Pomoc państwa w budownictwie mieszkaniowym

  • TadFromPoland@yahoo.com
    Message 1 of 3 , Jun 1, 2004
      Panie Radosławie, aby rozwiązać podniesiony przez Pana problem
      powinniśmy zacząć od Ustawy z dnia 26 października 1995 r. o
      niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz o
      zmianie niektórych ustaw. Zgodnie z jej artykułem 1 "Ustawa określa
      zasady gromadzenia oszczędności i udzielania kredytów kontraktowych
      na cele mieszkaniowe, zasady działania Krajowego Funduszu
      Mieszkaniowego i towarzystw budownictwa społecznego oraz organ
      właściwy w sprawach mieszkalnictwa i rozwoju miast." Chciałbym
      zwrócić uwagę Was wszystkich na treść przepisów rozpoczynających
      rozdział 3 "Krajowy Fundusz Mieszkaniowy" tej ustawy.

      Art. 16.
      1. Krajowy Fundusz Mieszkaniowy, zwany dalej "Funduszem", służy
      realizacji zadań wynikających z polityki państwa w zakresie
      gospodarki mieszkaniowej oraz rozwoju budownictwa mieszkaniowego.
      2. Rada Ministrów utworzy Fundusz w Banku Gospodarstwa Krajowego,
      dostosowując statut Banku do przepisów niniejszego rozdziału.
      Art. 17.
      1. Na Fundusz składają się:
      1) środki budżetowe określone w ustawie budżetowej,

      Kluczowe znaczenie dla naszych rozważań ma artykuł 19 tej ustawy,
      zwłaszcza jego ustęp 4.

      Art. 19.
      1. Kredyty, o których mowa w art. 18 pkt 1, mogą być udzielane na
      sfinansowanie nie więcej niż 70% kosztów przedsięwzięcia
      inwestycyjno-budowlanego pod warunkiem, że kredyty te zostaną
      przeznaczone na realizację projektów budowlanych uwzględniających
      wymagania określone przepisami, o których mowa w ust. 4.
      2. Do kosztów przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlanego zalicza się
      koszty budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy oraz adaptacji
      budynków lub ich części na cele mieszkalne oraz koszty:
      1) pozyskania terenu pod budowę,
      2) wykonania przyłączy technicznych,
      3) wykonania urządzeń i obiektów budowlanych związanych z budynkami
      mieszkalnymi,
      4) wykonania niezbędnego zakresu uzbrojenia terenu,
      5) czynności specjalistycznych wynikających z obowiązków inwestora,
      a wykonanych na jego zlecenie, w tym koszty programowania,
      projektowania, nadzoru, kierowania budową i rozliczania robót.
      3. Kredyty, o których mowa w art. 18 pkt 3, mogą być udzielane na
      sfinansowanie nie więcej niż 70% kosztów wykonania komunalnej
      infrastruktury technicznej towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.
      Do tych kosztów zalicza się koszty wykonania infrastruktury wraz z
      kosztem pozyskania gruntu pod jej budowę oraz koszty czynności
      specjalistycznych wynikających z obowiązków inwestora.
      4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
      1) wysokość oprocentowania kredytów i pożyczek ze środków Funduszu,
      2) rodzaje dokumentów składanych przez wnioskodawców,
      3) warunki i tryb udzielania kredytów i pożyczek ze środków Funduszu
      oraz ich spłaty,
      4) wymagania dotyczące lokali i budynków budowanych, odbudowywanych,
      rozbudowywanych, przebudowywanych lub adaptowanych przy
      wykorzystaniu kredytu ze środków Funduszu w zakresie:
      a) właściwości energetycznych budynków,
      b) minimalnych powierzchni mieszkań przeznaczonych do zasiedlenia
      przez określoną liczbę osób,
      c) wyposażenia technicznego budynków i mieszkań.
      5. Wysokość oprocentowania kredytów i pożyczek, o którym mowa w ust.
      4 pkt 1, nie może być wyższa niż stopa redyskonta weksli w Narodowym
      Banku Polskim.
      6. Rodzaje dokumentów składanych przez wnioskodawców, o których mowa
      w ust. 4 pkt 2, muszą być tak określone, aby umożliwić Bankowi
      Gospodarstwa Krajowego ocenę zdolności kredytowej wnioskodawcy.
      7. Bank Gospodarstwa Krajowego zawiera z kredytobiorcą umowę
      kredytu, z tym że:
      1) spłaty kredytu mogą być, na wniosek kredytobiorcy, wyższe niż
      określone w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 4,
      2) na wniosek kredytobiorcy spłata kredytu może być odroczona na
      okres nie dłuższy niż 30 miesięcy, licząc od dnia wypłaty pierwszej
      transzy kredytu.
      8. Bank Gospodarstwa Krajowego może uznać hipotekę ustanowioną na
      kredytowanej nieruchomości wraz z cesją praw z polisy
      ubezpieczeniowej i cesją należności z czynszów za wystarczające
      zabezpieczenie spłaty kredytu, o którym mowa w art. 18 pkt 1.
      9. Kredyt, o którym mowa w art. 18 pkt 1, podlega umorzeniu w
      wysokości 10% kosztów przedsięwzięcia finansowanego przy udziale
      środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, po jego terminowym
      zakończeniu i rozliczeniu.
      10. Na spłatę kredytu towarzystwo budownictwa społecznego może
      przeznaczać wpływy z czynszów za najem lokali oraz dochody z
      działalności, o której mowa w art. 27 ust. 2, a także środki
      uzyskane z partycypacji, o której mowa w art. 29.
      11. Suma udzielonych kredytów, o których mowa w art. 18 pkt 1 i 3,
      oraz innych wierzytelności Funduszu w stosunku do jednego podmiotu
      lub podmiotów powiązanych kapitałowo i organizacyjnie, ponoszących
      wspólne ryzyko gospodarcze, w rozumieniu przepisu art. 71 ust. 2
      ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz.U. Nr 140,
      poz. 939, z 1998 r. Nr 160, poz. 1063, Nr 162, poz. 1118, z 1999 r.
      Nr 11, poz. 95 i Nr 40, poz. 399 oraz z 2000 r. Nr 93, poz. 1027, Nr
      94, poz. 1037, Nr 114, poz. 1191 i Nr 122, poz. 1316), nie może
      przekroczyć 15% środków Funduszu.

