Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.
 

Fw: القبض على 100 مسيحى مصرى بليبيا بتهمة التبشير

Expand Messages
  • Nabil Bissada
    تعليق: افيدونا افادكم الله بقلم: نبيل بسادة صحيح اللي اختاشوا ماتوا..ده اذا كان عندهم
    Message 1 of 1 , Feb 27, 2013
      تعليق:
       
      افيدونا افادكم الله
      بقلم: نبيل بسادة
       
       
      صحيح اللي اختاشوا ماتوا..ده اذا كان عندهم خشي قبل ما يموتوا..
       
      المسلمين يزرعون الارض فسادا و يضلون الناس بدين او عقيدة او فكرة هم نفسهم بيختشوا منها و يداروا حقيقتها البذيئة من امام الجميع
       
      و يسافروا اوروبا وامريكا و يتكلموا في الميكروفونات و ياهجموا اصحاب البلد و يضعوا القنابل في كل مكان و يقتلوا المئات و الالوف من اهل البلد اللي فتحوا لهم بيوتهم و اعطوهم التسهيلات و يعاملوهم افضل معاملة بدون تفرقة بين المهاجر و صاحب البلد
       
      و يقيموا في البلاد اللي هاجروا فيها الجوامع من غير ما حد او قانون يمنعهم..عملا بالحرية المكفولة للعقيدة حتي لو كانت عقيدة هدامة مثل الاسلام...
       
      و بعدين في البلاد اللي احتلوها مثل مصر و غيرها يقبضوا علي اهلها و يقتلوهم باسم الاسلام
       
      الموضوع ايه التهمة اللي عاملينها المسيحيين المصريين اللي راحوا ليبيا علشان يعماروها ...و مقبوض عليهم ظلم و اللي قاموا بالقبض عليهم عارفين انها تهمة باطلة...و لو كانت حقيقة ايه اللي مخاوفهم..
       
      هو المسلمين اصبحوا لا يثقوا في دينهم....اي حاجة تهزهم و تجننهم..
       
      ايه المشكلة لو كان هناك مشكلة ان واحد بيبشر بالمسيحية...
      طب ما هو المسلمين واجعين دماغنا طول الوقت بكلمة:
      قال الله و قال الرسول و خطف البنات القصر و السيدات المسيحيات و الاعتداء الجنسي عليهن و اسلمتهن
       
      و تضييق العيش و الوظائف علي الشباب المسيحي و تجويعهم لاجبارهم علي الاسلمة..
       
      علي فكرة اللي مقبوض عليهم واضح انهم يادوبك يعرفوا يقولوا صلاة واحدة اللي هي "ابانا الذي في السموات" و هم لا بتوع تبشير و لا غيره,,,
       
      بس هي قلة ادب و جهل و تعصب من اللي قبضوا عليهم ليظهروا و يفضحوا حقيقة صغر الاسلام و تفاهته و سطحيته..
       
      هل اصبح الاسلام مثل ورقة الخص لا يتحمل اي تغيير في الجو؟
      هل اصبح الاسلام مثل الطفل حديث الولادة و مولود بعاهة صحية لا يتحمل اي شواية هواء؟
      هل اصبح الاسلام مثل انسان طاعن في السن و مليء بالامراض اي زائر يدخل عليه يصيبه بوعكة تؤدي بحياته؟
      هل اصبح الاسلام مثل المريض اللي في غرفة الانعاش ممنوع عنه الزيارة لانه في حالة خطرة بين الحياة و الموت؟
       
      انا كنت منتظر ان المسلمين اللي في ليبيا او في اي بلد تانية يطلعوا و يقولوا لينا ايه الخطأ مثلا في الفيلم اللي هو مسيء للاسلام و عملوا عليه مظاهرات في كل انحاء العالم...و في الاخر طلع ان كل احداث الفيلم المسيء للمسلمين و ليس للاسلام  صحيحة 100%  و مأخوذة وقائعها من كتب الاحاديث و القرآن
       
