Mengira atau menentukan arah qiblat di bulan

  • zulkeflee a rahman
    Message 1 of 7 , Aug 31, 2004
      Assalammualaikum,.....ahli falak

      saya zulkeflee a rahman, seorang guru matematik yang
      berminat untuk mengetahui perihal mengira atau
      menentukan arah qiblat di bulan, sebab difahamkan
      bahawa kerajaan malaysia akan menghantar warganya
      kebulan dan diharap ia adalah seorang saintis
      islam...dan saya tersenarai sebagai salah seorang
      peserta tersebut. oleh itu diharap dapat kiranya pihak
      tuan menerangkan pengiraan arah qiblat tersebut.....,
      terima kasih.

      .....saya tunggu jawapan tuan.

      Win 1 of 4,000 free domain names from Yahoo! Enter now.
      http://promotions.yahoo.com/goldrush
    • Hazarry Hj Ali Ahmad
      Message 2 of 7 , Sep 1, 2004
        Huh ini kompleks nie masalah nya. Bukan sahaja cara mengira tapi definasi
        'Kiblat di Bulan' itu sendiri.
        Sebab apa, sekiranya sesorang di bulan dan kalau lah hendak mengerjakan
        solat dan definasi kiblat pula menuju ke Kaabah, mcm mana hendak menghadap
        Kaabah sedangkan bumi dan bulan itu bergerak yakni berputar. Lain lah halnya
        kalau kita di bumi, bearing kaabah sentiasa tetap pada satu lokasi.

        Walaupun begitu, saya rasa kiblat tu tetap ke Kaabah di Makah walaupun di
        bulan. Hanya yang menjadi isu, ketika solat, posisi Kaabah tu berubah
        walaupun sesaat kerana Bumi berputar. Mungkin ada hukum yang khusus
        bagaimana solat sesorang itu, sedangkan ketika menaiki kapal terbang kiblat
        sentiasa berubah namun solat dapat juga dilaksanankan.

        So nie soalan kena tanya ulama lah.

> [...]
        >tuan menerangkan pengiraan arah qiblat tersebut.....,
        >terima kasih.
        >
        >.....saya tunggu jawapan tuan.

        >Win 1 of 4,000 free domain names from Yahoo! Enter now.
        >http://promotions.yahoo.com/goldrush
        >

        >------------------------------------------
        >Falak-Net - Mengembalikan Zaman Kegemilangan Ilmu Falak Islam
        >
        >"He Who created the seven heavens, one above another: No want of proportion
        >will you see in the creation of Most Gracious, so turn your face again; Do
        >you see any flaw ... .... And We have adorned the lowest heaven with lamps

        STOP MORE SPAM with the new MSN 8 and get 2 months FREE*
      • Hasbullah Bin Pit
        Message 3 of 7 , Sep 1, 2004
          kalau guna bintang yg amat jauh, rasanya boleh.

        • Mustaffa Said
          Message 4 of 7 , Sep 1, 2004
            Waalaikum salam,
            Saudara Zulkefli, Mengikut rekod pendaratan di bulan, semua pendaratan di
            buat pada permukaan yang menghadap kearah bumi. Dengan anggapan jika
            angkasawan Islam mendarat dibulan, arah Kaabah merupakan arah bumi dan sudut
            perbezaan pandangan dari bulan (pada mana-mana kedudukan di-bumi) tidak
            banyak, begitu sudut pandangan semasa perjalanan dalam kapal angkasa ke
            bulan. Jika perkiraan tepat kiblat dibuat kepada pecahan saat (sudut)
            sekalipun, kemampuan fizikal manusia tidak memungkin halaan yang tepat
            dibuat sebagaimana kita bersembahyang di bumi.

            Pada pendapat saya, waktu sembahyang adalah lebih penting untuk saudara
            ketahui kerana dalam perjalanan itu adalah sukar untuk kita tentukan bilakah
            subuh, zohor, asar, maghrib dan Isya dan juga perubahan hari, kerana sehari
            dibulan bersamaan 29/30 hari di bumi. Secara teknikalnya, jika hari dibulan
            yang di ambil kira, mungkin saudara berada di sana satu waktu sahaja.

