Re: [Denizciler] Marina fiyatları ve Çekek Yerleri yazısına bir soru : Devlet Ne iş y apar?

  • mehmet sutcu
    Message 1 of 27 , Jan 10, 2009
      Degerli dostlar,
      Sayın Tumerdirim in galiba diger guruplardaki yazismalardan haberdar degil.
      Sn Kasrat ve Sn Temelli nin iyi niyetli soylemlerine ve onerilerine katilmamak elde degil.
      Katkida bulunan Sn. Tumerdirim yazdigi ;
      Birincisi : Her marinada bir yelken kulübü kurulması fikrine sicak bakmiyorum. İkincisi :İstanbuldaki teknelerin Bursa ve cevresine tasinmasina da siddetle karsi cikiyorum.
      cumlesi takiyye den ibaret olup, Baskani oldugu  Yelken kulubunde de baska bir derneğin kurulmasina engel olmak icin Belediye baskani ile isbirligi icine girmis ama yinede basarili olamamistir. Aciklamasinda yer alan tekellesme bizzat kendisi tarafindan Yelken kulubunde ki muhalefeti uyelikden atarak uygulamistir. Ayrica ;
      .......  bu konunun nicin belediyelere birakildigini anlayabilmis degilim.
      Cumlesi  ise Belediye den maddi manevi yardim alan ve Baskan in kendisinin sorunlari nedeni ile  ilgiyi kesmis olmasindan mi kaynaklanmaktadir.
      Vergi konusunda tamamen yeterli bilgiye sahip olmadigini aciklamasindan anladigim Sn. Tumerdirim Devlet herkese baglanma yeri gostermek zorundadir. Cumlesi ile dogru bir laf ederken, kendisinden beklenmeyecek bir sekilde Rant  dan soz etmesine anlam verememekteyim.

      Sn Tumerdirim in yazisinda esas vurucu konu sudur ;
      BENCE BU SORUNLARIN TARTIŞILACAĞI YER, KURULUŞ AMACI BELLİ OLAN AMATÖR DENİZCİLİK FEDERASYONUDUR. Cumlesidir.
      İsi sadece 500 T.L bagis karsiligi   "Seminer " duzunleyerek ehliyet veren , sinav yapan bir yelken kulubu baskani tabiiki bunu savunacaktır. İste esas sorun burada baslamakda. 2 senede 1000 (yazi ile bin) kisiye ehliyet vermek ile ovunen Sn. Tumerdirim ortalama  250-300 net kisi basi gelir ile  buyuk bir vergisiz gelir elde eden kulup de hala daha borclu gorunmekde , Kulubun denize cikacak dogru durust bir teknesi bulunmamaktadir. Bir zamanlar uyesi oldugum bu kulupden bunları cozumleyemedigi icin sesimizi yukselttigimizde bir takim entrikalar ile bu gurubu kulup den atmistir. Kulubun gelir durumu  Dernekler masasi mufettisleri tarafindan incelenmis, tesbit edilmis ve savcilik kanali ile Yargiya intikal etmistir.
      Bunları polemik yaratmak icin yazmadim dostlar. Bunlari yazmamin sebebi Yelken kuluplerinin icinde bulundugu durumu gostermek icindir. İste sorun budur. Amator denizciligin ve marina sorununun temelinde bu durum birinci oncelikli sorun olarak durmaktadir.
      ADF, uyesi kulupleri denetlemelidir. En ufak bir Kulup ici anlasmazligini gozlemlemek  ve mudahil olmak zorundadir. Bu ADF nin ve Amator Denizciligin namusu icin gereklidir. Bence bu durum duzelmedigi muddetce ne ADF nede Kulupler gerekli Sivil Toplum insayitifini kullanamayacak Amator Denizcilerin sesi olamayacaktır.
      Bunun icin uzulmekteyim.

      HER NE KADAR AMATÖR DENİZCİLİK FEDERASYONU SADECE SINAV YAPAN BİR KURUM OLARAK GÖRÜLSE DE, YÖNETİMDE GÖREV ALAN GÖNÜLLÜ İNSANLAR GÜÇLERİ KADAR BU KONULARI UZLAŞMACI BİR TUTUM İÇİNDE ÇÖZMEYE ÇALIŞIYORLAR. Cümlesine ise , ADF de iyi niyet vardir. Bundan eminim. Tek tesellim de budur.

