Zmany w ustawie- aukcja elektroniczna

  • Katarzyna Czaczyk
    Message 1 of 28 , May 2, 2004
      Nowatorski pomys³, czyli aukcja elektroniczna.

      „Aukcja elektroniczna to tryb udzielania zamówienia, w którym za
      pomoc¹ formularza umieszczonego na stronie internetowej…, wykonawcy
      sk³adaj¹ kolejne korzystniejsze oferty, podlegaj¹ce automatycznej
      klasyfikacji".

      W tym trybie mog¹ byæ udzielane zamówienia, których przedmiotem s¹
      dostawy, powszechnie dostêpne o ustalonej jakoœci, o wartoœci, która
      nie przekracza 60 000 euro.

      Aby wzi¹æ udzia³ w aukcji elektronicznej nale¿y najpierw z³o¿yæ
      wniosek o dopuszczenie do aukcji. Nastêpnie dostaniemy zaproszenie
      do sk³adania ofert, o ile spe³niliœmy warunki udzia³u w
      postêpowaniu, wyznaczone przez zamawiaj¹cego. Musimy tak¿e wp³aciæ
      wadium, jeœli tego wymaga zamawiaj¹cy.

      Ofertê sk³ada siê w postaci elektronicznej, musi byæ ona jednak
      opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy
      pomocy wa¿nego kwalifikowanego certyfikatu.

      Zamawiaj¹cy na bie¿¹ca przekazuje wszystkim wykonawcom informacje o
      pozycji z³o¿onej przez nich oferty, liczbie wykonawców bior¹cych
      udzia³ w aukcji, a tak¿e o cenach z³o¿onych przez nich ofert. Nie
      ujawnia siê jednak informacji umo¿liwiaj¹cych identyfikacjê
      wykonawców, do momentu zamkniêcia aukcji.

      „Bezpoœrednio po zamkniêciu aukcji elektronicznej zamawiaj¹cy
      podaje, pod ustalonym w og³oszeniu o zamówieniu adresem
      internetowym, nazwê oraz adres wykonawcy, który zaoferowa³ najni¿sz¹
      cenê".

      Pomys³ wydaje siê s³uszny w dobie Internetu, pozostaje tylko
      pytanie, czy dane zawarte w ofertach s¹ w³aœciwie zabezpieczone?

      Ale to poka¿e przysz³oœæ i to prawdopodobnie, bo trochê czasu minie
      zanim gminy odwa¿¹ siê na tê formê udzielania zamówieñ publicznych.

      Zainteresowanych szczegó³ami odsy³am do ustawy: „Prawo zamówieñ
      publicznych (Dz.U nr 19, poz. 117)"
    • Jakub M±derek
      Message 2 of 28 , May 4, 2004
        Eh tam Unia....
        Teraz jak Polska wesz³a do Unii to ta Unia d³ugo ju¿ nie poci¹gnie:)
      • TadFromPoland@yahoo.com
        Message 3 of 28 , May 5, 2004
          A więc po kolei - nikomu w naszej grupie dyskusyjnej, tak bardzo
          poświęconej rozważaniom prawnym, nie ma potrzeby przypominać, że
          nowoczesne ustawodawstwo (nie tylko europejskie) wyrosło w dużej
          mierze na francuskim Code civil Napoleona z 1804 r. Ten zaś w równie
          dużej mierze nawiązywał do tradycji prawnej starożytnego Rzymu.
          Dzisiejszy aforyzm w telegazecie kanału telewizyjnego CNN ("Not to
          feel one's misfortunes is not human, not to bear them is not manly" -
          - Seneca) uświadamia nam jednak, że dobre prawo to nie tylko
          paragrafy. Ponieważ mamy tutaj do czynienia z Seneką Młodszym
          (http://www.quotationspage.com/quotes/Seneca/31), a nie jego ojcem,
          Seneką Starszym, chciałbym wspomnieć o czymś jeszcze. Stoicyzm,
          będąc daleki od kwestionowania współczesnej sobie rzeczywistości, w
          swej etyce nie szczędził słów zachęty do ludzkiego traktowania
          niewolników, a nawet przekształcenia niewoli w stan dożywotniego
          najmu (Henryk Olszewski. Historia doktryn politycznych i prawnych.
          Warszawa, PWN, 1982, s. 43). Mamy więc tutaj w praktyce spełnienie
          obu zaleceń moralnych Seneki: 1) czuć krzywdę innych i 2) walczyć z
          tą krzywdą, choćby tylko na miarę epoki, w której przyszło żyć.

