Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.

Re: lybia..ليبيا

Expand Messages
  • Nabil Bissada
      National American coptic Assembly-USA Washigton DC Mr. Morris Sadek ESQ President watch our website http://www.nationalamericancopticassembly.webs.com/
    Message 1 of 2 , Mar 1, 2013
    • 0 Attachment



       

      National American coptic Assembly-USA

      Washigton DC

      Mr. Morris Sadek ESQ President
      watch our website

       

      افيدونا افادكم الله
      بقلم: نبيل بسادة
       
      صحيح اللي اختاشوا ماتوا..ده اذا كان عندهم خشي قبل ما يموتوا
      ..
      المسلمين يزرعون الارض فسادا و يضلون الناس بدين او عقيدة او فكرة هم نفسهم بيختشوا منها و يداروا حقيقتها البذيئة من امام الجميع
       
      و يسافروا اوروبا وامريكا و يتكلموا في الميكروفونات و يهاجموا اصحاب البلد و يضعوا القنابل في كل مكان و يقتلوا المئات و الالوف من اهل البلد اللي فتحوا لهم بيوتهم و اعطوهم التسهيلات و يعاملوهم افضل معاملة بدون تفرقة بين المهاجر و صاحب البلد
       
      و يقيموا في البلاد اللي هاجروا فيها الجوامع من غير ما حد او قانون يمنعهم..عملا بالحرية المكفولة للعقيدة حتي لو كانت عقيدة هدامة مثل الاسلام
      ...
      و بعدين في البلاد اللي احتلوها مثل مصر و غيرها يقبضوا علي اهلها و يقتلوهم باسم الاسلام
       
      الموضوع ايه التهمة اللي عاملينها المسيحيين المصريين اللي راحوا ليبيا علشان يعمروها ...و مقبوض عليهم ظلم و اللي قاموا بالقبض عليهم عارفين انها تهمة باطلة...و لو كانت حقيقة ايه اللي مخاوفهم..
      هو المسلمين اصبحوا لا يثقوا في دينهم....اي حاجة تهزهم و تجننهم..
      ايه المشكلة لو كان هناك مشكلة ان واحد بيبشر بالمسيحية...
       
      طب ما هو المسلمين واجعين دماغنا طول الوقت بكلمة:
      قال الله و قال الرسول و خطف البنات القصر و السيدات المسيحيات و الاعتداء الجنسي عليهن و اسلمتهن
      و تضييق العيش و الوظائف علي الشباب المسيحي و تجويعهم لاجبارهم علي الاسلمة..
       
      علي فكرة اللي مقبوض عليهم واضح انهم يادوبك يعرفوا يقولوا صلاة واحدة اللي هي "ابانا الذي في السموات" و هم لا بتوع تبشير و لا غيره
      ,,,
      بس هي قلة ادب و جهل و تعصب من اللي قبضوا عليهم ليظهروا و يفضحوا حقيقة صغر الاسلام و تفاهته و سطحيته و عدم اعترافه بابسط حقوق الانسان
      ..
      هل اصبح الاسلام مثل ورقة الخص لا يتحمل اي تغيير في الجو؟
      هل اصبح الاسلام مثل الطفل حديث الولادة و مولود بعاهة صحية لا يتحمل اي شواية هواء؟
      هل اصبح الاسلام مثل انسان طاعن في السن و مليء بالامراض اي زائر يدخل عليه يصيبه بوعكة تؤدي بحياته؟
      هل اصبح الاسلام مثل المريض اللي في غرفة الانعاش ممنوع عنه الزيارة لانه في حالة خطرة بين الحياة و الموت؟
       
      انا كنت منتظر ان المسلمين اللي في ليبيا او في اي بلد تانية يطلعوا و يقولوا لينا ايه الخطأ مثلا في الفيلم اللي هو مسيء للاسلام و عملوا عليه مظاهرات في كل انحاء العالم...و في الاخر طلع ان كل احداث الفيلم المسيء للمسلمين و ليس للاسلام صحيحة 100% و مأخوذة وقائعها من كتب الاحاديث و القرآن
       
      انا كنت منتظر ان المسلمين في ليبيا او في اي بلد تانية يطلعوا و يقولوا لينا ايه الخطأ مثلا في الرسوم الدانماركية و عملوا عليها مظاهرات في كل انحاء العالم.. و في الآخر طلع ان كل الرسوم الدانماركية مضبوطة وواقعية و بدون تحريف و صحيحة 100% و مأخوذة وقائعها من كتب الاحاديث و القرآن
       
