Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.

CLANDESTINE RADIO WATCH 171

Expand Messages
  • George Lessard
    From: Martin Schoech Date: Sat, 04 Dec 2004 18:48:21 +0100 Subject: [crwatch] CRW 171 ... Martin Schoech - PF 101145 - 99801 Eisenach -
    Message 1 of 1 , Dec 5, 2004
    • 0 Attachment
      From: "Martin Schoech" <yahoo@...>

      Date: Sat, 04 Dec 2004 18:48:21 +0100
      Subject: [crwatch] CRW 171




      ---------------------------------------------------------
      Martin Schoech - PF 101145 - 99801 Eisenach - Deutschland
      ---------------------------------------------------------
      E-mail : radio[a]schoechi.de Web : http://www.schoechi.de
      ---------------------------------------------------------


      --------------xxxxxxxxxx CRW 171 xxxxxxxxxx--------------

      CLANDESTINE RADIO WATCH 171
      November 30, 2004

      CRW is the biweekly online magazine for ClandestineRadio.com, the Web's
      only portal on clandestine broadcasting and subversive media.

      http://www.schoechi.de/crw.html and

      http://www.ClandestineRadio.com

      The full online issue can be read at:
      http://www.clandestineradio.com/crw/crw.php?id=2xx

      ------------xxxxxxxxxx Breaking News xxxxxxxxxx----------------

      MEXICO : Radio Insurgente, Chiapas, Mexico on 6.0 MHz (?)

      ...............................................................

      MEXICO : Radio Insurgente, Chiapas, Mexico on 6.0 MHz (?)

      Hi, this text of September 2004 says that Radio Insurgente, of the
      Zapatista movement in Chiapas, southern Mexico, is broadcasting every
      Friday 15-16 hours local time (UTC -8?) on 6.0 MHz SW to listeners in
      central and southern America, in addition to three mobile FM
      transmitters for local coverage. Gloria, the author, is known to be a
      very well informed person about happenings in the rebel/autonomous
      areas in Chiapas. Good DX!
      http://www.fzln.org.mx/displayarticle1070.html
      (T.Hallmann-D Nov 16, 2004 in dxing.info via DXLD 4-172)

      That would be UT -6 unless the Zapatistas are continuing to observe
      DST UT -5 in defiance of the rest of the Nation. I have my doubts,
      but that`s mid-afternoon and it would not get very far. Very long
      article and one always suspects the frequency is rounded off if it
      exist at all
      (G.Hauser-USA Nov 16, 2004 in DXLD 4-172)



      Nuevo enlace para Radio Insurgente (EZLN)

      He colocado en la seccion de enlaces (Estaciones Clandestinas) el
      nuevo enlace para la pagina de Radio Insurgente (Ejercito Zapatista
      de Liberacion Nacional) en Chiapas Mexico...

      Este contiene el horario, banda y fechas de transmision.
      (A.Mirabal-PRT Nov 18, 2004 in OndaCorta-PR-ML)



      Las noticias del EjÈrcito Zapatista ya se pueden escuchar por la red

      Si hay algo que tiene de bueno Internet es que todas las voces
      encuentran espacio para hacerse escuchar. Desde ayer, una nueva voz
      se suma: la Radio del EjÈrcito Zapatista de LiberaciÛn Nacional.
      ìRadio Insurgente es una estaciÛn desligada del mal gobierno
      mexicano. Difunde las ideas de la lucha Zapatista e informa sobre los
      avances en la construcciÛn de la autonomÌa indÌgenaî, dicen desde la
      p·gina. De todas las emisoras ubicadas en las montaÒas del sureste
      mexicano, Èsta es la ™nica que transmite en varios
      idiomas, en todo Estado de Chiapas. Adem·s del espaÒol, se pueden
      escuchar las noticias en las lenguas tzotzil, tzeltal, chol y
      tojolabal. La programaciÛn abarca desde noticias locales,
      internacionales, mensajes educativos y polÌticos, hasta cuentos,
      reflexiones y m™sica de los pueblos
      indÌgenas.

      En la misma p·gina hay un canal donde cualquiera que lo desee puede
      contactarse con la emisora. Radio insurgente, ìla voz de los sin vozî
      invita a colaborar de diferentes maneras. La primera y m·s sencilla
      es difundiÈndola. ìSi trabajas en una radio libre o comunitaria, te
      invitamos a bajar los archivos de audio que est·n en nuestro sitio y
      a retransmitirlos en tu radio, indicando por supuesto la fuente y sin
      cambiar el contenidoî, explican. TambiÈn aceptan contribuciones de
      dinero. El EjÈrcito Zapatista de LiberaciÛn Nacional (EZLN) surgiÛ
      p™blicamente en MÈxico, en el estado de Chiapas, en 1994. Ese mismo
      aÒo el paÌs se incorporÛ al Tratado de Libre Comercio con Estados
      Unidos y Canad·. Bajo el nombre de ìDeclaraciÛn de la Selva
      Lacandonaî hacen p™blicos sus reclamos, los cuales se pueden resumir
      en el primero y principal: ìLuchar por que tierra, techo, trabajo,
      salud, educaciÛn, informaciÛn, cultura, democracia, justicia,
      libertad y paz sean una realidad para todos los mexicanos. A partir
      de ese momento el EZLN se
      convierte en un actor con peso propio dentro de la vida polÌtica
      mexicana. (extraido del diario Clarin, Argentina)
      (via A.Slaen-ARG Nov 20, 2004 in Lista ConDig-ML)



      Mas sobre Radio Insurgente

      En http://www.radioinsurgente.org/
      se dice lo siguiente respecto de la onda corta:

      El programa semanal de onda corta est· destinado especialmente a los
      pueblos de MÈxico y de las AmÈricas, pero tambiÈn a la sociedad civil
      de Europa, ¡frica, Asia y OceanÌa. Informa sobre los sucesos actuales
      en Chiapas, sobre los avances en la construcciÛn de la autonomÌa
      zapatista, que se realiza
      a travÈs de las Juntas de Buen Gobierno y de los municipios autÛnomos
      rebeldes zapatistas. Informa tambiÈn sobre la historia del EjÈrcito
      Zapatista de LiberaciÛn Nacional, los derechos de las mujeres
      indÌgenas y muchos temas m·s. Adem·s, entretiene con m™sica variada y
      cuentos provenientes de Chiapas.