          Panie Jakubie, czy polskie podejście w tym względzie odbiega aż tak
          bardzo na niekorzyść od dojrzałego podejścia europejskiego, że
          miałoby to stwarzać dla Unii Europejskiej zagrożenie? Osobiście
          jestem odmiennego zdania. Korzenie Unii Europejskiej sięgają tak
          szeroko i tak głęboko, że wkrótce i my (z naszą tendencją do
          ograniczania tych korzeni na rzecz wyeksponowania tylko jednego z
          nich) nauczymy się tego, co to znaczy równocześnie przestrzegać
          obowiązującego prawa i, dostrzegając wiele jeszcze
          niesprawiedliwości rozkwitającej pod jego rządami, pracować cały
          czas nad jego dalszym rozwojem w pożądanym ze wszech miar kierunku.

          Z najlepszymi życzeniami,

          Tad

          PS Szczególnie mocno zainteresowanych powyższą problematyką
          chciałbym zachęcić do zapoznania się z jednym z moich wcześniejszych
          listów wysłanym do naszej uzupełniającej skrzynki kontaktowej
          znajdującej się na ścieżce Top
          (http://messages.yahoo.com/yahoo/index.html) > Schools & Education
          (http://messages.yahoo.com/yahoo/Schools___Education/index.html) >
          Colleges and Universities
          (messages.yahoo.com/yahoo/Schools___Education/Colleges_and_Universiti
          es/index.html) > Colleges and Universities
          (messages.yahoo.com/bbs?.mm=GN&action=topics&board=18105127&type=r&si
          d=18105127) > Politechnika Poznańska
          (messages.yahoo.com/bbs?.mm=GN&action=m&board=18105127&tid=politechni
          kapoznaqska&sid=18105127&mid=1&type=date&first=1) > Does CNN urge us
          to embrace Stoicism? 04/04/02 03:05 am, TadFromPoland
          (messages.yahoo.com/bbs?.mm=GN&action=m&board=18105127&tid=politechni
          kapoznaqska&sid=18105127&mid=72).
        • Jakub M±derek
          Message 4 of 28 , May 6, 2004
            Szanowny Panie Docencie,
            pozwolê sobie zacytowaæ i skomentowaæ Pana s³owa

            (..) nauczymy siê tego, co to znaczy równocze¶nie przestrzegaæ
            > obowi±zuj±cego prawa i, dostrzegaj±c wiele jeszcze
            > niesprawiedliwo¶ci rozkwitaj±cej pod jego rz±dami, pracowaæ ca³y
            > czas nad jego dalszym rozwojem w po¿±danym ze wszech miar kierunku.

            Tutaj ja jestem odmiennego zdania.

            Uwa¿am, ¿e dopóki nie bêdzie powa¿nej reformy s¹downictwa w Polsce,
            dopóki ustawa antykorupcyjna nie nabierze swej w³aœciwej i szanowanej
            formy i dopóki nie zmieni siê mentalnoœæ Polaków dopóty prawa nie
            nauczymy siê szanowaæ i przestrzegaæ wogole!!

            Prawo w Polsce jest zbyt s³abe, generalnie mo¿na je kupiæ ju¿ za ma³e
            pieni¹dze, Polacy nie boj¹ siê policji bo wiadomo ¿e mo¿na ich
            przekupiæ bo oni te¿ s¹ Polakami i te¿ prawa - choæ s¹ jego pseudo
            stra¿nikami - sie nie boj¹.

            Dlatego te¿ s¹dzê ze Unia Europejska nie jest w stanie nas niczego
            nauczyæ.