      Saygilarimla

      Mehmet Sutcu , Bursa

      Kimden: Av.Sedat KASRAT <sedat_kasrat@ bursabarosu. org.tr>
      Konu: Re: [Denizciler] Marina fiyatlarinin artisi
      Kime: denizciler@yahoogro ups.com
      Tarihi: 8 Ocak 2009 Perşembe, 17:16

              Marina fiyatlarını belirleme konusunda arz piyasası, petrol fiyatlarını belirleme konusundaki arz piyasasına büyük benzerlikler arz ediyor. OPEC, dünyadaki petrol arzının %30 civarında bir kısmını kontrol ediyor gibi gözükse de; kalan % 70 in büyük kısmı kendi tüketimini karşılayamayan ülkeler tarafından üretildiği için, onların fiyat oluşumuna katkısı yok ve böylece uluslararası piyasada ticareti yapılan petrolün %60'ı hatta daha fazlasını OPEC in kontrol etmiş oluyor, diğerlerinin de ona göre pozisyon aldığı düşünüldüğünde, %30 arz kontrolü piyasayı kontrol etmeye yetmiş oluyor.

              Aynı datayı marina piyasasına uygularsak, OPEC tek başına SETUR oluyor. Kendi tüketimini karşılayamayan ülkeler yerine balıkçı barınaklarını, bağımsız ihracatçılar yerine de Güzelce, Pendik, ve diğer güney marinalarını yerleştirdiğimizde denklem tamamlanıyor.

              Maalesef, SETUR un bağlı olduğu Koç Holding; kurumsal kimliğini hakim oldukları pazarlarda işin suyunu(!) çıkartarak karı maksimize etme üzerine oturtmuş bir şirket. Bu özelliklerini Gümrük Birliği dönemine kadar ev parasına teneke arabalar satarak mükemmelleştirdiler. Şimdi her tür rekabetin her tür sektörde çılgınca yürüdüğü bir döneme alışmaya çalışıyorlar ancak; marina sektörü hala eskisi gibi babanın çiftliği olduğundan eski kurallar burada hüküm sürmeye devam ediyor. Setur "ben bu adamlara teknelerini sattırmadan en fazla kaç paraya kadar çıkabilirim"i bulma peşinde. bu yüzden 51 m2 lik teknelerin giremeyeceği pontonlarda bile bu m2 üzerinden fiyatlandırma yapmaya cüret edebiliyorlar. Bu nedenle marina fiyatları konusunda OPEC ten birşey beklemek cahillik olur.

              OPEC(setur) böyleyken, dengesi en az arz = talep / 2 olan bir iş kolunda; bağımsızlardan da lokasyona bağlı küçük nüanslar dışında birşey beklemek hayalciliktir. Neticede bağımsızlar fiyatlarını (milli emlak kirası + yatırım maliyeti + işletme maliyeti + finansman maliyeti) / 3521,5 + (a2 * kar beklentisi) = X şeklinde belirlemiyorlar. Bunun yerine çok daha geçerli olan : "kardeşim ben setur marinaya 45 km mesafedeyim, onun 6200€+kdv istediği tekneye ben 5000 istersem adam bana gelmez. ama 3800 istersem gelir" mantığı ana etken oluyor.

              Balıkçı barınaklaını ise tartışmaya bile gerek yok; onlar büyük çoğunlukla içerideki balıkçılardan arta kalan yere aldıkları özel teknelerle kendi kooperatiflerinin işletme masraflarını karşılamaya çalışıyorlar. O nedenle barınakların ne standardı ne de tarifesi marina fiyatı belirlemede emsal olamaz.

              Gelelim Cem beyin önerisine; en son söyleyeceğimi en aştan söylemek isterim: "olmaz o iş!" En azından Cem Bey'in dediği şekilde olmaz. http://www.seturmar inas.com/ KALAMIS/KALAMIS_ INDEX_HAKKINDA_ TR.htm aderinde kalamış marinanın havadan çekilmiş bir fotosu var. ona bir bakarsanız neden olmaz olduğunu siz de anlarsınız. örnek olarak orayı aldım; çünkü hem en çok şikayet edilen;  hem de kapasitesi (suda 1070) kurulmak istenen marinanın hizmet vereceği tekne adedine en yakını orası.