      En onda corta, RADIO INSURGENTE transmite una hora cada viernes en la
      frecuencia 6.0 MHz en la banda de 49 metros, a partir de las 15:00
      horas (hora oficial de la Ciudad de MÈxico, GMT -6).
      (via A.Slaen-ARG Nov 20, 2004 in Lista ConDig-ML)



      Es la voz oficial de los zapatistas, "una estaciÛn desligada del mal gobierno"

      Publicado el dÌa de hoy en "La Jornada"
      MÈxico D.F. Lunes 22 de noviembre de 2004

      En su 21 aniversario, inaugura el EZLN una p·gina en Internet: Radio Insurgente

      Difunde ideas y contenidos de su lucha a travÈs de frecuencia
      modulada y en onda corta

      HERMANN BELLINGHAUSEN ENVIADO

      San Cristobal de las Casas, Chis. 21 de noviembre. Al celebrarse el
      vigesimoprimer aniversario del EjÈrcito Zapatista de LiberaciÛn
      Nacional (EZLN), dicha organizaciÛn inaugurÛ un sitio en Internet en
      el que se pueden ver y escuchar los materiales y programas de Radio
      Insurgente, con lo cual sus contenidos se vuelven accesibles en todo
      el mundo. Con mensajes en castellano, inglÈs, francÈs, alem·n e
      italiano, la tambiÈn llamada "la voz de los sin voz" y "la
      escurridiza del cuadrante" se presenta con el habitual "quiÈnes
      somos" de las p·ginas intern·uticas:

      "Radio Insurgente es la voz oficial del EZLN. Una estaciÛn totalmente
      desligada del mal gobierno mexicano. Difunde las ideas y los
      contenidos de la lucha zapatista a travÈs de frecuencia modulada (FM)
      y en onda corta, en esta p·gina web y en sus producciones de CD."
      TambiÈn da cuenta de "los avances del proceso de construcciÛn de la
      autonomÌa indÌgena" en las zonas zapatistas.

      "En FM, Radio Insurgente transmite, desde varias emisoras en las
      montaÒas del sureste mexicano, una programaciÛn destinada a las bases
      de apoyo zapatistas; a los y las insurgentes, milicianos y
      comandantes; a la sociedad civil regional, asÌ como a los soldados y
      paramilitares. Los programas son transmitidos, adem·s del espaÒol, en
      las lenguas tzotzil, tzeltal, chol y tojolabal. La programaciÛn
      alterna noticias locales, nacionales e internacionales con m™sica,
      mensajes educativos y polÌticos, cuentos y radionovelas. La
      programaciÛn incluye m™sica tradicional de los pueblos indÌgenas,
      corridos zapatistas, canciones revolucionarias y todo tipo de m™sica
      internacional."

      La estaciÛn radial "es un medio para que las comunidades difundan su
      m™sica, su palabra y su pensamiento. Es la ™nica estaciÛn de radio
      independiente que transmite en lenguas indÌgenas en el estado de
      Chiapas, y por esta razÛn es entendida por hombres, mujeres y niÒos.
      En Chiapas, por las polÌticas educacionales catastrÛficas del mal
      gobierno, aproximadamente un tercio de los hombres y la mitad de las
      mujeres no saben leer ni escribir. Especialmente la mayorÌa de las
      mujeres no hablan ni entienden el espaÒol".

      La seÒal de Radio Insurgente se escucha en regiones aisladas, "donde
      no hay energÌa elÈctrica, adonde no llega ning™n periÛdico y la
      diversiÛn principalmente consiste en jugar basquetbol o futbol". Para
      estas comunidades, la difusora "abre una ventana al mundo y trae
      informaciÛn acerca de las luchas de otros pueblos en otros paÌses.
      Los cientos de cartas que todos los dÌas llegan a las cabinas de
      Radio Insurgente con saludos y mensajes polÌticos de los oyentes
      demuestran la importancia de esta radio para los pueblos indÌgenas
      de Chiapas".

      En FM, las diversas estaciones de esta emisora independiente
      transmiten para los Altos, la selva fronteriza, la selva tzeltal, la
      zona norte y la regiÛn Tzotz Choj, correspondientes a las cinco
      juntas de buen gobierno (JBG). Tiene adem·s un programa semanal de
      onda corta "destinado a los pueblos de MÈxico y de las AmÈricas, pero
      tambiÈn a la sociedad civil de Europa, Africa, Asia y OceanÌa.
      Informa sobre los sucesos actuales en Chiapas, y sobre los avances en
      la construcciÛn de la autonomÌa zapatista que se realiza a travÈs de
      las JBG y de los municipios autÛnomos rebeldes zapatistas. Informa
      tambiÈn sobre la historia del EZLN, los derechos de las mujeres
      indÌgenas y muchos temas m·s. Adem·s, entretiene con m™sica variada y
      cuentos provenientes de Chiapas".

      En onda corta, Radio Insurgente transmite una hora cada viernes en la
      frecuencia 6.0 Mhz en la banda de 49 metros, a partir de las 15 horas
      (hora oficial de la Ciudad de MÈxico, GMT -6). En tanto, mediante la
      p·gina web se pueden escuchar y descargar los programas semanales de
      onda corta, asÌ como los programas especiales y algunas muestras de
      las transmisiones en FM.

      El EZLN invita "cordialmente" a todas las estaciones de radio libres
      y comunitarias a retransmitir los programas de Radio Insurgente. "La
      retransmisiÛn es libre y gratuita, siempre y cuando no se cambie el
      contenido del programa."

      En el sitio de producciones de la emisora, el internauta puede
      escuchar fragmentos de las grabaciones hechas en los estudios de la
      radio rebelde, que incluyen cuentos del subcomandante insurgente
      Marcos y "m™sicas" de las zonas zapatistas.

      El escucha-internauta tambiÈn puede escribir al equipo de Radio
      Insurgente "para dar a conocer sus propuestas y comentarios". En el
      enlace "Discursos" del sitio web se encuentran audios de los
      discursos de comandantes, comandantas y dem·s autoridades zapatistas,
      pronunciados en diversos actos. El enlace "Comunicados" conduce a las
      comunicaciones escritas del EZLN. En "CÛmo apoyar" se describen
      diversas posibilidades para apoyar a la radiodifusora rebelde.

      El EZLN informa que durante los pasados tres aÒos se ha desarrollado
      un estudio de grabaciÛn digital en zona rebelde, como parte de
      Producciones Radio Insurgente. Los grupos musicales de las
      comunidades en resistencia graban en el estudio "sin tener que pagar".

      Con estas producciones, los grupos musicales indÌgenas en general, y
      zapatistas en particular, "tienen la oportunidad de grabar su m™sica,
      dando asÌ una difusiÛn m·s amplia a la m™sica tradicional de las
      comunidades y a los corridos zapatistas".
      (via H.G.Bojorge-MEX Nov 22, 2004 in Lista ConDig-ML)



      Radio Insurgente Inaugura su pagina web
      Martes 23 de Noviembre 2004 / Tuesday November 23, 2004

      http://www.radioinsurgente.org

      La Radio Insurgente, Voz del EZLN via las ondas radiales ha
      inaugurado su pagina de internet con posibilidades de descargar
      producciones suyas en formato de mp3 para re-difusion y
      re-destribucion. La pagina marca otra avance en la comunicacion
      autonoma de l@s Zapatistas. Visita su pagina, ponse en contacto con
      ell@s directamente a traves de su pagina y su correo electronico.
      (radioinsurgente.org Nov 23, 2004 via M.Eisenmenger via
      http://chiapas.mediosindependientes.org via G.Lessard-USA in
      creative-radio-ML)



      Radio Insurgente: I have been told that this Friday transmission is
      now two hours and later in the (local) evening. I cannot give an
      exact source as the friend who told me didn't remember who told him
      (must have been some e-mail-contact in Mexico). However there's a new
      webpage: http://www.radioinsurgente.org which tells us the following
      old piece of news:

      "Shortwave Radio : Its weekly shortwave-program in Spanish is
      particularly directed to the people of Mexico and the Americas, but
      also to all interested persons from civil society in Europe, Africa,
      Asia and Oceania. It informs regularly on actual events in Chiapas,
      on the progress of constructing zapatista autonomy through the Juntas
      de Buen Gobierno and the autonomous rebel municipalities, on the
      history of the National Zapatista Liberation Army, indigenous womenís
      rights and many other subjects. It also entertains with a variety of
      music and short stories from Chiapas.

