Re: [VVS] [Meteoren NV] Boötiden en opklari ngen [1 Attachment]

  • Casper ter Kuile (webmail)
    Message 1 of 12 , Jan 3, 2012

    Geachte waarnemers,

    Deze is eigenlijk nog leuker: het koufront ligt nagenoeg op de kust van Belgie en Nederland.

    Als het goed is zitten waarnemers in Oostende nu net van de late namiddagzon te genieten.

    Het lijkt allemaal iets sneller te verlopen als gisteren gedacht.

    Achter de strook heldere lucht verschijnen weer de eerste buiencomplexen in beeld.

    Zoals het er nu uitziet zal de komende nacht vermoedelijk niet droog gaan verlopen en al helemaal niet wolkenloos.

    Het blijft moeilijk inschatten waar het op zeker moment helder zal zijn.

    Blijf de satelliet gewoon volgen en houdt een beetje zuidelijke lokatie aan, iets verder weg van de depressie.

    Garanties, zekerheden: helaas, ze kunnen niet worden gegeven.

    Met wel gegarandeerde groet,

    Casper.

    On 2012-01-03 17:37, Casper ter Kuile (webmail) wrote:

    [Attachment(s) from Casper ter Kuile (webmail) included below]

    Geachte weerwaarnemers,

    Een mooie sat24 opname van het scherp beschrensde koufront. Daarachter (even) helder en daarna (veel) buien...

    Met buiige groet,

    Casper.

    On 2012-01-03 16:35, Casper ter Kuile (webmail) wrote:

    Hallo Jean-Marie,

    Het spijtige is dat er juist in de tweede helft van de nacht een trog over komt zetten.

    Met een beetje geluk zitten jij en Hans wat gunstiger want zo ver mogelijk ten zuid-oosten maar toch.

    Helemaal gevrijwaard zal je er niet van blijven vrees ik.

    Volledig helder zal de tweede nachthelft wel nergens verlopen, dan moet je echt flink geluk hebben of een eind moeten verkassen.

    Roy en ik zijn mobiel dus we nowcasten via de satelliet. Dan is weer lastig dat de IR-beelden van mindere kwaliteit zijn als de VIS-beelden.

    Ik overweeg nog om de AstroTrac mee te nemen, daar moet nog even een beetje soldeerwerk (jawel!) aan te pas komen.

    Vanavond de ontwikkelingen goed in de peiling houden.

    Misschien dat Jacob ook nog inhaakt want die ziet en weet altijd meer dan wij. ;-)

    Met stormachtige groet,

    Casper.

    On 2012-01-03 16:22, Jean-Marie Biets wrote:

    Hallo Casper,
    Crashen zit er niet meteen in want ik draai vanaf Walshoutem(Vlaams Brabant,
    België) en Hans gaat in Elsloo post vatten. Afhankelijk van de opklaringen
    zijn we in de lucht vanaf 22h of 00h plaatselijke tijd.
    Groeten,
    J-M
    On 2012-01-03 12:25, Jean-Marie Biets wrote:
    Is er
    iemand op de lijst die met grote zekerheid en met kennis van zaken kan
    zeggen wanneer er opklaringen ons bereiken en of de wind in kracht zal
    afnemen tijdens de dag/nacht ??
    Dit i.f.v. een mogelijke
    simultaanactie vannacht voor de Boötiden.
    Groeten, J-M

    --

    Met vriendelijke groet / Kind regards,

    Casper ter Kuile

    Website:
    http://www.casperterkuile.nl [13]
    Website: http://www.wondersofnature.nl
    [14]
    Facebook: http://www.facebook.com/casperterkuile [15]
    Twitter:
    http://www.twitter.com/casperterkuile [16]
    LinkedIn:
    http://www.linkedin.com/in/crterkuile [17]
    E-mail:
    casper.ter.kuile@... [18]

    "A monk asks: Is there anything more
    miraculous than the wonders of nature?
    The master answers: Yes, your
    awareness of the wonders of nature."
    - Angelus Silesius