              Öncelikle istanbul kıyılarında kalamış gibi marina inşaatının %50 sini coğrafi şekillerin bedavaya hallettiği başkaca bir yer yok. Bu durumda geriye kadıköy-gebze veya sarayburnu-silivri hattında bu büyüklükte bir alanı tamamen yapay şekilde inşaa etmek gerekecek-ki sadece o iş bile Cem Bey'in toplayacağı kooperatifin sermayesini aşacaktır.

              Bunun daha 5000 küsur imzası, 144 koruma kurulu izni, deniz için Milli Emlağa, kara için belediyeye ecrimisil ödemesi, şu sözleşmesi bu sözleşmesi, vergisi rüsmu harcı, kooperatif merkezinin giderleri, mali müşaviri, avukatı, binbir çeşit sabit gideri var. bunlar öyle yıpratıcı işler ki, ciddi kar elde etme amacıyla güneyde bu işe soyunan nice sanayici iş adamımız bütün işlere personeli koşturmasına rağmen sırf beklemeye ve beklerken sabit giderler yapmaya dayanamayarak vazgeçme noktasına geldi. Kar niyeti olmayan bir oluşumun ne kadar dayanacağını varın siz hesap edin.

              Ama başka yollar da vardır, olmalı... mesela kooperatif yerine dernek türü bir oluşuma gidilip, 1000, 1500 hatta 2000 üye adına büyükşehir belediye başkanından randevu alınarak, kendisine deniz üzerindeki soygun ekonomisi anlatılır; İspark projesi konusunda belediye cesaretlendirilirse , belediye marinalarının yapımı işi hızlandırılırsa bundan belediyenin de ciddi kaynak elde edeceği konusunda başkan ikna edilirse; kısa zamanda başka hiçbir kooperatifin ulaşamayacağı makul fiyatlı kapasite sağlanabilir. Bunu dışında, halen istanbul'dan İDO seferleri yapılan ve/veya İstanbul'a karadan da yakın sayılabilecek Gemlik Körfezi'ndeki Armutlu, Mudanya, Gemlik Belediyeleri İzmit Körfezi'ndeki Yalova, Çınarcık, Taşköprü, Karamürsel, değirmendere belediyeleri marina, marina değilse de yüksek kapasiteli barınaklar yapmaları için özendirilebilir. Halen İstanbul marinalarında duran ve ayda iki kereden az ziyaret edilen tekneler bu dediğim yerlerde yapılacak mariinalara cazip fiyatları nedeniyle taşınsa, yukarıda yazdığım denge en azından  arz <= talep olur.

      Bu da şimdiye kadar roketle tırmanan İstanbul fiyatlarında paraşütle de olsa bir düşüş yaratır diye düşünüyorum.
      Sevgiler...

      Yahoo! Türkiye açıldı!
      Haber, Ekonomi, Videolar, Oyunlar hepsi Yahoo! Türkiye'de!
      www.yahoo.com. tr

    • Taner Tumerdirim
      Message 2 of 27 , Jan 10, 2009
        SAYIN MEHMET SÜTÇÜ
        KULÜBÜMÜZÜ KARALAMA KAMPANYALARINIZA SİZE EN GÜZEL CEVABI
        MUDANYA YELKEN KULÜBÜ GENEL KURULU VERMİŞTİR.
        BİLGİNİZE,

        --- 10/01/09 Cts tarihinde mehmet sutcu <mehmetsutcu60@...> şöyle yazıyor:
        Kimden: mehmet sutcu <mehmetsutcu60@...>
        Kime: denizciler@yahoogroups.com
        Tarihi: 10 Ocak 2009 Cumartesi, 17:13

[...]
        cumlesi takiyye den ibaret olup, Baskani oldugu  Yelken kulubunde de baska bir derneÄŸin kurulmasina engel olmak icin Belediye baskani ile isbirligi icine girmis ama yinede basarili olamamistir. Aciklamasinda yer alan tekellesme bizzat kendisi tarafindan Yelken kulubunde ki muhalefeti uyelikden atarak uygulamistir. Ayrica ;
[...]

