RE: [Zeitu n-eg.net/S tMina-Mona stery.org] Fw: عندما تسقط الأق نعه ويظهر الوجه الحق يقى

  • MAGED MOURAD
    Message 1 of 12 , Apr 30, 2010

      استاذة امل تحياتى لحضرتك
       للاسف القضايا والمشاكل دية هى ثمرة تقيميك ونظرتك للامور دية مش انت بس وكتير اوى من اللى مخدوعيين زى حضرتك لانك  لاسف حصرتى المشكلة كلها فى ان اللى يقرها بلاش يكون مش مسيحى علشان منتفضحش و ماخدتيش بالك من اللى بيعمل الفضايح مش من اللى بيصرخ من الظلم اللى فى الفضايح ودة اللى هما اقصدى الاكليروس نجحوا فية من خلال تعليمهم لينا لما قفلوا علينا جوا صندوق واوهمونا ان هو دة صندوق الدنيا ااقصد الكنيسة طبعا اللى فية الامان و الراحة والسوق والنادى والدروس الخصوصية وكل حاجة تتمناتها هتلاقيها موجودة عندنا لان اللى برة دول ارهابيين ومتعصيبين وخطافين و كافريين اما احنا فخراف مسكينة فلينا بلد تانية اسمها بلاد العجائب المدينة الفاضلة واذ بينا بعد ما صدقنا الخدعة الكبرى وانذلقنا فيها نلاقى ان الارهاب جوة المدينة مبيفرقش حاجة عن اللى برة وبقة كل همنا ان احنا بلاش نفضحهم لسة بردة عندنا عقدة المدينة الفاضلة الكنيسة مع ان تصدقى انك هتلاقى ان اول ناس يتعاطفوا معاكى هما اللى انتى خايفة من ان احنا نخرجلهم فضايحنا حرام كدة لو كانت الكنيسة مذبح وذبيحة وصلاة وبخور بس ماكنتيش هتقولى كدة عارفة لية لان ببساطة ماكنش هيحصل اصلا كدة لان ربنا كانت سعتها هو اللى هيملك لكن خلاص بقة المذبح جوة الكنيسة من ضمن الحجات الكتيرة اللى جوة الكنيسة عشان كدة بقينا نروح الكنيسة نلتمس الخلاص مش من رب المذبح بقينا بنطلبة من اللى واقفين على المذبح مع انة هو اساس الكنيسة ومن غيرة ما فيش كنيسة فلنحصد ثمار ما قد اشتركنا ووافقنا على زرعة بايدينا او بايدى غيرنا سيان ففى النهاية ان كل دة ثمرة تغربنا عن التواجد الحقيقى فى حضرة اللة و السبب الحقيقى هو المنهج اللى ماشيين بية دلوقتى فى الكنايس كلها فلنقف بصرانة امام كل من يهين اسم اللة بصنعة هذة الفضائح وليس من الذى يصرخ منها  فلنفحص طرقنا ونختبر خطواتنا ونرجع الى الرب ولنرفع قلوبنا مع ايدينا لدى العلى الذى فى السماء
      اما الاخوة المظلومين فلا تيأسوا من رحمة اللة فأن لم يكن لكم راعى وتحول الرعاة الى ذئاب خاطفة لاتشفق على الرعية على الارض فلا تنسوا ان لكم راعى صالح يرعنا فى السماء يسمع لتنهداتنا ويسرع فى نجاتنا وليكن هذة دروس للجميع ان لاتضعوا رجائكم فى احد حتى ولو توهمتم انهم رعاة بل ضعوا رجائكم وخلاصكم فى المسيح حتى يرسل لنا راعى صالح يرعنا بارادتة ويسر قلبة وقلب رعيتة وينهى زمان الانين والصراخ الخارج الية من الخراف

      To: arbible@yahoogroups.com
      From: viro_joe@...
      Date: Fri, 30 Apr 2010 06:54:27 +0000
      Subject: RE: [Zeitun-eg.net/StMina-Monastery.org] Fw: عندما تسقط الأقنعه ويظهر الوجه الحقيقى

