg/index.php?title=Heerlen
        Inderdaad is de kerk van Schaesberg gebouwd omdat de katholieken na 1661
        niet meer in de Pancratiuskerk terecht konden. Na de Franse bezetting van
        1672-1678 kregen ze het gedeelde gebruik van de kerk terug.

        Wil