Re[6]: [Etnokultura] "Gadulos" advento vakarone - Giedriui

  • Ruta Morkuniene
    Message 1 of 17 , Dec 20, 2007

      Giedriui:

      sunkiai suprantu, kodėl romuvietis klausia dėl šokių pas kleboną? :-)

      Gal koks krivis papasakotų kada gamtoje (tuo pačiu ir žmogaus gyvenime) ramybės ir susilaikymo metas...

      ir dar:

      o kaip su protėvių tradicijų laikymusi? gal kuriam naujas?

      ir iš folkloro pusės:

      o adventines dainas, ratelius, žaidimus ar visai pamirštam, ar paliekam vasarai?

      krikščionių nemylėtojams:

      ir tik nereikia aiškint, kad tai krikščioniški dalykai,- net juokas neima :-(

      tekstus, melodijas paanalizuokit - priemaišų vietomis rasit, bet esmė lyg ir aiški.

      --

      Pagarbiai,

       Andrius                            mailto:gadula@...

      Thursday, December 20, 2007, 1:43:42 AM, you wrote:

      vegetarais buvo tie, kas dabar pietuose gyvena. mitybos grandine susidesto per amzius ir gi priklauso nuo klimatines zonos.

      senoves proteviai musu, jei save laikot is baltu genciu, aukodavo ozi (ne ozka), juoda arba balta, dazniau juoda, tokiu bajeriu ir musu laikais buve ir kiek pamenu pries pora meteliu buvo ;)  be to aukodavo ne vaikus, kaip kas cia supainiojo su pietu amerikos paprociais (filmu maziau reik ziuret, Discovery apie tai rode visa seriala), o aukodavo gaidi (kai kam tai ir su zmonem asocijuojas :)), beje, gaidukas turejo but irgi juods.

      o siaip, vat nespaunant krikscionims i duse, ale kas nors esat klause klebono del sokiu per adventa ? pvz nesu krikscionis, ale renginiais teko ilga laika uzsiimt, esu klauses, ir man, griesnai dusiai, leido :) sneketi is nezinojimo ir tikro paklydimo yra 2kart prasciau tame.

      o siaip noretau palinket visiems geros tos chanukos, ramaus advento, optimistinio saulergizos sutikomo, issivalandzio hadzo. beje, kas ziurit tuos filmus, matet, kad pas musulmonus pragaras detaliau aprasytas nei pas krikscionis, beje ir pranaso bei mesijaus pavadinimus pasieme krikscionybe is islamo. istorijos vingiai tai vadinasi.

      ALELUJA .... (velniskai pagoniskas pasveikinimas .... tegyvuoja deives motinos gimdytojos dukra :)

      Giedrius

    • Žygimantas Karaliūnas
      Message 2 of 17 , Dec 20, 2007

        Aš tai nesuprantu kokių jums šaltinių reikia? Giedrius jau išvardijo
        šaltinius, kuriais jis remiasi ir labai tiksliai. Ar jums reikia
        surašyto talmudo kuo tikėt, ką garbint, ką aukot, ką daryt ir ko
        nedaryt, ką valgyt, ką gerbt, ko neapkęst, ką dainuot, kada atlikinėt
        gamtinius reikalus ir kada mirt?
        Jeigu taip, tada užuojauta. Baltų protėviai tuom ir skyrėsi nuo
        arabų, žydų ir kt., kad viską užrašydavo širdyje, bei liaudies mene, o
        ne talmuduose ar koranuose. Jei nesuvokiate kodėl - neaiškinsiu nei aš
        nei kas kitas.
        Jei suprantate "pagonis", kaip vaikų aukotojus, tai užuojauta ir jūsų
        artimiesiems....

        Dar vieno dalyko nesuprantu kas yra "šio laikotarpio papročiai"? Įdomu
        būtų pamatyti XXII a. papročius...:D Ar tik nemaišote su naujaisiais ir
        senaisiais testamentais?! :D Apskritai apie kokius papročius norit
        sužinot?

        -------------
        zygis
      • Ausra Pundzeviciene
        Message 3 of 17 , Dec 20, 2007
          O man pasirodė, kad klausimas buvo ne tiek apie šaltinius, kiek apie pačius
          papročius. Kaip matau iš pasisakymų, tikrai daugelis žino nemažai - bet juk
          ne visi. Tai negi gaila pasidalinti savo patirtim su mažiau žinančiais?