      On shortwave, Radio Insurgente transmits one hour per week on Fridays
      from 3 p.m. (Mexico official time, GMT -6) on the frequency 6.0 MHz,
      49-meter-band."

      You can download the transmissions. The webpage is also in German,
      Italian and Spanish
      (T.Hallmann-D Nov 24, 2004 via DXLD 4-176)



      I dutifully looked for R. Insurgente during the alleged Friday
      2100-2200 UT broadcast on ``6.0 MHz``, Nov 26. Tuned around 5800 to
      6055 kHz or so multiple times for about 20 minutes 2120-2140 UT, but
      no sign of it. Conditions were poor, as Bulgaria 5800, China
      (Albania?) 5960, Antigua 5975, VOA 6035 were all audible, but only
      fair signals. No Cubazuela on 6000 this date, and there could have
      been a carrier around 6000 other than the PLL birdie in the FRG-7 ---
      clandestines really wishing to be heard should avoid such even MHz
      channels
      (G.Hauser-OK-USA Nov 26,204 in DXLD 4-177)



      Mexican clandestine Radio Insurgente now on the Web

      www.radioinsurgente.org

      Mexican clandestine Radio Insurgente has opened a Web site with
      detailed information about the station and audio files of recent
      transmissions. Radio Insurgente says it is the official voice of the
      Zapatista Army of National Liberation (EZLN). It broadcasts on FM and
      shortwave, via the Web and also by means of CD productions.

      The FM transmitters in the mountainous region of Southeast Mexico
      carry programmes in Spanish and ethnic languages. Radio Insurgente
      says it is the only independent radio station that transmits in
      indigenous languages in the State of Chiapas, where it says
      approximately a third of the men and half of the women cannot read or
      write.

      The FM frequencies are given as follows:

      High Zone of Chiapas 97.9 MHz, Border Forest 97.9 MHz, Tzeltal Forest
      100.1 and 89.3 MHz, North Zone 102.1 MHz, and Zotz Zone 92.9 MHz.

      The weekly shortwave programme is intended specially for Mexico and
      the Americas, but also for Europe, Africa, Asia and the Australian
      Continent. It's on the air every Friday at 2100-2200 UTC on 6.0 MHz.
      The programmes are now also available to download from the Web site,
      and the EZLN says that all free and community radio stations are
      welcome to rebroadcast the programmes of Radio Insurgente without
      charge provided they are not altered in any way.
      (via A.Sennitt-HOL in Media Network via H.Johnson-USA Nov 30, 2004 in CDX-ML)

      ------------xxxxxxxxxx Schedules xxxxxxxxxx--------------------

      Schedules - CHINA

      Voice of Tibet

      New schedule for VOTibet in Tibetan/Ch via TAC 100 kW / 131 deg
      1212-1300 on 17545 + Chinese Mx Jammer -- alt.17525 or 17560
      1302-1350 on 15535 + Chinese Mx Jammer -- alt.15525 or 15540
      1430-1518 on 7520 + Chinese Mx Jammer -- alt. 7505 or 7480
      1520-1608 on 7520 + Chinese Mx Jammer -- alt. 7505 or 7480
      (R BUL Observer 339 Nov 23, 2004 via W.B¸schel-D for CRW)

      ...............................................................

      Schedules - CUBA

      Radio MartÌ

      Taking a closer look at the R. MartÌ schedule in 4-169 [CRW 170],
      there is at least one typo in it: still on usual 11930, not 11980 at
      1300-2400
      (G.Hauser-OK-USA Nov 16, 2004 in DXLD 4-173)

      Re. "R. MartÌ schedule in 4-169 [CRW 170], there is at least one typo
      in it: still on usual 11930, not 11980 at 1300-2400" --- Yes, must
      read 11930. And the weekly break is still there, I just did not
      mention it as a matter of course
      (K.Ludwig-D Nov 21, 2004 in DXLD 4-174)

      ------------xxxxxxxxxx Logs xxxxxxxxxx-------------------------

      Logs - ANGOLA

      Radio Ecclesia

      R.Ecclesia via Sentech, 7205 kHz, full data pers.letter and Sentech
      sched. in 3 weeks, verie signer: Kathy Otto (Broadcast Planning).
      (V.Korinek-AFS Nov 22, 2004 in DXplorer-ML)

      ...............................................................

      Logs - ASIA

      Radio Free Asia

      15/11 0155 15220 RFA-Tinian, SIO 353 in QRN, Mandarin prog, no sign
      jammer this day, other channels 17730 15660 11695 9670 badly jammed.
      7560 to low for out here.
      (R.Killick-NZL Nov 15, 2004 in HCDX-ML)

      26/11 0000 15545 RFA-Tinian, SIO 454 - sign on Lao, no jammer noted.
      (R.Killick-NZL Nov 26, 2004 in HCDX-ML)

      30/11 2100 13625 RFA-Tinian, SIO 454 at Sign on, until 13630 came on
      (R.Australia) a few seconds later. Korean language, no jammer noted.
      (R.Killick-NZL Nov 30, 2004 in HCDX-ML)

      TAJIKISTAN, 11540 kHz, Radio Free Asia 1152 UTC, with YL talk in
      Asian language, fanfare and ìThis is Radio Free Asiaî ID at 1200, the
      following broadcast is in _____ (unintelligible). SINPO 33323,
      remarkably clear, though fluttery. November 28. All on a SONY 2010
      with long wire attic antenna.
      (R.Chambers-NY-USA Nov 28, 2004 in ODXA-ML)

      ...............................................................

      Logs - CHINA

      Voice of Tibet

      17515, Clandestine. Voice of Tibet. New transmission started 26th Nov
      1100-1145 in Tibetan and last 15 minutes in Chinese. Chinese jammers
      didn't find it yet! Good reception until Vatican sign- on at 1130
      cochannel with English Holy Mass from the Vatican Chapel. Requested
      V. of Tibet to move to 17525, which they will do today and leave
      Vatican in the clear, 26/11
      (V.Goonetilleke-CLN Nov 26, 2004 in Dec ADXN via DXLD 4-178)

      ...............................................................