            Itu baru waktu sembahyang, bagaimana dengan ibadat puasa, manalah tahu
            dimasa hadapan, ada penempatan diangkasa termasuk bulan. Bagaimana bulan
            ramadhan nak ditentukan? Macamana nak tengok anak bulan di bulan? Kalau di
            ISS, macam mana nak puasa? Kalau ikut siang malam di ISS, puasa dan buka
            setiap 2 1/2 jam? dan ini bermakna sepanjang Ramadhan, dia terpaksa berpuasa
            sebanyak lebih kurang 660 hari? dan jika di bulan pula terpaksa menahan
            lapar selama 15 hari bumi.

            Disinilah, pada pendapat saya pengetahuan teknikal perlu digabungkan dengan
            pengetahuan agama untuk mengeluarkan fatwa, dan mana-mana satu sahaja, tidak
            mencukupi.

            Mustaffa

> [...]
            again; Do you see any flaw ... .... And We have adorned the lowest heaven

          • Azam Noor
            Message 5 of 7 , Sep 1, 2004
              Salam dari saya,

              Hebat jawapan dari En. Mustafa!! Perfect jawapan ini! Saya tak ada apa-apa nak komen sebab jawapannya penuh/padat hingga tak ada ruang nak mencelah he he  he.... Bagus En. Mustafa, teruskan.....boleh kita berkongsi pengetahuan bersama. Insya Allah.

              Memang nak tergelak apabila berfikir macam mana agaknya bila duduk kat bulan. Dah la kena puasa dua minggu berturut-turut sebab sehari di bulan adalah bersamaan dua minggu di bumi apatah pula nak sembahyang. Bagaimana agaknya waktu solat yang lima kat bulan bagi satu hari yang panjangnya dua minggu di bumi tu? Takkanlah duduk kat bulan hanya sembahyang lima kali jer dalam masa dua minggu lama masa kat bumi?

              Masalah yang dihadapi kat bulan memang berlaku kat bumi apabila kita duduk di Kutub Utara atau Kutub Selatan yang lama masanya ialah 6 bulan siang dan 6 bulan malam. Bagaimana boleh nak tahan puasa 6 bulan dan takkanlah pula tak puasa langsung bila malam 6 bulan?? Apatah pula nak sembahyang lima waktu sedangkan waktu subuh sangat singkat (jadi tak perasan sebab pertukaran malam ke siang terlalu cepat) dan asar tak wujud pada satu masa tertentu hingga sesetengah ulamak mengatakan perlu ikut waktu solat tempat yang terhampir yang mengalami waktu solat 24 jam (maksudnya tempat terdekat yang wujud  solat 5 waktu) ataupun setengah ulamak berpendapat supaya ikut waktu Mekah ataupun mungkin kena tengok jam kat tangan ikut negara masing-masing (maknanya kena bawa jadual waktu solat Malaysia jika dia orang Malaysia)... susah-susah... banyak fatwa dan banyak pendapat ulamak.... pening! Sebab tu saya tak mau pi sana hatta Artik atau Antartika bahkan angkasa sana....... tension, boring, tak ada udara malah bahaya dengan radiasi kosmik... tahu tak bahawa seseorang angkasawan yang ke sana bagi satu hari, beliau akan terkena dos sinaran kosmik yang menyamai dengan kadar 2 atau 3 tahun sinaran kosmik di bumi!! Bayangkanlah dahsyatnya!!

              Lainlah kalau ada alternatif nak ke angkasa dengan cara yang lain iaitu kalau betul-betul manusia boleh mencipta kapal angkasa sebiji macam kapal angkasa USS Federation "Enterprise" dari filem Star Trek yang boleh ke sana ke mari dan mempunyai sistem perisai (armour) dari radiasi kosmik, sistem graviti dan sistem 'air ventilation' (pengudaraan) yang tersendiri. Nak makan pun kena tanam pokok dalam kapal angkasa. Nak beristinjak dan nak mandi memang payah..... Air kena jimat, tu pun kena ingat bahawa urine / sewer (kumbahan) yang kita keluarkan akan direcycle tau untuk diminum semula (NeWater).... uwekkk..