    Links:
    ------
    [1]
    mailto:j-mbiets@...?subject=Re%3A%20Bo%F6tiden%20en%20opklaringen
    [2]
    mailto:meteoren@yahoogroups.com?subject=Re%3A%20Bo%F6tiden%20en%20opklaringen
    [3]
    http://groups.yahoo.com/group/meteoren/post;_ylc=X3oDMTJxZTVkNzlvBF9TAzk3MzU5NzE0BGdycElkAzIyMDgzODIxBGdycHNwSWQDMTcwNTA4MjgwNQRtc2dJZAM0NjA0BHNlYwNmdHIEc2xrA3JwbHkEc3RpbWUDMTMyNTU4NjI3Mg--?act=reply&messageNum=4604
    [4]
    http://groups.yahoo.com/group/meteoren/post;_ylc=X3oDMTJmbXNkNThwBF9TAzk3MzU5NzE0BGdycElkAzIyMDgzODIxBGdycHNwSWQDMTcwNTA4MjgwNQRzZWMDZnRyBHNsawNudHBjBHN0aW1lAzEzMjU1ODYyNzI-
    [5]
    http://groups.yahoo.com/group/meteoren/message/4604;_ylc=X3oDMTM1c2VyMHRmBF9TAzk3MzU5NzE0BGdycElkAzIyMDgzODIxBGdycHNwSWQDMTcwNTA4MjgwNQRtc2dJZAM0NjA0BHNlYwNmdHIEc2xrA3Z0cGMEc3RpbWUDMTMyNTU4NjI3MgR0cGNJZAM0NjA0
    [6]
    http://groups.yahoo.com/group/meteoren;_ylc=X3oDMTJmNmd2MGljBF9TAzk3MzU5NzE0BGdycElkAzIyMDgzODIxBGdycHNwSWQDMTcwNTA4MjgwNQRzZWMDdnRsBHNsawN2Z2hwBHN0aW1lAzEzMjU1ODYyNzI-
    [7]
    http://global.ard.yahoo.com/SIG=15oqecbi2/M=493064.14543979.14562481.13298430/D=groups/S=1705082805:MKP1/Y=YAHOO/EXP=1325593472/L=2085f1a0-35f5-11e1-9169-cb36c71eecbb/B=mpFoM0PDhEk-/J=1325586272691232/K=Qd9M2Z.4O7kIeIPDCQB5rg/A=6060255/R=0/SIG=1194m4keh/*http://us.toolbar.yahoo.com/?.cpdl=grpj
    [8]
    http://groups.yahoo.com/;_ylc=X3oDMTJlMmIzMDJiBF9TAzk3NDc2NTkwBGdycElkAzIyMDgzODIxBGdycHNwSWQDMTcwNTA4MjgwNQRzZWMDZnRyBHNsawNnZnAEc3RpbWUDMTMyNTU4NjI3Mg--
    [9]
    mailto:meteoren-traditional@yahoogroups.com?subject=ChangeDeliveryFormat:Traditional
    [10]
    mailto:meteoren-digest@yahoogroups.com?subject=EmailDelivery:Digest
    [11]
    mailto:meteoren-unsubscribe@yahoogroups.com?subject=Unsubscribe
    [12]
    http://docs.yahoo.com/info/terms/
    [13]
    http://www.casperterkuile.nl/
    [14] http://www.wondersofnature.nl/
    [15]
    http://www.facebook.com/casperterkuile
    [16]
    http://www.twitter.com/casperterkuile
    [17]
    http://www.linkedin.com/in/crterkuile
    [18]
    mailto:casper.ter.kuile@...

    --

    E-mail:   casper.ter.kuile@...

[...]

  • Jacobkuiper
    Message 2 of 12 , Jan 3, 2012
    Dag Casper, en andere quadrantiden-verschalkers,

    Ik heb jouw berichten steeds gevolgd en kan me goed in jouw verhaal vinden.
    De messcherpe frontale wolkenrand is hier in Steenwijk een drie kwartier
    geleden gepasseerd. Al met al spectaculaire koufrontverschijnselen, die
    deels dus een gunstige waarnemingsconditie scheppen.
    Ik heb zelf nog even de nieuwste modellen geraadpleegd en ook de actuele
    satfoto daarmee vergeleken. Als ik Hirlam uitvoer mag geloven dan begint
    de trog zich vanaf 00 UTC al weer flink in noordelijk Nederland te
    manifesteren, met (veel) buien. Elders in het zuiden en in Belgie is de
    zaak dan nog schoon.

    Echter.... als ik ECMWF bekijk dan valt op dat een golf in het front, om
    16 utc nog westzuidwest van de Britse Eilanden ( nr 2 op de bijgevoegde
    foto) , snel oostwaarts trekt en ook in het zuiden en oosten van Belgie de
    zaak oopnieuw dicht smeert.
    Hirlam laat deze golf-top een stukje zuidelijker passeren zodat de
    Ardennen tot vrij diep in de nacht weinig last ouden hebben van bewolking.
    Ik heb van hirlam een paar wolkenbeeldjes-prognoseberekeningen voor 22z
    01z 04z en van de uitgangssituatie 16z meegestuurd.