      Logs - CUBA

      Radio MartÌ

      7365 R.Marti Nov 16 0820-0835 45444 Spanish, Talk. ID at 0831.
      (Ko.Hashimoto-J Nov 16, 2004 in JAP 343)

      01:55 13820 55545 Radio Marti, USA (w/out any kind of jamming!) in
      Spanish, Fidel Castro voice imitator being interviewed
      (A.Mirabal-PRT Nov 28, 2004 in Onda Corta PR-ML)

      TURKS & CAICOS. RVC "stole" 530 kHz about 30 seconds before R. MartÌ
      was about to implement it! MartÌ had the facility for operation on
      this frequency constructed, but hadn't got it tweaked up to run when
      RVC appeared
      (WORLD OF RADIO 1254 Nov 23, 2004 in DXLD 4-175)

      ...............................................................

      Log - EASTERN EUROPE

      Radio Free Europe / Radio Liberty

      Thailand, 9520, Radio Free Europe, 1216-1230 Woman in steady Kazakh
      (pres) comments with music as background. At 1225 man talks. Noted
      parallel signals on 17680 threshold, 15110 good, and 9520 was poor.
      (C.Bolland-FL-USA Nov 18, 2004 in HCDX-ML)

      6055.00 Nov 28 1416 tent. Radio Liberty via Philippines in Kazakh (I
      got some kind of ID but no way to write it down...). Report,
      mentioning Kazakh very often, Germany and other European countries.
      SINPO 25433
      (G.Lorenz-D Nov 28, 2004 in CDX-ML)

      ...............................................................

      Logs - ERITREA

      Voice of the Eritrean People (P)

      13690 Voice of the Eritrean People (P) 1734 with man giving news,
      mention of Washington. News ended at 1742, local music and short
      announcements followed. Longer talk by same man who gave news
      starting at 1757, a few mentions of propaganda. Decent signal and
      modulation.
      (H.Johnson-USA Nov 28, 2004 in CDX-ML)

      ...............................................................

      Logs - ETHIOPIA

      Voice of Ethiopian Medhin / Voice of Ethiopian Salvation

      9820, CLAND (to Ethiopia), -1659*, Voice of Ethiopian Salvation
      (pres), Nov 21 (Sun). Tuned in just to hear distinct sign off music.
      Fair.
      (F.Krone-DNK Nov 21, 2004 in DXplorer-ML)



      Voice of Oromo Liberation

      9820 V. of Oromo Liberation via Julich *1700-1759* Nov 19. Opening
      anmt accompanied by HoA music; ID as "Sagalee Bilisumaa Oromoo" and
      into talks in presumed Oromo lang; HoA music selection at 1709,
      followed by more talks and mx (mostly talks) to 1759 close-down.
      (J.Wilkins-CO-USA Nov 19, 2004 in DXplorer-ML)

      9820, CLAND (to Ethiopia), *1700-1730, Voice of Oromo Liberation, Nov
      21 (Sun). Oromo programme, YL gave the SBO address in Washington
      1730. Fair, heavy fading.
      (F.Krone-DNK Nov 21, 2004 in DXplorer-ML)

      ...............................................................

      Logs - IRAN

      Radio Sedaye Zan

      9495 WFIA 1900 via WRMI? signal started with tones and YL possibly
      IDing the station with tune underneath . continuous talks by YL . At
      2108 heard abt Islam Iran At 2109 with hymn followed by YL Mentions
      on Iraq Iran and Islam . signal S5 33433 . Quite poor using Kchibo
      and Degen radios over windows.
      (Z.Liangas-GRC Nov 27, 2004 in HCDX-ML)



      Voice of Iranian Revolution (?)

      6420.8-6420.6v, CLAND (to Iran), 1445-1530*, V.O.Iranian Revolution
      (pres, no ID), Nov 21. Lots of mentions of Kurdistan and Iran. The
      signal drifted from 6420.8 to 6420.6 and then back. Signal fading and
      deteriorating. Noted very strong jammer on 6411 kHz 1445-1545+ but no
      program underneath or not possible.
      (F.Krone-DNK Nov 21, 2004 in DXplorer-ML)

      ...............................................................

      Logs - KASHMIR

      R Sedaye Kashmir (p)

      6100 R. Sedaye Kashmir (p) 1429-1444. Opening anmt with M&W
      accompanied by ME music; then non-stop music past 1444 tuneout. Have
      never heard an ID from this one, always have presumed it was them.
      Fair signal on LSB to avoid the Korean on 6100.27, but slowly fading
      away.
      (J.Wilkins-CO-USA Nov 21, 2004 in CDX-ML)

      ...............................................................

      Logs - KURDISTAN

      Voice of Komala

      4610, CLANDESTINE-VO Komala(p), 0322-, Nov.22, Vernacular, Weak
      orchestral music bits w/ brief announcer b/w items noted under
      static. Abruptly overtaken by "flying saucer" sounding QRM (jamming?)
      at 0324.
      (S.R.Barbour-NH-USA Nov 22, 2004 in DXplorer-ML)



      Voice of Iranian Kurdistan

      4860, CLANDESTINE- VO Iranian Kurdistan, 0259-0314, Nov.22, Kurdish,
      Kurdish music at t/in, fanfare/martial music at 0300, ID at 0303
      followed by more fanfare and "echo" YL, Ko'ran-like chanting, OM
      talks at 0308 continuing through t/out. Poor/fair, improved after
      0300. Thanks Anker Peterson tip via November's NASWA Journal.
      (S.R.Barbour-NH-USA Nov 22, 2004 in DXplorer-ML)



      Voice of the People of Kurdistan

      1206 Voice of the People of Kurdistan, November 25th, 1856, Kurdish
      music until 1906, then ID: "Aira dangi gelli Kurdistana", political
      talk, // 4025.84; France was not on frequency at that time; O=3. Next
      day also heard at 1430 under France.
      (M.Schnitzer-D Nov 25, 2004 in A-DX-ML)



      Unid

      UNIDs (CLANDs?) Nov 20 that need some work:
      6245 kHz +1750-1835+ Kurdish longish talk about Palestine/Arafat (jammed).
      6230.5 kHz 1753-1800* very bad modulation, prob. Kurdish? Koran from
      1753 till close. After anthem Russian ann 'Govorit (Karie)'
      (phonetic, Egypt?). 3930 and 3970 kHz ard 1805 faint under jammers,
      no chance.
      (F.Krone-DNK Nov 21, 2004 in DXplorer-ML)

      ...............................................................

      Logs - LAOS

      Hmong Lao Radio

      Since B-04 began, have been intending to check out the supposed new
      frequency for Hmong Lao Radio, 6040. Finally I remembered on UT Wed
      Nov 17, for it airs only twice weekly, also on UT Fridays. Until
      0059* abrupt cutoff was CRI in Chinese via Sackville on 6040; at
      *0100 a much weaker carrier came on, heavy fading, but no modulation
      until 0102 with an interval signal and then weak talk, presumably
      this service in Laotian from Rampisham to North America. Rechecked at
      0157, HLR was already barely audible in talk under an open carrier
      from REE Costa Rica which began modulating at 0159.