      To właśnie na podstawie art. 19 ust. 4 wydane zostało Rozporządzenie
      Rady Ministrów z dnia 4 lipca 2000 r. w sprawie warunków i trybu
      udzielania kredytów i pożyczek ze środków Krajowego Funduszu
      Mieszkaniowego oraz niektórych wymagań dotyczących lokali i budynków
      finansowanych przy udziale tych środków. Od 6 maja 2004 roku
      obowiązują zmiany dokonane w nim przez Rozporządzenie Rady Ministrów
      z dnia 6 kwietnia 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie
      warunków i trybu udzielania kredytów i pożyczek ze środków Krajowego
      Funduszu Mieszkaniowego oraz niektórych wymagań dotyczących lokali i
      budynków finansowanych przy udziale tych środków. Już choćby na
      podstawie jej artykułu 43 wydaje się dość oczywiste, że omawiana
      ustawa nawiązuje do specyficznego okresu w dziejach najnowszych
      Polski, kiedy to określoną rolę w gospodarce narodowej odgrywały
      działania interwencyjne państwa. Bariery rozwojowe budownictwa
      mieszkaniowego w połowie lat dziewięćdziesiątych skłoniły państwo do
      tego, by gamą ułatwień dostępnych w nowych warunkach ustrojowych
      stymulować ten rozwój dla dobra społeczeństwa. Czy z porównania obu
      rozporządzeń wynika, że gama tych ułatwień uległa w tych dniach
      zawężeniu tak istotnemu, jak to sugeruje w swojej wiadomości
      Radosław Nawrot? A jeśli tak, to czy zawężenie to wynika z
      wystarczającego już zaspokojenia tych potrzeb mieszkaniowych, czy z
      mniejszych obecnie możliwości ekonomicznych państwa i jego
      skłonności do czynienia oszczędności budżetowych również na tym
      kierunku, czy ze zmiany ogólniejszego podejścia doktrynalnego do
      tych zagadnień? Jak Waszym zdaniem niniejszy wątek dyskusyjny mieści
      się w temacie "Konkurencja i pomoc państwa"
      (http://www.geocities.com/severino_1988/sem5t5.html)
      przedmiotu "Prawo [unijne prawo gospodarcze]"
      (http://www.geocities.com/severino_1988/sem5.html)?

      Z najlepszymi życzeniami,

      Tad
    • Piotr Andrzejewski
      Message 2 of 3 , Jun 18, 2004
        Witam !!!