      صباح الخير فى يوم 30 / 4 / 2010

      انا مصدقة كل اللى انتو قولته لان الكهنة دى بشر ومفيش بشر معصوم من الخطأ انا مش ببرر موقفهم

      انا بس مش عايزة الفضايح دى تطلع برة وكفاية البهدلة تاللى احنا متبهدلنها و لو انتو ضمنين اللى ان اللى بيقرأ الإيميلات دى مسحين اكتبوا اللى انتو عايزينوه بس فضحيانا خليها بينا وبين نفسينا مش على النت واللى ميشترى يتفرج

      احنا مكترناش على بعض ، ومش عايزن الناس التانين يمسكوا الحاجات دى ويطلعوا فى الفضائيات للفضايح

      وربنا يعوضكم تعبكم فى حياتكم وربنا مش بينا اولاده

      To: arbible@yahoogroups .com
      From: egycutiecity@ hotmail.com
      Date: Fri, 30 Apr 2010 01:05:20 +0200

      ياااااااه ده انا مش لوحدي اللي واقعة تحت ظلم الكهنة - ده في كاهن في سوهاج شككني في نفسي وفي الكنيسة
      ونفس المشكلة - مدي جوزي كل الحل بكل حاجة و سايبه راميني انا وولاده ولما اقوله انا ذنبي ايه وانا لسة في عز شبابي وذنب العيال اييييه
      وقلتله طيب ساعدني غفي المجلس طيب بما انه قال قدامك انه مش عاوزني
      قالي اخبطي راسك في الحيط انا ماسك مفاتيح الملكوت في ايدي وكل ده عشان جوزي قاله لو هي مضايقة انك ببتديني حل بلاش تديني الحل وانا اشوف كاهن تاني
      وطبعا التاني خاف ان الفلوس اللي بياخدها من جوزي تروح منه ولا كانه سمع حاجة من كم الاهانات اللي اهانهالي جوزي وفي الاخر يقولي انتي ولا فارقة معايا بعد ما اخد كل فلوسي وكل ما املك وسابني على الحديد وكمان ذاللني عشان يديني اي فلوس للعيال
      ابونا ده اسمه ابونا داود من كنيسة ست دميانة نجع الدير بسوهاج ويبقا كمان قريب جوزي
      انا كمان حقي ضاع ومش عارفة اروح لمين؟؟؟؟؟

      Sent: Thursday, April 29, 2010 11:30 PM

      نعم عندما تسقط الأقنعه ويظهر الوجه الحقيقى للأنسان ،،
      تكون الصدمه ......
       صدمت فى أنسان كنت أعتبره مثل أعلى لى وكنت احبه بشده وأحترمه وادافع عنه وكان عندى فى منزله والدى
      ولكن كانت الصدمه
      هذا الأنسان هو الكاهن القمص/ أبانوب لويس كاهن كنيسه السيده العذراء والشهيد أبانوب بسمنود
      ما هى القصه ؟؟
      هناك خلاف بينى وبين زوجتى فى المجلس الأكليريكى نتيجه أستحاله العشره بيننا يعلم الله كم حاولت ان احافظ على هذه الرابطه
      • قام هذا الكاهن (القمص/ أبانوب لويس)  بتقديم تقرير ضدى فى المجلس الأكليريكى بأننى مريض نفسى ( مجنون يعنى ) لكى تتمكن زوجنى من أخذ تصريح زواج نتيجه جنون الزوج
      • وقع على هذا الخبر كالصاعقه ،، الى هذا الحد وصل حال الكهنه !!!!  يتهم انسان بالجنون !! لماذا ؟
      • كيف يمسك هذا الانسان جسد ودم ربنا !
      • أكتشفت بعدها أنه فعل ذلك بتوجيه من وكيل المطرانيه القمص/ بطرس بطرس  وهو بدوره فعل ذلك مجامله للأنبا / باخوميوس مطران البحيره حيث ان أقارب زوجتى على صله وثيقه به
      • الى هذا الحال وصل حال الكنيسه !!!!!
      • قمت باحضار تقرير رسمى من الأستاذ الدكتور/مجدى اسحق بأننى أنسان طبيعى ولست مجنون، يا للعجب أنسان يذهب للدكتور ليطلب منه شهاده انه مش مجنون ايه رأيكم
      • عاوز أعرف رأيكم فى هذا الأب الكاهن وما فعله ............ .
      • عاوز حقى من هذا الأنسان ،، عاوز الكنيسه تفتح تحقيق فى الموضوع ده وترجع ليا حقى ،، ممكن تساعدونى أنى أخد حقى
                                                                                                                                                                                                                  التوقيع
                                                                                                                                                                                          مظلوم يريد حقه

      Hotmail: Trusted email with Microsoft’s powerful SPAM protection. Sign up now.