      Checked again 47 hours later, UT Fri Nov 19 at 0100 on 6040: this
      time started up by 0100:20 with nice music, opening in Lao but with
      English words such as "kilohertz", "Tuesday and Thursday" and later,
      "Southeast Asia". Much better reception this time. More music later
      in the hour, and this time did not hear REE/CR after 0200.
      (G.Hauser-OK-USA WORLD OF RADIO 1253 Nov 16, 2004 in DXLD 4-173)

      ...............................................................

      Logs - MALDIVES

      Minivan Radio

      11810, Clandestine. Minivan Radio to the Maldive Islands. 1600-1700
      in Maldivian-Divehi, jammed by the National Security Service (NSS) in
      Male with a pulsing tone, as if someone is keying a transmitter on
      Morse code with a hand key. Jamming is quite strong in Male, but not
      outside the main island. 25/11
      (V.Goonetilleke-CLN Nov 25, 2004 in Dec ADXN via DXLD 4-178)

      ...............................................................

      Logs - SOMALIA

      Radio Shabele

      6960.14 R.Shabele, Mogadishu. More than likely the one, interminable
      animated political speech 1621, and at subsequent checks over the
      next hour, good strength, but at 3.30 am my patience didn't run to
      sticking with it for a definitive ID. A much weaker Somali-sounding
      station, presumably Galkayo, up on 6980 at the same time,
      (C.Seager-AUS Nov 27, 2004 ARDXC via R.Jary-AUS via H.Johnson-USA in CDX)

      6960 R Shabele 1820 , Emphatic talks by OM and YL in local lang . At
      1830 discussions by two men. At 1836 with drums and back to talks by
      OM. no signal indication on my radio but quite good audio at 13432,
      sometimes slight suffering from Reshet Bet on 6973
      (Z.Liangas-GRC Nov 27, 2004 in HCDX-ML)

      ...............................................................

      Logs - SYRIA

      The Arabic Radio

      7470, CLAND (to Syria),1610-1625, The Arabic Radio, Nov. 21,
      'Al-Idha'at al-Arabiyyah' ID in Arabic between songs. Good to poor,
      heavy fading today (F.Krone-DNK Nov 21, 2004 in DXplorer-ML)

      ...............................................................

      Logs - WESTERN SAHARA

      National Radio of the Arab-Saharan Democratic Republic

      7460, National R of the Saharan Arab Democratic Republic, Rabouni,
      Algeria was off the air Nov 10-18, but heard daily on 1550 MW. It was
      last heard on SW Oct 23. R. Free Asia is using 7460 at 2100-2300* in
      Korean
      (C.GonÁalves-POR & A.Petersen-DNK Nov 18, 2004 in DSWCI DX Window Nov
      26, 2004 via DXLD 4-177)

      1550 kHz (AM). Radio Nacional de la Rep™blica ¡rabe Saharaui
      Democr·tica. 2315 a 0000 UT. 24-11-2004. Calidad de recepciÛn 43433.
      Canciones sobre los campamentos Saharauis y sus caravanas. Espacio
      ``Ecos de una Realidad``. Comentarios sobre el proceso de
      estabilizaciÛn Saharaui. A las 2336 espacio dedicado al asunto de
      descolonizaciÛn del Sahara Occidental. A las 2355 canciÛn ``Una
      Estrella Polisaria``. A las 0000 despedida con el Himno Saharaui. Muy
      atentamente.
      (J.Bueno-E Nov 24, 2004 in Noticias DX via DXLD 4-176)

      Last report said Spanish was only (?) at 1700-1800; since they used
      to have Spanish at 2300, I was wondering whether this was still the
      case. Altho language is not mentioned in this report, I assume it was
      Spanish, rather than reporting in Spanish what was broadcast in
      Arabic - also assume this apply to SW 7460
      (G.Hauser-USA Nov 25, 2004 in DXLD 4-176)

      ALGERIA, Polisario Front's 7460 kHz outlet has been silent for days,
      with only 1550 being loud & clear
      (C.GonÁalves-POR Nov 24, 2004 in radioescutas-ML via DXLD 4-177)

      Re: "ALGERIA, 7460 kHz outlet has been silent for days, with only
      1550 being loud & clear." 1550. Yes, I heard Spanish & ARABIC
      yesterday 25 Nov at around 2304 UT, but they WERE airing the Spanish
      program during the first hour of their evening transmission
      [presumably 1700 as previously discusssed], not afterwards, during
      which it was all in Arabic. I monitor this regularly, and they must
      have changed the language format, because I haven't heard any Spanish
      after sign-on. Mornings, their sign-off is variable, but usually at
      0900 UT, and until some time ago at least, no Spanish, only Arabic
      was used. 7460 is either off for some reason or they moved to a
      completely different QRG
      (C.GonÁalves-POR in BC-DX Nov 26, 2004 via DXLD 4-178)

      ------------xxxxxxxxxx QSL Verifications xxxxxxxxxx------------

      Qsl's - ASIA

      Radio Free Asia

      15525 kHz - R. Free Asia - ?? Recebido QSL full data (Comemorativo do
      8 anos de radiodifus“o da emissora). 44 dias. V/S: A. J. Janitscheck.
      Obs: O IR foi enviado para o seguinte e-mail: aj@... . O QSL veio
      sem envelope. QTH: 2025 M. Street, Suite 300, Washington, DC 20036 -
      USA
      (R.Ferraz Pedroso-PR-B Nov 28, 2004 in Conexion Digital 291)

      ...............................................................

      Qsl's - ETHIOPIA

      Ethiopians for Democracy and Peace

      Ethiopiens for Democracy and Peace via J¸lich 15,565 e-mail veri in
      32 hours from Ralf Weyl of T-Systems for reception of their first
      broadcast. [Ralf`s e-mails spelled it °ƒEthiopiens°± but maybe this
      is just the German spelling.] [No, it is the German 'spelling' for
      the English pronounciation. German spelling would be 'Ethiopier f¸r
      .. M:Sch–ch-CRW]
      (W.Craighead-KS-USA Nov 28, 2004 in DXplorer-ML)

      ...............................................................

      Qsl's - MALDIVES

      Mnivan Radio

      R. Minivan 12015 kHz - c/o Friends of Maldives - 64 Milford Street -
      Salisbury SP1 2BP - Gran Bretagna con lettera in 26 giorni. v/s
      Monica Michie. Si 1 IRC.
      (R.Pavanello-I Nov 26, 2004 for CRW)

      13855 Minivan Radio via DTK-J¸lich Full data QSL letter with verie
      acknowledgment letter from their UK Address, in response to my Postal
      report. Reply in 48 days. V/s Monica Michie
      (E.Kusalik- AB-CAN Nov 27, 2004 for CRW)

      Minivan Radio via J¸lich 13,855 f/d verification sheet and personal
      letter 2 months after I mailed a report to Friends of Maldives, 64
      Milford Street, Salisbury SP1 2BP, UK. The letter and verie are both
      on Minivan Radio/Friends of Maldives letterheads with multi-color
      logos for both entities, and the QSL includes everything but the
      transmitter site. V/s Monica Michie.
      (W.Craighead-KS-USA Nov 28, 2004 in DXplorer-ML)

      ...............................................................

