Janneke van Rijnnoij 1649

  • Ad IJpelaar
    Message 1 of 2 , Jul 1, 2008
      Op zoek naar de ouders van Janneke van Rijnnoij (gedoopt Strijen 11-04-1649, gehuwd ca. 1670 met Doen Stout) vond ik op de site van Cock Reijerkerk als moeder Marijtje Romers, vader onbekend.

      Met de nodige skepsis zocht ik ook bij de Mormonen en vond daar mogelijke aanknopingspunten:
      1. Als ouders worden daar vermeld Bastiaen Gellveys (?) en Maria Franss;
      2. Een huwelijk tussen Bastiaen van Rijnnoij en Marijtie Franss, ook wel Roomers genoemd

      Dit lijkt te combineren tot de opstelling dat Janneke van Rijnnoij een dochter is van Bastiaen Gellveys (?) van Rijnnoij en Maria (Marijtie) Fransse Romers (Roomers). Ik kan hier echter geen verdere aanknopingspunten bij vonden.

      Iemand anders wellicht?

      Met vriendelijke groet,
      Ad IJpelaar

    • A.P.Bijl
      Message 2 of 2 , Jul 1, 2008
        Dag Ad,
        Genoemde echtparen komen ook in mijn kwartierstaat voor. Ik sta wel verbaasd over de doopdatum 11-4-1649 te Strijen. Voorzover ik me herinner begint het oudste doopboek van Strijen later. Ik heb als doopdatum genoteerd staan 11-4-1655. Ze heet echter beslist geen Janneke, maar Tanneke! Huwelijksgegevens uit die tijd van Strijen ontbreken. Uit het huwelijk van Doen Willems Stout en Tanneke Bastiaans wordt de oudste zoon op 12-2-1677 gedoopt. Het huwelijk is dus m.i. eerder te stellen op ca. 1675. De moeder van Tanneke heet Maria Fransse Roomers. Ook komen de variaties Rommers, Bosneeff, Bosmeester, Gelder en Bos voor. Gellof van Reynoy geeft op 22-11-1701, classe pro deo, het overlijden aan van zijn moeder Marij Bos. De naam Gelf komt in die tijd regelmatige voor, het is een variant op de oude Germaanse naam Geerlof of Gerulf. Het zijn voor mij lang geleden verzamelde gegevens, waar ik nadien nimmer verder onderzoek naar gedaan heb.
        Met vriendelijke groeten
        Adriaan P.Bijl