            I jeszcze s³owo na koniec, bO nie chce ¿eby ktoœ sobie pomyœla³ ¿e
            mam coœ do Polaków. W ¿adnym wypadku; jestem Polakiem i jestem z tego
            dumny natomiast to jacy jesteœmy jest tym do czego nas zmuszaj¹ i na
            co nam pozwalaj¹.

            Zatem Unio Europejska, zapnij pasy!:)
          • £ukasz Hoffmann
            Message 5 of 28 , May 10, 2004
              Czesc Jakubie
              sadzisz, ze Unia nie jest w stanie nas niczego nauczyc.
              Jestem odmiennego zdania. Moze nas nauczyc wiele, tylko musimy tego
              chciec. Musimy umiec: znalezc, przecedzic, ocenic i nauczyc sie
              stosowac to czego szukamy.
              Co my jednak zrobimy, gdy Lepper bedzie chcial nas z tej
              Unii "wypisac"?
              Ja bym tego kretyna dopuscil do wladzy.
              Polska i tak jest rozp... i tak a wiec co nam szkodzi sprobowac ;)
              ciekawe co by to bylo?
              a tak serio to Unia nauczy nas!
              tylko nas! ludzi którzy chca sie czegos nauczyc.
              Niektorzy sie tego boja. Sa paralizowani tym. Sa niereformowalni.
              Umieja tylko przytakiwac, chca byc niewolnikami, Firerami (sorki), sa
              zalosni.
              co do Unii. Badzmy cierpliwi, nasze dzieci beda mialy lepiej. Walczmy
              o to!
              tylko nie gumowymi kulami (http://info.onet.pl/916748,11,item.html).
              Kurna, gdzie my zyjemy!?!?
              optymistyczny
              lukaszh
              pozdrawiam
            • fstankiewicz@o2.pl
              Message 6 of 28 , May 13, 2004
> [...]
                >Jestem odmiennego zdania. Moze nas nauczyc wiele, tylko musimy tego
                >chciec. Musimy umiec: znalezc, przecedzic, ocenic i nauczyc sie

                F.S. - 1. Żeby się czegoś dobrego nauczyć od UE nie trzeba było tam wstępować (zwłaszcza że nie wszystko jest tam dobre - to przecież potwierdzają nawet najbardziej fanatyczni zwolennicy Unii Europejskiej).

> [...]
                >Unii "wypisac"?
                >Ja bym tego kretyna dopuscil do wladzy.
                >Polska i tak jest rozp... i tak a wiec co nam szkodzi sprobowac ;)

                F.S. - 2. Nie tylko Lepper jest sceptyczny wobec UE. Sa inni przeciwnicy tej organizacji i inaczej argumentują swój spreciw - np. że udział w UE nam się nie opłaci, będzie szkodliwy dla gospodarki i spowoduje jeszcze większy wzrost bezrobocia.

> [...]
                >zalosni.
                >co do Unii. Badzmy cierpliwi, nasze dzieci beda mialy lepiej.

                F. S. - 3. Wstąpienie do UE spowoduje powiększenie zadłużenia Państwa, które kiedyś nasze dieci będą musiały spłacić. Czy zaciąganie długów na konto naszych dzieci można uznać za coś dla nich dobrego???

                Walczmy
                >o to!
                >tylko nie gumowymi kulami (http://info.onet.pl/916748,11,item.html).
                >Kurna, gdzie my zyjemy!?!?

                F.S. - To nie tylko u nas - pamiętam chociażby, że jakiś czas temu we Włoszech zginął antyglobalista.

                >optymistyczny
                >lukaszh
                >pozdrawiam

                Pozdrawiam
                Filip Stankiewicz
                Kandydat do PE Pomorze
                Lista UPR
              • Katarzyna Czaczyk
                Message 7 of 28 , May 28, 2004
                  Od 1 maja Polska jest cz³onkiem Unii Europejskiej, stwarza to nowe
                  mo¿liwoœci dla przedsiêbiorców bior¹cych udzia³ w przetargach
                  publicznych. Od tej pory mo¿emy braæ udzia³ w przetargach o
                  zamówienia publiczne organizowanych przez kraje cz³onkowskie.

