Re: [Gen ZH Eil] Wie o wie kan helpen

  • joop_vanbeek
    Message 1 of 10 , Nov 1, 2007
      Hoi Yvonne,

      Hartelijk dank voor je hulp. Zeer gewaardeerd. Ik hoor graag van je
      als je nog verdere gegevens kunt opsnorren.

      Vriendelijke groet, Joop

      --- In ZuidHollandse_Eilanden@yahoogroups.com, Yvonne Blaauw
      <blaauw_yvonne@...> wrote:

      > Re: "Misschien is er een medevorser die dicht bij de archieven van
      de
      > omgeving van Zwartewaal woont die eens een kijkje wil nemen of van
      > Hermanus van Beek ouders te vinden zijn? Zou ik zeer op prijs
      stellen
      > (ik woon zelf in Woerden en dan zijn de eilanden niet naast de
      deur).
      > Vriendelijke groet, Joop"
      >

      > Hallo Joop,
      >
      > Ik ben in m'n lunchpauze even voor je in het archief hier in
      Brielle gedoken en kon in die korte tijd geen doop en/of ouders
      vinden van Hermanus, bij het huwelijk van Hermanus en Heijltje wordt
      alleen vermeld dat ze beide woonachtig zijn te Zwartewaal, ook wordt
      nergens een patroniem vermeld van Hermanus, dat van Heijltje is
      Gerritse. De dopen van kind 1 en 2 (beide genaamd Gerrit) kon ik niet
      opzoeken omdat het kopie dtb boek niet aanwezig was, de kinderen die
      vanaf 1750 worden gedoopt hebben (voor zover als ik heb nagekeken)
      als doopgetuige Neeltje Arends Rietdijk. Hermanus was smid te
      Zwartewaal
      > Als ik wat meer tijd heb zal ik nog eens voor je gaan zoeken en
      alles noteren, maar dat kan nog wel even duren

      > Groetjes, Yvonne

    • joop_vanbeek
      Message 2 of 10 , Feb 2, 2008
        <blaauw_yvonne@...> wrote:

> [...]
        > Als ik wat meer tijd heb zal ik nog eens voor je gaan zoeken en
        alles noteren, maar dat kan nog wel even duren

        Beste Yvonne,

        Ik ben met zoeken via het Internet enz. niet verder gekomen. Neeltje
        Arends Rietdijk kan ik thuisbrengen (familie), maar ook die heeft me
        niet verder kunnen helpen.

        Mag ik zo onbescheiden mag zijn om je te vragen een dezer dagen nog
        eens te kijken wat je kunt vinden? Ik zou dat op grote prijs stellen.

        Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor je hulp en een vriendelijke
        groet uit Woerden, Joop
      • Esther
        Message 3 of 10 , Feb 2, 2008
> [...]
          > alleen vermeld dat ze beide woonachtig zijn te Zwartewaal, ook wordt
          > nergens een patroniem vermeld van Hermanus, dat van Heijltje is

          De inschrijvingen zullen toch moeten worden nagezien voor eventuele
          doopgetuigen en marginale aantekeningen, maar hier heb je alvast iets om je
          even bezig te houden:

          Op de CD dopen Zuid Holland, wordt Heijltje genoemd als Heijltje Gerrits
          Roest.
          Trouw datum 7 Aug 1746.
          Kinderen, allen gedoopt in Zwartewaal:
          Gerrit, 8 Jan 1747
          Gerrit, 23 Aug 1748
          Dirk, 5 Apr 1750
          Teunis, 28 Nov 1751
          Leendert, 24 Nov 1752
          Lena, 20 Apr 1755
          Cornelis, 3 Apr 1757
          Cornelis, 22 Feb 1761

          Er staat nog een Hermanus van Beek, die op 24 Mei 1772 trouwt met Jannetje
          van Solingen, kinderen:
          Lena, 25/30 Aug 1772 in Zwartewaal
          Jan, 10/19 Feb 1775 in Zwartewaal.
          Dit zou een tweede huwelijk voor Hermanus kunnen zijn, vooral als Jannetje
          een stuk jonger was.

          Gerrit Willemsz Roest, tr Zwartewaal 10 Oct 1721 met Annetje Teunis Korsman.
          Heiltje, 30 Jul 1724 in Zwartewaal
          Wilm, 21 Apr 1726 in Zwartewaal

          Er staan ook nog een Jan Willemsz Roest en een Leenderd Willemse Roest
          vermeld, mogelijk broers van Gerrit.

          Willem Theunisse Roest, alias de Beyer, tr Barbara Jans
          Kinderen:
          Gerrard, 30 Mar 1698 in Geervliet (Is dit Gerrit?)
          Abraham, 30 Aug 1699 in Geervliet

          Willem Teunisse Roest, anders den Beyer, hertrouw Geervliet 11 Apr 1706 met
          Trijntje Michiels van Meurs
          Kinderen: allen gedoopt in Geervliet:
          Michiel, 16 Sep 1708
          Wilmijntje, 3 Nov 1709
          Francijntje, 16 Aug 1711
          Teunis, 13 Aug 1713
          Johanna, 2 Sep 1714

          Interessant is dat Willem Teunisse Roest aangegeven staat als 'anders den
          Beyer'.
          Hermanus van Beek en Jannetje van Solingen hebben een dochter Lena, geboren
          25 Aug 1772 in Zwartewaal, overleden 27 Feb 1858. Zij trouwde in Zwartewaal
          28 Jan 1788 met Leendert Poldervaart, gedoopt Vierpolders 16 Jul 1747,
          overleden Zwartewaal 8 Nov 1803, zoon van Willem Engels Poldervaart en
          Lijsbeth Jans Beijer. Ik heb het niet verder onderzocht, maar vraag me af of
          'anders den Beyer' iets te maken heeft met Lijsbeth Jans Beijer.

          Groeten uit Beautiful British Columbia - waar we wéér een onverwachte lading
          sneeuw hebben gekregen vannacht!
          Esther
        • Joop van Beek
          Message 4 of 10 , Feb 3, 2008
            Hoi Esther,

            Mooie informatie. Het meeste klopt met wat ik heb kunnen vinden en de
            missende punten ga ik op de I zetten.

            Inderdaad is Jannetje van Solingen de 2e vrouw van Hermanus (ik heb een
            notariële akte waarin hij aangeeft te willen hertrouwen etc.). Ook de
            kinderen kloppen.

            Jammer dat het "verleden" zo vast lijkt te lopen bij Hermanus. De man was
            meester smid in Zwartewaal (is toch wat kleiner dan Amsterdam :)). Je zou
            toch verwachten dat er iets te vinden is over zijn "roots". Ben erg benieuwd
            of iemand nog een verder licht op deze misterieuze smid uit Zwartewaal kan
            laten schijnen. Bij voorbaat dank voor alle hulp.

            En, Esther, heel veel plezier in de sneeuw van British Columbia en dank voor
            je hulp.

            Vriendelijke groet van Joop uit een koud en vochtig Nederland.