        Ä°si sadece 500 T.L bagis karsiligi   "Seminer " duzunleyerek ehliyet veren , sinav yapan bir yelken kulubu baskani tabiiki bunu savunacaktır. Ä°ste esas sorun burada baslamakda. 2 senede 1000 (yazi ile bin) kisiye ehliyet vermek ile ovunen Sn. Tumerdirim ortalama  250-300 net kisi basi gelir ile  buyuk bir vergisiz gelir elde eden kulup de hala daha borclu gorunmekde , Kulubun denize cikacak dogru durust bir teknesi bulunmamaktadir. Bir zamanlar uyesi oldugum bu kulupden bunları cozumleyemedigi icin sesimizi yukselttigimizde bir takim entrikalar ile bu gurubu kulup den atmistir. Kulubun gelir durumu  Dernekler masasi mufettisleri tarafindan incelenmis, tesbit edilmis ve savcilik kanali ile Yargiya intikal etmistir.
        Bunları polemik yaratmak icin yazmadim dostlar. Bunlari yazmamin sebebi Yelken kuluplerinin icinde bulundugu durumu gostermek icindir. Ä°ste sorun budur. Amator denizciligin ve marina sorununun temelinde bu durum birinci oncelikli sorun olarak durmaktadir.
[...]

        Ä°kincisi ; Åžu anda Arnavutköy barınağımızda ben sayıyorum, Bursa'da yaÅŸayanlardan çok Ä°stanbulda oturan veya Güneyde yazı geçiren, buralardaki konaklama yerleri pahalı olduÄŸu için belediye torpili ile barınakta yer kapmış çoÄŸunluÄŸu yabancı bayraklı tekneler duruyor. Gerçekte Bursalı olupta sandalını baÄŸlamak isteyenlere bile yok deniyor.

        Kimden: Av.Sedat KASRAT <sedat_kasrat@ bursabarosu. org.tr>
        Kime: denizciler@yahoogro ups.com
        Tarihi: 8 Ocak 2009 PerÅŸembe, 17:16

                Marina fiyatlarını belirleme konusunda arz piyasası, petrol fiyatlarını belirleme konusundaki arz piyasasına büyük benzerlikler arz ediyor. OPEC, dünyadaki petrol arzının %30 civarında bir kısmını kontrol ediyor gibi gözükse de; kalan % 70 in büyük kısmı kendi tüketimini karşılayamayan ülkeler tarafından üretildiÄŸi için, onların fiyat oluÅŸumuna katkısı yok ve böylece uluslararası piyasada ticareti yapılan petrolün %60'ı hatta daha fazlasını OPEC in kontrol etmiÅŸ oluyor, diÄŸerlerinin de ona göre pozisyon aldığı düşünüldüğünde, %30 arz kontrolü piyasayı kontrol etmeye yetmiÅŸ oluyor.

                Aynı datayı marina piyasasına uygularsak, OPEC tek başına SETUR oluyor. Kendi tüketimini karşılayamayan ülkeler yerine balıkçı barınaklarını, bağımsız ihracatçılar yerine de Güzelce, Pendik, ve diÄŸer güney marinalarını yerleÅŸtirdiÄŸimizde denklem tamamlanıyor.

                Maalesef, SETUR un baÄŸlı olduÄŸu Koç Holding; kurumsal kimliÄŸini hakim oldukları pazarlarda iÅŸin suyunu(!) çıkartarak karı maksimize etme üzerine oturtmuÅŸ bir ÅŸirket. Bu özelliklerini Gümrük BirliÄŸi dönemine kadar ev parasına teneke arabalar satarak mükemmelleÅŸtirdiler. Åžimdi her tür rekabetin her tür sektörde Ã§Ä±lgınca yürüdüğü bir döneme alışmaya çalışıyorlar ancak; marina sektörü hala eskisi gibi babanın çiftliÄŸi olduÄŸundan eski kurallar burada hüküm sürmeye devam ediyor. Setur "ben bu adamlara teknelerini sattırmadan en fazla kaç paraya kadar çıkabilirim"i bulma peÅŸinde. bu yüzden 51 m2 lik teknelerin giremeyeceÄŸi pontonlarda bile bu m2 üzerinden fiyatlandırma yapmaya cüret edebiliyorlar. Bu nedenle marina fiyatları konusunda OPEC ten birÅŸey beklemek cahillik olur.

                OPEC(setur) böyleyken, dengesi en az arz = talep / 2 olan bir iÅŸ kolunda; bağımsızlardan da lokasyona baÄŸlı küçük nüanslar dışında birÅŸey beklemek hayalciliktir. Neticede bağımsızlar fiyatlarını (milli emlak kirası + yatırım maliyeti + iÅŸletme maliyeti + finansman maliyeti) / 3521,5 + (a2 * kar beklentisi) = X ÅŸeklinde belirlemiyorlar. Bunun yerine çok daha geçerli olan : "kardeÅŸim ben setur marinaya 45 km mesafedeyim, onun 6200€+kdv istediÄŸi tekneye ben 5000 istersem adam bana gelmez. ama 3800 istersem gelir" mantığı ana etken oluyor.