      انا كنت منتظر ان المسلمين في ليبيا او في اي بلد تانية يطلعوا و يقولوا لينا ايه الخطأ مثلا في الرسوم الدانماركية و عملوا عليها مظاهرات في كل انحاء العالم.. و في الآخر طلع ان كل الرسوم الدانماركية مضبوطة وواقعية و بدون تحريف و صحيحة 100%  و مأخوذة وقائعها من كتب الاحاديث و القرآن
       
      لابد من الافراج الفوري عن المسيحيين اللي ممسوكين بتهمة التبشير ليس في ليبيا فقط و انما في كل الدول اللي تخلفت عن ركب الحضارة و مازالت تعيش في القرن السابع الميلادي اللي كان في الحزيرة العربية بافكاره ورجعيته و غباؤه...
       
       و وسيلة هذه الدول الاسلامية للمحافظة علي الاسلام هو اسلوب القمع و الغوغائية و اللي بيستندوا فيه علي الشريعة الاسلامية الدموية النازية الفاشستية الشيطانية
       
      و الا فسروا لينا ايه اللي بيحصل ده ضد المسيحيين في الشرق الاوسط و باكستان وافغانستان و نيجيريا الخ.. و ايه اسبابه و ايه المستند و الدليل علي هذا الانحطاط الديني و الاخلاقي و اللا انساني ضد مواطنين مسالمين يمنعهم دينهم المسيحي بالرد علي الاساءة بمثلها
       
      و اذا استمر هذا الواقع المر اللاانساني اللي بيعيشه المسيحيين اللي موجودين في الشرق الاوسط و باكستان و افغانستان و نيجيريا الخ..لا تلوموا الا انفسكم اذا ظهر فيلم تاني او رسم كاريكاتوري يوضح حقيقة الاسلام...
       
      المثل بيقول:
      "اذا بليتم استتروا" "
      و اللي بيته من زجاج مايحادفش الناس بالطوب"
       
      شكرا
      نبيل بسادة 
       
       
       

      ----- Forwarded Message ----
      From: Helmy Guirguis
      To: Undisclosed-Recipient@...
      Sent: Wed, February 27, 2013 4:59:07 PM
      Subject: القبض على 100 مسيحى مصرى بليبيا بتهمة التبشير

      القبض على 100 مسيحى مصرى بليبيا بتهمة التبشير
       
       
       
       Thumbnail
       
       
       
      حصل "اليوم السابع" على فيديو خاص أثتاء القبض على 100 مسيحى مصرى من أبناء الصعيد يعملون بليبيا واتهمهم مجموعة من أهالى بنى غازى بالتبشير، وتم اعتقالهم وسط إجراءات أمنية مشددة.

      وقال الدكتور عاطف حنا رجل الأعمال يقيم بليبيا، أن هذا الفيديو، هو لمجموعة من الشباب المصرى من أبناء الصعيد والقاهرة، يعملون بليبيا متهمون بالتبشير، ويتم تعذيبهم منذ القبض عليهم.

      وأضاف حنا أن الشبيحة أو بلطجية بليبيا حاولوا اليوم قتل 9 مصريين، أثناء محاولة هروبهم ومعظمهم من أصحاب المهن والمقاولات ولا يوجد بينهم أى مبشر.

      وأكد حنا أن الحكومة الليبية تتهمهم بالتبشير وتعتقلهم بمخزن كوتش بإحدى مناطق بنى غازى، مضيفا أن الفيديو يظهر فيه القبض على أكثر من 100 مصرى.

      وتابع حنا أن الشباب الذين ألقى القبض عليهم تم وضع مجموعة من الكتب المسيحية لهم مثل الكتاب المقدس لادعاء قيامهم بالتبشير.
       
       
    Your message has been successfully submitted and would be delivered to recipients shortly.