      Qsl's - MYANMAR

      Democratic Voice of Burma

      KAZAKHSTAN 5905 Democratic Voice of Burma (Almaty xmtr) partial data
      ltr and card in 13 days for e-mail report to Norway address
      (comments@...). Signer was Myat Htay Kyi.
      (B.Churchill-CA-USA Nov 26, 2004 in DXplorer-ML)

      ------------xxxxxxxxxx Other News xxxxxxxxxx--------------------

      Other - EASTERN EUROPE

      Editorial from today's Washington Post

      http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A8895-2004Nov23.html
      (url via DXLD 4-176, but req. subscription acc. to A.Sennit)

      RADIO LIBERTY, the U.S.-funded Russian-language broadcaster, is not
      so much a radio station as an institution. For decades, Russians
      twiddled the dials of shortwave radios in the middle of the night,
      when the signal was strongest, trying to hear news that could not be
      broadcast on Soviet radio. Since the Soviet Union broke up, Radio
      Liberty has retained devoted followers, most of whom would say it is
      needed now more than ever: The media are once again not free in
      Russia, the hand of the government is growing heavier, and
      anti-Americanism is rampant. The strong emotions Radio Liberty has
      stirred over its half-century existence, among those who work there
      and those who listen, help explain why a move to "revamp" the station
      has recently caused so much distress.

      There is at least one bad precedent in the "reform" of
      U.S.-government-backed, foreign-language radio stations: Two years
      ago, the Broadcasting Board of Governors, the body that oversees the
      stations, pushed Radio Free Europe's Iranian-language service to
      become less political, to play more pop music, and to embed the
      traditional human rights advocacy in a more familiar "news and
      entertainment" format. Many critics said the move diluted the
      station's pro-democracy message. Others fear that changes to Radio
      Liberty could do the same.

      Radio Liberty's president, Thomas A. Dine, argues that the planned
      changes to the Russian service -- shorter programs and a greater
      reliance on journalists based in Moscow instead of in Prague -- will
      make the station more accessible to Russians accustomed to an
      FM-radio format and will provide more news about Russia itself. His
      opponents within the service argue that the move from Prague to
      Moscow risks putting Radio Liberty editors under greater pressure
      from the Russian government and will make the station
      indistinguishable from hundreds of others in Russia. While this
      battle is being resolved, Congress, which funds and oversees Radio
      Liberty, should monitor the station's progress closely. The
      imposition of a one-size-fits-all plan to make American broadcasters
      sound more like Russian broadcasters (or worse, more like American
      pop music stations) wouldn't serve the causes of human rights, public
      diplomacy or anything else.
      (Washington Post Nov 24, 2004 via A.Sennit-HOL in DXLD-ML)

      At least it sounds like someone is finally getting the point. Let the
      commercial broadcasters worry about sounding like --- well
      ---commercial broadcasters. RL, RFE, VOA, Sawa, Farda, RFA et al.
      SHOULD sound like something apart from the run-of-the-mill. If that
      means that their day to day audiences are not "mass" in the same
      sense as the pop music stations, so be it. Audiences soon learn where
      they can and should go for reliable or urgently needed information.
      And it ain't their pop music channels
      (J.Figliozzi-NY-USA Nov 25, 2004 in DXLD-ML via DXLD 4-176)



      RADIO FREE EUROPE TO STAY IN CENTRE OF PRAGUE FOR 2 MORE YEARS -
      CZECH MINISTER |

      Text of report by Czech radio on 25 November

      The Radio Free Europe and Radio Liberty station [RFE/RL financed by
      the US government] will stay in the centre of Prague for two more
      years before it will be moved elsewhere, said [Czech] Finance
      Minister Bohuslav Sobotka.

      The fact that the radio station's seat is in the former Federal
      Assembly building by Wenceslas Square has been for several years seen
      as a security risk. Its transfer started to be discussed after
      terrorist attacks on the USA in September 2001.
      Source: Czech Radio 1 - Radiozurnal, Prague, in Czech 1700 gmt 25 Nov
      04 (via BBCM via DXLD 4-176)

      ...............................................................

      Other - IRAN

      IRAN`S WOMEN NEWS AGENCY TO BE LAUNCHED 14 DECEMBER |

      Text of report in English by Iranian news agency IRNA web site

      Mashhad, 24 Nov: Iran's Women News Agency, IWNA, the first of its
      kind in Iran, will be inaugurated on 14 December to disseminate
      women-related news, it was announced here Wednesday [ 24 November].

      Iranian women will have an independent news agency and information
      base for the first time in the history of the country, said Head of
      Women Forum affiliated to Iran's Islamic Councils Sediqeh Qanadi.

      IWNA, the women news agency is to officially become operational on 14
      December on the occasion of birth anniversary of Hazrat-e Ma'sumeh, a
      revered Shi'i figure and the sister of Imam Reza (AS), the eighth
      infallible Imam of the blessed household of Prophet Muhammad (SAWA),
      added Qanadi.

      She said that IWNA is a non-political and non-feminism news agency
      and its news will be purely devoted to women.

      The news agency is to update the information in various fields, to
      provide people with wide coverage of information, to show women's
      activities and potentials, to display the researches they have done
      and to expose the problems they are facing in the society, she said.

      Those interested may visit www.iwna.ir to get acquainted with the
      latest news and events about women.

      Source: IRNA web site, Tehran, in English 1420 gmt 24 Nov 04 (via
      BBCM via DXLD 4-176)

      Wonder what WFAFI thinks about that?!
      (G.Hauser-USA Nov 25, 2004 in DXLD 4-176)

      ...............................................................

      Other - IVORY COAST

      Re: Ivory Coast TV, Radio Urge Mob Violence

      Is the 1830 GMT English news broadcast is a thing of the past?? I
      used to hear it at 1830 GMT in the early 70s, when conditions to W.
      Africa were very good, in San Antonio...
      (A.Bigley-OH-USA Nov 19, 2004 in DXLD 4-175)

      Artie, I see in WRTH 2004 that they still have English at 1833-1930
      on 2nd network --- but they have been off SW for many, many years
      (Glenn to Artie, via DXLD) I believe it was on the 11.9 MHz range

      Hi Glenn, They had a five or ten minute news bulletin that could be
      heard back then in English. It really sad that a lot of the Africans
      countries have left SW and or don't have the strong voice they did in
      the late 60s and 70s
      (A.Bigley-OH-USA Nov 22, 2004 in DXLD 4-175)

      ...............................................................

