ŻRÓDŁA PRAWA

  • Piotr Mikolajczuk <mikkkolaj@yahoo.co.uk>
    Message 1 of 1 , Jan 10, 2003
      Za żródła prawa uważa się decyzje Państwowe ustanawjające lub
      uznające generalne ogólne normy postępowania. Źródłem prawa jest więc
      to wszystko skąd można sie dowiedzieć, jakie obowjązują normy prawne
      i jaka jest ich treść. Są to tzw. "żródła poznania prawa" stąd wynika
      że podstawowym źródłem prawa w naszym kraju jest dziennik ustaw RP.
      Źródłami prawa określa si etakże ustrój gospodarczy, społeczny
      panującą ideologię, sytuajcę międzynarodową itp.
      W skład systemu żródeł prawa w Polsce wchodzą zarówno żródła prawa
      stanowjonego jak i w nieznacznym zakresie prawa zwyczajowego.
      W Polskim prawie najważniejszym jego żródłem jest ustawa. Spośród
      ustaw rozróżnia się ustawy konstytucyjne i zwykłe z czego ustawy
      zwykłe muszą być zgodne z konstytucyjnymi.
      Druie miejsce w hierarchii zródeł prawa zajmują rozpożądzenia z mocą
      ustawy które wczesniej musi byc ogłoszone w dzienniku ustaw RP do
      wydawania takich aktów upoważniony jest np: prezydent lub członkowie
      rady ministrów. Innymi elementami posiadającymi charakter
      prawotwórczy są uchwały sejmowe np: ergulamin sejmu.
      Akty prawodawcze mogą wydawać takze terenowe organy państwowe np:
      wojewoda lub organy samożądu lokalnego. do takich aktów zaliczyć
      możemy np: statut gminy, uchwalone obowiązki podatkowe itp.
      A Polsce jak i w wielu krajach, mamy obfitość dużą różnorodność
      źródeł prawa, przy czym relacje pomiędzy poszczegulnymi źródłami
      prawa niesą do końca jasne i przejrzyste. Gdy niejasności te
      nabierają poważniejszego znaczenia istnieje wówczas możliwosć
      zwrucenia się do TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO w celu uzyskania
      miarodajnego orzeczenia dotyczącego odpowiednich aktów prawnych.