[folkspraak] Re: extince

  • Daan
    Message 1 of 8 , Apr 3, 2002
      It has become a bit long - but these are multiple reactions in one post

      ---
      >Frank, im happy you joined. ik moet je iets vragen:
      > ive listened to the dutch rapper Extince and he pronounces g as /g/ -
      >how widespread is this way of pronouncing in the dutch speaking
      >wereld? and what about the voices pronounciation of v? what about w,
      >is it really pronounced [w] in Flemish?
      > dank je - amgiad.
      >btw, yeah it sure is a strange group but thats why i like it!

      Amgiad: oefen maar eens wat Nederlands:

      Extince's accent is een beetje weird, maar hij spreekt /x/ uit, niet /g/!
      Sowieso is de uitspraak als /g/ zeer
      zeer zeer weinig gebruikt, en klinkt voor Nederlanders als een Duitser die
      Nederlands wil praten... Extince klinkt niet zo!
      Btw. Algemeen Beschaafd Nederlands gebruikt /X/ in plaats van /x/, dat
      het Vlaams gebruikt. Nederlanders noemen de /x/ de "zachte g".
      In het VLaams (en DUits en Nederlands) wordt w alleen maar als /w/
      uitgesproken.
      Asjeblieft!

      Extince's accent is a bit weird, but he does pronounce /x/, not /g/!
      In each case, pronouncing /g/ is very very very
      uncommon, als sounds to Dutch as a German who is trying to talk Dutch...
      Extince does not sound that way!
      Btw. Common Civilised DUtch uses /X/ instead of /x/, which Flemish uses. The
      /x/ is called the "soft g".
      In Flemish (and German and Dutch) w is pronounced as /w/ and nothing else.

      Daan.

      Ik heb maar ��n extince-liedje - vond ik wel grappig - probeer maar te decipheren - it was difficult to write it down - he talks fast, even I as native Dutch speaker have difficulties to understand it - I have marked some words or phrases with ??? if I did not gasp them. Well, here it is:

      Nummer ��n!

      Het is feest, we hebben en we gaan feest vieren lieve toehoordertjes!

      ��n twee okee vooruit dan
      Ik breng de ??? op bezoek
      Wie gaat erin als koek
      Ik zet stoute rappers in de hoek
      Want ik ben jullie meester
      Weet je nog, die wist er van
      Hiphop is het vak en Extince is de vakman
      Na volgens menige, ben ik de enige, de uitverkorene,
      Snap je, daar valt niet aan te tor(e)nen
      Jo, ik ben wreed goed,
      't zit nou eenmaal in mijn bloed
      luister dan
      hitgevoelig als AbbA
      en flexibel als BarbaPappa
      Geloof me nou
      ik swing de pan uit
      ik kom met vette hits
      ...???...
      ik bedoel, dit is niks
      voor de x
      ik doe dit al vanaf mijn melktanden
      vanaf de aap-noot-mies
      en ik smeer mijn stembanden
      met me spraakwater
      Nou allemaal uit volle borst

      SPRAAKWATER LEST DE DORST!

      moet je horen:
      machtige, prachtige, doctorandus P-achtige,
      rijms die je bijblijven tot je tachtigste verjaardag
      klinken mooier dan met koor
      Jo, Nederland is ��n en al oor,
      voor deze kletsmajoor,
      doorboor jouw beslotenheid
      met de openheid van een diafragma
      want je mag me
      ik zeg maar zo
      zeg maar niks
      ik ben de e-x-t-i-n-c-e
      ontdek me CD
      in je discman
      op je tweewieler
      of op de Villa vijfenzestig
      cassette's in de vierwieler
      of driewieler
      want de E is overal
      heb je ook je buik vol
      veel 'versteren weinig woorden
      dan drink je spraakwater
      ijskoud spraakwater
      met kans op een Nederlandstalige katerdom
      spraakwater is ijs ijs ijs ijskoud!
      Brrr, consumptie verplicht h�
      je weet het
      spraakwater
      ijskoud spraakwater
      Je hebt deNederlandstalige katerdom
      Spraakwater
      Nou allemaal uit volle borst

      SPRAAKWATER LEST DE DORST!

