En Fabel om de Tva Frenden ond de Bern

  • wordwulf
    Message 1 of 1 , Sep 27, 2002
      Goddag Folksprakeren,
      Her ar en fabel dat ik hav horde:

      Det givde en gang tva frenden, ve gangde durk en vald. Venn dei var
      in de valds middel, sehde en av de frenden en bern. Hi stigde
      snellik op en bom, men hi sagde neding to sin frend. Venn de ander
      frend sehde de bern var det to lat. So lagde hi sig op de erd als om
      hi var dod. Denn kommde de bern ond snufflede over his korp ond
      likkde his ansikt ond in his oren. Men de mann lagde so still ond
      admede net. After litel tid gangde de bern veg. Venn de ander mann
      kommde neder fran de bom, sagde hi to sin frend: Min frend, de bern
      hav sagt somvat in din oren. Vat var det? De ander man andsvarde:
      Det var en ser wis bern. Hi sagde mig: Din frend sitt der op en bom
      ond hav lat dig allen med en vild dier. Sok dig en better frend!

      Det hav ik lest in en bok dat ik hav for min Deutsk klass. Vat denk
      je?