2529Re: Hensen Oostelijk N-Br/Noord Limburg

  • lokaal2002
    May 1, 2003
      Mogelijk geeft dit aanwijzigingen:

      http://www.kasteleninlimburg.nl/images/daelenbroeck.html

      Kasteel Daelenbroeck

      Adres Kasteellaan 2 te Herkenbosch.
      Ontstaan Het kasteel werd in de veertiende eeuw gebouwd.
      Geschiedenis Rond 1311 werd hier een huis gebouwd, dat in 1550
      herbouwd is.
      In 1598 werd het kasteel door de Spanjaarden bestormd en ingenomen.
      Het kasteel werd zwaar beschadigd en raakte in verval. Alleen de
      kelders hebben de tand des tijds doorstaan, en werden eind twintigste
      eeuw weer gedeeltelijk opgebouwd.
      Het poortgebouw stamt uit 1700. De voorburcht werd in 1707 bewoonbaar
      gemaakt, daar restauratie van de hoofdburcht niet haalbaar was. In
      1972 begon men met de restauratie van de voorburcht die in 1977 werd
      voltooid. Een aardbeving in 1993 richtte zoveel schade aan dat
      herstel nodig was.
      Bewoners Godfried I van Heinsberg zou het huis gebouwd hebben. In
      1464 kocht Godart van Vlodrop het kasteel. De weduwe van Willem van
      Vlodrop herbouwde het vervallen huis in 1550. In 1563 kwam het in
      handen van Hattard van Pallandt. Na zijn overlijden in 1615, brak er
      een strijd uit tussen diens schoonzonen om het bezit van het kasteel.
      Uiteindelijk werd het pas in 1707 toegewezen aan Jan Ernest van
      Rollingen, een nazaat van Pieter Ernest van Rollingen, die uit
      geldgebrek de voorburcht liet restaureren en de hoofdburcht liet
      afbreken.
      Daarna bewoonden diverse adelijke families het huis, waarvan de
      familie De PĂ©lichy de laatste was. In 1972 werd het verkocht aan de
      heer P. ter Berg, die het in 1991 doorverkocht aan Boshotel Beheer.
      Huidige doeleinden Hotel/restaurant annex partycentrum.
      Toegankelijkheid Het kasteel is te bezoeken als gast van het
      restaurant; de omgeving is vrij toegankelijk.

      Harry

      --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "lokaal2002"

    • Show all 7 messages in this topic