      The New Busy is not the too busy. Combine all your e-mail accounts with Hotmail. Get busy.
    • george tawfik
      Message 2 of 12 , May 1, 2010
        اخواني الاعزاء
         الكاهن هو حامل جسد الرب ودمه  والله عطاه سلطان , ماحلتوه علي الارض يكون محلولا في السماء وماربطو علي الارض يكون مربووووطا في السماء  فا اللي اقدر اقوله اني مهما وقع عليا ظلم من الكهنه فا انا بردو بسامحهم واصلي لربنا هو اللي يجيبلي حقي منهم واقوله يا رب انت مطلع وشااايف
         انت عارف اني مظلووم وانا مش قادر اتكلم عشان ده كاهن  وبيشيل الجسد والدم المقدسين
         وثق تمااااما ان ربنا لما يلاقيك منسحق ومش بتدين الكهن ده عشان تطيع ربنا    صدقني ربنا هايعوضك الاضعاف
         وهايعطييك الاجر السماوي

        ايوة بس احنا كمان بشر ومن حقنا نعيش زي كل الناس حد يقولنا مين ينصفنا واحنا نسكت
        وبعدين ما المجتمع اللي حوالينا شايف اللي بيحصلنا والمجتمع مش كله مسيحي أكيد
        ولو سكتنا هنطق وهندي فرصة لتمادي الكهنة في اللي بيعملوه فينا
        ذنبنا في رقبة مين احنا بشر مش ملايكة

        Sent: Thursday, April 29, 2010 11:30 PM

[...]
                                                                                                                                                                      &nb sp;                                             التوقيع
                                                                                                                                                                      &n bsp;                     مظلوم يريد حقه

        Hotmail: Trusted email with Microsoft’s powerful SPAM protection. Sign up now.

      • Romany Joseph
        Message 3 of 12 , May 1, 2010

          الاخوة الاعزاء

          في اي مناقشة ذات حساسية,

          لاحظت ان الكثيرين يعتبرون ان تخرج ما بداخلنا  تجاة اشخاص , ان ذلك ادانة, وكثيرون يتعرضون لاتهام انهم اشخاص تدين الاخرين, حين يقولون ما بداخلهم

          وتزداد قسوة اصابع الاتهام اذا كان ما بداخلنا هو شئ

          سلبي او انتقاد لشخص ذو مقام كبير روحيا

          وتوابع اصابع الاتهام للشخص انه يدين الاخرين, هي انه فريسي, ومرائي, ويجب ان يخرج الخشبة التي في عينية, ويخرس ويصلح نفسه اولا, وانه فيما يدين غيره يحكم علي نفسه, وسيل من الايات التي يتم استخدامها بدون وعي ولا حكمة

          لنصل في النهاية لنكون اشخاص مكبوتة مقهورة تعاني من امور لا تستطيع ان تتكلم عنها, خوفا من الاتنقاد, والاتهام بالكبرياء

          بل وقد نلوم نفسنا علي امور لا يلومنا الله عليها بسبب هذه المبالغة

          ومن لم يبلع لسانة, سنلقي له كارت ارهاب الادانه في وجهه ليخرس

          اعتقد ان هناك خلط بين الادانة والتمييز

          التمييز هو ان تميز حقيقية يقرها الواقع, ومثبتة بالدلائل, مثل ان العشار شخص في وضع خاطي, اما الادانة هي ان احكم علي شخص, واشعر انني افضل منه (مثل الفريسي والعشار), فعلي الرغم من ان كل قاله حقيقية علي العشار, الا انه استخدمه ليشعر ببره الذاتي,