          Aš pati apie papročius žinau ne taip jau ir daug, o norėčiau. Lengva tiems,
          kurie turi ryšio su religija nepraradusius tėvus ar senolius. Kai to nėra,
          prireikia daug pastangų, kad atgaivinti (ar net susikurti) tai, kas
          prarasta, užmiršta.

          Aišku, galiu skaityti knygas, ten visko galima rast. Bet aš pati daug labiau
          mėgstu žmonių pasiklausyt, ypač tų kurie ne tik "žino", bet ir gyvena tuo.
          Čia ir yra ta gyvybė, kuri padeda tiek man pačiai tuo gyvent, tiek vaikus
          mokyt.

          Aušra

> [...]
          > būtų pamatyti XXII a. papročius...:D Ar tik nemaišote su naujaisiais ir
          > senaisiais testamentais?! :D Apskritai apie kokius papročius norit

        • Arūnas Berulis
          Message 4 of 17 , Dec 20, 2007
            Kaip su plikais pešiotis... Jokio konstruktyvumo.

            Taigi, priminsiu šiek tiek diskusijos turinį. Kalba iš pradžių buvo apie
            Adventą (kad tai susikaupimo metas, yra adventiniai žaidimai, dainos ir
            t.t.).
            Kaip supratau iš čia pasisakiusių, kad pagonybės laikais viskas buvo kitaip,
            ir, kaip man pavierino mano žmona, kažkada studijavusi etnokultūrą,
            pagonybės metu Advento nebuvo. Čia buvo pasisakiusiųjų kad šiuo laikotarpiu
            pagonys šoko pvz. "Kačergą", galbūt dar kažką. Taigi, gal čia yra žmogus,
            kuris galėtų autoritetingai trumpai išdėstyti ar buvo kažkokių pagoniškų
            papročių šiam (Advento) laikotarpiui, kokia tų papročių ir apeigų prasmė, ir
            kokie vienų ar kitų žinių šaltiniai. Jau kažkelintam laiške aiškinate, kad
            viskas yra užrašyta ne ant popieriaus o tautos širdyje, tik nepasakote kas
            ten užrašyta. Kiek pamena mano pažįstama :) etnokultūristė, yra ir kažkokių
            rašytinių paminėjimų apie pagonių papročius, bet konkrečiau nelabai gali
            atsakyti.

            Tai, galbūt, čia esama žmonių, kurie glaustai galėtų papasakoti tuos
            papročius dabar Advento vardu įvardijamam laikotarpiui ir, gal net nurodyti
            kurie iš jų dabar užrašyti pasakojimai (pvz. šaltinis, kaip čia Giedrius jau
            minėjo - senoliai), o kurie galbūt net paminėti kažkokiose metraščiuose ar
            kronikose, o gal dar kažkokie teiginiai - tai Jūsų nuojauta kad taip buvo.

            P.S. Žygi, kaip įvardinai, Talmudai, man reikalingi ne tam, kad nurodytų
            kada valgyt, bet sužinoti dar vieną nuomonę apie tai, kada valgyt kad
            galėčiau priimti dar geresnį sprendimą.

            Message 5 of 17 , Dec 20, 2007
              pvz paprotys, idomu butu jusu nuomones, nabasnykas isnesamas is namu pro
              langa, dar kojom i prieki. zinot subtilybes ?

            • Ruta Morkuniene

                Message 7 of 17 , Dec 20, 2007

                  Ne apie adventa, bet vistiek idomu. Ir kodelgi?

                  From: etnokultura@yahoogroups.com [mailto:etnokultura@yahoogroups.com] On Behalf Of Giedrius

                  Message 8 of 17 , Dec 20, 2007

                    zinom kazka :-)

                    --

                    Pagarbiai,

                    Andrius                            mailto:gadula@...

                    Arūnas Berulis rašė:

> [...]

                    > Kviečiu visus, kažką konkretesnio žinančius kalbama tema (pagoniški šio

                    > laikotarpio papročiai) – pasidalinti savo žiniomis.

                    _,_._,___

                  • Arturas
                    Message 9 of 17 , Dec 20, 2007

                      Idomu kodel rasote “PAGONIU” laikais?? Gal vertetu kalbeti apie Baltu laikus.

                      P.S. oho kaip uzvire diskusijos;)

                      P.S.S. Su sugrystancia Saule visus sveikinu. Linkiu silumos ir sviesos sirdyse.