      Other - MALDIVE ISLANDS

      NEW: MINIVAN NEWS WEBSITE LAUNCH!

      http://www.friendsofmaldives.co.uk/Minivan%20News%20Launch%20-%20Press%20Release.htm

      Minivan News has been created to provide Maldivians with an
      independent and objective source of news and analysis. It has
      developed from the success of Minivan Radio, broadcast to the
      Maldives each evening and enjoying an increasingly large audience.

      Friends of Maldives welcomes this new opportunity for the people of
      the Maldives to receive an independent source of news and commentary
      on local, national and international issues. The Maldivian Government
      continues to abuse it's power to control what can and cannot be
      published in the Maldives. All press and media are state-run and
      closely monitored to silence any criticism of the Government.

      The Friends of Maldives website is one of many websites blocked by
      the Maldivian Internet Provider Dhiraagu. Dhiraagu is part owned by
      the British company, Cable and Wireless, who took over
      telecommunications on the archipelago in 1977. As with all forms of
      media, Dhiraagu is owned by the state, and has a monopoly on Internet
      access.

      However Dhiraagu has a long history of repression of freedom of
      speech. Amnesty International has documented the cases of several
      prisoners of conscience arrested for publishing an internet magazine,
      Sandhaanu. Mohamed Zaki, Ahmad Didi, Ibrahim Lutfy and his assistant
      Fathimath Nisreen were arrested in January 2002, for writing about
      human rights abuses and corruption in the Maldives. Charged with
      "defamation" and having "attempted to overthrow the government",
      Zaki, Lutfy and Didi were on 7 July 2002 sentenced to life
      imprisonment. Fathimath Nisreen, who was only 22 at the time of the
      trial, was sentenced to 10 years in prison.

      The Maldivian government continually dictates what the state-run
      press in the Maldives can and cannot publish. Moreover, the Maldivian
      government continues to ban independent media channels and attempts
      to block independent radio and news websites.

      Friends of Maldives believes in the right to freedom of expression
      and opinion and hopes the Maldivian Government will support Minivan
      News and the chance for all Maldivians to receive and contribute to a
      future where freedom of speech prevails.

      Related Links:
      Minivan News website http://www.minivanradio.org/
      Listen to Minivan Radio http://www.minivanradio.org/radio.php
      MDP Welcomes the launch of Minivan News
      http://www.maldiviandemocraticparty.org/index.php?p=157
      (via D.Hardingham-G Nov 16, 2004 in WORLD OF RADIO 1253 via DXLD 4-173)

      ...............................................................

      Other - MYANMAR

      CHINESE INTERFERENCE CAUSES BURMESE OPPOSITION RADIO TO CHANGE FREQUENCY |

      Text of report by Burmese opposition radio Democratic Voice of Burma
      web site on 26 November

      Dear listeners. The broadcasting frequency of the DVB [Democratic
      Voice of Burma] morning programme broadcasted at 5945 kHz from
      shortwave 49 metre band will be slightly changed from today. The new
      frequency will be 5955 kHz. Thus, the DVB morning programme will be
      broadcasted from 0600 to 0700 Burma Standard Time [2330 to 0030 gmt]
      from shortwave 49 metre band at 5955 kHz. The morning programme
      broadcasting frequency had to be slightly changed due to disturbance
      from a Chinese station.
      Source: Democratic Voice of Burma web site, Oslo, in Burmese 1430 gmt
      26 Nov 04 (via BBCM via DXLD 4-176)

      What Chinese station? PWBR has none on 5945. If it is a jammer,
      moving 10 kHz permanently is not likely to help, if China is helping
      the Myanmar regime with jamming.
      (G.Hauser-OK-USA Nov 28, 2004 in DXLD 4-178)

      ...............................................................

      Other - RUSSIA

      Revamped Radio Free Europe woos Russian listeners

      Nov. 19, 2004
      William J. Kole, Associated Press

      http://www.aberdeennews.com/mld/aberdeennews/news/10221861.htm

      Prague, Czech Republic

      Ronald Reagan used it to reach out to the Soviets during the Cold
      War. Lech Walesa, the leader of Poland's Solidarity movement, likened
      it to the sun lighting the Earth. Rock band R.E.M. immortalized it in
      a cynical hit song.

      Radio Free Europe/Radio Liberty is trying to woo new listeners in
      Russia with a controversial overhaul that former dissidents and other
      critics contend will compromise its reputation and influence as a
      beacon of democracy.

      "We're becoming just another bunch of blah-blah-blah on the air," Lev
      Roitman, a senior commentator for the private U.S.-funded station,
      said Thursday. "They must be idiots to do something like this at this
      critical time in Russia."

      Officials at RFE/RL's football field-size newsroom, housed in
      Prague's communist-era parliament building - an imposing edifice of
      black granite circled by heavy concrete barricades and machine
      gun-toting guards - say they simply want to modernize the programming
      and expand its reach.

      The station's primary target is urban, employed, university-educated
      Russians aged 35 and up. Key changes include more call-in shows, a
      Web site overhaul to appeal to the 18-plus crowd, and a shift from
      longer evening programs on human rights and other issues to shorter,
      snappier spots aired throughout the day.

      Nenad Pejic, RFE/RL's associate director of broadcasting, insists
      that Russian-language news and programs on human rights will remain a
      priority and that only the format - not the content - will change.

      "It's about our survival, not our mission," he said. "Listeners in
      Moscow tell us our programming is a little old-fashioned, that we
      still sound like a dissident radio. We're just revamping. We want to
      be a local radio with a global perspective."

      But the proposed overhaul, a copy of which was obtained by The
      Associated Press, also includes plans to cut staff and "move the
      center of gravity to Moscow" by dropping on-air references to Prague
      to give the impression that RFE/RL is a local Russian station rather
      than an outsider.

      The broadcaster, which gets $75 million a year from Congress, has
      moved key positions to Moscow and now broadcasts 70 percent of its
      material from the Russian capital. Critics say that exposes the
      station known Radio Svoboda - Russian for "Liberty" - to government
      intimidation and the threat of censorship.

      "If anything similar to the current plans of the RFE/RL management
      would have been suggested in Soviet times, there would have been no
      doubt as to the source of inspiration: the KGB," Elena Bonner, the
      widow of Nobel Peace Prize laureate Andrei Sakharov, wrote earlier
      this month in an open letter to Western media.

      "Can anyone think of a more Cold War-type operation than one that
      pretends to disguise a radio funded by the U.S. Congress and based in
      the Czech Republic as a local Russian radio?" she said, denouncing
      the plan as superficial and "a stupid gimmick."

      Mario Corti, a former RFE/RL Russian service director who now works
      as an editor, ridiculed the station for basing the changes on
      recommendations by a U.S. consultant recently hired to create an
      internal music channel for the Starbucks coffee chain.

      "The rationale for some of the changes is reasonable. But how can you
      establish credibility when you're misleading people?" Corti said.
      "We're a paragon, perceived to be independent because we're a foreign
      station that doesn't belong to the oligarchs. We had something
      unique. Now we're becoming like everyone else."