        Po wnikliwej analizie wysłanej przez ciebie i przez profesora
        wiadomoœci chciałbym wrócić z tematem kredytowania budownictwa do
        wczesnych lat 90-tych czyli tych kiedy wydawało się wszystkim,że oto
        teraz wreszcie wszystko ruszy z miejsca, a szara architektura miejska
        wreszcie nabierze kolorytu. Otóż wtedy odstšpiono od montowania
        budynków z tzw. wielkiej płyty przez co zakłady produkujšce elementy
        prefabrykowane albo musiały upaœć, ograniczyć swój asortyment albo w
        najlepszym wypadku przestawić się na produkcję elementów
        drobnowymiarowych. Piszšc to proszę nie pomyœleć, że tęsknię za
        architekturš tamtych lat kiedy to architekt nie miał pola manewru bo
        gdzie tu być kreatywnym majšc do wybory jak dzieci w kšciku zabaw
        karton klocków, z których co bystrzejsze potrafiš ułożyć coœ miłego
        dla oka. No ale wróćmy do meritum. Otóż w latach 90-tych najczęœciej
        budownictwo mieszkaniowe wielorodzinne było realizowane przez
        spółdzielnie mieszkaniowe, które budowę mieszkań finansowało również
        kredytami bankowymi. Nie było trudno dostać taki kredyt więc budowa
        mieszkań szła pełnš parš. Potencjalny lokator przy podpisaniu umowę
        ze spółdzielniš zgadzał się na wpłatę 10% wartoœci mieszkania reszta
        kredytu podlegała spłacie rocznej w wys. 1% z pozostałych 90 %.
        Spłata kredytu w tej wysokoœci nie dawała możliwoœci jego spłaty gdyż
        wysokoœć odsetek przewyższała wpływy. W zwišzku z powyższym ludzie
        będšcy wówczas u władzy doszli do wniosku aby zmienić ustawę i
        umożliwić spłatę kredytu poprzez podwyższenie rocznych normatywów
        spłat przez lokatorów spółdzielni do wys. trzy razy większej niż to
        było dotychczas. Odzew mieszkańców był natychmiastowy a objawił się
        tym, że przestali oni spłacać kredyt co groziło zablokowaniem kont
        bankowych spółdzielni. Zawsze mnie uczono, że prawo nie dział wstecz
        ale w tym przypadku niewštpliwie zadziałało. Ale mimo tych perypetii
        zwišzanych z kredytowaniem uważam, że warto było korzystać z
        możliwoœci które dawały wczesne lata 90-te kiedy to wybudowano wiele
        mieszkań mimo kredytu cišżšcego na nich do dziœ i pewnie jeszcze
        przez wiele kolejnych lat.

        Pozdrawiam
        Piotr

        --- In forthenewuniverse@yahoogroups.com, Radosław Nawrot
        <radoslaw_nawrot@y...> wrote:
        > Dnia 7 kwietnia b.r. weszło w życie rozporzadzenie Rady
        Ministrów
        > zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i trybu
        udzielania
        > kredytów i pożyczek ze środków Krajowego Funduszu
        Mieszkaqniowego
        > oraz niektórych wymagań dotyczacych lokali i budynków
        finansowanych
        > przy udziale tych środków.
        > Z punktu widzenia firmy, w której pracuje a jest nią Miejskie
        TBS
        Sp.
        > z o.o. w Koninie, która to buduje mieszkania dla rodzin
        konińskich
        > jest to rozporządzenie, które dodatkowo utrudni
        funkcjonowanie
        naszej
        > spółki. Dotychczas przed Bankiem Gospodarstwa Krajowego za
        pomocą
        > którego to realizowane są kredyty z wcześniej wspomnianego
        funduszu
        > musieliśmy "klęczeć" na kolanach aby taki kredyt
        otrzymać teraz po
        > zmianie rozporządzenia musimy niemalże leżeć. Procedura
        postępowania
        > kwalifikacyjnego do otrzymania kredytu została uzupełniona o
        > dodatkowy wniosek przedwstępny, po którym składa się
        wniosek o
        > promesę bankową ,po której to dopiero można po
        upływie ok. 1,5 roku
        > od złożenia wniosku przedwstępnego złożyć
        wniosek o udzielenie
        > kredytu bankowego. Wydłużenie procedury to nie jedyna zmiana
        in
        > minus. Aby spełnić wymagania banku należało by
        zatrudnić do
        > spełniania niezbędnych formalności kolejną osobę na
        cały etat,
        która