                    • Neringa Jablonskyte
                      Message 10 of 17 , Dec 20, 2007
                        Ale tikrai, vienas dziaugsmas, sakyciau matyt tauta sitaip diskutuojant. Na, del kuciu vegetarizmo, tai klausimas yra tikrai idomus. As visas savo jaunas dienas buvau giliai isitikinus,kad cia baznycia taip liepia, pasnikauti, atgailauti ir t.t. na bobute mano taip man sake. Bet zinokit, melavo bobute. nes kazkada kunigo paklausiaiu, sakau, koks cia butu paaiskinimas, kad kuciu vakarienei negalima mesos ir pieno produktu valgyt? Tai kunigelis taip net pyktelejo: sake nekalbet nesamoniu apie baznycia, baznycia niekam neliepia pasnikaut, cia zmoniu ismislas besas...tai taip ir likau ant ledo,kuriam laikui. paskui visgi suduriau galus, dali laiko galima susilaikyti nuo mesos, riebalu ir pieno, nuo to organizmui tik geriau (cia net moksliskai irodyta), o is kitos puses Kuciu paprocia sako,kad tanakt gyvuliai prakalba zmoniu balsais, tai gal yra kazkoks mistinis rysys,kad atsisakydami valgyti gyvuliu mesa, mes tarsi solodarizuojames su jais, ir kartu su visa gamta ir visais jos dariniais. Toks yra mano asmeninis paaiskinimas paprociu, kurie iauginti i mano samone kartu su motinos pienu galima sakyt, o ar jie pagoniskiar krikscioniski ir tikro gal ir nesvarbu, svarbu kiek kiekvienam zmogui paciam jie suteikia prasmes ir atrodo svarbus.

                        Siemet as sutinku pirmas kaledas svetur, kai as pati galiu spresti kaip svesti sventes, ir kulturu kaktomusa, kaip dazniausiai atsitnka, ivyksta ant sventinio stalo. Danijoj Kuciu vakara priimta valgyti kiaulienos kepsni. Kiaules galva aukojama ir pagoniskuose ritualuose. Tai kas yra tradiciska man, nera tradiciska mano vyrui, ir atvirksciai. As iskeliau sau esmini klausima siek tiek kitaip: isivaizduok,kad sitos Kaledos yra tavo paskutines kaledos gyvenime, kaip jas noretum sutikti ir kas tau yra svarbu. ir zinot, kokia padariau isvada: ogi kad is esmes visiskai vienodai,kas bus ant stalo: kiauliena, silke ar kalakutas. Svarbu,kad sutikciau Kaledas su mylimais zmonemis, svarbu,kad jie butu sveiki ir laimingi, svarbu,kad turiu stoga virs galvos, kad nepasiduodu pirkimo-naudojimo-kaledinio streso beprotybei. Manau, maziau reik vartyt visokius dalykus ir bandyt pritempt saltinius prie gyvu tradiciju arba atvirksciai. manau, reikia daugiau klausyti saves ir daryti, taip kaip tau atrodo teisingiausia.

                        Visiems ramiu, graziu, tyliu Kuciu, dziaugsmingu Kaledu ir laimingu naujuju :-)

                        Arturas <arturas@...> wrote:
                        Idomu kodel rasote “PAGONIU” laikais?? Gal vertetu kalbeti apie Baltu laikus.

                        P.S. oho kaip uzvire diskusijos;)

                        P.S.S. Su sugrystancia Saule visus sveikinu. Linkiu silumos ir sviesos sirdyse.

                      • Rokas Sinkevičius

                          Message 12 of 17 , Dec 20, 2007

                            Bet gi dvidesimt pirmame amziuje gi gyvenam, tai ir paprociai , manau, siek tiek turetu keistis.

                            Message 13 of 17 , Dec 21, 2007
                              o vat sokiai ir dainos buvo pagrindinis dalykas tamsos metu :)
                              kaimo bobos ir diedai o ir jaunimas susirinkdave pas ka nors i troba didesne ir tais gudziais vakareliais puoseledami bendruomenine tauria ideja sokdavo ir dainuodavo. mazai gyvenes dar as esu, bet esu tai savo akim mates, kaip ir diedai susirenka, butelaiti pasistate ir dainas traukdavo, ir visus apsnekedavo, beje, tokiu budu buvo surinkta informacija Zanavyku zodynui :) seniai susede vienas ant kito lodavo, o vargsai studentai ir kt surinkejai kampelyje viska uzrasinedavo :)

[...]

                              Checked by AVG Free Edition.