      لابد من الافراج الفوري عن المسيحيين اللي ممسوكين بتهمة التبشير ليس في ليبيا فقط و انما في كل الدول اللي تخلفت عن ركب الحضارة و مازالت تعيش في القرن السابع الميلادي اللي كان في الحزيرة العربية بافكاره ورجعيته و غباؤه
       
      لابد ان وزارة الخارجية المصرية ,و السفارة المصرية في ليبيا ان  تقوم باتصالات اللازمة للافراج عن هؤلاء  الابرياء و اثبات عمليا ان د. مرسي رئيس لكل المصريين  و تطالب الحكومة الليبية بتعويضهم عن الاضرار اللي لحقت بيهم
      و الا علشان هم مسيحيين ماحدش يسأل عنهم و مش محسوبين و ملزمين من الحكومة المصرية
       
      ان وسيلة هذه الدول الاسلامية للمحافظة علي الاسلام هو اسلوب القمع و الغوغائية و اللي بيستندوا فيه علي الشريعة الاسلامية الدموية النازية الفاشستية الشيطانية
       
      و الا فسروا لينا ايه اللي بيحصل ده ضد المسيحيين في الشرق الاوسط و باكستان وافغانستان و اندونسيا و نيجيريا الخ.. و ايه اسبابه و ايه المستند و الدليل علي هذا الانحطاط الديني و الاخلاقي و اللا انساني ضد مواطنين مسالمين يمنعهم دينهم المسيحي بالرد علي الاساءة بمثلها
       
      و اذا استمر هذا الواقع المر اللاانساني اللي بيعيشه المسيحيين اللي موجودين في الشرق الاوسط و باكستان و افغانستان و اندونسيا و نيجيريا الخ..لا تلوموا الا انفسكم اذا ظهر فيلم تاني او رسم كاريكاتوري يوضح حقيقة الاسلام
      ...
      المثل بيقول:
      "اذا بليتم استتروا"
      "و اللي بيته من زجاج مايحادفش الناس بالطوب"
       
      شكرا
      نبيل بسادة
      نائب رئيس الجمعية الوطنية القبطية الامريكية-واشنطن العاصمة


      القبض على 100 مسيحى مصرى بليبيا بتهمة التبشير
      Thumbnail
      حصل "اليوم السابع" على فيديو خاص أثتاء القبض على 100 مسيحى مصرى من أبناء الصعيد يعملون بليبيا واتهمهم مجموعة من أهالى بنى غازى بالتبشير، وتم اعتقالهم وسط إجراءات أمنية مشددة.

      وقال الدكتور عاطف حنا رجل الأعمال يقيم بليبيا، أن هذا الفيديو، هو لمجموعة من الشباب المصرى من أبناء الصعيد والقاهرة، يعملون بليبيا متهمون بالتبشير، ويتم تعذيبهم منذ القبض عليهم.

      وأضاف حنا أن الشبيحة أو بلطجية بليبيا حاولوا اليوم قتل 9 مصريين، أثناء محاولة هروبهم ومعظمهم من أصحاب المهن والمقاولات ولا يوجد بينهم أى مبشر.

      وأكد حنا أن الحكومة الليبية تتهمهم بالتبشير وتعتقلهم بمخزن كوتش بإحدى مناطق بنى غازى، مضيفا أن الفيديو يظهر فيه القبض على أكثر من 100 مصرى.

      وتابع حنا أن الشباب الذين ألقى القبض عليهم تم وضع مجموعة من الكتب المسيحية لهم مثل الكتاب المقدس لادعاء قيامهم بالتبشير.
    • Nabil Bissada
      افيدونا افادكم الله   (2) بقلم: نبيل بسادة هل من حقي ان اتسائل ...!!!   انني اتسائل كيف يفكر
      Message 2 of 2 , Mar 3, 2013
      • 0 Attachment
        افيدونا افادكم الله   (2)
        بقلم: نبيل بسادة

        هل من حقي ان اتسائل ...!!!
         