    De trog (op de foto bij nr1) , om 16 utc nog bij NW-Ierland, loopt in de
    stroming mee en zal dus in noordelijk Nederland al vrij snel de zaak
    verstieren. Ook voorafgaand aan die hoofdtrog zijn er nog enkele kleinere
    buienlijnen (om 16 utc boven oost-Engeland) die de zaak in met name
    noordelijk Nederland niet buienvrij zullen houden.
    Kortom, ik geef zuidelijk Nederland en aanvankelijk een flink stuk van
    Belgie, de beste papieren. Persoonlijk denk ik dat ECMWF voor vannacht
    voor de Ardennen gelijk zal gaan krijgen en is Hirlam mij iets te
    optimistisch. Tot zover
    Iedereen een goede waarnemingsactie toegewenst.
    m.vr.gr.

    Jacob

> [...]

    > Blijf de satelliet gewoon volgen en houdt een beetje zuidelijke
    > lokatie aan, iets verder weg van de depressie.

  • Casper ter Kuile (Home)
    Message 3 of 12 , Jan 3, 2012
      Hallo Jacob,

      Ik vind het toch best een "lastige".
      Ik bekijk GFS, Meteoblue, Hirlam en jouw analyse en daarnaast de actuele
      situatie middels de satelliet.

      GFS geeft tot ruwweg 0 uur UTC redelijk waarneemweer. Maar we moeten het juist
      hebben van de nanacht, dus zo tussen 3 en 6 UTC.
      Na 0 UTC komt de bekende trog aanzetten die de zaak loopt te "verstieren".
      Ook voor mijn gevoel gebeurt dat meer in het noorden dan in het zuiden.
      Te ver zuid is ook niet slim want dan kom je weer onder het front uit.
      Meteoblue geeft een wat "tegenstrijdig"beeld af en de vraag is in hoeverre dat
      op waarde te schatten.
      Daar zou ik duidelijk op de Belgische / noord-west Frans kust gokken, dus van
      Knokke tot Calais.
      Maar wat te denken van de trog? Zoals die is ingetekend op de Hirlam kaart komt
      die in de west-noord-west stroming zeker ook over de gehele kuststrook heen.

      Roy en ik nemen nu even een Hazenslaapje en hebben de wekker op 1 uur MET staan.
      We doen eerst weer een laatste analyse en vertrekken uiterlijk 2 uur MET in een
      in ieder geval zuidelijke richting.
      Maar of dat nu zuid-west richting Oostende moet zijn dan wel zuid-oost richting
      Ardennen staat nu nog open.

      Hopelijk zullen wij nog een update tegemoet mogen zien van zekere
      hoofdmeteoroloog uit Steenwijk ;-)

      Met onwetende groet,

      Casper.

      --

      E-mail: casper.ter.kuile@...

      “A monk asks: Is there anything more miraculous than the wonders of nature?
      The master answers: Yes, your awareness of the wonders of nature.”
      - Angelus Silesius
    • Robert Haas
      Message 4 of 12 , Jan 3, 2012
        Ha die casper vanuit mijn hangmat kijkend naar de monitoren moet ik concluderen
        Hij gaat hier prima
        Cameras staan vrolijk de windkracht te trotseren en harken de ene na de andere opklaring schoon
        heb zelfs al iets wat op een vuurbol lijkt

        Hopend dat de na-nacht nog veel moois mogen brengen

        Groeten Robert

        --

        E-mail:  casper.ter.kuile@...

        “A monk asks: Is there anything more miraculous than the wonders of nature?
        The master answers: Yes, your awareness of the wonders of nature.”
        - Angelus Silesius

        <*> Your email settings:
            Individual Email | Traditional

        <*> To change settings online go to:
            (Yahoo! ID required)

        <*> To change settings via email:
            dms-mail-digest@yahoogroups.com
            dms-mail-fullfeatured@yahoogroups.com

        Message 5 of 12 , Jan 3, 2012
        storm regen veel wind en vuurbol zeer laag in het noorden

        Message 6 of 12 , Jan 3, 2012
          Hi Cas,
          sowieso is westelijk Belgie een enorm stuk beter dan oostelijke Belgie. De
          Ardennen zitten nu en de komende 3 uren nog helemaal onder de bewolking
          van de frontale golf. ECMWF krijgt inderdaad gelijk, zoals ik zelf al
          inschatte.
          Voor zuid-Nederland zijn de kansen op een langdurige heldere periode
          vannacht ook redelijk groot, ik schat zelfs in dat De Bilt het ook nog
          niet al te slecht zal doen tot aan 03 UTC. Wil je zo ver mogelijk voor de
          binnelnopende trog blijven dan is Heesch wellicht een zeer goede locatie,
          ik denk ja zo goed als Oostende.

