Hernia or Prostat

  • ayya
    Message 1 of 5 , Aug 31 8:00 PM
      Dear Dr and Parents,

      Adakah yang punya informasi tentang Hernia or
      prostat,
      dan cara penyembuhannya?
      Aku butuh skali buat adikku.

      Terima kasih yang tak terhingga atas bantuannya.

      warmest regards,
      Yaya

      http://www.yahoo.com/r/hs
    • Dr Abd Hamid Mat Sain
      Message 2 of 5 , Sep 1, 2005
        Dear Yaya,

        hernia itu adalah penyakit yang disebabkan oleh kelemahan pada dinding otot badan manusia.jadi bahagian itu akan terbonjol keluar.di dalam karung bonjolan itu mungkin ada organ seperti usus-ini amat bahaya dan boleh tersempit dan memerlukan operasi kecemasan.jadi jika ada bonjolan2 ini di bahagian perut terutamanya di bahagian bawah kiri atau kanan,maka harus berjumpa surgeon(Pakar Bedah) dengan seberapa segera.

        prostat pula adalah satu organ yang terletak pada bawah pundi kencing setiap lelaki.prostat akan membesar mengikut umur.jadi semakin tua seseorang itu maka semakin besarlah prostatnya.prostat yang besar akan menyebabkan saluran kencing menjadi lebih sempit.oleh itu orang itu akan mengalami kesusahan untuk kencing.jika dibiarkan lama kelamaan saluran kencing akan tersumbat terus dan orang itu tidak dapat kencing sama sekali.ini menjadi satu kecemasan kerana perutnya akan sakit dek pundi kencing yang penuh dengan air kencing dan juga air kencing yang berlebihan bertakung di dalam pundi kencing itu akan menyebabkan back pressure ke arah buah pinggang.ini boleh merosakkan buah pinggang.kalian semua tahu jika kedua2 buah pinggang rosak maka rawatannya adalah amat sukar sekali iaitu dialysis ataupun renal transplant

        sekian

        Message 3 of 5 , Sep 4, 2005
          Dr yang baik,

          Apakah ada obat tradisional untuk penyembuhannya?
          Dan apakah dengan pijat atau urut, bisa merupakan
          alternatif penyembuhan?

          Please pencerahannya tentang cara pengobatannya,
          kebetulan adikku akan balik ke Pekanbaru.

          --- Dr Abd Hamid Mat Sain <abdhamidmatsain@...>
          wrote:

> [...]
          > dan cara penyembuhannya?
          > Aku butuh skali buat adikku.
          >
          > Terima kasih yang tak terhingga atas bantuannya.

        • Dr Abd Hamid Mat Sain
          Message 4 of 5 , Sep 5, 2005
            yaya,

            untuk hernia,rawatannya hanyalah pembedahan oleh surgeon

            untuk prostate ada ubatnya harmacy tetapi anda harus mendapat preskripsi.saya kurang tahu mengenai ubat2 tradisional tuntuk merawat prostate.

            regards

            ayya <anya_1905@...> wrote:
[...]

            AM(MAL), MBBS(Adelaide, Aust.), MS(UKM)
            FRCS(Edinburgh,UK), FICS (USA)
            Consultant Surgeon
            ColumbiaAsia Medical Centre
            292 Jalan Haruan 2,Oakland Commercial Centre
            70300 Seremban,Negeri Sembilan
            Malaysia
            Ph :+606-6011988
            Fax:+606-6011848
            Mobile:+6012-2071913
            Email :abdhamidmatsain@...

          • (no author)
            Message 5 of 5 , Apr 1, 2010

              > Dear Dr and Parents,
              >
              > saya baru menjalani operasi/Laser prostat, tapi setelah operasi
              tersebut mendapatkan kelainan yaitu :
              * Saat saya berhubungan dengan istri sperma tidak keluar ( tidak
              bisa ejakulasi ) dan setelah saya teliti ternyata sperma saya
              keluar bersama air seni.
              Pertanyaanya : Bisakah normal kembali ( ejakulasi ) dan bagaimana
              caranya..? Help..