          والوضع الصحيح, هو ان اقدر وضعه الخاطي, واحبه كما احب المسيح العشارين, واغفر ان اخطأ الي, واعاتبه ان ميزت خطأة

          فهل من يقول علي ابن لادن ارهابي يدينهّ ويكون لا يطيع الله؟

          هل نخدع انفسنا ونعتبر ان تميزينا لهذه الامور ادانة؟ اعتقد اننا لو فعلنا هذا نكون خادعين لانفسنا وعقولنا التي اعطاها الله لنا

          فالكتاب يتكلم في اكثر من موضع علي التمييز

          فتعودون و تميزون بين الصديق و الشرير بين من يعبد الله و من لا يعبده (ملا  3 :  18)

          حتى تميزوا الامور المتخالفة لكي تكونوا مخلصين و بلا عثرة الى يوم المسيح (في  1 :  10)

          وان تركنا الامثلة الواضحة وتحركنا لامور اكثر عمقا, اعتقد انه يجب ان نتحلي بروح التمييز في كل شي وكل امر

          والا, كيف سنخدم ونتمسك بالحق ونرفض الشر ونحن نريد الامور مخلوطة

          وبالنسبة للكهنة

          حين وقف اثناسيوس, وعارض بقوة اريوس الذي كان كاهن, لم يتهمه احد بالادانة او الكبرياء, او بالكلام الفارغ, بل بالتمسك بالحق, لم يتهمة احد بالتحامل علي اريوس, بل بمحاربة كل فكر خاطي, لماذا, لان الكنيسة وشعبها كان مرشد بالروح, لا يجامل اشخاص علي حساب الايمان لمجرد انه له منصب وسلطة

          لم قل احد له خذ بركة الانسحاق ولا تدين ولك الاجر السماوي

          للاسف, هذا التعليم اعتقد ان مصدره هم كهنة غير امناء, يخدعون الشعب بان يخرسوهم ويهوموهم ان ما بداخلهم ادانة وكبرياء وتعدي علي الرب وسلطانة الذي اعطي للكهنة, لانهم يحبون المديح والتحية في الاسواق

          يَا ابْنَ آدَمَ تَنَبَّأْ عَلَى رُعَاةِ إِسْرَائِيلَ, وَقُلْ لَهُمْ هَكَذَا قَالَ السَّيِّدُ الرَّبُّ لِلرُّعَاةِ: وَيْلٌ لِرُعَاةِ إِسْرَائِيلَ الَّذِينَ كَانُوا يَرْعُونَ أَنْفُسَهُمْ. أَلاَ يَرْعَى الرُّعَاةُ الْغَنَمَ؟

          تَأْكُلُونَ الشَّحْمَ وَتَلْبِسُونَ الصُّوفَ وَتَذْبَحُونَ السَّمِينَ وَلاَ تَرْعُونَ الْغَنَمَ.

          الْمَرِيضُ لَمْ تُقَوُّوهُ, وَالْمَجْرُوحُ لَمْ تَعْصِبُوهُ, وَالْمَكْسُورُ لَمْ تَجْبُرُوهُ, وَالْمَطْرُودُ لَمْ تَسْتَرِدُّوهُ, وَالضَّالُّ لَمْ تَطْلُبُوهُ, بَلْ بِشِدَّةٍ وَبِعُنْفٍ تَسَلَّطْتُمْ عَلَيْهِمْ.

          فَتَشَتَّتَتْ بِلاَ رَاعٍ وَصَارَتْ مَأْكَلاً لِجَمِيعِ وُحُوشِ الْحَقْلِ, وَتَشَتَّتَتْ.

          ضَلَّتْ غَنَمِي فِي كُلِّ الْجِبَالِ وَعَلَى كُلِّ تَلٍّ عَالٍ وَعَلَى كُلِّ وَجْهِ الأَرْضِ. تَشَتَّتَتْ غَنَمِي وَلَمْ يَكُنْ مَنْ يَسْأَلُ أَوْ يُفَتِّشُ.