        انني اتسائل كيف يفكر هولاء المسلمون و ما هي التعاليم الغير الانسانية التي بثت اليهم و قرؤوها و اثرت في فكرهم البشري الذي خلقه الله من الاساس وبه احاسيس مرهفة؟
         
        انني اتسائل  ما هي مشاعر هؤلاء المسلمين المفروض انهم من جنس البشر و هم  يتتلذون و فرحين بجرائمهم.؟
         و كيف يشعرون بالنشوة و هم يشاهدون بامهات اعينهم اناس بشر و هم يقومون بتعذيبهم و اضطهادهم و اختطافهم و الاعتداء الجنسي عليهم و اجبارهم علي اعتناق الاسلام.؟ 
         
        انني اتسائل اي مباديء انسانية تعلمها هؤلاء المسلمين و من اين اكتسبوها؟ الا يوجد عندهم كتاب حتي واحد يقوم بتهذيبهم و يعمل علي رفع مستواهم الفكري و الآدمي.  
         
        انني اتسائل ماهي مباديء الرجولة التي يعرفها هؤلاء المسلمين و من اين اكتسبوها واي انواع من الكتب نقلتهم من مرتبة البشر الي مرتبة الحيوانات المنقرضة.
         
        و اقول منقرضة لانا لم نراها باعيننا ,لان الحيوانات الحالية حتي المتوحشة منها لها مشاعر و احاسيس و لايمكن ان تهاجم حيوان من نفس فصيلتها.
         
        هناك مئات و الوف من المجرمين و القتلة علي مستوي العالم و لكن المجرم الوحيد الذي يأخذ ايمانه و عقيدته كدليل و مبرر له علي جرائمه لمن يخالفه الرأي و العقيدة هو المسلم
         
        لآن المسلم يحتسب ان جرائمه الغير انسانية ضد البشرية و لكل من يخالفه الرأي و العقيدة
        هي اسهل الطرق لدخوله الجنة و التمتع الجنسي و الحسي بالحوريات و الاولاد المخلدون
         
        لان الحديث الاسلامي يوعد المسلم في الجنة انه سوف يكون في حالة جنسية فعلية مستمرة و قد قالها ووعدها بصراحة:
        "ذكر لا يميل و شهوة لا تنقطع دحما دحما"
         
          و لكن للاسف طلع كله كلام مثل كلام "الف ليلة و ليلة"...خيال في خيال
        وأسألوا من سبقهم و من آمن بهذه الخزعبلات ان كانوا قد رأوا و مارسوا الجنس مع الحوريات و الاولاد المخلدون ام انهم جميعهم في جهنم المتقدة بالنار و بالكبريت
         
        أن هؤلاء اللابطال ال100 الذين يعذبون و يضطهدون في ليبيا بسبب ايمانهم المسيحي و الحكومة المصرية و اقفة تتفرج عليهم و تشجع هؤلاء الملتحين وواضعي الزبيبة علي قورتهم هؤلاء الجبناء السفلة السفهاء الذي لا تظهر رجولتهم الا علي العزل.
         لا بد ان يكرموا مننا جميعا و الامم المتحدة و الهيئات الدولية علي اساس انهم نموذج حي للتسامح الانساني المسالم المضطهد...
         
        بصراحة المفروض ان يكرم كل المسيحيين المصريين و مسيحي الشرق الاوسط و اندونسيا و باكستان و نيجريا و افغانستان الخ... علي صبرهم و ممارسة ايمانهم المسيحي الذي يدعوا حتي الي مسالمة العدو و عدم رد الاساءة بمثلها و احتمالهم للاضطهاد...
        و لكن الي متي سوف يستمر صبر العالم علي المسلمين؟
         
        علي فكرة الدكتور نصر حامد ابوزيد كتب قبل كده و قال:
        "لا فرق بين المسلم المعتدل و المسلم المتطرف"
        المسلم المعتدل يقتل الفكر و المسلم المتطرف يقتل الجسد.  
         
        مشكلة المسلمين هي في نصفهم الاسفل؟ 
        لان هذا النصف الاسفل هو السبب الرئيسي عندهم في كل جرائمهم ضد البشرية و اضطهادهم المستمر للعالم لاكثر من 1400 سنة...
         
