Weerstand teen Sondaghandel

  • Nico van der Dussen
    Message 1 of 1 , Jun 2, 2005
      Utrecht stemt tegen wekelijkse koopzondag

      http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=62906

      van onze redactie binnenland
      UTRECHT - Inwoners van de gemeente Utrecht willen geen wekelijkse koopzondag.
      Tweederde van de stemmers is tegen. Dat blijkt uit het gemeentelijke
      referendum dat gisteren in Utrecht is gehouden, tegelijk met het landelijke
      referendum over de Europese grondwet.

      Volgens de tussenuitslag van gisteravond 23.00 uur is 65 procent van de
      inwoners van de gemeente Utrecht tegen een wekelijkse koopzondag en 34
      procent voor. De rest stemde blanco. Wim Rietkerk, fractievoorzitter en het
      enige raadslid van de ChristenUnie in Utrecht is verbaasd over deze
      uitslag. ,,Ik had een nek-aan-nekrace verwacht. Ik was gespannen, want
      volgens de steekproeven waren de meningen fifty-fifty verdeeld.'' De
      ChristenUnie heeft in een campagne mensen aangemoedigd tegen de wekelijkse
      koopzondag te stemmen. Rietkerk is dan ook blij met de uitslag. ,,Een
      binnenstad waar het op zondag een grote drukte is, is niet iets wat we
      willen. Utrecht kiest ervoor een christelijke traditie omhoog te houden.''

      zie ook pagina 3

      Zondagwinkelen levert geen kerkgangers op

      De enige plaats waar het referendum gisteren niet in één adem met de Europese
      grondwet werd genoemd, was Utrecht. Daar stemden inwoners over het plan om
      van elke zondag een koopzondag te maken.

      door onze redacteur Hilbert Meijer

      UTRECHT - In de Domkerk bladeren Corrie Kampers en Gusta Martens terug in het
      logboek. Zondag 1 mei, de laatste koopzondag, trok de kerk 385
      bezoekers. ,,Niet echt veel'', zeggen de vrijwilligers bij de ontvangstbalie
      van de Domkerk. Conclusie: Meer winkelend publiek op zondag levert geen extra
      kerkbezoekers op. Best jammer, want met een dienst om half elf en een vesper,
      's avonds om zeven uur, kan het funshoppende volk perfect worden toegerust,
      grapt koster Jaap Tuijn.

      Lang heeft Tuijn niet getwijfeld. De koster van de imposante Domkerk stemde
      gisteren tegen. Tegen meer koopzondagen, welteverstaan, want wat hij van de
      Europese Grondwet vindt, komt niet eens ter sprake. Alle Europese verdragen
      bij elkaar hielden de gemiddelde Utrechter gisteren minder bezig dan die
      andere keuze, waarvan het resultaat stukken zicht- en tastbaarder is. Koster
      Tuijn zou de zondagse rust in het centrum van zijn stad niet graag verliezen
      aan de commercie. ,,Eén zondag in de maand open is meer dan genoeg. Ik kan in
      zes dagen mijn inkopen wel doen. Dan moet dat anderen toch ook lukken?'' Zo
      denken de dames achter de ontvangstbalie er ook over. ,,Ben je op
      zondagmorgen wel eens in Utrecht geweest?'', vraag Gusta. ,,Dat is zo
      fantastisch, zo stil. Misschien klinkt het heel ouderwets, maar ik vind
      winkelen niet bij de zondag passen.''

      De middenstand stemde gisteren verdeeld. Bedrijfsleider Paul Impens van de
      fors uitgevallen boekhandel Broese aan de Stadhuisbrug koos voor
      nee. ,,Overconsumptie'', noemt hij het om ook de laatste vrije dag van de
      week op te offeren. Omzet is wat hem betreft ondergeschikt aan nog een dag
      extra open. Maar Impens zit in een spagaat. Lang heeft de boekhandel het
      volgehouden om tijdens de achttien koopzondagen dicht te blijven. ,,Maar
      klanten gaven aan dat ze dat jammer vonden. Je moet mee in de stroom. Kleine
      ondernemers kunnen het zich wel permitteren om dicht te blijven, maar wij
      spelen een centrale rol in de stad.'' Het personeel in de boekhandel, dat bij
      werk op zondag dubbel salaris opstrijkt, denkt verschillend over de
      kwestie. ,,Als ze niet willen, hoeven ze niet op zondag te werken'',
      verzekert Impens. ,,Nee, dat is ook geen issue bij het aannemen van mensen.''

      IJsbakken

      Dat geldt ook voor ijskiosk Venezia, die toch al elke zondag open is. ,,Wij
      hebben drie mensen die van hun geloof niet op zondag mogen werken'', zegt
      Romana De Lorenzo, terwijl haar man Huib Baauw de ijsbakken blinkend
      poetst. ,,We werken met vijftien parttimers. Die vinden het wel fijn om
      doordeweeks vrij te zijn. Zelf ben ik ook heel gelovig, maar dat is voor mij
      niet gebonden aan de zondag. Ik kan elke dag naar de kerk.''

      Huib en Romana hebben beiden voor permanente koopzondagen gestemd, anders dan
      veel andere kleine ondernemers, die het niet zien zitten om elke dag met de
      zaak bezig te zijn. Hun collega van de bloemenkraam, verderop aan de gracht,
      voelt er bijvoorbeeld helemaal niets voor vaker open te gaan. Romana De
      Lorenzo is er vrij praktisch in. Als de klanten het willen, dan moet je je
      daar als ondernemer bij aanpassen. ,,Hier staan mensen 's avonds om elf,
      twaalf uur nog ijs te kopen. Dan kun je om zes uur wel zeggen 'sorry, m'n
      winkeltijd is voorbij', maar zo werkt het niet. Als je vasthoudt aan oude
      dingetjes, zou de Albert Heijn nu ook nog om zes uur dichtgaan.''

      In elektronicazaak Centrum Electronica maakt zelfstandig ondernemer Gerard
      Jenster zich druk om de houding van de winkeliersvereniging. ,,Ze zeggen dat
      ze neutraal zijn, en dat winkeliers zelf wel kunnen beslissen of ze open
      willen op zondag.'' Een slappe houding, vindt de ondernemer. Want als hij
      dicht blijft, gaan ze voor de audiokabeltjes echt wel naar een concurrerende
      elektronicagigant. ,,Vervelend voor het personeel'', vindt Jenster. ,,En voor
      mijzelf.''

      Carolien en Corianne, die samen achter de bar van Braserie Domplein staan,
      konden het ook op de dag van het referendum niet eens worden. ,,Ik verveel me
      altijd stierlijk op zondag. Het is wel handig als je dan de stad in kan'',
      vindt Corianne. Maar Carolien vertolkt de breed gedragen mening van de
      binnenstadbewoners. ,,Ik woon middenin het centrum. Op zondag moet het lekker
      rustig blijven. En de kleine winkeliers overleven op deze manier niet. Dat
      zou jammer zijn.''