      RFE/RL, whose 600 employees and network of 3,000 freelancers were
      overseen and funded by the CIA until 1971, now answers to the
      Washington-based Broadcasting Board of Governors. Besides its
      transmissions to the former Soviet Union and Eastern Europe, which
      are rebroadcast by affiliates to far-flung regions, it also airs
      broadcasts in Iran, Iraq and Afghanistan.

      Masha Klein, who heads the Russian service, conceded RFE/RL's
      journalists in Moscow "have been under pressure for years," but said
      the station is prepared to shift staff back to Prague if Prime
      Minister Vladimir Putin's government interferes.

      She said the revamp sprang from the perception that the station
      nominated in 1991 for the Nobel Peace Prize is foreign, aloof and run
      by Russian dissidents and expatriates "who hate Russia" and spout
      American propaganda.

      "I'm Russian, and I dearly hope the day will come when our services
      are no longer needed," she said. "But I don't see that in the near
      future. The Russian people still need us."
      On the net: Radio Free Europe/Radio Liberty, http://www.rferl.org
      (AP Nov 19, 2004 via M.Terry-G via HCDX-ML)

      ------------xxxxxxxxxx Publications xxxxxxxxxx----------------------

      Beim Siebel-Verlag (vth-Homepage)ist nachfolgende Publikation f¸r
      16,80EUR erh”ltlich. Habe selbst dazu bislang noch keine Ank¸ndigung
      oder Kritik gelesen und stelle es daher hier mal mit rein. :

      Geheimsender
      Ausgabe 2005/2006

      Schwarzsender, Propagandasender, Untergrundsender, Clandestines und
      Target Radios ñ politische Geheimsender wird es wohl immer geben.
      Denn in den Kriegen unserer Zeit k”mpft der Gegner nicht nur mit
      milit”rischen Waffen, sondern auch mit Mitteln, die das Volk seelisch
      beeinflussen und zerst–ren sollen. Aber bereits politische Spannungen
      gen¸gen f¸r das Entstehen solcher Radiostationen. Ab 1933 war das
      Radio nicht nur ein Instrument mit dem die nationalsozialistischen
      Machthaber versuchten, die Deutschen auf ihre Ideologie
      einzuschw–ren, sondern es wurde im Zweiten Weltkrieg zur
      psychologischen Waffe auf beiden Seiten der Front. Ein neues Kapitel
      illegaler Rundfunkpropaganda begann ñ mit einer schier
      un¸berschaubaren Zahl von Stationen, die auf ÑDesinformationì und
      Verwirrung des Gegners zielten. Die angespannte politische Situation
      nach Beendigung des Krieges und die damit verbundene kontinuierliche
      Verh”rtung der Gegens”tze zwischen Ost und West f¸hrte in Europa und
      fast allen Krisengebieten der Erde rasch zu einer neuen Entfachung
      des Propagandakrieges. Die weltweite psychologische Kriegsf¸hrung
      durch den Rundfunk in den Jahren 1939 bis 1945 konnte in der
      ideologischen Auseinandersetzung der Weltm”chte seine Fortsetzung
      finden. Seit Mitte der 50er Jahre wurde somit ein Ñillegalerì
      Sendertyp gef–rdert, der in einigen Regionen fast zum Konkurrenten
      des regul”ren Rundfunks wurde. Wichtige Marksteine im
      Untergrund-Rundfunk der Nachkriegszeit setzten der
      Pal”stina-Konflikt, der Ungarn-Aufstand, die Revolution auf Kuba, der
      Vietnam-Krieg oder der Prager Fr¸hling. Heute z”hlen wir etwa 40
      L”nder oder Regionen, in denen politische Untergrundsender arbeiten.

      Bestell-Nr. 413 0039
      ISBN 3-88180-639-3

      http://www.vth.de/FUNK/siebel/default.htm
      (H.Cersovsky-D Nov 17, 2004 in A-DX-ML)



      Habe heute das Buch "Geheimsender Ausgabe 2005/2006" von Rainer
      Pinkau/Hans Weber aus dem Siebel-Verlag erhalten. 164 Seiten,
      schwarz/weiþ-Druck.

      Zum Inhalt :
      -Die Fr¸hzeit des Schwarzfunks 1914-1939 13 Seiten
      -Der europ”ische Ÿtherkrieg 1939-1945 u.a. kurze Portr”ts einzelner
      Sender wie "Gustav Siegfried Eins" & "Sender Vaterland" 17 Seiten
      -Propaganawaffen des kalten Krieges 1945-1972 u.a. DSS & DFS 904 mit
      einem Reprint eines Entwurfes zum Aufbau des DFS 6 Seiten
      -L”nder und Zielgebiete u.a. zu jedem Land sind die Stationen
      aufgef¸hrt und kurz port”tiert Schema wieso,weshalb,warum 52 Seiten
      -Untergrundsender und Befreiungsbewegungen 1945-1985 14 Seiten u.a.
      umfangreiche Tabelle der kriegerischen Konflikte in dieser Zeit
      -Studenten, Radios und Revolten 1970-1990 u.a. Studentensender Athen
      4 Seiten -Target Radios-vom Ziel ins Ziel u.a. Sawa und co 4 Seiten
      -Radio Andernach 4 Seiten
      -Clandestine-Service und Empfang u.a. Sendeplan 19,5 Seiten
      -Liste freier Radios und nichtkommerzieller Stationen in Deutschland,
      ÷sterreich und der Schweiz 10,5 Seiten
      Nun kann jeder selbst entscheiden ob er das Werk braucht oder nicht.
      (T.Schweder Nov 18, 2004 in A-DX-ML)



      New Clandestine List from the DSWCI.

      In our Domestic Broadcasting Survey-6, published in April 2004, the
      Clandestine stations were drawn to a new "Part 3", separated from the
      Domestic SW stations.

      Much has changed in this area since April and some stations even
      change their schedule from day to day, so an updated version is
      needed and published now for our members. You can download it
      directly from
      http://www.dswci.org/members/specials/200411_DBS-6Part3Clandestines.pdf
      (members only).

      Not even WRTH 2005 or PWBR 2005 have such an updated list monitored
      in November 2004 !
      (A.Petersen-DEN in dswci DXW Nov 26, 2004 via BCDX 692))

      ------------xxxxxxxxxx Sources xxxxxxxxxx----------------------

      Contributors: Edward Kusalik

      Martin Schoech, Editor in Chief
      Achraf Chaabane, CRW North Africa
      Nick Grace, CRW Washington
      Takuya Hirayama, CRW Japan
      Robert Petraitis, CRW Baltics

      --
      --

      = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
      Via / By / Excerpted / From / Tip from / Thanks to:

      In order to unsubscribe please login to www.clandestineradio.com or
      to http://groups.yahoo.com/group/crwatch/ and change your user
      settings.



      http://groups.yahoo.com/group/crwatch/

      © info
      http://members.tripod.com/~media002/disclaimer.htm
      Due to the nature of email & the WWW, check ALL sources.
      = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
    Your message has been successfully submitted and would be delivered to recipients shortly.