        عرفتوا بقي ليه المسلمين قارفينا في عيشتنا و أصبح العالم كله عايش في خوف مستمر  
        و كل يوم بيتم اختراع أجهزة جديدة حديثة و متطورة لمحاولة السيطرة علي جرائمهم و محاولة خلق مناخ عالمي فيه أمان ليستمتع العالم بالحرية   
         
             
        شكرا
        نبيل بسادة
        نائب رئيس الجمعية الوطنية القبطية الامريكية-واشنطن العاصمة

        معتقل سابق في سجن ابوزعبل و جهاز امن الدولة في

        القاهرة لمدة 6 شهور بتهمة التبشيربالمسيجيه

        من ال7 المحكوم عليهم بالاعدام شنقا حتي الموت بسبب ايمانهم المسيحي و رفضهم للشريعة الاسلامية و مطالبتهم بالحرية للاقباط في مصر



         

        افيدونا افادكم الله
        بقلم: نبيل بسادة
         
        صحيح اللي اختاشوا ماتوا..ده اذا كان عندهم خشي قبل ما يموتوا
        ..
        المسلمين يزرعون الارض فسادا و يضلون الناس بدين او عقيدة او فكرة هم نفسهم بيختشوا منها و يداروا حقيقتها البذيئة من امام الجميع
         
        و يسافروا اوروبا وامريكا و يتكلموا في الميكروفونات و يهاجموا اصحاب البلد و يضعوا القنابل في كل مكان و يقتلوا المئات و الالوف من اهل البلد اللي فتحوا لهم بيوتهم و اعطوهم التسهيلات و يعاملوهم افضل معاملة بدون تفرقة بين المهاجر و صاحب البلد
         
        و يقيموا في البلاد اللي هاجروا فيها الجوامع من غير ما حد او قانون يمنعهم..عملا بالحرية المكفولة للعقيدة حتي لو كانت عقيدة هدامة مثل الاسلام
        ...
        و بعدين في البلاد اللي احتلوها مثل مصر و غيرها يقبضوا علي اهلها و يقتلوهم باسم الاسلام
         
        الموضوع ايه التهمة اللي عاملينها المسيحيين المصريين اللي راحوا ليبيا علشان يعمروها ...و مقبوض عليهم ظلم و اللي قاموا بالقبض عليهم عارفين انها تهمة باطلة...و لو كانت حقيقة ايه اللي مخاوفهم..
        هو المسلمين اصبحوا لا يثقوا في دينهم....اي حاجة تهزهم و تجننهم..
        ايه المشكلة لو كان هناك مشكلة ان واحد بيبشر بالمسيحية...
         
        طب ما هو المسلمين واجعين دماغنا طول الوقت بكلمة:
        قال الله و قال الرسول و خطف البنات القصر و السيدات المسيحيات و الاعتداء الجنسي عليهن و اسلمتهن
        و تضييق العيش و الوظائف علي الشباب المسيحي و تجويعهم لاجبارهم علي الاسلمة..
         
        علي فكرة اللي مقبوض عليهم واضح انهم يادوبك يعرفوا يقولوا صلاة واحدة اللي هي "ابانا الذي في السموات" و هم لا بتوع تبشير و لا غيره
        ,,,
        بس هي قلة ادب و جهل و تعصب من اللي قبضوا عليهم ليظهروا و يفضحوا حقيقة صغر الاسلام و تفاهته و سطحيته و عدم اعترافه بابسط حقوق الانسان
        ..
        هل اصبح الاسلام مثل ورقة الخص لا يتحمل اي تغيير في الجو؟
        هل اصبح الاسلام مثل الطفل حديث الولادة و مولود بعاهة صحية لا يتحمل اي شواية هواء؟
        هل اصبح الاسلام مثل انسان طاعن في السن و مليء بالامراض اي زائر يدخل عليه يصيبه بوعكة تؤدي بحياته؟
        هل اصبح الاسلام مثل المريض اللي في غرفة الانعاش ممنوع عنه الزيارة لانه في حالة خطرة بين الحياة و الموت؟
         
        انا كنت منتظر ان المسلمين اللي في ليبيا او في اي بلد تانية يطلعوا و يقولوا لينا ايه الخطأ مثلا في الفيلم اللي هو مسيء للاسلام و عملوا عليه مظاهرات في كل انحاء العالم...و في الاخر طلع ان كل احداث الفيلم المسيء للمسلمين و ليس للاسلام صحيحة 100% و مأخوذة وقائعها من كتب الاحاديث و القرآن
         
        انا كنت منتظر ان المسلمين في ليبيا او في اي بلد تانية يطلعوا و يقولوا لينا ايه الخطأ مثلا في الرسوم الدانماركية و عملوا عليها مظاهرات في كل انحاء العالم.. و في الآخر طلع ان كل الرسوم الدانماركية مضبوطة وواقعية و بدون تحريف و صحيحة 100% و مأخوذة وقائعها من كتب الاحاديث و القرآن
         