          فَلِذَلِكَ أَيُّهَا الرُّعَاةُ اسْمَعُوا كَلاَمَ الرَّبِّ:

          حَيٌّ أَنَا يَقُولُ السَّيِّدُ الرَّبُّ, مِنْ حَيْثُ إِنَّ غَنَمِي صَارَتْ غَنِيمَةً وَمَأْكَلاً لِكُلِّ وَحْشِ الْحَقْلِ, إِذْ لَمْ يَكُنْ رَاعٍ وَلاَ سَأَلَ رُعَاتِي عَنْ غَنَمِي, وَرَعَى الرُّعَاةُ أَنْفُسَهُمْ وَلَمْ يَرْعُوا غَنَمِي,

          فَلِذَلِكَ أَيُّهَا الرُّعَاةُ اسْمَعُوا كَلاَمَ الرَّبِّ.

          هَكَذَا قَالَ السَّيِّدُ الرَّبُّ: هَئَنَذَا عَلَى الرُّعَاةِ وَأَطْلُبُ غَنَمِي مِنْ يَدِهِمْ, وَأَكُفُّهُمْ عَنْ رَعْيِ الْغَنَمِ, وَلاَ يَرْعَى الرُّعَاةُ أَنْفُسَهُمْ بَعْدُ, فَأُخَلِّصُ غَنَمِي مِنْ أَفْوَاهِهِمْ فَلاَ تَكُونُ لَهُمْ مَأْكَلاً.

          لأَنَّهُ هَكَذَا قَالَ السَّيِّدُ الرَّبُّ: هَئَنَذَا أَسْأَلُ عَنْ غَنَمِي وَأَفْتَقِدُهَا.

          كَمَا يَفْتَقِدُ الرَّاعِي قَطِيعَهُ يَوْمَ يَكُونُ فِي وَسَطِ غَنَمِهِ الْمُشَتَّتَةِ, هَكَذَا أَفْتَقِدُ غَنَمِي وَأُخَلِّصُهَا مِنْ جَمِيعِ الأَمَاكِنِ الَّتِي تَشَتَّتَتْ إِلَيْهَا فِي يَوْمِ الْغَيْمِ وَالضَّبَابِ.

          وَأُخْرِجُهَا مِنَ الشُّعُوبِ وَأَجْمَعُهَا مِنَ الأَرَاضِي, وَآتِي بِهَا إِلَى أَرْضِهَا وَأَرْعَاهَا عَلَى جِبَالِ إِسْرَائِيلَ وَفِي الأَوْدِيَةِ وَفِي جَمِيعِ مَسَاكِنِ الأَرْضِ.

          أَرْعَاهَا فِي مَرْعًى جَيِّدٍ, وَيَكُونُ مَرَاحُهَا عَلَى جِبَالِ إِسْرَائِيلَ الْعَالِيَةِ. هُنَالِكَ تَرْبُضُ فِي مَرَاحٍ حَسَنٍ, وَفِي مَرْعًى دَسِمٍ يَرْعُونَ عَلَى جِبَالِ إِسْرَائِيلَ.

          أَنَا أَرْعَى غَنَمِي وَأُرْبِضُهَا يَقُولُ السَّيِّدُ الرَّبُّ.

          وَأَطْلُبُ الضَّالَّ, وَأَسْتَرِدُّ الْمَطْرُودَ, وَأَجْبِرُ الْكَسِيرَ, وَأَعْصِبُ الْجَرِيحَ, وَأُبِيدُ السَّمِينَ وَالْقَوِيَّ, وَأَرْعَاهَا بِعَدْلٍ.

          (حزقيال 34 : 1 - 16)