              Tak jadi pi angkasa... cukupler kita duduk kat bumi ni jer... bumi nilah pusat alam dan pusat pusat pusat bla bla bla bla....

              Wallahua'lam.

              Sekian, wassalam.

              p/s: Kita tidak dapat lari ke mana-mana di alam ini kerana kita sebenarnya telah diikat rapi oleh masa dan ruang.
                     Peristiwa falak adalah masa dan ruang itu.
              (We cannot escape from this Universe because we are tied-up between space and time. Astronomical event / phenomenon that is space and time!)

              Message 6 of 7 , Sep 1, 2004
                3 record(s) found. utm library skudai

                ----------
                1. Title: Pengaturcaraan komputer untuk hitungan arah kiblat
                Author: Razali Johari Date: 1990

                ----------
                2. Title: A modern guide to astronomical calculations of islamic
                calendar, times and Qiblah /
                Author: Mohammad Ilyas Date: 1984

                ----------
                3. Title: Pengenalan carta co-tidal kepada ukur hidrografi;Panduan
                soal-selidik bagi kajian kartografi; Pengaturcaraan komputer untuk
                hitungan arah kiblat; Analisis deformasi titik kawalan; Penggunaan
                perisian PCMAP dalam menghasilkan peta topografi; Pekali polinomial
                bulanan bagi efemeris matahari dan R; Penyediaan rekod-rekod di Unit
                Perundingan Ukur dan Latihan; Analisa penentududukan di perairan
                antara teknik Kalman filtering dan kaedah ganda dua terdikit;
                Pangkalan data untuk rekod-rekod UPUL; Memperkemaskini dan
                memperkembangkan pengaturcaraan untuk menghitung data-data
                pemancangan lengkung mengufuk ukur laluan [mikrofilem]/
                Date: 1990

                mungkin boleh di jadikan sandaran....
                wassalam

                razib
                librarian
              • Mustaffa Said
                Message 7 of 7 , Sep 2, 2004
                  Salam untuk Azam, just address me Mus cukup lah.
                  Saya orang baru dalam bidang Falak ni, group ni pun dikenalkan oleh Haiza kira-kira sebulan yang lepas. Saya cuba memberi pendapat untuk memastikan bahawa pemahaman saya adalah betul dan jika salah, berharap mendapat teguran/komen. Saya hanya membaca dari internet untuk mengetahui hal-hal yang menambat minat saya dalam falak. Sebagai seorang yang pernah bekerja sebagai jurutera mekanikal, saya tidak pernah walau sedetik hilang kekaguman kuasa Allah mengatur daya mekanik dan dinamik objek2 cakerawala. Dengan begitu banyak objek diangkasa, tiada satu pun yang melanggar hukum fizik agar kita dapat belajar darinya.

                  OK, nak tanya pendapat sikit, saya dapat offer untuk redeem Point Credit card, boleh dapat mini monocular macam kat bawah tu, saya tidak pernah mencerap sebelum ni mengunakan teropong atau teleskop kecuali menggunakan kamera Nikon F55 dengan Zoom.

                  Adakah monocular tu sesuai sebagai permulaan? Apakah objek tipikal yang saya boleh saya perhatikan? Jika tak sesuai, saya tak nak ambil.

                  OUT OF DA BOX
                   Cool gifts. Thoughtful presents. Tokens from one heart to another.

                  17,000 GiftPoints
                  LASER MINI MONOCULAR
                  LASER MINI MONOCULAR

                  The monocular that utilises one powerful 8 X 20 mm ocular lens which magnifies anything you choose up to 8 times larger. Its fully coated prism increases clarity, giving you needle-sharp images even in unfavourable light and with an adjustable eye-piece for fast easy focus. Available in silver