Ida Meens, RK en geref.

  • Frans Wetzels
    Message 1 of 3 , Nov 30, 2009
      Hallo,

      Wil heeft (weer) gelijk.

      2 kerkgenootschappen, 1 gebouw.
      Een tijd lang was alle kath. godsdienstverering in Heerlen verboden, dopen en huwelijken kan men dan elders aantreffen, maar zullen veelal clandestien zijn uitgevoerd. Overigens moesten tussen 1670 en 1682 de gereformeerden de wijk nemen, toen de Fransen Zuid Limburg bezet hadden.
      Zeer nadelig voor de genealoog, want de gereformeerde ondertrouw stopte toen en die registratie geeft veel informatie, o.a. ook in welke tak Meens (o.a. ook de brouwers van Alfa in Schinnen, Wil) je Ida moet zoeken.
      In de tijden dat een katholieke geloofsuitoefening mogelijk was, (en de pastoorspost bezet en hij zijn briefjes niet kwijt werd of vergat in te schrijven) vindt je dus katholieke dopen en huwelijken. Daarnaast vind je een echtpaar ook vaak een (verplicht) huwelijk voor de predikant afsluiten, en meestal 2 weken daarvoor werd hun ondertrouw in het gereformeerde register ingeschreven.
      Helaas is dat op Gendalim niet goed uit de verf gekomen.
      Toch zijn ze goed uit elkaar te houden: bij het RK huwelijk tref je zelden familie als getuige aan, meestal de koster en zijn vrouw of familie/huishoudster van de pastoor. Namen zijn in latijnse vorm us/a.
      Bij het gereformeerde huwelijk tref je altijd familie of vrienden als getuigen en de namen in het nederlands ipv het latijn (dus Mettelken ipv Mechtildis, Eutgen ipv Odilia, Jen ipv Joanna). Twee weken voor het huwelijk tref je dan de ondertrouw aan, uiteraard met dezelfde getuigen want het is deze gebeurtenis die geregistreerd werd, de trouw werd eerst daadwerkelijk 2 a 3 weken later en apart (en zonder getuigen) vermeld, later werd de trouwdatum in dezelfde ondertrouw bijgeschreven.
      Uiteraard werden katholieke kinderen niet gereformeerd gedoopt of omgekeerd, tenzij het een gemengd huwelijk was.

      Ida = Oda?
      Ik kwam Ida in Heerlen vaker tegen als synoniem voor Joanna.
      Meestal wordt Odilia ingekort tot Oda of (op z'n plat) Eutgen, maar ook als Beatrix ben ik Odilia's tegen gekomen.

      De familie Meens is goed gedocumenteerd, het is dus niet nodig om te gissen. Geeft altijd ellende, en is een serieuze genealogie (genealoog) onwaardig. Bronnenonderzoek zal het gewenste resultaat opleveren, of men kan Wil's tip volgen.

      Met vriendelijke groeten,

      Frans

    • Date Mulder
      Message 2 of 3 , Dec 1, 2009
        Beste Frans,
        Ik ben het met je eens dat (alleen) gissen geen zin heeft. En uiteindelijk moet de waarheid uit de archieven komen. Maar wonend in Zeeland hoop ik via internet wat wijzer te worden en zo wellicht een reis naar Limburg te voorkomen. Er is al veel onderzocht dus er is een redelijke kans dat iemand het zelfde onderzoek al gedaan heeft. Je schrijft dat de familie Meens goed is gedocumenteerd. Weet je ook waar/hoe? Tot nog toe vond ik op internet alleen op de website van het archief van Heerlen stamboom gegevens over de familie Meens. Een groot probleem is daarbij dat een aantal paginas liggend of zijn kop zijn afgebeeld, wat het lezen moeilijk maakt. Ik heb echter de indruk dat daarin lang niet alles te vinden is. Overigens wel een uittreksel uit het testament van de vader van de 'stomme" Ida Meens.
        Date

      • W.Brasse@Gmail
        Message 3 of 3 , Dec 1, 2009
          Ida=Joanna zal ook soms een leesfout zijn, als je Joanna afkort Joa met een
          afkortingsboogje erboven is die fout snel gemaakt.

          Ik meen dat Conrard Meens, degene die naar Thull/Boschgrubben verhuisde, de
          zoon uit 1690 was van Laurentius Meens en Odilia Creuwen, maar bewijzen heb
          ik niet.

          Groet, Wil