        لابد من الافراج الفوري عن المسيحيين اللي ممسوكين بتهمة التبشير ليس في ليبيا فقط و انما في كل الدول اللي تخلفت عن ركب الحضارة و مازالت تعيش في القرن السابع الميلادي اللي كان في الجزيرة العربية بافكاره ورجعيته و غباؤه
         
        لابد ان وزارة الخارجية المصرية ,و السفارة المصرية في ليبيا ان  تقوم باتصالات اللازمة للافراج عن هؤلاء  الابرياء و اثبات عمليا ان د. مرسي رئيس لكل المصريين  و تطالب الحكومة الليبية بتعويضهم عن الاضرار اللي لحقت بيهم
        و الا علشان هم مسيحيين ماحدش يسأل عنهم و مش محسوبين و ملزمين من الحكومة المصرية
         
        ان وسيلة هذه الدول الاسلامية للمحافظة علي الاسلام هو اسلوب القمع و الغوغائية و اللي بيستندوا فيه علي الشريعة الاسلامية الدموية النازية الفاشستية الشيطانية
         
        و الا فسروا لينا ايه اللي بيحصل ده ضد المسيحيين في الشرق الاوسط و باكستان وافغانستان و اندونسيا و نيجيريا الخ.. و ايه اسبابه و ايه المستند و الدليل علي هذا الانحطاط الديني و الاخلاقي و اللا انساني ضد مواطنين مسالمين يمنعهم دينهم المسيحي بالرد علي الاساءة بمثلها
         
        و اذا استمر هذا الواقع المر اللاانساني اللي بيعيشه المسيحيين اللي موجودين في الشرق الاوسط و باكستان و افغانستان و اندونسيا و نيجيريا الخ..لا تلوموا الا انفسكم اذا ظهر فيلم تاني او رسم كاريكاتوري يوضح حقيقة الاسلام
        ...
        المثل بيقول:
        "اذا بليتم استتروا"
        "و اللي بيته من زجاج مايحادفش الناس بالطوب"
         
        شكرا
        نبيل بسادة
        نائب رئيس الجمعية الوطنية القبطية الامريكية-واشنطن العاصمة

        معتقل سابق في سجن ابوزعبل و جهاز امن الدولة في

        القاهرة لمدة 6 شهور بتهمة التبشيربالمسيجيه

        من ال7 المحكوم عليهم بالاعدام شنقا حتي الموت بسبب ايمانهم المسيحي و رفضهم للشريعة الاسلامية و مطالبتهم بالحرية للاقباط في مصر



        القبض على 100 مسيحى مصرى بليبيا بتهمة التبشير
        Thumbnail
        حصل "اليوم السابع" على فيديو خاص أثتاء القبض على 100 مسيحى مصرى من أبناء الصعيد يعملون بليبيا واتهمهم مجموعة من أهالى بنى غازى بالتبشير، وتم اعتقالهم وسط إجراءات أمنية مشددة.

        وقال الدكتور عاطف حنا رجل الأعمال يقيم بليبيا، أن هذا الفيديو، هو لمجموعة من الشباب المصرى من أبناء الصعيد والقاهرة، يعملون بليبيا متهمون بالتبشير، ويتم تعذيبهم منذ القبض عليهم.

        وأضاف حنا أن الشبيحة أو بلطجية بليبيا حاولوا اليوم قتل 9 مصريين، أثناء محاولة هروبهم ومعظمهم من أصحاب المهن والمقاولات ولا يوجد بينهم أى مبشر.

        وأكد حنا أن الحكومة الليبية تتهمهم بالتبشير وتعتقلهم بمخزن كوتش بإحدى مناطق بنى غازى، مضيفا أن الفيديو يظهر فيه القبض على أكثر من 100 مصرى.

        وتابع حنا أن الشباب الذين ألقى القبض عليهم تم وضع مجموعة من الكتب المسيحية لهم مثل الكتاب المقدس لادعاء قيامهم بالتبشير.

         

         

        ----- Forwarded Message ----
        From: Helmy Guirguis
        Sent: Sun, March 3, 2013 3:30:08 PM
        Subject: تعذيب مسيحيين مصريين بيد سلفيين ليبيين وحرق الصلبان

         
                                                                                                                                                            From: Nabil Bissada <nabilbissada@...>
        To: Nabil Bissada <nabilbissada@...>
        Sent:Wed Feb.27, 2013 2:14:49 PM
        Subject: [Zeitun-eg.net/StMina-Monastery.org] Re: lybia..ليبيا
        Your message has been successfully submitted and would be delivered to recipients shortly.