      Proost!
      Rappers zien mijn rijms gewoon gebeuren
      want ik vertel in geuren en kleuren
      over alles wat ik mag bespeuren
      meisjes drillen met de billen
      want dit is HET geluid dat ze willen
      van Holland totaan de Antillen
      wordt er geluisterd
      en gefluisterd over mij
      ik zweer het, mensen staan uren in de rij
      fans hebben alle kleuren van de regenboog
      Extince kwam en de kijk- en luistercijfers schoten PFIEUW omhoog
      dus ik bedoel maar
      houd je koel daar
      critiseer nooit te vroeg
      ik heb genoeg teksten voor de boeg
      ik keek, zag, en overwon
      En ik trakteer plattelandbewoner en Jantje Beton
      op spraakwater

      zo, en nu gaan we allemaal zingen
      hee, waarom zingen jullie niet?
      ik kan helemaal niet zingen, alleen maar ???

      weet je wel, spraakwater
      ijskoud spraakwater
      met kans op een Nederlandstalige katerdom
      spraakwater e jo is ijs ijs ijs ijskoud!
      Brrr, consumptie verplicht h�
      Je weet het
      spraakwater
      ijskoud spraakwater
      Je hebt gewoon een Nederlandstalige katerdom
      spraakwater
      Nou allemaal uit volle borst

      SPRAAKWATER LEST DE DORST!

      1995 en ik kom om wederom om
      met mijn vocalen op de digitale schijf
      en blijf schrijven
      de ABN vloeit uit mijn pen
      de rapper Extince is wie ik ben EN
      ik nader populariteit
      een looppas
      ik doe een danspas
      ik pak de microfoon en breng de po�tische poespas ten gehore
      ik ben geboren
      1420 weken geleden
      en tot op heden nooit verloren
      is zo wreed, zo heet,
      de kaas loopt uit je souffl�
      de media hapt toe als een bouvie
      oe jee!
      Schrijvers verliezen al hun krachten
      Rappers veranderen massaal van gedachte
      Waarachter, de top van de Nederhop
      maakt plaats, maar nooit in een hokje
      spraakwater lest de dorst dus
      drink je drankje
      slik je slokje
      beetje bij beetje
      of een eend deugt
      ik ben het levende bewijs dat de jeugd deugt
      ��n spraakwater
      over ijskoud spraakwater
      met kans op een Nederlandstalige katerdom
      spraakwater e jo is ijs ijs ijs ijskoud!
      Brrr, consumptie verplicht h�
      En je weet het
      spraakwater
      is ijskoud spraakwater
      Je hebt gewoon een Nederlandstalige katerdom
      spraakwater
      Nou allemaal uit volle borst

      SPRAAKWATER LEST DE DORST!

      Nog een keer

      spraakwater
      ijskoud spraakwater
      Je hebt een Nederlandstalige katerdom
[...]

      Punt.

      spraakwater -
      katerdom - Geen Nederlands woord - kon het niet verstaan
      koel daar - geen idee
      ik keek, zag, en overwon - Veni, vidi, ... you know :)
      ABN - Algemeen Beschaafd Nederlands (Received DutcH)

      ---
      > Eng "national" /S/
      > Du "nationaal" (Flemish /s/, Dutch Dutch witha clear tendency to
      > palatalise /ts/)
      ABN, /nASo:na:l/
      > G "national" (palatalised)
      > Sw "nationell"
      > (languages other?)

      > Eng "official" /S/
      > Du "officieel" (Flemish Dutch with /s/, Dutch Dutch with a clear
      > tendency to palatalisation /tsi/)
      ABN, /Ofi:Se:l/
      > G "offiziell" (palatalised)
      > Sw "officiell" (?? with /s/ or palatalisation?)
      > (other languages?)
      ---
      > is flemish w a semi-vowel [w]?
      NOOOO! NOT A SEMIVOWEL!!!!!!!!!
      > i thought dutch w was an approximant?
      That's right.

