6992Re: [genealogie-limburg] De naam Smeets

  • Jeu Brouns
    Dec 30, 2005
      Beste John,

      Ik vind nu even de tijd om te reageren op jouw bericht.
      Mijn oma van moederskant heette Schmetz. De oudst bekende voorvader van haar
      was Nicolaas Schmetz, overleden te Mechelen 4-7-1789, gehuwd met Maria
      Catharina Schutz. Dan volgt in mijn kwartierstaat Jacob (Jacques) Schmetz
      (Smeets) ged. Wahlwiller 7-3-1763 x Eva Maria Merx (Merks). Vervolgens
      Nicolaas Schmetz geb. Vaals 3-3-1806, overl. Eijs-Wittem 31-7-1834 x Maria
      Elisabeth Starmans. Als je nu bij genlias kijkt, zie je bij de huwelijken
      van hun kinderen nogal wat variaties in de schrijfwijze van de naam Schmetz.
      Uiteraard ook Smeets, Smets,enz.
      In het boek Familienamen in Limburg van Jos Crott en Jo Hoen staat op blz.
      11, 125 en 126 een vrij duidelijke uitleg over Smeets en Schmetz, enz. :
      afkomstig van het beroep smid.
      Zoals je reeds vermoedde, neem ook ik aan dat de schrijfwijze iets te maken
      heeft met de taal die men in die streek gebruikte.
      Ik weet niet of dit je enigszins verder op weg helpt. Hopelijk reageert nog
      iemand op je verzoek.

      Met vriendelijke groeten,

      Jeu Brouns, Klimmen