[calvyn] Lutherane en Katolieke?

  • Slabbert Le Cornu
    Message 1 of 5 , Nov 1, 1999
      Beste vriende,

      Ek hoor die Lutherse Kerk en die Katolieke Kerk het ooreenstemming bereik oor die verlossingsleer.  Is daar iemand wat ons meer daarvan kan vertel ... en dalk wanneer die NG Kerk ook daarby gaan aansluit?

      Verbondsgroete
      Slabbert Le Cornu
      INSTITUUT VIR CHRISTUS & KULTUUR STUDIES:
      Die Esra Verslag, Esra Boeke, seminare, studiegroepe, ens.
      Posbus 31974, Totiusdal, 0134, Pretoria, RSA
      Tel./Faks: 012-3315483  E-pos: slecornu@...
      "Vir Christus se Verbond en Koninkryk" - Jes.9:5,6.

    • Attie Juyn
      Message 2 of 5 , Nov 1, 1999
        Slabbert,
        Ek het net die berig oor Radio Sonder Mense gehoor:

        Die Lutherse Kerk en die RK kerk reik 'n gesamentlike verklaring uit dat geloof in JC noodsaaklik is vir verlossing...

        Ek sien dit so: Die RK sê hiermee dat geloof in JC 'n noodsaaklike voorvereiste is, maar nie dat dit DIE voorvereiste is nie. Dus: Christus plus.

        Daarteenoor die Bybelse (Calvinistiese) siening: Sola Fidei.Soli Gratia.
        Ons kan weereens met dankbaarheid getuig dat ons verlossing nie van onsself afhang nie, maar slegs van God se uitverkiesende genade en die geloof wat daaruit voortspruit.

        Verbondsgroete
        Attie
      • Slabbert Le Cornu
        Message 3 of 5 , Nov 1, 1999
          Attie,

          Dankie, ek het dieselfde berig gehoor oor: Radio Sonder Gewete.

          Hopelik sal die volle verklaring iewers beskikbaar wees, en kan iemand dit
          vir ons aanstuur.

          From: Attie Juyn <ITBAJ@...>
          To: calvyn@egroups.com <calvyn@egroups.com>
          Date: Tuesday, November 02, 1999 8:49 AM
          Subject: [calvyn] Re: Lutherane en Katolieke?

> [...]
          afhang nie, maar slegs van God se uitverkiesende genade en die geloof wat

        • Attie Juyn
          Message 4 of 5 , Nov 2, 1999
            Ek kon die brokkie hieronder opspoor by Reformatorisch Dagblad:

            Kerkelijk Leven 5 augustus 1999

            *Historische brug luthersen en RKK*
            Van onze kerkredactie
            HANNOVER * Een historische brug tussen de luthersen en de Rooms-Katholieke Kerk. Zo noemt de president van de Lutherse Wereldbond de gemeenschappelijke verklaring over de rechtvaardigingsleer. De ondertekening van het document zal op hervormingsdag in Augsburg plaatshebben.

            Christian Krause, die tevens luthers bisschop in Brunswick is, deed zijn uitspraak in het blad Information van de koepel van lutherse landskerken in Duitsland (VELKD). Zijn opmerking past in de lijn van reacties op het bereikte resultaat tussen de Lutherse Wereldbond en de Rooms-Katholieke Kerk. Van lutherse zijde klinken positieve geluiden, van rooms-katholieke zijde wordt de overeenstemming telkens gerelativeerd. Vorige week nog stelde kardinaal Ratzinger dat de kloof tussen zijn kerk en de luthersen niet weg is.

            *De stappen naar groter begrip kunnen het best worden voortgezet door gezamenlijke erediensten te houden en door op elk denkbaar niveau samen te werken*, denkt Krause hardop. Concreet hoopt de bisschop dat de RKK openingen schept voor deelname van protestanten aan de eucharistie. Vooral voor gemengde huwelijken en families zal dit een belangrijk teken zijn, zegt hij.

            *Vanuit een gemeenschappelijke spiritualiteit en sociaal-ethisch verantwoordelijkheidsgevoel zullen meer bruggen gebouwd worden*, verwacht de bisschop verder.

            Heftig protesteert Krause tegen de kritische reacties dat de gemeenschappelijke verklaring geen onmiddellijke effecten heeft. *Wie dat zegt, denkt niet historisch.* De overeenstemming is op zichzelf al een resultaat van een lange dialoog die mensen tot elkaar heeft gebracht.
          • J.L. Swarte
            Message 5 of 5 , Nov 2, 1999
              Er staat in de "Trouw" van hedenochtend een artikel over de ondertekening. Indien u mij een faxnummer stuurt, zal ik zorgen dat u het vandaag nog ontvangt.
              Met vriendelijke groet
              Joop Swarte - Den Helder - Nederland

              Dr. J.L Swarte
              Tel.: 0223-668535
[...]