          Message 4 of 12 , May 1, 2010
            هناك أمران:
            1. أكذوبة الطب النفسي المسيحي وقد تكلم في ذلك وأفاض الكثيرون من قبل
            2. الأنبا بولا ليس من السهل أبداً مقابلته وقد يعد بمتابعة أمر ولا يفي أو حتى يعتذر --عن تجربة لأناس معروفين جيداً لدينا-- أما الصورة الوردية التي ترسمها برامج الفضائيات المسيحية عن سهولة الوصول للانبا بولا فهي فقط لزوم الإستهلاك الاعلامي وضبط صورة الكنيسة
            يا رب ارحم
          • moheb saleb
            Message 5 of 12 , May 1, 2010
              العزيز في الرب
              مهلا ترفق عزيزي لقد سحبت الاتهام علي كل الاكليروس هذا غيرعادل بالمره عشت وتعاملت مع ابونا بيشوي كامل  وكثير من اباء الكنيسه الاحياء وهم بالحقيقه رعاه كم يحق لانجيل المسيح ورايت رعاه ممن استبدلوا ضميرهم  بحكمه نفسانيه وبضمير اسقفهم ليرضي واخرين استبدلوا انجيل المسيح بانجيل شعبي لاتعرف ممن استلموه ومن علمهم به  كل هذا موجود وطبيعي
              انا معك ان من يستبدل المسيح كمثل اعلي براعي  سيصدم كثيرا ولكن هذا ليس لمن هم علي بدايه الطريق وليس لمن يحتاجون للبن
               هذا الذي دعي يوحنا ذهبي الفم يضرخ قائلا عجبي لاسقف يخلص
              دعونا نكون منصفين الكنيسه كمستشفي  كما وصفها يوحنا ذهبي الفم طبيعي ان يوجد بها المريض  وطبيعي ان يكون احد الاطباء مريض
              لكن الله عادل الذي قال وهو ينذر بني اسرائيل   ابتداوا من مقدسي فالذي عوج الحكم في الكنيسه سيكون او من يدان
              الله عادل لن يترك نفس تريده بدون ان يعلن لها حنانه
              الله عادل يسمح بهذه الاشياء حينما يقدس الانسان البشر فيفطمه بكل مافي هذه العمليه من الم
              لهذا ترفق فنحن نري فيهم  خدام امناء حقيقين يصلون الليل مع النهار للخدمه
              محب وديع

              To: arbible@yahoogroups.com
              From: prnaba@...
              Date: Fri, 30 Apr 2010 11:56:43 +0000

              To: arbible@yahoogroups .com

              Sent: Thursday, April 29, 2010 11:30 PM

[...]

              Hotmail: Powerful Free email with security by Microsoft. Get it now.
            • Yousry Azer
              Message 6 of 12 , May 3, 2010
                حقك  عند الله

                elcoptic

                To: arbible@yahoogroups.com

                Sent: Thursday, April 29, 2010 11:30 PM

[...]

                Hotmail: Free, trusted and rich email service. Get it now.
              • Hani Greiss
                Message 7 of 12 , May 3, 2010
                  الاخوه الاعزاء
                  المسيح قام بالحقيقية قد قام
                  في كل المشاكل الاسرية هناك عددة اطراف و لكنني اكتفي بثلاثة فقط
                  الزوج
                  الزوجة
                  ابونا الكاهن
                  هل يقدر كل طرف من هؤلاء ان يعرض وجهة نظر الطرف الاخر بدون تحيز
                  و اثناء عرض وجهة النظر هل يمكن له ان يصف مشاعر الطرف الاخر
                  لا اظن
                  لان الاسرة التي تفعل ذلك لا تحتاج نهائياً اي شخص لمساعدتها في حل مشاكلها
                  الاحساس و الشعور المتبادل شيء رائع في الحياة الزوجية
                  نصيحتي
                  فشل كاهن في الصلح بينكم لا يعني فشل الحياة
                  هذه المشاكل تحتاج الى طبيب نفسي او تحتاج الى كاهن يفهم في المشورة جيداً
                  ارجو ان تحاولوا مرة اخرى و ان تحاولوا تحديد موعد مع الانبا بولا
                  هاني مريد
                  خبير برمجة لغوية و تنمية بشرية

                  Sent: Thursday, April 29, 2010 11:30 PM

[...]

                                                                                                                                                                                ; &nb sp;                                             التوقيع

                                                                                                                                                                                &n bsp;                     مظلوم يريد حقه

                  Hotmail: Trusted email with Microsoft’s powerful SPAM protection. Sign up now.

                  اخواني الاعزاء

                  Hotmail: Free, trusted and rich email service. Get it now.
                • rafik_hotmail
                  Message 8 of 12 , May 5, 2010

                    please pray for a Christian home about to be broken
                    in Jesus Name I believe in the healing hand of our Lord. Amen