      ---
      > Oh, and wouldn't it be easier just for all the EU nations to learn an
      > inter-language and then they could still speak their own tongues!? I
      > certainly WOULDN'T favour English as it is far to illogical an
      > complicated and would say go for a constructed tongue instead.
      Indeed!
      English is illogical:

      Dutch - French - English
      jaar - an - year
      jaarlijk - annuel - annual

      Yes, completely logic

      English also has 5 times the vocabulary of Dutch, and also way more idioms than any other language, I think.

      Advert: USE EULANG, as i invented it :) but it is not finished yet
    • Xipirho
      Message 2 of 8 , Apr 3, 2002
        Interesting - is "g" pronounced like that infront of o, a and u? If not,
        it's like Spanish.

      • amgiad
        Message 3 of 8 , Apr 3, 2002
          well. he says [trYk] instead of [trYx]
          (terug). first track on the CD VITAMINE E:
          "FROM BREUKELEN NAAR BROOKLYN EN TERUG
          WEET JE WEL dit is DE BRUG"
        • amgiad
          Message 4 of 8 , Apr 3, 2002
            standard dutch duznt have a /g/ phoneme, and /G/ is usually devoiced
            (unlike in spanish). see article on Twijfelfonemen at www.rudhar.com.
            usually /G/ is seen as a phoneme though.
          • amgiad
            Message 5 of 8 , Apr 3, 2002
              > Extince's accent is een beetje weird, maar hij spreekt /x/ uit,
              niet /g/!

              is het niet Brabants?

              > Btw. Algemeen Beschaafd Nederlands gebruikt /X/ in plaats van /x/,

              dat week ik. (now, coz the IPA HANDBOOK sez so.) dat is ook waarvoor
              vele duitsers denken dat het "zwitser-duits" (dus, de allemannische
              dialecten die in zwitserland gesproken werden) als het nederlands
              is...

              > het Vlaams gebruikt. Nederlanders noemen de /x/ de "zachte g".

              heeft het Vlaams niet een palatale [ç]?

              > In het VLaams (en DUits en Nederlands) wordt w alleen maar als /w/
              > uitgesproken.
              > Asjeblieft!

              nee, in het standaard duits w is = /v/. [w] is a semi-vowel, well,
              some people say that there's no such thing; my professor told me that
              [w] is (phonetically) a very short [u] or [U]....

              btw, someone told me that the term ABN is offensive... i like the
              Flemish group btw. *singing* "Algemeeeen beskaaaafd nederlanz"...
              (thats how THEY write it i think!)

              well. people often view the richness of the english vocabulary as a
              MERIT, but there's always a flipside i guess...

              cheers, dank je wel, ook voor de transcriptie!
              amgiad aka nikkie
            • Jan-Willem Benjamins
              Message 6 of 8 , Apr 3, 2002
                --- Xipirho <xipirho@...> skrev: > Interesting - is "g"
                pronounced like that infront of o, a and u? If
                > not,
                > it's like Spanish.

                In dutch, "g" is always pronounced /x/ or /X/ (depending on where you
                live). Of course, loanwords are exceptions.

                Jan-Willem

                Hitta snörapporter...
                från 500 olika skidorter i Europa
                http://se.snow.yahoo.com
              • Daan
                Message 7 of 8 , Apr 4, 2002
                  >well. he says [trYk] instead of [trYx]
                  >(terug). first track on the CD VITAMINE E:
                  >"FROM BREUKELEN NAAR BROOKLYN EN TERUG
                  >WEET JE WEL dit is DE BRUG"

                  well, that's weird. Probably it is an error, as he has to speak so fast.
                • amgiad
                  Message 8 of 8 , Apr 4, 2002
                    --- In folkspraak@y..., Daan <dgoedkoop@g...> wrote:

                    > well, that's weird. Probably it is an error, as he has to speak so
                    fast.

                    hm, i dont think so coz he repeats it several times (kinda like
                    a chorus). he also seems to pronounce VITAMINE with a [v].
                    Brainpower and Osdorp Posse are certainly more typical speakers
                    of nederlands as spoken in nederland. I guess. (do many people in the
                    netherlands know that Brooklyn derives from Breukelen?)
                    nederlandstalige groeten, amgiad.