                  Ale gdzie mo¿na znaleŸæ og³oszenia o zamówieniach?

                  Og³oszenia unijne publikowane w Dzienniku Urzêdowym UE dostêpne s¹ w
                  Internecie pod adresem www.ted.publications.eu.int. Niestety nie
                  wszystkie og³oszenia o zamówieniach publicznych musz¹ byæ
                  umieszczane w Dzienniku Urzêdowym UE. Wymogiem jest umieszczanie w
                  Dzienniku og³oszeñ o zamówieniach, których wartoœæ przekracza 130
                  000 euro dla us³ug i dostaw oraz 5 000 000 euro w przypadku robót
                  budowlanych.

                  Ale to chyba oferta dla wielkich korporacji, a nie polskich
                  przedsiêbiorców, którzy utrzymuj¹ siê z zamówieñ publicznych- póki,
                  co krajowych.
                • Alicja Kubiak
                  Message 8 of 28 , Jun 10, 2004
                    Witaj Kasiu!
                    Prezentuj¹c swoje stanowisko na temat aukcji elektronicznej zwróci³aœ
                    uwagê na kilka bardzo ciekawych aspektów, z ca³¹ pewnoœci¹ wartych
                    bli¿szego przyjrzenia siê. Chcia³abym skomentowaæ dwa z nich.
                    Twoje pytanie o mo¿liwoœæ zapewnienia d z i œ bezpieczeñstwa drogi
                    elektronicznej poœrednio komentuje Sylwia Przyby³kowicz
                    (8/6/04;Hakerstwo-bajka czy rzeczywistoœæ), której niewiarê w
                    mo¿liwoœæ ca³kowitego zabezpieczenia siê przed hakerami w zasadzie
                    podzielam. Przeciwstawiaj¹c siê jednak powszechnie panuj¹cym opiniom
                    nale¿y podkreœliæ, ¿e zarówno informatycy, matematycy, jak i
                    kryptografowie zajmuj¹cy siê podpisami elektronicznymi jednoznacznie
                    okreœlaj¹ je jako ca³kowicie bezpieczne, wszelkie obawy k³ad¹c na
                    karb dyletanctwa. Niestety, przyznaæ równie¿ trzeba, ¿e technologie
                    umo¿liwiaj¹ce optymalne zabezpieczenie s¹ wci¹¿ zbyt kosztowne, aby
                    mogli z nich korzystaæ (mniej lub bardziej) zwykli œmiertelnicy.
                    Problemem nadal pozostaje te¿ powszechne korzystanie z systemu
                    Microsoft, który stanowi wymarzone wprost warunki do plenienia siê
                    wszelkiego typu wirusów (s¹ te¿ tacy, którzy sam system uwa¿aj¹ za
                    najd³u¿ej i najpowszechniej wystêpuj¹cy wirus...). W tym wzglêdzie,
                    ca³a trudnoœæ nie dotyczy ju¿ tyle aspektów prawnych co moralnoœci,
                    uczciwoœci i zachowañ spo³ecznych.
                    Drug¹ istotn¹ kwesti¹ jest sk³adanie przez wykonawców „kolejnych
                    korzystniejszych ofert, podlegaj¹cych automatycznej klasyfikacji".
                    Problem jest o tyle paradoksalny, ¿e zgodnie z ustaw¹ „Prawo zamówieñ
                    publicznych" (Dz.U nr 19, poz. 117 z dnia 20 stycznia 2004) tzw.
                    otwarcie ofert jest jednym z kluczowych elementów ka¿dego przetargu i
                    do tego momentu oferty powinny zostaæ zabezpieczone w sposób
                    uniemo¿liwiaj¹cy ich otwarcie oraz zapoznanie siê z ich treœci¹.
                    Elektroniczna aukcja nie tylko umo¿liwia, ale wprost narzuca
                    koniecznoœæ bie¿¹cego œledzenia informacji na temat pozycji, jak¹
                    osi¹gnê³a z³o¿ona oferta (równie¿ w aspekcie cenowym), a tym samym
                    niejako wymusza by kolejno sk³adane oferty – post¹pienia by³y
                    korzystniejsze dla og³aszaj¹cego aukcjê, a wiêc wp³ywaj¹ na wynik
                    postêpowania. Czy w wypadku e-przetargów nale¿a³oby wiêc traktowaæ
                    otwieranie i klasyfikowanie ofert jako „czynnoœci niewp³ywaj¹ce na
                    wynik postêpowania"?

