CARTE NOUA la LiterNet.ro - Leonard Oprea

  • razvan.penescu@ro.pwc.com
    Message 1 of 2 , Nov 26, 2006
      Dragi prieteni,

      >>>> Portalul cultural LiterNet (http://www.liternet.ro) are placerea
      sa va anunte aparitia unei noi e-carti editata de LiterNet:

      216. Leonard Oprea: Cartea lui Theophil Magus sau 40 de povesti despre
      om

      Toate cartile aparute la editura LiterNet pot fi descarcate gratuit in
      format Acrobat Reader (pdf) din situl Liternet, de la adresa
      http://editura.liternet.ro

      care nu sint inscrisi si pe lista Programului Cultural) e suficient sa
      trimiteti un e-mail fara nici un text la
      carti_LiterNet-subscribe@yahoogroups.com

      on-line din Romania publicind in cei 5 ani de activitate 215 volume ale
      unor autori romani, maghiari, germani, francezi, catalani si rusi in
      prezentari grafice de exceptie. In acest moment volumele LiterNet au
      depasit 708,500 de exemplare descarcate. Volumele LiterNet sint
      disponibile gratuit atit cititorilor din tara cit si celor din
      strainatate.<<<<

      (Embedded image moved to file: pic29213.jpg)

      Prefata sau Niciodata nu sint prea multe povesti

      In titlul de mai sus, cred ca am spus esentialul asupra prozei lui
      Leonard Oprea. Ea iti provoaca, intr-adevar, o adevarata, o foarte
      intensa placere a lecturii. Nu stiu daca autorul insusi scrie cu
      placere, desi inclin sa cred ca da, dar cu siguranta iti ofera o imensa
      placere atunci cind il citesti. Mai intii, pentru ca este impecabil in
      "decupajele" pe care le efectueaza in fondul originar. In al doilea
      rind, pentru ca stie sa povesteasca bine, stie sa "spuna povesti".
      Principala inovatie tehnica mi se pare chiar aceasta reintoarcere la
      placerea de a povesti, la arta povestii. Asta nu inseamna ca, la nevoie,
      nu poate apela la inovatiile tehnice de ultima ora, cum se intimpla in
      deja amintita Povestea noastra de pilda, doar ca, in cazul sau, tehnica
      serveste povestea nu se substituie acesteia, cum se petrece in cazul
      atitor ambitiosi autori moderni ori, horribile dictu, post-moderni.
      Desigur, se prea poate ca el sa fie strabatut de o ambitie ceva mai
      mare, si anume aceea de a povesti bine, de a povesti extraordinar de
      bine facind apel nu la excesul, ci la economia de mijloace. Ma si intreb
      daca, in Povestea noastra ori in alte citeva texte, nu a dorit decit sa
      arate la ce tehnici anume, vizibil controlate, a renuntat pentru a
      regasi povestea fara de care proza, in adevaratul sens al cuvintului,
      nici nu exista. Ca si cum ne-ar fi spus: uitati-va ce bine am invatat
      tehnicile de compozitie, priviti cita meserie stiu, nu mai putina decit
      oricare alt prozator bun, numai ca, deosebit de ei, eu pot renunta de
      buna voie la acest arsenal, pentru ca am regasit un dar pierdut de multi
      si de multa vreme, pentru ca eu mai stiu sa va spun povestile, sa-mi
      spun povestile. Da, el stie sa spuna povestea sa si toate povestile
      lumii pentru ca a stiut cum, prin acea la modification, sa le faca ale
      sale, sa le puna stampila proprie. In aceasta privinta, fara indoiala,
      Leonard Oprea este un "hot" de geniu, care sporeste in loc sa
      micsorezeze proprietatea, "obsteasca" in cele din urma, din care s-a
      infruptat.

      Cartea de fata cuprinde 40 de povesti "de la lume adunate si iarasi la
      lume date". Din pacate, prea putine. Niciodata povestile nu sint prea
      multe, ele nu sint nici macar suficiente pentru a ne indestula. Un alt
      avantaj al lecturii lente, pe care iarasi o recomand oricarui cititor,
      indiferent cit de "inocent" ori de "rafinat" ar fi acesta, este acela ca
      poti "lungi lectura", te poti iluziona ca aceasta nu se va sfirsi. Poti
      citi o poveste sau doua pe zi, cum se si spun povestile, seara la
      culcare. Desigur, daca Leonard Oprea ar proceda asemenea Seherezadei in
      pericol, ar putea sa ne ajute el insusi sa prelungim lectura
      incintatoarelor sale povesti. Si, de altfel, autorul nu va avea incotro.
      Orice povestitor se afla, de fapt, in pericol, viata oricarui scriitor
      atirna de capacitatea sa de a (ne) mai spune/scrie povesti. Mi-l pot
      imagina pe Nardi instalat pe virful unui munte, pescuind motivele din
      oceanele inconjuratoare, aruncind inapoi "pestii" mai mici si
      pastrindu-i doar pe cei mari, si pregatindu-ne apoi povestile asteptate,
      de unii poate si meritate, pina la capatul ultim al lumii. Am incercat
      in final sa prind tonul din proza bunului si indepartatului meu prieten.
      Spre deosebire de prozatorul comentat aici, nu stiu daca am reusit, dar,
      vorba unui personaj dintr-un roman american celebru, "macar am
      incercat". Iar daca Nardi isi va asuma de buna voie destinul
      Seherezadei, il asigur ca voi mai incerca. Pe parcursul lentei lecturi a
      acestui volum de povesti, dar si in vreme ce scriam prefata, m-am
      intrebat mereu daca poti afirma despre un autor in viata si pe care, pe
      deasupra, ai avut privilegiul sa-l cunosti, ca este un scriitor foarte
      bun, chiar un mare scriitor. Am ezitat mereu pina acum cind, luindu-mi
      inima in dinti si necesara doza de curaj, ajung la concluzia ca poti. In
      fond, toti scriitorii mari au fost cindva in viata si aproape tuturor
      le-a fost recunoscuta valoarea cel putin de catre unii din contemporanii
      ce i-au si cunoscut.

      (Liviu Antonesei)

      Lectura placuta!

      Cu multumiri si prietenie,
      Redactia Liternet (Gusztav Demeter, Delia Oprea, Anca Serban,
      Radu-Ilarion Munteanu, Dora Ionescu, Raluca Andrei, Anda Visan, Razvan
      Penescu)
      http://www.liternet.ro

      VA RUGAM SA TRANSMITETI ACEST ANUNT TUTUROR PRIETENILOR PASIONATI DE
      LITERATURA. VA MULTUMIM !
      The information transmitted is intended only for the person or entity to
      which it is addressed and may contain confidential and/or privileged
      material. Any review, retransmission, dissemination or other use of, or
      taking of any action in reliance upon, this information by persons or
      entities other than the intended recipient is prohibited. If you
      received this in error, please contact the sender and delete the
      material from any computer.