          met stormende groet,

          Jacob

        • Jacobkuiper
          Message 7 of 12 , Jan 14, 2012
            Beste mensen,
            Momenteel vinden we op grote hoogte zeer lage temperaturen in onze directe
            omgeving. Uit de metingen van de ozonsonde in De Bilt werd vanmiddag -84
            graden op 22 km hoogte geregistreerd. Dat is bijzonder laag en kan de
            vorming van stratosfeerwolken in gang zetten. Veelal zijn ze bij deze
            temperatuur als type I te klassificeren en dat houdt in dat ze als een
            soort mist op die hoogte in de stratosfeer hangen.
            Het is niet uitgesloten dat dié 'mist'laag het licht van de zon kan
            weerkaatsen, en dat gebeurt dan zo'n 15 a 20 minuten NA zonsondergang.
            Eventuele cirrus, die ook boven onze contreien aanwezig is, zal al eerder
            in de aardschaduw zijn gekomen en mogelijk donker afsteken tegen de
            verkleurende hemelachtergrond. Stratosfeerwolken type I kenmerken zich
            vaak door een oker- of gelige kleur, in plaats van de heldere blauwe of
            azuurkleur die we normaal na zonsondergang als schemeringskleur mogen
            verwachten.
            De vochtsensor van de radiosonde die vanmiddag werd opgelaten, liet ook
            rond die hoogte een vorm van 'vocht' zien, daar waar normaal de
            registratie praktisch altijd nul oplevert.
            Mochten zich vanavond niet al te veel lage wolken boven jullie omgeving
            bevinden dan is het de moeite waard om de hemel even in de gaten rond de
            tijd 15 tot 25 minuten na zonsondergang. Voor Utrecht is dat dus tussen
            ongeveer 17.10 en 17.20 uur lokale wintertijd.
            m.vr.gr.

            Jacob
          • Casper ter Kuile (Home)
            Message 8 of 12 , Jan 14, 2012
              Geachte buurman/meteoroloog,

              En wij gaan dit vanuit midden Nederland zeer nauwgezet volgen.
              Betekent wel dat die 17:30 bij de Griek misschien net niet helemaal haalbaar is ;-)
              Maar wat ik het jutterkelkvat zit vergaat allerminst!

              Overigens... hier nu toch tamelijk veel altocumuli c.q. altostratusflarden.

              Wij zijn in ieder geval superparaat (als immer).

              Met parate groet,

              Casper.

              --

[...]

            • Koen Miskotte
              Message 9 of 12 , Jan 14, 2012
                Hoi Casper, Jacob,
                Hier in Ermelo was de lucht rond 17:00-17:10 oranje/gelig gekleurd.
                Geen idee of het nu kwam door de cirrus of door stratosfeer wolken (of een
                combinatie van die twee).
                Opvallend was het wel.
                Groet, oen

                Message 10 of 12 , Jan 14, 2012
                  Hi Koen,

                  Casper en ik hebben dezelfde verkleuringen gezien. Vermoedelijk is een
                  deel daarvan inderdaad toe te schrijven aan de stratosfeer'mist', maar
                  wellicht speelt ook de cirrus nog enigszins een rol.
                  Ik heb in ieder geval foto's gemaakt die mogelijk komende avonden als
                  vergelijkingsmateriaal kunnen dienen.

                  m.vr.gr.

                  Jacob

                • Roy Keeris
                  Message 11 of 12 , Jan 14, 2012
                    Hoi Jacob,

                    Gisteren heb ik geen gelegenheid gehad, maar vrijdagochtend onderweg
                    naar mijn werk viel het me op dat het schemerpurper of hemelpurper erg
                    sterk was en ook vrij hoog kwam (wellicht een graad of dertig). Is dat
                    aan hetzelfde toe te schrijven?

                    Is er komende avond overigens nog kans? Of is het alweer voorbij?

                    Groet,
                    Roy

                    Jacobkuiper wrote:

> [...]
                    > tijd 15 tot 25 minuten na zonsondergang. Voor Utrecht is dat dus tussen
                    > ongeveer 17.10 en 17.20 uur lokale wintertijd.

                  • Arnold Tukkers
                    Message 12 of 12 , Jan 15, 2012

                    Nou vooruit dan maar;-) Foto gemaakt door fotograaf Antoon Morsink uit Denekamp.
                    Facebook naam “antoon morsink”.

                    Groet

                    Arnold

> [...]

                    > Hier in Ermelo was de lucht rond 17:00-17:10 oranje/gelig gekleurd.
                    > Geen idee of het nu kwam door de cirrus of door stratosfeer wolken (of een

                    Geen virus gevonden in dit bericht.
                    Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
                    Versie: 2012.0.1901 / Virusdatabase: 2109/4742 - datum van uitgifte: 01/14/12