12026Re: [genealogie-limburg] Everardus (of Gerardus) Hendriks

  • Ton Franken
    Oct 22, 2013

      Beste Marcel, beste Wil,

      Ik neig ernaar dat de door Wil geopperde veronderstelling wel eens waar zou kunnen zijn.

      Ik neem aan dat je bedoelt met doopgetuigen beide moeders: beide grootmoeders ?

      Marcel wil je mij de voorouders van Henrichs en van Hattingen mailen dan kan ik eens nagaan of de doopgetuigen van de kinderen van Everardus te herleiden zijn.
      Er komen o.a. (buiten Smeets) de volgende namen voor Teschers, Penners, Putmans, Haenen, Cremers, Michiels, Schaije.

      Bij voorbaat dank,
      Ton Franken

      Op dinsdag 22 oktober 13:44 2013 schreef Marcel Dirks <marceldirks@...> het volgende:

      Hallo Ton, ha die Wil,

      Dat is een verleidelijke suggestie.
      Van dit echtpaar Henrichss-van Hattingen heb ik meer gegevens (ouders + grootouders). Let op; bij deze familie (hervormd) komen patroniemen voor, dat maakt het onderzoek lastiger.
      Ik weet niet of de doopgetuigen deze richting uitwijzen, ik ben niet zo bekend in Merkelbeek.
      Feit is wel, dat bij de eerste doop de doopgetuigen zijn, m(at)rus utriusque (= beide moeders). Everards moeder heette dus Catharina.
      Verder weet ik dat de (oom/zwager?) van Wilhelmus Henrichss, Johan Klincker(t)s genaamd, uit Merkelbeek afkomstig was. Dat zou de "verhuizing" van Stadbroek naar Merkelbeek kunnen verklaren.

      Komplemènte
      Marcel Dirks

      Brasse@Home schreef op 14-10-2013 19:34:

      HalloTon,

      Ikheb de ouders van Everardus nog niet kunnen vaststellen.
      Hetis verleidelijk in hem de dopeling te zien die in 1672 te Sittard werd geboren, zoon van Wilhelmus Henrichss en Catharina (van Hattingen). Everardus had bij mijn weten geen zoon Willem, maar zijn vermoedelijke broer Mathias Henrichs wel, en een Joannes Henrichs (mogelijk ook een broer) kreeg eerder te Merkelbeek ook een zoon Willem.
      VanMathias Henrichs is in Sittard helaas geen doop te vinden.
      MariaSmeets was degene was die op 18-10-1673 te Merkelbeek werd gedoopt van Aegidius Smeets en Cornelia Bloemen [zie deel 2 van "Het Brunssumse Geslacht Hamers"].

      Groet,Wil Brassé