                Balıkçı barınaklaını ise tartışmaya bile gerek yok; onlar büyük çoÄŸunlukla içerideki balıkçılardan arta kalan yere aldıkları özel teknelerle kendi kooperatiflerinin iÅŸletme masraflarını karşılamaya çalışıyorlar. O nedenle barınakların ne standardı ne de tarifesi marina fiyatı belirlemede emsal olamaz.

                Gelelim Cem beyin önerisine; en son söyleyeceÄŸimi en aÅŸtan söylemek isterim: "olmaz o iÅŸ!" En azından Cem Bey'in dediÄŸi ÅŸekilde olmaz. http://www.seturmar inas.com/ KALAMIS/KALAMIS_ INDEX_HAKKINDA_ TR.htm aderinde kalamış marinanın havadan çekilmiÅŸ bir fotosu var. ona bir bakarsanız neden olmaz olduÄŸunu siz de anlarsınız. örnek olarak orayı aldım; çünkü hem en çok ÅŸikayet edilen;  hem de kapasitesi (suda 1070) kurulmak istenen marinanın hizmet vereceÄŸi tekne adedine en yakını orası.

                Öncelikle istanbul kıyılarında kalamış gibi marina inÅŸaatının %50 sini coÄŸrafi ÅŸekillerin bedavaya hallettiÄŸi baÅŸkaca bir yer yok. Bu durumda geriye kadıköy-gebze veya sarayburnu-silivri hattında bu büyüklükte bir alanı tamamen yapay ÅŸekilde inÅŸaa etmek gerekecek-ki sadece o iÅŸ bile Cem Bey'in toplayacağı kooperatifin sermayesini aÅŸacaktır.

                Bunun daha 5000 küsur imzası, 144 koruma kurulu izni, deniz için Milli EmlaÄŸa, kara için belediyeye ecrimisil ödemesi, ÅŸu sözleÅŸmesi bu sözleÅŸmesi, vergisi rüsmu harcı, kooperatif merkezinin giderleri, mali müşaviri, avukatı, binbir çeÅŸit sabit gideri var. bunlar öyle yıpratıcı iÅŸler ki, ciddi kar elde etme amacıyla güneyde bu iÅŸe soyunan nice sanayici iÅŸ adamımız bütün iÅŸlere personeli koÅŸturmasına raÄŸmen sırf beklemeye ve beklerken sabit giderler yapmaya dayanamayarak vazgeçme noktasına geldi. Kar niyeti olmayan bir oluÅŸumun ne kadar dayanacağını varın siz hesap edin.

                Ama baÅŸka yollar da vardır, olmalı... mesela kooperatif yerine dernek türü bir oluÅŸuma gidilip, 1000, 1500 hatta 2000 üye adına büyükÅŸehir belediye baÅŸkanından randevu alınarak, kendisine deniz üzerindeki soygun ekonomisi anlatılır; Ä°spark projesi konusunda belediye cesaretlendirilirse , belediye marinalarının yapımı iÅŸi hızlandırılırsa bundan belediyenin de ciddi kaynak elde edeceÄŸi konusunda baÅŸkan ikna edilirse; kısa zamanda baÅŸka hiçbir kooperatifin ulaÅŸamayacağı makul fiyatlı kapasite saÄŸlanabilir. Bunu dışında, halen istanbul'dan Ä°DO seferleri yapılan ve/veya Ä°stanbul'a karadan da yakın sayılabilecek Gemlik Körfezi'ndeki Armutlu, Mudanya, Gemlik Belediyeleri Ä°zmit Körfezi'ndeki Yalova, Çınarcık, TaÅŸköprü, Karamürsel, deÄŸirmendere belediyeleri marina, marina deÄŸilse de yüksek kapasiteli barınaklar yapmaları için özendirilebilir. Halen Ä°stanbul marinalarında duran ve ayda iki kereden az ziyaret edilen tekneler bu dediÄŸim yerlerde yapılacak mariinalara cazip fiyatları nedeniyle taşınsa, yukarıda yazdığım denge en azından  arz <= talep olur.