                    Serdecznie pozdrawiam
                    Alicja Kubiak
                  • Rafa³ Kubiak
                    Message 9 of 28 , Jun 23, 2004
                      ---Z obserwacji z 2 miesiêcy obowi¹zywania ustawy Prawo zamówieñ
                      publicznych wynika , ¿e jej wdra¿anie przebiega w zasadzie
                      prawid³owo. W zasadzie, bo jednak nie wszyscy , którzy zobowi¹zani
                      s¹ do jej stosowania przyswoili sobie nowe przepisy w stopniu
                      wystarczaj¹cym.
                      Prawo zamówieñ publicznych z 29 stycznia 2004 r. (Dz.U. nr
                      19, poz. 177) obowi¹zuje od 2 marca 2004 r. Urz¹d Zamówieñ
                      Publicznych bacznie obserwowa³ dwa pierwsze miesi¹ce a wiêc:
                      stwierdzi³, ¿e w tym czasie wydano wszystkie akty wykonawcze,
                      oprócz jednego. Jednak¿e ze znajomoœci¹ ustawy nie jest najlepiej, o
                      czym œwiadczy du¿y odsetek wniosków kierowanych do prezesa w
                      sprawach, które pod rz¹dami nowych przepisów trzeba umorzyæ. W
                      analogicznym okresie 2003 r. by³o ich 382, w tym roku jest 582.
                      Sprawy te nie mieszcz¹ siê ju¿ w kompetencjach prezesa o czym
                      strony nie wiedz¹ lub zapominaj¹, a s¹ to g³ównie zamówienia,
                      których wartoœæ nie przekracza 60 tys. euro. Równoczeœnie wzros³a o
                      ok. 20 proc. liczba pytañ prawnych kierowanych do UZP.
                      Potwierdza siê spe³nienie jednego z podstawowych za³o¿eñ
                      ustawy – odbiurokratyzowania. Na przyk³ad do publikacji w
                      Biuletynie Zamówieñ Publicznych skierowano ok. 40 proc. mniej
                      og³oszeñ ni¿ w porównywalnym okresie roku ubieg³ego. Z pozytywn¹
                      ocen¹ i dobrym przyjêciem stron postêpowania zosta³y przyjête
                      przepisy antykorupcyjne, w tym obowi¹zek podawania kwot na
                      realizacjê zamówienia przy otwarciu ofert. Prowadzone s¹ ju¿
                      postêpowania z udzia³em obserwatora, co wi¹¿e siê z
                      przeprowadzeniem przez prezesa UZP kontroli wstêpnej. Zaznacza siê
                      tak¿e nasza obecnoœæ na rynku europejskim – od 1 maja w Dzienniku
                      Urzêdowym Wspólnot Europejskich ukaza³o siê 281 og³oszeñ polskich o
                      wszczêciu postêpowania i 77 o planowanych zamówieniach.
                      Zgodnie z ustaw¹ powinno byæ zaopiniowane przez Radê
                      Zamówieñ Publicznych sprawozdanie za rok 2003 , ale prezes Rady
                      Ministrów do tej pory jej nie powo³a³.
                      Coraz lepiej przygotowane s¹ oferty, choæ utrzymuje siê w
                      nich dominacja kryterium cenowego, co mo¿e odbywaæ siê kosztem
                      jakoœci, natomiast zmniejsza siê- a to jest pozytywne – rozpiêtoœæ
                      cenowa ofert.

                      pozdrawiam